Att bära hjälm, och att inte bära hjälm

Datum: 2010-12-06 ~ Tid: 22:11:57
99 gånger av 100 bär jag hjälm. Jag tycker att hjälmen är väldigt viktig och att huvudet och hjärnan är det viktigaste vi människor har att skydda. Utan huvud - inget liv. Vilket har bevisats för mig väldigt tydligt den senaste veckan.
Dit jag vill komma är hur känsligt vårat huvud är och jag är väl medveten om att det medför risker när jag rider utan hjälm. Men jag antar att jag, som flera andra som ibland rider utan hjälm tänker - Det händer inte mig. Och visst, skulle det hända mig då får jag faktiskt skylla mig själv, för det är JAG som valt att rida utan de få gånger det sker.

"Du kan lika gärna ställa dig framför tåget", "Den som inte använder hjälm har inget att skydda" och "Hoppas du skadar dig, det vore rätt åt dig". Jag tycker inte att man ska önska någon annan smärta och skada, hur dum i huvudet ni än tycker att jag är. Men kom ihåg .. mitt liv, mitt huvud, mitt val, "min" blogg och jag skriver och lägger upp precis vilka bilder och texter jag känner för vare sig jag har hjälm på mig eller inte, vilket jag i princip alltid har. Jag uppmuntrar absolut ingen annan till att rida utan hjälm, och bara för att jag gör det någon enstaka gång vid ett enstaka tillfälle hoppas jag att ni är såpass smarta att ni använder den ändå?

Vad har jag då för anledning till att rida utan hjälm? Ja .. jag har ingen anledning, för egentligen tycker jag att alla alltid borde ha en hjälm på huvudet vare sig man tävlar på den högsta nivån eller den lägsta nivån. Häst som häst och huvud som huvud.

Jag tror inte ens att jag behöver fråga vad ni tycker om det hela?


Kommentarer
Postat av: Klara Hovstadius

Hjälm på :)

Även om det är frestande på sommaren att rida utan :P

2010-12-06 @ 22:25:34
URL: http://klarahovstadius.blogg.se/
Postat av: hanna

Ett tips som inte har med detta att göra är att variera bilderna lite mer ;) har sett denna bilden massa gånger!

2010-12-06 @ 22:25:47
Postat av: caroline

att ha hjälm eller att inte ha hjälm, det är den stora frågan haha. nej men självklart ska hjälmen på, men precis som du säger så hoppar även jag hjälmen en enstaka gång och då kan olyckan vara framme. precis som du säger, inget huvud - inget liv. men det är fortfarande upp till var och en, att vår totala världselit rider utan hjälm är fruktansvärt illa då de är förebilder och har precis lika känsligt huvud som alla vi andra. varken de eller deras hästar är stålmannen och jag tycker att de borde tänka på det. som hoppryttare vill och även rikta kritik mot dressyren framförallt, vad fan ska ni få rida med hatt för?! för att det ser bättre ut? hahaha.. då kan ni lika gärna rida utan, detta är en sak som stört mig länge. drssyrhästar kan vara lika heta som hopphästar och det kan hända minst lika mycket även om det är mer fart och fläkt vid hoppningen så betyder det inte att skaderisken är mindre.

2010-12-06 @ 22:30:29
Postat av: Amanda

Sjukt smart skrivet av dig!

2010-12-06 @ 22:34:28
Postat av: Amanda

Bra skrivet, du borde seriöst satsa på att bli reporter eller något Ingrid, du skriver grymt bra!

2010-12-06 @ 22:36:23
URL: http://eaqi.blogg.se/
Postat av: Geronim

Det finns ju ingen anledning att INTE rida med hjälm, då är det väl bara dumt/korkat att rida utan den? Att göra det "bara för att" liksom :/



Nu ska jag komma med en helt annan sak men ändå liknanade, det är fel att såga eller skada sin häst på annat sätt, men om folk tänkte som du skulle ju fler som vet att det är fel ändå såga sin häst "bara för att" liksom, kanske för att hästen gå snyggare så dem ser finare ut på bild, kanske du rider utan hjälm för att få finare bilder?

2010-12-06 @ 22:57:45
URL: http://geronim.blogg.se/
Postat av: Karin

Jag håller med dig fullt ut men måste även berömma dig för detta inlägget nu börjar bloggen komma på rätt spår igen. Fortsätt så här nu. :D

2010-12-06 @ 23:03:26
Postat av: Desiree

åå älskar eran blogg :) vart står era hästar??

2010-12-06 @ 23:03:43
URL: http://teslans.blogg.se/
Postat av: Leila

Jag vill delta i massa tävlingar där man kan vinna schabrak/lindor eller ja vad som helst till hästen.

Skriv en kommentar i min blogg, tack! :)

2010-12-06 @ 23:10:55
URL: http://pumsie.blogg.se/
Postat av: Sofia

Ja vet inte va ja ska säga om det här med hjälm. Det är ingen ide för mej att förklara min syn på att använda hjälm för alla köper den nog inte. De ja ville komma till att du, Ingrid, säger att du använder hjälm 99 av 100. Den sista 1%, är dä då när du rider utan hjälm i ett ridhus utan sadel o träns... Då skulle jag nog välja ett annat tillfälle att använda den sista procenten om ja förespråka att använda hjälm som du gör. Som du sa att olyckor händer så lätt, men dom går nog att styra upp lite lättare med ett träns i alla fall.

2010-12-06 @ 23:26:09
Postat av: Sanna

Klokt och läsvärt inlägg. Håller med om att fler i toppskiktet borde ha hjälm när de rider, framförallt på allmänna platser där de är medvetna om att de ses som förebilder!

2010-12-06 @ 23:27:25
Postat av: my

Jag håller med om att det är ditt huvud och ditt val, men OM något mot förmodan skulle hända så drabbar det fler än bara dig.



Dock blir jag tokig på svenska elitryttare och förebilder som rider utan hjälm i BARNPROGRAM där de ska ge barnen tips om hur de kan förbättra sin ridning!! DÄR kan man snacka om dåliga förebilder och att ni då och då rider utan hjälm är bara småpotatis i jämförelse ;)

2010-12-06 @ 23:28:02
URL: http://myalfredo.blogg.se/
Postat av: Carro - Hästbloggen i norr

Tycker det är upp till var och en även om jag kan tycka att det är sjukt onödigt att rida utan hjälm.



Tänker även på närstående om det skulle hända något!



Jag rider själv alltid med hjälm och kan nog inte komma på en enda gång där jag inte haft den uppe på hästryggen!



Men som sagt - det är väl upp till var och en.



Samtidigt tycker jag att man har ett ansvar då man till exempel är tränare, ridinstruktör eller äldre ryttare i en förening där det finns yngre ryttare, för de ser upp till oss som är äldre.



2010-12-06 @ 23:35:30
URL: http://carrolu.blogg.se/
Postat av: Helen

Självklart hjälm på, som ridlärare så finns det inget annat!



Men.... ibland åker den av. När man rider 2 hästar om dagen i närmare 30 graders värme så vill man att det fläktar ibland..

Och samma åt andra hållet, är det minus 20 så har jag hellre mössa på och klarar av ett träningspass, än förfryser öronen och blir förkyld. (jaaaaja, det finns smarta alternativ som hjälmhuva och "eir-bags". Men inget som funkar för mig tyvärr)

Det här är dock enstaka tillfällen, ett par gånger per år. Och jag skulle ALDRIG rida ut eller hoppa utan hjälmen. DÄR utmanar man ödet.



Och seriöst - om det hade hänt något när du satt där utan hjälm, hade du då lagt upp bilden?;)

2010-12-06 @ 23:40:28
URL: http://frokenrick.blogg.se/
Postat av: Johanna

Jag tycker det var bra att du tog upp det:) Att du skriver i texten att du inte uppmanar någon att rida utan hjälm och att du skriver att alla borde ha på sig hjälm:)

2010-12-06 @ 23:43:59
Postat av: Elvira Johansson - ridahest :D

Bra text & det är så sant! Det är ju ens eget val till 100%!

2010-12-07 @ 00:15:28
URL: http://ridahest.blogg.se/
Postat av: Anneli Johansson

Väldigt bra skrivit av dig.

själv tycker jag hjälm är en sådan självklar grej när man rider. alla tänker nog så "det händer inte mig" men någon händer det ju...det kan lika gärna hända mig/dig.

jag själv slarva mkt förr med hjälm på vinter, mössa va viktigare tyckte jag för att inte frysa.

nu har jag super bra öron skydd att ha under hjälmen så nu är den på!

2010-12-07 @ 08:20:28
URL: http://atigas.mittspejs.se
Postat av: Gun

På anslagstavlan i ridhuset som du rider i sitter en stor bild på en hjälm och där står det: På denna anlägning rider vi självklart med hjälm. Så det är inte upp till ryttaren huruvida hjälm ska användas i ridhuset eller ej, utan det finns en tydlig regel för detta. sedan har jag förståelse för att det endast var en stund på slutet av ridpasset som du tog av utrustningen på hästen och dig, men du behöver kanske inte lägga ut dessa bilder då el helt enkel hålla dig till ridhusregeln och behålla hjämen på. :)

2010-12-07 @ 09:04:41
Postat av: tove

jag tycker inte man ska uppmuntra yngre ryttare att rida utan hjälm, men är man över 18 så får man väl bestämma själv om man vill rida med eller utan hjälm tycker jag..

2010-12-07 @ 09:38:11
URL: http://tovedanielsson.blogg.se/
Postat av: Stella & Emma<3

bra text! :)

till tove: hon gör ju inte det, hade du läst hela inlägget hade du nog sett det! ^^

2010-12-07 @ 09:56:08
URL: http://boinq.blogg.se/
Postat av: vikky

SV: Hahah du om ngn borde ju fatta vad jag menar med "4 december"-inlägget ;)

Gääärna imorgon igen :D

2010-12-07 @ 14:20:08
URL: http://fjordtastic.blogg.se/
Postat av: Ronja

Jag rider alltid med hjälm :) Älskar eran blogg! :D

2010-12-07 @ 14:49:52
URL: http://chakira.blogg.se/
Postat av: Ida

Ryttare med hjälm är snyggare än utan :)

2010-12-07 @ 15:25:47
URL: http://ipeterson.blogg.se/
Postat av: Lucke

trevlig blogg :P

2010-12-07 @ 15:29:15
URL: http://modegrabben.blogg.se/
Postat av: Ina

Alltid hjälm! ( endast vid mycket enstaka tillfällen utan och då får man vara försiktig )

2010-12-12 @ 09:39:34
Postat av: Sev

det är bra att du använder hjälm! :)

2010-12-12 @ 09:58:31
URL: http://sevils.blogg.se/
Postat av: Sev

det är bra att du använder hjälm! :)

2010-12-12 @ 09:58:39
URL: http://sevils.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner