Boxströ

Datum: 2010-12-09 ~ Tid: 15:57:46
1. Kutterspån
2. Torv
3. Torvmix
4. Tidningspapper
5. Halm
6. Träpellets
7. Finkornigt spån

Jag gillar bäst finkornigt spån och torv. Finkornigt spån är väldigt lätt att mocka i. Torv suger åt sig fukt bra och det känns bra för hästarna helt enkelt. Halm är jätte drygt att mocka i lika så kutterspån. Kan tänka mig att det samma gäller tidningspapper? Torvmix har jag aldrig provat, någon som vet om det är bra? Pellets är något som jag aldrig skulle ställa mina hästar på, det bli ju som att stå på småsten? Inget vidare skönt skulle jag tro...

Vilket strö tycker ni är bäst och varför? Vad står era hästar på?

Cupido står på torv :D


Kommentarer
Postat av: Lina

Många som jag känner kör med torvmix och tycker att det är bra. :)

2010-12-09 @ 16:03:50
Postat av: Amanda

Pellets går isönder och sväller när hästen går på det. Det blir alltså som finhackad spån. Fördelen är att man inte behöver ha så mycket då det sväller såpass. Även väldigt enkelt att mocka. Vet inte om detta är samma sort men det jag pratar om är halmpelleta som bl.a. Salsa höstfoder är återförsäljare för :)

2010-12-09 @ 16:05:45
URL: http://showjumpingbyamanda.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag hade min häst på träpellets först, dock så blöter vi den först så den smulas sönder och då blir den som finkornigt spån tror jag :) Funkade väldigt bra i början men min ponny kissar så mycket på samma stället så jag bytte till spån :)



Torv är bra men mörkt :) Spån är drygt att mocka i, ja, men det passar min häst bättre då jag slipper ammoniak lukten. Det är alltså ett självklart val för mig :) (mellan spån och träpellets alltså :))

2010-12-09 @ 16:07:26
Postat av: -

Om jag hade haft en egen häst hade jag velat ha halm. Det verkar mysigare för hästen + att den kan stå och tugga på det på natten.

Nackdelen med det är svårare och jobbigare att mocka



Min foderhäst står på halmpeletts.

Vad tycker du om det ?

Har du provat det , vad tkr du ?

2010-12-09 @ 16:07:40
URL: http://polskbergsponnyn.blogg.se/
Postat av: Anonym

som dem andra säger så blir pelletsen som finkornit spån och sväller, är faktiskt väldigt bra :)

2010-12-09 @ 16:10:43
Postat av: Moa

Jag tycker att halm är mysigast och det är rätt lätt att mocka i. Nackdelen är att halm är rätt dyrt. Min häst står på halm och jag skulle inte vilja byta :)

2010-12-09 @ 16:11:35
URL: http://whisperingoda.blogg.se/
Postat av: viktoria

Jag gillar torv :D

2010-12-09 @ 16:12:16
URL: http://vikzan.blogg.se/
Postat av: tonahhh

torv mix är helt klart bäst, blir inte en klump som torv blir o inte som kutter spån heller.

2010-12-09 @ 16:12:18
Postat av: Sarah

Jag har halm men gillar kutterspån bäst, i skolan har vi någon form av pellets som vattnas så att dom splittras. Billigare än spån men tungt att mocka.

2010-12-09 @ 16:12:26
URL: http://tophorses.blogg.se/
Postat av: Hanna

mina pållar står på halm, av billighetsskäl. Tar man halm på gården så faller det sig naturligt :p Har dock testat att strö med torv också, och jag måste säga att jag faktiskt gillar det bättre än halm egentligen :)

2010-12-09 @ 16:13:42
URL: http://musiqandlyrics.se
Postat av: Manda Stillnert

Som någon annan skrev så för delas pelletsen sönder & blir väldigt finkornigt & är jätte bra! De är lätt mockat och går inte alls åt lika mycket som med torv eller spån! Men i lösdriften har vi spån underst & sen 1 och ½ meter halm och till dem som står i stallet har vi spån!

2010-12-09 @ 16:15:24
URL: http://mandapumanstillnert.bloggplatsen.se
Postat av: Anonym

Finkornigt spån & trov :D



2010-12-09 @ 16:17:18
Postat av: aaaaa

Halm har jag till min häst och tycker att det är bäst, de suger upp kiss bra och värmer bra på vintern :) tycker inte alls det är jobbigt att mocka i halm, är nog en vanesak !!

2010-12-09 @ 16:18:06
Postat av: Yrsa

Torv :)

2010-12-09 @ 16:23:26
URL: http://fotenistigbygeln.blogg.se/
Postat av: micha

HALM!! HALM!

2010-12-09 @ 16:23:29
URL: http://mmiichans.blogg.se/
Postat av: LindaLovisaJohansson :)

jag föredrar torv. :)

Men pellets är inte som småsten.. inte det jag hade förut iaf, det är det i början, men när man trampar på det smular de sönder och blir ungefär som finkornigt spån. :)

2010-12-09 @ 16:23:38
Postat av: Veronica

Spånpellets och halmpellets är kanonbra och blir jätte finkornigt och fluffigt och har en uppsugningsförmågs utöver allt annat! Jag är jättenöjd med pellets, fryser aldrig på vintern och lätt att förvara då 14 kgs säckarna inte tar stor plats! Jag kan ta kort på en av våra boxar och visa i bloggen så får ni se:)

2010-12-09 @ 16:25:35
URL: http://sindarvelukas.blogg.se/
Postat av: Sara

Ur hästens synvinkel är halm bäst då det är mjuk, kan vara varm om man bäddar det bra samt att de får utlopp för att tugga, något som de behöver.



Och torv skulle jag aldrig ställa min häst på!

Torv tas från urdikade våtmarker och mossor/myrar, dvs att man stödjer utrotningen av biodiversiteten. Många av arter som lever på mossor/myrar... Men det är jag det :)

2010-12-09 @ 16:28:59
Postat av: Nadja

Har spån själv, och trivs bra med det :)

2010-12-09 @ 16:30:18
URL: http://nadjaeriksson.bloggplatsen.se
Postat av: Anonym

min stod på kutterspån innan hon såldes! ;d

2010-12-09 @ 16:31:46
URL: http://ponnyproffsen.blogg.se/
Postat av: Matilda:)

Pelletsen brukar men spruta med vatten på och då löser det upp sig så att det blir mjukt ist för "småsten"

Jag har fler kompisar som har det, det e så jag vet.

Själv har jag kutterspån :D

2010-12-09 @ 16:34:27
Postat av: filippa

min medryttarhäst står på halm. inte kul att mocka, men mjukt och bekvämt för pållen <3 ((;

2010-12-09 @ 16:37:09
URL: http://nownow.blogg.se/
Postat av: Hannah

Mina ponnyer står på halm men har tänkt att byta till torv nu, för det är grymt drygt att mocka i :) Men mysigt och gosigt för pållarna :)<3

2010-12-09 @ 16:39:05
Postat av: Carro

alla våra står just nu på blandat med spån och torv pga att de står i ute box så det inte skall frysa. men i vanliga fall står de på torv!

2010-12-09 @ 16:40:41
URL: http://tvilligryttarna.blogg.se/
Postat av: Sandra

2010-12-09 @ 16:42:37
URL: http://fotoruffis.blogg.se/
Postat av: my wesström

allt bra? :D

2010-12-09 @ 16:44:47
URL: http://mmyzaan.blogg.se/
Postat av: Anonym

jag brukar ha finkornigt spån men nu under vintern har vi kutterspån! :)

2010-12-09 @ 16:48:09
Postat av: Felicia

Jag gillar spånpellets. Det är jättebra nu när det är så kallt då det inte fryser, vilket torv har en tendens till att göra. Det smulas liksom sönder, så det blir som att hästarna står på mjöl i princip. Otroligt lätt att mocka i. Kisset lägger sig i botten och det blir inte alls lika blött och sliskigt som det kan bli med torv. Spån har ju faktiskt mycket bättre uppsugningsförmåga än vad torv har.

Min häst har en torvbädd, och sen är det kalkat uppe på den, eller det är lagt kalkpulver för det blir inte blött då, och sedan 5 påsar med spånpellets. Det är verkligen något jag rekommenderar!

2010-12-09 @ 16:48:17
Postat av: andrea

min häst står på kutterspån, och det tycker jag är superbra ! :)



halm tycker jag är lite för jobbigt att mocka, sen äter min häst upp halmen så att han står på betong dagen efter.. men annars tycker jag är att torv är väldigt bra och enkelt, bara dt att hästen blir så smutsig och det blir mörkt :)

2010-12-09 @ 16:50:42
Postat av: Sofie

jag tycker kutterspån är jättelätt att mocka i! Bättre än finkornigt spån :) dock måste man alltid ha mer kutterspån än "annat" spån annars trampar dom jättelätt igjenom. Torv verkar bra, men ser väldigt mörkt och dystert ut. Pellets och halm skulle jag dock inte kunna ha eftersom min ponny skulle utan tvekan äta upp det x)

2010-12-09 @ 16:50:46
URL: http://sofieocholivia.blogg.se/
Postat av: Boel

Jag har haft mina hästar på Halm, Torv, Spån och Halmpellets.

Frågar du mig så är Halmpellets det bästa. Har det till båda hästarna nu och vi verkligen inte byta, det är enkelt att mocka, lägger sig kanon (min ena rullar sig ofta i boxen och det ligger stilla och den andra ligger nästan alltid ner) och jag behöver bara strö 1 gång i veckan :)

2010-12-09 @ 16:51:31
Postat av: Matilda

Jag kan varmt rekommendera halmpellets! Dock brukar vi blanda upp det med ett slags "halmhack" (ser ut som spån men dammar inte fullt lika mycket) för att det blir mjukare i början då (innan pelletsen smulats sönder) och "luftar upp" underlaget i boxen lite. Det är extremt lättmockat, precis som vanligt finkorning spån.

Torv är något jag hatar att mocka i. Man ser ingen skillnad på torvbitar och skitar, det dammar, och när det inte dammar längre blir det svampigt och luktar äckligt. Dessutom ser det enligt mig tråkigt ut. Detta är ju dock bara min åsikt, alla tycker olika :)

2010-12-09 @ 16:53:08
URL: http://matildajohanssons.webblogg.se/
Postat av: Anonym

Min häst står på torvmix, det är superbra!

2010-12-09 @ 16:56:54
Postat av: anna

jag tycker att halmpellets är bäst! Jag har gummimatta och halmpellets över och det funkar bra, är lätt att mocka i så man får tid för annat:)

2010-12-09 @ 17:07:45
Postat av: elin

min står på kutterspån och halm! :)

2010-12-09 @ 17:11:55
Postat av: Cicci

Har mest erfarenhet av spån, och jag hatar hur svansen på hästen alltid är full med spån.. och halm är as jobbigt att mocka i.

2010-12-09 @ 17:20:04
URL: http://ciixx.blogg.se/
Postat av: Anonym

usch nej! finkornigt spån dammar ju skitmkt! vet duinte att hästarna andas inte lite spån om de ligger i det när de sover, om det är finkornigt?

mvh

2010-12-09 @ 17:23:14
Postat av: Maria, Mujitsu@BDB

Malin står på torv ^^



menne....nu ska vi börja med en ny grej. Några hästar i stallet har redan börjat. Jag vet inte vad det är egentligen - men det är i alla fall pellets när det läggs in i boxen. Sen så fort nån trampar på det så smulas det sönder och blir jättefint! Lättmockat och ser mjukt ut. Fryser heller inte (som torv gör lättare).

Det roligaste samt elakaste (xD) är att hästarna tror de kommit in i paradiset första gången de ser det...maaaaat tugga ..inte mat ;(

2010-12-09 @ 17:36:49
URL: http://goldenchange.blogg.se/horse
Postat av: Evelina

Vem fan låter sin häst stå på tidningspapper? x'D

2010-12-09 @ 17:44:27
URL: http://evelinajoansson.blogg.se/
Postat av: Frika

Jag tycker bäst om finkornigt spån. Dock står hästarna i stallet på pellets, och det blir finkornigt spån(sågspån) av det så fort de trampat lite på det. så det är rätt smidigt att fylla på boxen med.



Någon där uppe säger att finkornigt spån dammar, det gjorde inte vårat. Min ponny hade kvickdrag och då bytte vi från halm till finkornigt spån, vilket gjorde henne symptomfri.

2010-12-09 @ 17:44:51
Postat av: Petra

Min medryttarponny har kutterspån och torvmix. Ganska jobbigt att mocka i.



Jag älskar att mocka i torv :D

2010-12-09 @ 17:46:20
URL: http://www'
Postat av: Elin

jag tycker både kutterspån och finkornigt spån är bäst :)

2010-12-09 @ 17:48:10
URL: http://eliinronnqviist.blogg.se/
Postat av: Therese

jag använder spån, tror de e kutterspån.

väldigt lätt att mocka :)

2010-12-09 @ 17:59:19
Postat av: Lisa :)

Pellets är så himla super duper bra så att det inte finns! hästarna trampar ned det efter 2-3 dagar och om man vattnar lite försiktigt så går det fortare och sväller! super lätt att mocka också, som en kattlåda. Plus att det kostar inte lika mycket för man behöver inte lägga in nytt flera gånger i veckan som man kan behöva göra med torv! Jag har pellets till alla mina 3 hästar och jag vet flera av kompisar som har det! Du borde prooooova, du kommer inte bli besviken! :D

kramis

2010-12-09 @ 18:00:12
Postat av: Anonym

vi har halm, jobbigt att mocka i. har även haft spån, men det blev så dyrt när vi har 10 hästar och fölungar. hade torv ett tag, men det frös och såg riktigt skitigt ut

2010-12-09 @ 18:02:40
Postat av: maliiin

kutterspån och halm :P

2010-12-09 @ 18:07:50
Postat av: Emily

Jag tycker bäst om kutterspån och sågspån, hatar torv för det är så mörkt och fult och ser smutsigt ut.. halmpellets har jag aldrig testat, halm tycker jag är ok om man har bädd under och en häst som inte plockar i sig allt haha ^^

2010-12-09 @ 18:09:04
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Madde

jag tycker att kutterspån är bäst,

min ponny står på det.

Det är både fräscht och enkelt att mocka i :)

2010-12-09 @ 18:09:56
Postat av: Linda

Finkorningt spån blandat med lite torv är helt klart bäst!!! =D

2010-12-09 @ 18:12:48
URL: http://lindamart.bloggplatsen.se
Postat av: frida/ruby

Min lilla ponny står på spån, och det trivs hon med :)

2010-12-09 @ 18:19:33
Postat av: gammelryttaren

Våra står på torv. Lättmockat och all urin neutraliseras så det blir inga amoniakdofter. De som använder torvmix gör det oftast just för att ren torv gör boxen något mörkare. Det är i och för sig inget som varken jag eller hästen lider av. Men torvmix är ett bra alternativ till alla er som bryr er och tycker ren torv är för mörk.

2010-12-09 @ 18:19:36
Postat av: Jenny

Min häst står på Torvmix och jag tycker det är jätte bra. Det fryser inte så lätt på vintern men nackdelen är att det inte är så lätt att mocka i:)

2010-12-09 @ 18:20:47
Postat av: Sabina

Mina hästar står i en blandning mellan finkornigt spån och kutterspån. Jag gillar det eftersom att det ser rent och härligt ut + att det är mjukt för hästarna att stå i. Ett + i kanten är ju att det är väldigt lätt att mocka i! :)

2010-12-09 @ 18:25:52
URL: http://sabinaforsmark.blogg.se/
Postat av: Matilda

det där med pelletsen.. dom går ju sönder när hästarna går på det, det blir som en blandning mellan torv och spån, jätte bra enligt mig.

praktiserade i ett tävlings stall som hade pellets, lätt att mocka i osv :) :P

2010-12-09 @ 18:31:01
Postat av: ida

Jag har kuttespån ser mycket mjukare ut luktar inte så mycket.



torv är så mörkt så gillar inte det.



pellets verkar jätte hårt skulle inte häller ställa mina hästar på det.



vanligt spån är hårt



tidning verkar inte bra ;s hahah :D



Enligt mig då :)

fin blogg ! (:

2010-12-09 @ 18:34:50
Postat av: Amanda

nummer 6, finspån. Det är lättmockat och bra, men samtidigt har de fri tillgång till halm vilket jag tycker är viktigt! Halm och spån är överlägset enligt mig, halm är bra för att de har ngt att pilla med men tar mycket plats på gödselstacken. Spån är lättare att mocka och tar mindre plats och ser fräscht ut! Och dessutom luktar nytt spån gott :D

2010-12-09 @ 18:52:04
Postat av: sanna

Min foderponny står nu på Halm, då det var enda kravet hennes ägare hade.

Jobbigt att mocka i , suger upp kiss dåligt och jag ser ingenting som är posetivt i det förutom att det värmer och hon kan stå och tugga på det.



Men ska nu ha spån eller Torvpellets under så det suger upp bättre :D



2010-12-09 @ 18:53:25
URL: http://adversity.blogg.se/
Postat av: Anonym

halm

2010-12-09 @ 18:54:26
Postat av: Amanda

Min häst står på kutterspån. Lukat gott, dammar inte och lätt att mocka i + att det lyser upp stallet.

Men annars så tycker jag om att ha spån som botten och halm ovanpå. Bra för rastlösa hästar. Då dom har nått att pillra i :)Men jag föredrar främst spån!

2010-12-09 @ 18:56:06
URL: http://passionpellini.blogg.se/
Postat av: sofie

Min häst står på vanligt spån, det tycker jag är det bästa! Halm är skitjobbigt att mocka, och så om hästen är hungrig av sig så blir dom rätt tjocka när de kan tugga på det hela tiden. :) Har inte testat något annat, bara torv och det gillar jag inte..

2010-12-09 @ 19:04:45
Postat av: Patricia

halmpellets. de bästa enligt mej, tar max 5 min att mocka i är dessutom inte hårt alls..gillar d skarpt.

2010-12-09 @ 19:16:12
URL: http://pisasdag.blogg.se/
Postat av: Nathalie

Halm,

Men dom går på lösdrift och nu på vintern är lösdriften bäddad med halm.



Men om min häst inte gick på lösdrift utan stod i box vill jag nog helst ha vanlig spån eller torvmix :)

2010-12-09 @ 19:23:00
URL: http://nathaliesuominen.blogg.se/
Postat av: Olivia

Min och min systers hästar står på halm. Tycker att det är lättmockat, dock INTE med spångrep, utan man bör ha halmgrep annars är det VÄLDIGT svårt. Jag tycker personligen att halm är bekvämast, och det blir lixom mer fluffigt och värmer bättre än t.ex spån och torv :p

Fast en av hästarna står på torv och så halm uppepå för att hon kissar så otroligt mycket att halm inte suger upp tillräckligt.

2010-12-09 @ 19:29:06
Postat av: Fanny Johansson

Mina hästar står på torv, och tycker de är ett väldigt bra strö. Kan bli lite mörkt ibland.. men de är de värt ;) Kan hålla med om att finkornigt spån är det lättaste att mocka i.. men är ju så svårt att förvara ;s



Tack för en duunderbra blogg tjejer!

2010-12-09 @ 19:48:24
URL: http://seeyoou.bubbleroom.se
Postat av: Isabell

Håller helt med dig om alla åsikter! (:

2010-12-09 @ 20:01:14
URL: http://lurora.blogg.se/
Postat av: natalie

tidningspapper är hämskt! det är fan värre än halm, det är rent utsagt vidrigt! Men finns ju ofta inga andra alternativ för hästar som är väldigt dammkänsliga. hjälpte till emd en ponny för länge sedan som stog på tidning.. Men bäst tycker jag om toav och spån blandning. för att torven suger upp, och spånet "lättar" upp det och gör boxen lite ljusare.

2010-12-09 @ 20:04:11
URL: http://natalieshastliv.blogg.se/
Postat av: Anonym

Torv är bäst men såhär på vintern så äger torvmix då balarna inte fryser lika mkt och lika lätt :)

2010-12-09 @ 20:09:47
Postat av: annaaa

pelletsen ska man vattna så blir det som strö, alltså inte "småsten"

torvmx är bra men jag föredrar inte torv om de inte står på bädd vill säga, det dammar fruktansvärt och är också väldigt dyr ( i min del av landet)....

torv fryser ju också... men gillar kutterspånet bäst, känns mest fräscht!

2010-12-09 @ 20:11:52
Postat av: Louise

Min ponny står på kutterspån och ibland finkornigt spån.



Något som jag aldrig skulle vilja ha in i boxen skulle nog vara torv. Det blir mörkt i stallet, man ser inte kisset/bajset för att torvet är så mörkt? dessutom ser det så smutsigt ut.

2010-12-09 @ 20:16:15
Postat av: Elin

Bäst av allt är träpellets, man lägger dem i skottkärran och spolar vatten på dem först så de sväller. Så blir det som fin fint srån, som är torrt men dammar inte. Helt perfekt ljust och fräsch, luktar gott och super lätt mockat :)

2010-12-09 @ 20:30:58
Postat av: FRIDA ELMLUND

Jag har halm till mina och det fungerar kanon :)

2010-12-09 @ 20:34:53
URL: http://fridaelmlund.weebly.com
Postat av: Antonia

Spån och halm, båda är bra tkr jag men mest spån det har en bra sug förmåga och ibland har jag både och när halmen inte suger upp kisset såbra tar jag spån under halmen... båda är lätta tkr jag iaf :D

2010-12-09 @ 20:35:21
URL: http://antoniasliv.blogg.se/
Postat av: Anonym

Spån och halm, båda är bra tkr jag men mest spån det har en bra sug förmåga och ibland har jag både och när halmen inte suger upp kisset såbra tar jag spån under halmen... båda är lätta tkr jag iaf :D

2010-12-09 @ 20:35:33
Postat av: Anonym

Det heter halmpellets & det smulas i sönder så blir det ännu mer finhackat en torv. Ljust & fint.

Finns även något nu som är typ hackad halmpellets :)

2010-12-09 @ 20:37:28
Postat av: Tuva

Mitt inlägg skickades inte? :O

2010-12-09 @ 20:49:19
URL: http://tuvat.blogg.se/
Postat av: Harmoniie@bdb

2010-12-09 @ 21:06:48
Postat av: Harmoniie@bdb

Min häst står på halm. Det har hon alltid gjort och det kan jag inte ändra på.

Ibland händer det att jag tar lite torv under halmen eftersom det suger upp kisset. Eller det kanske inte var torv, äsch jag vet inte.

2010-12-09 @ 21:08:49
Postat av: Anonym

min ponny står på färskspån (finkorning). jag tycker det är bäst, för det är lätt att mocka och det dammar inte :)

2010-12-09 @ 21:10:27
Postat av: tove

min ponny står på färskspån (finkornig). jag tycker det är bäst, för det är lätt att mocka i och det dammar inte :)

2010-12-09 @ 21:13:00
URL: http://tovedanielsson.blogg.se/
Postat av: Lina

Halmpellets skulle kanske va något, det är ju som pellets i början men när de väl trampat sönder det blir det som en tjock bädd som är lätt att mocka i ^^ I skolan prövas olika strö medel och de prövar halmpellets där nu och det gillas ^^ Det verkar inte frysa på vintern heller som en del andra strö medel gör.

2010-12-09 @ 21:21:05
Postat av: Nathalie

Mina hästar står i både halm och torvmix. Det som funkar bäst är torvmixen tycker jag.

Halmen är bra för det är enklare att lägga in i boxen och det fryser inte på vintern som torvmixen gör. Men det är mycket jobbigare att mocka och det luktar inte lika fräscht som det gör med torvmix. :)

2010-12-09 @ 21:31:54
Postat av: c a r r o

Vi har halmpellets. Det är jättebra och inte alls hårt att ligga på? :o Provade själv att lägga mig och det är inte så obekvämt som det ser ut. Och hästar är ju bra mindre känsligare än oss! Som också är sagt, så smulas ju pelletsen ned sen. (fast den är som lättast att mocka när den är i pelletsbitar) Och man behöver inte alls byta ofta, och det ser alltid fräscht ut :)

2010-12-09 @ 21:36:03
URL: http://asslatjejerna.blogg.se/
Postat av: Ida *Meya o Tex mamma*

Vi har torvmix och de är som torv fast känns lite ljusare och trevligare bara :) jag HATAR HALM!

2010-12-09 @ 22:05:29
URL: http://idashastliv.blogg.se/
Postat av: Reby

Torv blandat med finkornigt spån =) är väl detsamma som torvmix typ fast man gör det själv... underlag ingår i våran stallhyra och då finns båda de att välja på.



När man har pellets så häller man vatten över dem så att de blir mjuka och sedan trampar hästarna ner det till smulor. Iaf det vi hade förut. Men jag använde aldrig det så kan inte tala för om det var bra eller dåligt, men det luktade arsel.

2010-12-09 @ 22:08:34
URL: http://reby.blogg.se/
Postat av: Amanda

Måste säga att jag faktiskt inte gillar torv..har inte haft det själv eller så men min kompis har det å jag tycker det ser så 'smutsigt' ut liksom, som dom står på typ jord el nåt.. ;) vi har blandat finspån med kutterspån, mkt bra! å mysigt för hästen xP

2010-12-09 @ 22:16:14
Postat av: Linda

Halm! Jag har en krubbitare till häst som måste ha något att pilla med. Bättre om han äter halm än att han står och krubbiter som leder till att han får magknip och blir allmänt sur.

2010-12-09 @ 22:18:21
URL: http://liiiiinda89.blogg.se/
Postat av: carro

jag har kutterspån, mem torv eller finkornigtspån verkar trevligt att mocka i. skulle nog helst ha finkornigt spån isf. halm verkar väligt jobbigt att hålla på med.. och tidningspapper skulle jag aldrig vilja ställa min häst på. men jag gillar en riktigt tjock kutterspånsbädd, speciellt på vintern när hästarna ligger ner så de inte blir lika nedkylda av golvet den stunden de ligger :)

2010-12-09 @ 22:19:08
Postat av: carro

nackdelen med finkorningspån och torv är att det är ganska "flygigt" enligt mig. inte kul att ha lager med spån överallt, klart man kan damma. men ändå.. sen nackdelen med torv är att bajset gärna "smälter in" hahaha ^^

2010-12-09 @ 22:21:22
Postat av: Frida

2010-12-09 @ 22:36:13
Postat av: Fridaaaaaa bergtröm!:)

hej, i mitt stall så har vi haft torv och spån , jag tycker att torven är bäst för när man ska ta ut kisset så luktar de så äckligt tycker jag.. nu har vi torv och de luktar ingenting men torv är så mörkt så ut tyckr om man har ett mörkt stall ska man ha spån och tvert om men torven är miljövänligare så jag tycker din häst ska stå kvar på torv!:)

2010-12-09 @ 22:41:41
Postat av: Fridaaaaaa bergtröm!:)

hej, i mitt stall så har vi haft torv och spån , jag tycker att torven är bäst för när man ska ta ut kisset så luktar de så äckligt tycker jag.. nu har vi torv och de luktar ingenting men torv är så mörkt så ut tyckr om man har ett mörkt stall ska man ha spån och tvert om men torven är miljövänligare så jag tycker din häst ska stå kvar på torv!:)

2010-12-09 @ 22:42:30
Postat av: Anonym

Halm är bäst för hästen. Halmen gör så att hästen har något att pyssla med vilket minskar risken för t.ex krubbitning. Jag har alltid haft mina hästar på halm och rekommenderar det verkligen!

2010-12-09 @ 23:09:04
Postat av: cecilia

min häst står på halmpellets.

Men det blir nästan som torv eftersom man ska blöta ner det så att det löser upp sig!

Det funkar kanon för min häst och det blir en skitbra bädd av det också !

rekommenderas starkt !

2010-12-10 @ 00:10:28
URL: http://satsande.blogg.se/
Postat av: Sanna

Min stackars hosthäst står på halmpellets och det är guld värt ska jag säga! Han hostar ingenting då han drar runt skiten lite i boxen för att komma åt fönstret och då lyckas binda det söndertrampade.

En mycket mer renlig häst jag känner fick hosta då hon bara gjorde ifrån sig i samma hörna vilket fick till följd att resten blev ganska dammigt :/

2010-12-10 @ 00:17:02
Postat av: Saara

Min har tidnigspapper som jag river itu! ;) Haha nej förlåt nu skojar jag. (kunde inte låta bli) Jag har ingen häst, rider inte men är intresserad av hästar och så. Tack för en bra blogg!



Btw: Hoppas du mår bättre Linn!

2010-12-10 @ 02:29:17
URL: http://flickansaara.blogg.se/
Postat av: Emma

Både kutter och finkornigt spån :)

2010-12-10 @ 07:27:04
URL: http://dressyremma.blogg.se/
Postat av: Johanna

Jag föredrar absolut Halm! Det är svårare att mocka i om man inte gör det regelbundet och ofta. Men det bästa med halm är ju att det inte blir sån röra om hästarna går omkring i det utan det trampas mest ner. I spån ligger det ju bajs all over the place om hästen går runt mycket i boxen. Just nu har jag spån åt alla mina hästar förutom åt fölet som har halm. Har 3 boxar som tar sjukt lång tid att mocka och som skulle vara betydligt lättare med halm...

Sen finns det studier på att hästarna föredrar att ligga på halm:)

2010-12-10 @ 08:49:04
Postat av: M

Frågan är ju sen om man ska använda ett strö som ryttaren anser är lättmockat, eller använda halm som är mest naturligt för hästen (trots att vissa tydligen tycker att det är jobbigt att mocka)

2010-12-10 @ 10:05:14
Postat av: Idha

Halm pelet tycker jag bäst om. min ponny har broblem med hovarna och får strålröta, och torven blir för blöt och det blir såp mycket bakterier som åker in i rötan såp den blir bara värre.

Halmpeleten blir torr så den giller jag! :D

2010-12-10 @ 10:32:27
Postat av: Linnea Lindquist

I stallet jag rider har vi spån och torv blandat med varannat. Det blir lätt att mocka i, torven gör att bädden inte flyttar sig när t.ex. tunga hästar ska resa sig upp, det gör det om man bara har spån. Spånet ljusar upp det lite annars blir det så mörkt i stallet tycker jag. Dessutom är torv miljövänligt och fler bönder vill ha gödslet när man ska tömma. Finkornigt spån jag kan också tänka mig är bra för det blir kompakt men ändå mjuk att stå på. Har man bara bädd at spån tycker jag att det flyttar sig från mitten = mer liggsår på haserna. Så Torvmixen tycker jag nog är bäst :)

Att bara ställa hästen på pellets är som du säger, småsten. Men om man blandar det med finkornigt spån eller torn så fyller det ut och pelletsen suger upp jättebra. Så det kanske är bra i kombination, jag vet inte, vi har inte provat. Men ja, det tycker jag iaf ^^,

2010-12-10 @ 13:15:50
URL: http://linnealindquist.blogg.se/
Postat av: Ida

Min ponny står på torv, dock föredrar jag att mocka i kutterspån och finkornigt spån! Går fort och det är mycket enklare att hålla fräscht känns det som!

2010-12-10 @ 15:19:36
URL: http://fagelbroryttaren.blogg.se/
Postat av: Emma

Finkornigt spån hade en kompis till hennes valack, det kan man ha till ston, men valacker och hingstar kan få problem med snoppen.

De kan komma in och eftersom de inte har så lätt för att hålla rent där så kan de bli uppsvällda.

Hennes valack blev uppsvälld så han gick bredbent, såg helt otroligt ut. Usch säger jag för det !!

2010-12-10 @ 17:11:17
Postat av: Filly

Jag använder just nu kutterspån och torv. Du glömde säga ett underlag, halmpellets:P Vi ska prova det, det är hackad och ihoppressad halm, får se hur det funkar:)

2010-12-10 @ 19:17:12
URL: http://fotofilly.blogg.se/
Postat av: Elin

Jag gillar kutterspån & halmpellets bäst. Båda är lättskottade.

Om man använder halmpellets får man dock inte glömma att blöta pelletsen när man spritt ut den i boxen.

Mina hästar står på kutterspån.

2010-12-10 @ 19:24:16
URL: http://elinevaldssonolsson.webblogg.se/
Postat av: Olivia

jag har kutterspån . Har provat halm och torv också . Halm var svårt att mocka i och torv blir stallet så mörkt + dammigt . Jag gilar kutterspån bäst . Blir ljust och jätte enkelt att mocka i !

2010-12-10 @ 20:41:50
URL: http://oliiviiagustavsson.blogg.se/
Postat av: Jenny

tkr om torven eftersom jag vill ha bädd o torven är mkt bra till det. dock får jag lite panik av att mocka i det, för det ser aldrig riktigt rent ut. därför föredrar jag att strö med kutterspån över det är torven "satt sig". Boxen blir ljus och spånen är lätt att mocka i med torvgrunden.

jag tycker inte om att mocka i bara spån, även om jag föredrar det framför t.ex. halm som är totalt värdelöst att mocka i!

2010-12-11 @ 11:22:49
URL: http://www.uptodate.jennyqarlsson.se
Postat av: matilda

där jag har min häst såhar vi kutterspån, vi hade torv för ett tag sedan men det var många som klagade och då byttes det ut mot finkornigt spån men på vintern så frös det och blev som ett hååårt "betonglager", så nu har vi kutterspån som är lätt att mocka i, väldigt mjuk å mysigt, ser frächt ut och fryser inte på vintern då det är ca -28 ;)

2010-12-11 @ 15:03:06
Postat av: Ina

Jag har halmbädd på vintern och finkornigt spån på vintern. Jag tycker det är lätt att mocka i halm när man har bädd. Jag strör mycket så blir det varmt och skönt för hästarna på vintern. På sommaren går hästarna ute större delen av dygnet så jag har inte så mycket strö då. Jag trivs iaf med detta.

2010-12-12 @ 10:00:38
Postat av: Keela

Jag har stått både på halm, spån och torv innan och just nu har jag torvmix med kutterspån/torv vilket jag trivs hur bra som hellst med. Halm är absolut ingen favorit och det blev inte långvarit, spån hade jag hela tiden fram tills för två årsedan då jag böt till torv. Torv är absolut min favorit, men torvmixen som jag har nu kutterspån/torv är helt suverän den med! :)

2010-12-14 @ 21:15:21
URL: http://keelus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner