Gyttorp dag1

Datum: 2010-08-06 ~ Tid: 19:42:50

Idag var första dagen på Gyttorps årliga cup: Tre små gummors Cup. Red bara kvalklassen, som går i LA:1.

På framridningen var han till en början lite spännd då det var vattenspridare på den bortre kortsidan av ridbanan. Den uppskattade han inte, fast han spännde bara kroppen/nacke just när vi red förbi och ökade tempot lite. Vissa ponnysar ville inte ens gå i närheten, så det var bra att han inte gjorde så stor grej av det i alla fall. Sen var han lite springig i början också, men det är förståligt om han har lite överstkottsenergi då vi haft en lugn vecka.

Jag tkr inte att det är ngt fel med mkt energi så länge man kan omvandla överskottsenergin till rätt sorts energi i stället för att hästen blir springigt och hängig i handen så ska den bli uppåt/samlande och elastisk. När han fått trava lite så slappnade han av och fick kanonfin tackt vilket han annars brukar vara lite för stressad för, han brukar glömma bort det där med att vila på steget och blir lätt trippig men idag så fick vi allt till det (bitvis).

Det var en del bromsar och flugor på framridningen som han irriterades av så vi skulle bara spraya honom som vanligt, men nej då får han vråldamp och kastar sig, rester sig och hoppar iväg...När Mamma fick tag på honom höll hon i för att komma åt att spruta, vad tro ni ha gör då? Hoppar rakt upp i luften och gör en capriolle, sammt sparkat mot Mamma. Kaxiga lilla ponny!

I början av framridningen red jag honom relativt låg och mjukade upp lite genom att flytta bak/framdel och forma honom i både inner och yttersida. Är lätt hänt att när man ska ta igenom innersidan så blir yttersidan lidanden och man glömmer bort att få in den yttre bogen, då den ofta glider iväg utåt om man inte är uppmärksam.

Vartenda hörn av ridbanan i galoppen var han bara tvungen och prova om det möjligtvis inte skulle vara snätt igenom och ökning, han frestar verkligen på ens tålamod hehe. Kul att han vill i alla fall. Korigerade detta genom att göra mkt 10m volter i hörnen och lite halvhalter, då accepterade han motvilligt att det inte skulle vara några ökningar.

I slutet av uppvärmingen red jag en del öpponor och slutor för att få koll på både höger och vänster sida och få honom lösgjord i ett fräsht tempo.


Oj långt det blev, vet ej om denna meningslösa text ger er ngt, eeh eller jo nu har ni ju ngt att hacka på (i)


Själva programet gick rätt bra. Fick ett avbrott som jag ännu inte lyckats förstå vad som bidrog till att det uppstod. Man kanske inte måste göra fel som ryttare för att det ska hända? Men ngt gjorde jag säkert. Sen vart han lite hastig när jag skulle vända upp till skänkelvikningarna och kunnde varit ngt mjukare i munnen på ett ställe i galoppen annars var det en helt OK ritt.

Var mkt bättre ridkänsla genom programet nu än förra helgen. Var mer följsamt och han var eftergiven och fin att rida, han stressade inte häller som han brukar, var precis lagom framåt att sammarbeta med.

Som jag gissade steg procenten åt slutet vilket den oftast gör, då det är väldigt svårt för dommaren att avgöra precis i början (innan de sett så många ekipage) vart han/hon ska lägga sig i bedömningen. Jag hade startnummer tre av ca 20st. Fick 71,05% och placerade mig på en fjärdeplats av fem placerade. Jag vann samma film där idag som jag vann där förra året, fniss.


Fler bilder kommer, om intresse för det finns?


Kommentarer
Postat av: Ebba

Mer bilder!:D

2010-08-06 @ 19:47:04
URL: http://absolutlej.blogg.se/
Postat av: cicci

mer bilder !

Vet du hur de gick för gry?

Är inte hemma så kan inte komma hem till stallet :( men kommer hem imorgon, ska du tävla på söndag? ska komma då för ja har cefeterian, ja fotar dej med min nya systemkamera om du rider då (:



Kram cicci, grys kusse ;p

2010-08-06 @ 19:53:55
URL: http://ciccigustafsson.bloggplatsen.se
Postat av: josse

Självklart :D

2010-08-06 @ 19:54:44
URL: http://jjosefinemmaolofsson.blogg.se/
Postat av: Linn till Cicci

Såg aldrig Grys ritt ellet procent men hon var jätte nöjd och sa att det hade gått väldigt bra. Ja jag ska tävla både i morgon och på söndag (: Nice, biler uppskattas alltid (Y)

2010-08-06 @ 19:57:41
Postat av: olivia karelius

Kul att få läsa om hur du värmde upp till tävlingen. :) Klart att jag vill se fler bilder Linn!

2010-08-06 @ 20:03:25
URL: http://equestrianworld.blogg.se/
Postat av: .

grattis & bilder vill vi ha :D

2010-08-06 @ 20:11:44
Postat av: lolvira :DDD

Mer bilder :D!

2010-08-06 @ 20:15:32
URL: http://lolviras.blogg.se/
Postat av: jennifer (indus)

mer bilder självklart

2010-08-06 @ 20:20:56
Postat av: carolina

självklart, det finns alltid intresse för bilder! :D

2010-08-06 @ 20:25:34
Postat av: Emma

Vill se bilder :D

2010-08-06 @ 20:30:15
Postat av: Jenny

Grattis! ja klart vi vill se bilder :)

2010-08-06 @ 20:58:10
URL: http://horsejumps.blogg.se/
Postat av: Gadfly

Gärna bilder och det var riktigt kul att få veta hur du värmer upp till tävling! Alltid något att tänka på :)

2010-08-06 @ 21:22:53
Postat av: Amanda

Vad roligt att det kändes bra för er! =P hade varit kul å se film oxå, om det finns nån? ;P

2010-08-06 @ 22:33:02
Postat av: Linn

Nej det finns ingen film. Vi lät bli att filma iomed att det bara var en LA:1 har redan så mkt filmer från den klassen från förra året. Kanske kan be ngn filma i morgon där imot =)

2010-08-06 @ 22:40:25
Postat av: emilia svedlind | foto hästar mitt liv

meeeeeera :D

2010-08-06 @ 23:04:53
URL: http://emiliamjaaou.blogg.se/
Postat av: Ronja

Grattis Linn! Mkt bilder! :D

2010-08-06 @ 23:40:07
URL: http://quueenniiee.blogg.se/
Postat av: Liz

Tycker det är jättekul när du skriver bad du har gjort på framridningen och varför, mer sånt! :)



Och grattis :)

2010-08-07 @ 13:11:32
URL: http://lillagoajag.blogg.se/
Postat av: Petra

Nice! Jag vill me se mer bilder!

Bara en fråga, har du problem med svenskan, alltså stavning med e och ä eller något liknande. Jag menar absolut ingenting tyket för du är inte den enda som stavar fel men de finns ju stavningskontroller man kan aktivera om man har problem menar jag :P och ja, jag kommer alltid vara ett kontrollfreak när det gäller stavning (sen är inte jag expert men jag bara stör mig) förlåt och jag menar det verkligen! annars är bloggen superbra :D

2010-08-07 @ 15:19:03
Postat av: Linn

Haha vem vet, brukar inte vara så noga med hur jag skriver när det bara är på internet och inget skolarbete + att jag skriver fort så rätt vare är slinter fingrarna och jag skriver ofta som jag pratar i stället ;)

2010-08-07 @ 16:35:23
Postat av: J

Jättekul inlägg! :)

2010-08-07 @ 17:24:26
Postat av: Helena - HagenYason@BDB

Bildintresse finns alltid hos mig! ;) Ett jättegrattis oxå :D

2010-08-07 @ 17:33:06
Postat av: ..

Petra; du har ju själv ett antal stavfel i din kommentar, även frågetecken saknas...

2010-08-07 @ 21:17:10
Postat av: Reby

Petra: Skillnaden är att på svenska säger och stavar man mest med e, och på karlskogamål stavas allt med ä. HAHA :D

2010-08-07 @ 21:17:21
Postat av: Petra

Okej ska vara tydlig! Var är mitt stavningsfel(?) haha, jag sa ju att jag inte var någon expert(punkt):P

2010-08-07 @ 21:59:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner