Dag 2 på SM i Vansbro (Fredag)

Datum: 2010-08-17 ~ Tid: 12:03:55

Idag var första tävlingsdagen. Kvalklass 1 för B-ponny gick i LA:2, för C-ponny i FEI's Inledande & för D-ponny i FEI's Lagtävlansprogram.

Jag startade näst först i klassen vilket nästan aldrig är en fördel då procenten stiger ngt mot mitten-slutet då domarna vet vart de ska ligga i sin bedömning och har sett några ekipage så de kan jämföra med. På så vis var det ju en nackdel för mig, men sen tänkte jag om och försökte vara positiv och kom då på att det kanske är bra att jag rider i början då blir inte vi jämförda av domarna med den riktigt skickliga ekipagen. Allt har en fram och en baksida.

Flätade redan under föregående kväll så nu var det bara till att rulla upp knopparna. Har köpt ett par skitbra gummisnoddar det ser ut som insidan av ett kassettband själva plastsnöret lika tunnt och brett. Man kan dra hur hårt och mkt som helst i dem utan att de går av, så knopparna blir väldigt fasta. Ska kolla upp var de heter också, för de kan jag lätt rekommendera.

Inne på framridnigen jobbade jag med att få en lugn och eftergiven ponny, vilket lyckades rätt så bra.



Under själva programmet var han helt ok att rida ibland låg han på lite väl så nosen hamnade bakom lod och det var en del småsaker vi kunde gjort ännu bättre med över lag en helt godkänd ritt som gav oss 61,74% och en 27:plats i klassen. Hade dessa smågrejor varit bättre hade vi fått ytterligare lite högre% men jag är rätt nöjd, är ju trots allt en helt annan nivå än vanlig nationell tävling. Märkte när jag red ut från banan att jag haft mobilen i fickan under hela ritten, tur att den inte ringde!



Hoppade av och promenerade honom en stund tills han varvat ner, sen tog jag ur alla knoppar och flätor så fick han gå in i boxen igen och äta samt vila.



Kollade och tog kort under resten av dagen, det var verkligen sjukt mkt fina ponnys och grymma ryttare! Är otroligt imponerad och ser upp till många av de som tagit sig hit.

Under kvällen var det ryttarfest med 4-5st dukade långbord. Det serverades helstektgris med tillbehör och som efterrätt var det SM-tårta. Fanns ett band på plats som sjön och spelade lite, undet tiden det var frågesport. Efter detta gick jag en promenad med Braven i skogen så att han skulle få sträcka på benen, de står ju på box hela här dagarna vilket han inte är van vid.



Kommentarer
Postat av: jennifer @sjoiiiis

ååh,, ni e så sjukt fina tsm! :D

Jag tycker du ska vara helnöjd,, ((:

låter som ännu en rolig dag ((:

säger det igen,, sjukt bra blogg! :D

kram

2010-08-17 @ 12:12:25
Postat av: enponnyryttaree@bdb

tycker samma som jennifer.hade du aldrig gjort en kur linn?

2010-08-17 @ 12:22:52
Postat av: Nike

Jättefina bilder! Du ska vara stolt över att ha kommit så långt med en helt (från början) orutinerad ponny som du har skolat själv. Stor beundran!



Tänkte iaf säga att det vore lite kul att se de bilder du fotade på de andra hästarna? :) Då jag inte är insatt i SM överhuvudtaget så vore det kul att se vilka ekipage du tyckte utmärkte sig, oavsett placering.

2010-08-17 @ 12:29:47
Postat av: Tess

Filmade någon ritterna? Vore kul att se i såna fall! Svårare att bedöma bilder än film, så vore roligt att titta och se hur det gick för er :)

2010-08-17 @ 12:32:50
Postat av: Louise

Menar du silikonsnoddar? :D

2010-08-17 @ 12:51:29
Postat av: fanny hellgren

beundrar verkligen dig! du är grymt duktig! att få en häst från inget typ till sm på 2,5 år är grymt duktigt!:D

2010-08-17 @ 13:03:58
Postat av: klara

dom gummisnoddarna är grymma och man behöver inte oroa sig för att knopparna ska åka upp under framridningen eller i transporten. jag DIGGAR dom rejält! fattar inte varför jag inte provat dom tidigare :O

2010-08-17 @ 13:14:00
Postat av: Amanda

Satt inne på eran blogg och läste och mamma kommer upp och säger: Herregud.. Hahaha!

Jättebra blogg och ni är super duktiga! :)

2010-08-17 @ 13:14:29
Postat av: Therese

Undrar hur du menar med att domarna ligger lågt i bedömningen i början av klassen och sedan höjer procenten vart efter hur många ekipage de sett? Domare dömmer dagsformen inte veckoformen eller månadsformen på ett ekipage.

Och jag tror nog att helgens domare vet vad de sysslar med, det var ju trots allt "Sveriges domarelit" som dömde ponny-SM bl. a. Lars Andersson Johan Ekenberg m. fl.



Jag själv startade först i en LA-klass på häst (en gång) och vann, medan du startade sist på en tävling nyss och inte ens var nära placering. Stämmer verkligen ditt resonemang ang domarna då?



Kommer säkerligen starta en diskussion ang detta (om nu denna kommentar får vara kvar), men jag tycker det är så dåligt att klaga på att domarna gör ett dåligt jobb och framförallt när man tävlar så mycket som du gör och då i de högre klasserna för ponny!

2010-08-17 @ 13:36:19
Postat av: Linn

Anntingen har du missupfattat mig eller så är du bara ute efter att som du sjäv sa starta en diskussion. Har aldrig sagt att domarna inte vet vad det gör eller att de skulle vara dåliga, tävärt om, de är de bästa i landet annars skulle du inte dömma på ett SM. Men hur duktig man än är så måste man se nått ekipage innan man vet vart man ska ligga i sin bedömning detta är inget konstigt eller fel det är så det går till, vilket jag och alla andra vet om, inget mer att snacka om.

2010-08-17 @ 13:42:45
Postat av: vendela

va kul att få strta SM! :)

2010-08-17 @ 13:46:55
URL: http://ponnyproffsen.blogg.se/
Postat av: Bella

vad kul att starta i SM!

2010-08-17 @ 14:45:26
URL: http://stoet.blogg.se/
Postat av: Onthebit - bloggen om dressyr

Otriligt fin ponny, kul med så många fina bilder :D

2010-08-17 @ 15:38:28
URL: http://oonthebit.blogg.se/
Postat av: Anonym

du har inte bilder på b-ponnysarna? :)

2010-08-17 @ 16:45:02
Postat av: klara

vet precis hur du menar med att domarna ofta höjer procenten längre in i klassen! :) men superbra att du vände det till något positivt istället för det tror jag ändå att det var i det här läget! :) hoppas du förstår hur lycklig du är som får uppleva något sånt här! är så fruktansvärt avundsjuk på dig :)

2010-08-17 @ 17:40:20
Postat av: Emma

ååh ni är så himla fina ihop :')

2010-08-17 @ 18:20:47
Postat av: Therese

Så du menar att det är första ryttaren som sätter "dagens procentintervall"?

Konstigt må jag säga då jag tror att man blir bedömd efter den klass man rider, dvs LC, LB, LA, MSV osv. Det är ju olika kriterier för olika klasser, men jag kanske har missuppfattat det hela...

2010-08-17 @ 20:51:08
Postat av: Linn

Tror nog att du förstår precis vad jag menar igentligen du behöver inte hitta på en massa annat, det är inte det du skrev jag syftar på vilket du vet.

2010-08-17 @ 21:34:07
Postat av: Anonym

När skriver du om hur det gick andra tävlingsdagen, när du red Mästerskapsprogrammet? Finns inte att läsa någonstans om den dagen väl?

2010-08-17 @ 22:01:35
Postat av: Vixen

Kan det vara så att Therese menar att du inte ska försöka bortförklara dina procent utan bara acceptera att ritten bara värd 61.74% vilket inte är dåligt i sammanhanget. Du skrev ju själv att de du tävlade mot var jättebra. Det är ju väldigt sällan man får sin ritt att stämma till 100%.

2010-08-17 @ 22:10:12
Postat av: Anonym

jag har läst igenom kommentarerna på några inlägg och man ser verkligen hur avundsjuka vissa människor är. både på er, er riderfarenhet och era hästar. att folk inte skäms över att skriva en massa elaka kommentarer om att linn är tjock, att ingrid är för lång för claudia osv. ni två är jätteduktiga inom det ni gör, det ser man på bilder, i videoklipp och man läser det i texten. ni tar så sjukt bra hand om era djur och man ser på dom att dom har det bra hos er. vill bara säga att ni ska totalt skita i alla falska kommentarer, skitsnack finns överallt och en text betyder ingenting. jag känner inte er men tycker genom bloggen att ni verkar vara två fantastiska människor som verkligen tror på er själva och på era hästar. ni kommer komma riktigt långt om ni fortsätter med det ni gör. ni är grymma och det är braven och claudia med!

och linn. du är definitivt inte tjock, det är bara bullshit och avundsjuka människor som försöker trycka ner er för att bättra sitt självförtroende.



KRAM PÅ ER! :)

2010-08-18 @ 13:39:06
Postat av: clara

asså ååååh blir helt galen ! braven är sååå fin !!! kul att det gick bra ! =)

2010-08-18 @ 17:08:54
Postat av: Louise

Var det silikongummiband du hade? Och hade du i svart eller vitt, för det har nämligen kommit en ny sort i vitt, fast Bravens man är ju ganska mörkt silvrig så han kanske passar bättre i svart ^^

Men håller med dig om att de är grymt bra! :D

2010-08-19 @ 19:14:06
URL: http://pudelflikkan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner