Dag 3 på SM i Vansbro (Lördag)

Datum: 2010-08-19 ~ Tid: 12:40:13

Idag tog vi rejäl sovmorgon, minns inte exakt när vi gick upp men vi var på tävlingsplatsen vid 10:40 för att hinna se David och Henfynyw Tywysog ”Tuffe” (Bravens pappa), samt Gabriella och Milos Pandora Tootsie ”Tootsie” (Bravens Kusin). Väl där träffade vi Vickie och Björn som har fött upp både Tootsie och Braven, inte illa att ha två hästar från sin uppfödning på SM. De föder bara upp ett till två föl per år och har Morganavel. Träffade även Christina som importerade Tuffe från Wales.

Kval 2 går i LA:4 för B-ponny, FEI’s Lagtävlansprogram för C-ponny och FEI’s Mästerskapsprogram för D-ponny.

David och Tuffe knep en andraplacering i klassen och gick vidare till finalen. Gabriella och Tootsie gjorde en kanonfin ritt som gav dem en 9:de placering i klassen, de var 12 hundradelar från att komma med i finalen.


David Ahvenlampi Svensson & Henfynyw Tywysog


Gabriella Sohlberg & Milos Pandora Tootsie


Jag red inte förens 14:05 så jag hade god tid att kolla på andra ekipage och fota. När tiden närmade sig flätade och knoppade jag honom. Det var så otroligt varmt denna dag att svetten pärlade ner från mitt ansikte när jag knoppade. Stallet Braven stod i var som ett växthus! Fixade i ordning resten med hjälp av Mamma och gick in på framridningen.

Framridningen gick sådär han var lite trälig, så fort man ställde krav eller bad honom lugna sig eller gå fram protesterade han med att sparka. Bättre blev det ju inte av att två ryttare ständigt red i vägen för mig. Tycker det är så fruktansvärt fult att gira in framför någon bara för att, när man ser att den är mitt en ökning eller skänkelvikning tex. Det var en av dessa ryttare som hade gjort precis likadant för David med Tuffe föregående dag, samt trängt in honom i hörn och sedan fnissat, hur sportsligt är det!? Tuffe är dessutom en hingst och kan ju få för sig att sparka om han blir trängd och tappa koncentrationen. Funderar på om man får lämna in klagomål angående denna ryttare för ofredande eller liknande så att hon får ett gult kort..

Inne på banan var han ett riktigt krutpaket. Var som hjärnan var bortkopplad och benen bara sprang. Han var trött i huvudet men sprining i benen. Gick inget vidare han var okoncentrerad och vart tjurig titt som tätt. Sparkade bakut mitt i några gånger utan anledning. Men han är trött och ovan vid så stora tävlingar, han har bara sovit borta en annan gång och blir väldigt stressad om han har hästar i boxarna bredvid sig. Det vart nog lite mycket för honom helt enkelt. Men sen när han får mer rutin på detta kommer det nog gå kalas, tyvärr får ej jag uppleva det då jag gör mitt sista ponnyår.



Under resterande tid av dagen kollade jag på de andra ekipagen och tog en massa kort. Framåt kvällen gick vi ut till en restaurang och åt mat med Vickie och Björn, träffade även min tränade Johan där så vi pratade lite smått.

När vi ätit klart åkte vi tillbaka till tävlingsplatsen och gick en långpromenad med Braven och Aussie (Vickie och Björns hund). Sen fick han sin kvällsmat.


Kommentarer
Postat av: Lina

Tycker gamla headern var mycket snyggare :P

2010-08-19 @ 13:21:51
URL: http://equilina.se
Postat av: molly

Måste säga en sak, men hoppas (VERKLIGEN) inte att du /ni tar illa upp... Du ser ju glad ut på bilder Linn, varför visar ni inte lite mer av sånt i bloggen genom text?..... :)

2010-08-19 @ 14:02:28
URL: http://mollly.webblogg.se/
Postat av: Gadfly

Men sen när han får mer rutin på detta kommer det nog gå kalas, tyvärr får ej jag uppleva det då jag gör mitt sista ponnyår.



Usch vad det låter deprimerande! Men tänk vilket jobb du har gjort med honom! Allt från galoppfattningar till piruetter! Jag tror faktiskt inte att du själv förstår vilken bedrift det är.... Känns inte som det när du skriver det.. Det måste du inse!



Den här tiden måste ha varit helt underbar för Braven, att ha fått vara hos dig. Du har utbildat honom, tatt honom ändå till sm och behandlat honom som porslin!

Jag förstår att det är jobbigt att lämna ponny, det har jag själv gjort som 14 åring. Men du har haft din tid på ponny, du har gjort en ponny till Sveriges snyggaste ponny! "Nu" ska han till en duktig ryttare som kan ta honom till SM igen och då kanske han har mer rutin att han kanske kan ta sig högre upp i placeringslistan!



Och du själv ska ha en häst som du kan ta till de stora klasserna där DU hör hemma!



Kämpa på ;)

2010-08-19 @ 15:56:50
Postat av: -

satan va fina knoppar !

2010-08-19 @ 16:47:17
Postat av: izabella

måste bara säga att pannbandet är sjukt snyggt, passar verkligen på Braven ! Otroligt bra blogg !

2010-08-19 @ 18:59:34
Postat av: Sofia

Aussie är så jävla söt verkligen! :) Headern blev förresten väldigt snygg (y)

2010-08-19 @ 19:10:43
URL: http://soffzz.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hej! Otroligt fina bilder. :)

2010-08-19 @ 19:59:45
Postat av: Patricia

Så sjukt fina <3

2010-08-19 @ 20:25:20
URL: http://minponnyochjag.webblogg.se/
Postat av: Gabriella

jag kom faktiskt 9a, otroooligt viktigt ;)

2010-08-19 @ 20:52:07
Postat av: Linn

Fixat nu! Haha ja faktist! :D Grattis!

2010-08-19 @ 22:09:06
Postat av: Mathilda

HEJA Gabriella och DAVID ! :)

2010-08-20 @ 11:26:39
URL: http://anderssonantelli.blogg.se/
Postat av: Sandra

Fin bild, där ler du iaf som du inte gör i texter :P, Braven såg ut att ha lite underhals på bilden :P

2010-08-20 @ 18:34:39
Postat av: carolina

finingar! :)

2010-08-20 @ 20:46:44
Postat av: Anonym

ser ut som käkrämen sitter jätte löst

2010-08-25 @ 11:55:57
Postat av: Cornelia

Ska du sälja Barven??

Vet inte om du kanske har skrivigt det men mitt internet har inte funkat så jag har inte kunnat läst er blogg hela tiden ¨/ Roligt att du har fått lärt honom göra galopp fattningar - SM!! :D

2010-09-06 @ 16:05:21
Postat av: marion

öj, Henfynyw Tywysog är pappa till min gamla sköthäst.

fast han är ju pappa till typ alla och han är sjukt fin :)

2010-09-11 @ 18:56:50
URL: http://mariiiionpalojarvi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner