Ridsportens fördomar

Datum: 2010-12-08 ~ Tid: 18:21:00
Alla har vi ju fördomar om precis allt. Dock tror, eller ja .. jag vet att fördomar är vanliga inom just ridsporten, speciellt mellan de olika grenarna.
Här har jag listat ett par fördomar jag har, men de flesta är såna man ofta hör andra prata om.


Dressyrryttare:
Rider aldrig ut
Rider alltid med skarpa bett och sporrar
Är rädda för att hoppa
Det dyraste är det bästa
Är bitchiga och otrevliga
Ser ner på de som tävlar på lägre nivå
De tycker att Pikeur är det ända rätta och ingenting annat
De älskar att rätta andra, men klarar inte av att själva bli tillsagda
De älskar att skryta om tävlingsframgångar och hur hög ridbarhet deras hästar har


Hoppryttare:
Rider aldrig dressyr och tycker att det är tråkigt
Är märkes fixerade
Rider alltid hästen bakom lodplanet, när de väl rider hästen i form
Kan inte rida utan en massa hjälptyglar och speciella bett
Är oseriösa och flummiga
Kan inte sitta i en dressyrsadel och måste alltid ha korta läder
Bryr sig bara om hinderhöjden


Isisryttare:
Tycker att deras gren är den allra svåraste bara för att de har två extra gångarter
Islandshästen är den enda rätta rasen som alla borde ha vilken gren de än rider
Ryttaren är 2 meter lång och väger på tok för mycket

Ponnymammor:
Blir galna när det inte går bra för deras barn
Står inne på framridningen och gapar
Är alltid griniga
Stammisar i sekretariatet
Älskar att skryta om sina barn och ger blickar till de ryttare som rider bättre än det egna barnet


Travmänniskor:
Tänker bara på pengarna hästen ska springa in
Kuskarna är arga gamla gubbar
De selar och spänner hårt 
Lägger sig bakåt i sulkyn och sliter om hästen galopperar


NH/trick/horsemanshipmänniskor:
Älskar att leta fel och påpeka hur man egentligen borde göra för att lösa problemet
Tror alltid att de vet bäst
Tycker att alla som rider är djurplågare
Deras sätt är det enda rätta
De måste använda sig av godis


Själv har jag som sagt vissa fördomar, men jag försöker ändå alltid att bilda mig en egen uppfattning om varje person istället för att lyssna på vad alla andra säger och dra alla över en kant.

Har ni fler exempel, eller har jag missat något?


Kommentarer
Postat av: Amanda

Gymkhana-människor:

*. Rider aldrig dressyr

*. Har skabbiga hästar

*. Rider med pessoabett

*. Alldeles för små & för gamla ponnyer

(jag är gymkhanaryttare, och jag rider dressyr ca 2 ggr i veckan, min ponny är inte skabbig, inte enligt mig iaf, jag rider ALDRIG med pessoabett, min ponny är 8 år och inte för liten för mig:P)

2010-12-08 @ 18:23:34
URL: http://eaqi.blogg.se/
Postat av: Dressyrryttare

Kolla på min blogg, dressyrryttare! (Y) :)

2010-12-08 @ 18:28:06
URL: http://thewaytolove.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hej!

Skulle bli sjukt glad ifall du kunde gå in: http://www.ahlens.se/magasin/modemissen-visa-alla.jsp

och rösta mig, klicka fram till Hojin :)

2010-12-08 @ 18:31:00
URL: http://tiktak.blogg.se/
Postat av: Louise

En del fördomar stämmer faktiskt, konstigt nog.

2010-12-08 @ 18:35:22
Postat av: Filippa

Haha, men det där om ponnymammor är ju sant och ingen fördom ;)



Du glömde ponnypappor:

Är bara användbara för att köra släp, betala saker och mocka. Vet inte vad som är fram och bak på en häst och referar till den som om den vore en bil.



Du glömde ponnyungar också...

2010-12-08 @ 18:36:20
URL: http://filippashastliv.blogspot.com
Postat av: Anonym

Skogsmulle ryttare;)

2010-12-08 @ 18:36:21
Postat av: Geronim

hahaha klockerent, dagens skaratt asså XD

Men det är klart, dem som är värst, det är dem som märks och då bildas lätt fördomar pga kanske 3 människor, medans det kanske finns 8 till som bara är lugna i bakgrunden och sköter sig ;)

2010-12-08 @ 18:37:58
URL: http://geronim.blogg.se/
Postat av: Anonym

fälttävlansmänniskor! (H)

2010-12-08 @ 18:38:51
URL: http://ponnyproffsen.blogg.se/
Postat av: isabel

tjenix! vad har du för dig idag då? :D

2010-12-08 @ 18:39:29
URL: http://avizcha.blogg.se/
Postat av: paulina

HAHA ponnymammor stämmer in så bra :P

2010-12-08 @ 18:42:26
Postat av: Linn

Jag hade också dessa fördommar om travmänniskor, innan jag själv blev en. Jag tycker inte heller om vissa kuskars träningsmetoder och deras slitande i munnen, jag har själv blivit förbannad och klagat. Det finns mycket som jag själv har sett som gjort mig förbannad, arg och ledsen. Jag såg t.ex en tränare pusha på sin häst att springa fortare tills den blödde ur näsborrarna!

Men alla är givetvis inte så, och jag vill inte att man ska se travmänniskor så.. Min farbror är tränare och han är extremt noga med sina hästar. Vilket också syns, dem är glada och fina.

Man ska inte dra alla med en och samma kam.



Ha det bra!

Er blogg äger!

2010-12-08 @ 18:43:34
Postat av: tova SADEL@bdb

ett uttryck (--- > (Ponny föräldar) BOB - Bär och Betala ! :D

2010-12-08 @ 18:44:42
URL: http://ponnyprickarna.blogg.se/
Postat av: Camilla

Tur att det bara stämmer in på ett fåtal och dom flesta inom sinn gren faktiskt är helt normal ;)

Dock tycker jag NH-människor brukar vara sjukt mycket besserwisser alltid men ;D



Tur att våra travhästar ses som individer och sköts som små prinsar ;D

2010-12-08 @ 18:48:40
URL: http://unafraid.blogg.se/
Postat av: Anonym

HAHAH det mesta stämmer faktiskt! (y)

2010-12-08 @ 18:49:27
Postat av: Gabrielle

hur är det med er idag ? :)

2010-12-08 @ 18:53:49
URL: http://magnifiic.blogg.se/
Postat av: molly

skulle vara kul vad ni skrev om skogsmullar och ridskoleelever :) hehe, en del grejer stämmer bra in, spec ponnymammor haha

2010-12-08 @ 18:55:13
URL: http://mollly.webblogg.se/
Postat av: natalie

"Hoppryttare:

Rider aldrig dressyr och tycker att det är tråkigt

Är märkes fixerade

Rider alltid hästen bakom lodplanet, när de väl rider hästen i form

Kan inte rida utan en massa hjälptyglar och speciella bett

Är oseriösa och flummiga

Kan inte sitta i en dressyrsadel och måste alltid ha korta läder

Bryr sig bara om hinderhöjden"



är hoppryttare , tycker inte allt stämmer så bra .

2010-12-08 @ 18:56:16
URL: http://teambp.blogg.se/
Postat av: Mirjaam

jag säger INTE att era mammor är så,, eller någons här på eran blogg, men som funktionär på våra tävlingar så har jag mött riktigt många arga & sura ponnymammor och ponnyPAPPOR, men också vääldigt snälla ponnymammor & ponnypappor som har hjälpt till och organiserat och visat hur man gör

2010-12-08 @ 18:56:53
Postat av: carro

haha jag är hoppryttare upp till msv A men jag tävlar även La dressyr och jag rider inte mina hästar bakom lod, eventuellt på de hetare ponnyerna då de ofta ligger på fruktansvärt mkt. men ah, jag rider dressyr varje dag. om jag ska hoppa, rida ut osv. utan dressyr så kan man inte hoppa ordentligt eller och kan hästen inte bära sig i dressyren så blir det betydligt svåsrare att hoppa. så i detta fallet stämmer inte dessa fördommar på mig. :) OCH jag har nästan mer stilrena budget saker än de dyrare märkena. :)

2010-12-08 @ 19:00:17
Postat av: Daniella

Kan inte annat är hålla med!! Man måste ju bilda sin egna uppfattning, bara för att en dressyrryttaren beter sig så eller hoppryttare så behöver inte de andra vara det;P

2010-12-08 @ 19:01:03
Postat av: carro

men måste säga att jag dör lite av skratt haha

2010-12-08 @ 19:03:41
Postat av: Matilda

Kul att folk missuppfattar, det står ju att det är fördomar och inte att det är just på detta vis och att alla är det, det är ju därför det kallas fördomar, för att det är just.. fördomar?

Du borde skriva om ponnyungar (på hopptävlingar) också, som någon annan sa, hihi.

2010-12-08 @ 19:07:03
URL: http://matildajohanssons.webblogg.se/
Postat av: Anonym

Vad är det för fel på människor? Det är ju bara fördomar! Ingrid har aldrig sagt att det är så ;)

Och dom som säger att det stämmer har ju bara träffat idioter :)

2010-12-08 @ 19:08:18
Postat av: Amanda

Ja de var en rolig idé att lägga upp det med fördommar. Men jag är en salig blandning av allt. Utom mamma delen (har inte kommit dit än på förhoppningsvis många år).

Men som det som stod på travet:

Lägger sig bakåt i sulkyn och sliter om hästen galopperar

Jag kan säga av egen erfarenhet att ha gammal travhäst att de är just vad man gör. Men annars får man inte stopp. Och ligger man i ett lopp så har hästarna ingen större lust att stanna :P

Men sen har jag sett många kuskar (som t.ex. åke Svanstedt) som jag verkligen inte tål! Har aldrig gjort. Men jag har ocskå varit hos en proffstränare som är HUUUUUUR gudomligt bra som helst!! Nämligen Gunnar Melander (Mr Dannero). Han är jätte duktig i allt med hästar och han har glada välskötta hästar som ofta presterar mycket bra. Han även rider sina hästar. Ja bara huuuur bra som helst :)

Men sen är jag också så som Ingrid, jag måste få en egen uppfattning om folk. Kan inte bara lyssna på vad andra tycker och tänker :)

2010-12-08 @ 19:08:33
URL: http://passionpellini.blogg.se/
Postat av: Lina - Inridning, tävling och graviditet!

Upptäckte att jag nog inte har sp mycket fördomar faktiskt, känner inte alls igen mycket av det du listar här :P

2010-12-08 @ 19:11:07
URL: http://equilina.se
Postat av: pauline

jag tycker att det där med ponnymammor stämmer ganska bra jag, kanske inte för alla, men många. :D

2010-12-08 @ 19:18:25
Postat av: Lollo

På hoppryttarna stämmer det väldigt bra ;)

2010-12-08 @ 19:22:06
Postat av: Jessica

Hahahah, allt stämmer så jävla bra!

2010-12-08 @ 19:23:51
Postat av: elvira

så sant! :D

2010-12-08 @ 19:26:52
URL: http://viiris.blogg.se/
Postat av: johanna

Fälttävlansryttare :) ?

gymkhanaryttare:

är alldeles för stora för sina små miniponnys

har alltid pessoabett

många ponnys är för gamla

dom sliter i munnen

dom rider aldrig dressyr

dom bara leker när dom rider



skogsmulleryttare :) ?

2010-12-08 @ 19:27:54
URL: http://jjohannahedqvist.blogg.se/
Postat av: Isabella Bergh

Mycket är sant men en sak var det jag inte tyckte att det stämde och det var att hoppryttarna inte brukar rida sina hästar i form och jag tror faktiskt att det är många som gör det. I alla fall folk som inser att det går inte att bara hoppa utan att det måste ha dressyr i grunden. Jag brukar nästan alltid rida hästen i form.

2010-12-08 @ 19:29:50
URL: http://cassechuck.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Ursäkta? Men jag trodde faktiskt att det hörde till allmänbildning och till det svenska språket att veta vad fördomar är och att kunna tyda texter.

Detta är inte vad jag tycker och jag säger heller inte att något av detta stämmer, utan att det är FÖRDOMAR.

2010-12-08 @ 19:32:33
URL: http://dressyrmupparna.se
Postat av: Carro - Hästbloggen i norr

Haha! Klockrent inlägg :D

2010-12-08 @ 19:38:53
URL: http://carrolu.blogg.se/
Postat av: felicia

ni missuppfattar ponnymammnor tror jag ? Jag har en ponnymamma och hon är världens bästa <3 Hon är inte ett dugg som ni beskriver! hon hjälper mig med hästen, kör, betalar och gör allt tråkigt och slitgörat! Hon bryr sig väl inte om jag vinner eller förlorar? nej, hon bryr sig bara om jag blir nöjd eller inte. Och om jag inte blir det så uppmuntrar hon istället för att skrika! Det är vad jag har upplevt ponnymammor! Som snälla mammor som offrar för sina barn.

2010-12-08 @ 19:42:21
Postat av: Sandra

Vad har ni tävlingsryttare och "halvblodsmänniskor" för fördomar och syn på oss som har kallblod? Det skulle vara kul om ni skrev något om det, för som jag uppfattar det så finns det MASSOR av fördomar och ogillande mot oss som äger och rider exempelvis bruksnordisar.

2010-12-08 @ 19:45:04
URL: http://adhdstudenten.blogg.se/
Postat av: Anonym

Så sant så ! :)

Tycker att hoppryttare ska ha sin häst i "riktig form" lr vad man ska säga :p

2010-12-08 @ 19:46:28
Postat av: Johanna

Hahaha ponnymammor : ) stämmer in på många mammor dock! ;)

Fast de som tror att hoppryttare aldrig rider dressyr borde nog tänka om eftersom det är grundläggande för att hoppningen faktiskt ska fungera så bra som möjligt :)

2010-12-08 @ 19:49:12
URL: http://jlunde.blogg.se/
Postat av: Sanna

Ponnymammor:

Blir galna när det inte går bra för deras barn

Står inne på framridningen och gapar

Är alltid griniga

Stammisar i sekretariatet

Älskar att skryta om sina barn och ger blickar till de ryttare som rider bättre än det egna barnet



Känner precis en sånhär mamma, dottern är exakt likadan, de går aldrig bra tycker hon även om hon vunnit men stooor marginal. Och innan på tävlingsbanan så går hon runt o säger vilka som är superbra och manipulerar oss andra och tror att vi kommer prestera sämre. Mamman tror att hennes dotter är bäst. de skruter som fan xD

2010-12-08 @ 19:51:07
URL: http://sannno.blogg.se/
Postat av: Pernilla

Haha underhållande läsning :) Stämmer väldigt bra, jag har hört de flesta av dessa uttalas ett flertal gånger!

2010-12-08 @ 19:51:41
URL: http://www.maler.se/pernilla
Postat av: Anonym

dock är det rätt felaktigt (och ingen egentlig fördom) att nh-människor tränar med godis? väldigt sällsynt och mest tabu inom sådan typ av träning. Det ses ofta som något negativt. Även inom trick och annat.

2010-12-08 @ 19:53:21
Postat av: anna

det med ponnymammor, helt rätt !

fast min mamma är inte så, hon kan klappa dom. annars står hon helst några meter bort.. xd

2010-12-08 @ 19:53:36
Postat av: Pauline

Haha, härligt inlägg! Fördommarna ni radat upp stämmer verkligen med dom man möter ute i ridsportsvärlden! Personligen har jag pysslat med allt möjligt innom ridsport (på rätt låg nivå) och oavsett vilken gren du väljer har är det många som ser på de andra diciplinerna på just det här sättet. Lite kul att som "opartisk" höra hur folk ser på de grenar de inte själv pysslar med.

Den gren jag själv hör hemma i är väl egentligen distans, och det är helt sjukt hur konstig syn och hur läskiga fördommar folk har gentemot det. Men som sagt, extrema fördommar gentemot en hel gren säger mer om personen i fråga än om själva grenen.



Får fö säga att det är en himla läsvärd blogg ni har!

2010-12-08 @ 19:54:38
Postat av: chaiimphoemphon. ♥

Hejsan, vad gör dudå? :D

2010-12-08 @ 19:55:34
URL: http://chaiimphoemphon.blogg.se/
Postat av: Ida-Maria

Westernryttaren då? ;)

2010-12-08 @ 20:01:50
URL: http://idasfuture.blogg.se/
Postat av: emelie

allt detta snack om "bakom lodplanet"

På bilden längst upp till höger ser man ju hur det ser ut iaf

2010-12-08 @ 20:02:13
URL: http://komkoma.blogg.se/
Postat av: Anonym

kan inte någon utav er göra ett inlägg om stigbyglar? prisvärda, snyggaste, budget snyggaste, säkraste, osv! :)

2010-12-08 @ 20:03:28
Postat av: Nicoline Artursson

Kolla in min blogg på www.niccolicious.myshowroom.se! Gilla även min fan page niccolicious.myshowroom.se på facebook och bli vän med mig på bloglovin.

2010-12-08 @ 20:04:36
URL: http://niccolicious.myshowroom.se
Postat av: Louise

Amen snälla, du där uppe är du seriös elr?

2010-12-08 @ 20:06:10
Postat av: Louise

Jag menar till emelie

2010-12-08 @ 20:06:56
Postat av: Anonym

jag är hoppryttare men tkr dressyr är roligt

2010-12-08 @ 20:08:59
Postat av: Anonym

+alla andra hästar/ponnyer borde oxå skötas som små prinsar eftersom trav folket tkr de är mer värda än en B ponny som hoppar MSVA och trav hästarna drar in pengar jag det kan ju för helvete en lite B ponny oxå göra!

2010-12-08 @ 20:11:20
Postat av: Anonym

tur att min ponny är svårriden, jag älskar både dressyr och hoppning rider ut minst 2 gången i veckan och rider utan hjälptyglar på 3 delat bätt stolt xD

2010-12-08 @ 20:12:44
Postat av: FRIDA ELMLUND

Jag tävlar bara i hoppning men räknar mig ändå inte riktigt som typisk hoppryttare. Den "typiska" hoppryttaren är ungefär så som du beskriver den, och absolut det med hjälptyglar och konstiga bett och det är inget jag vill bli ihopkopplad med för det är inte sån jag är. Annars tycker jag du har prickat rätt med fördomarna i alla grenar :)

2010-12-08 @ 20:14:03
URL: http://fridaelmlund.weebly.com
Postat av: Tina

Hehe ja stämmor nog rätt bra!! Kommer inte på fler saker. Kramar

2010-12-08 @ 20:16:43
URL: http://colouredgirl.blogg.se/
Postat av: Hanna

Asså, det är ju inte så Ingrid tycker om de olika ryttarna? Det är ju fördomar som är vanliga att folk tycker? Orka att man fattar fel på det, står ju rätt tydligt.

2010-12-08 @ 20:17:32
Postat av: vikky

HAHAHA, för att inte glömma hoppryttarna:

Använder bara GPA-hjälmar och Tretorn, starka färgmatchningar ETC, för det "sticker ut"... Bara det att alla har det.

2010-12-08 @ 20:19:36
URL: http://fjordtastic.blogg.se/
Postat av: Hanna

Oj, läste inte alla kommentarer och såg nu att Ingrid redan hade skrivit ungefär det jag skrev innan, sorry :)

2010-12-08 @ 20:21:27
Postat av: Cicci

Haha! Roligt att läsa :)

2010-12-08 @ 20:31:35
URL: http://ciixx.blogg.se/
Postat av: Fanny

Helt underbart när ni skriver om allt möjligt.

2010-12-08 @ 20:32:23
URL: http://fnozie.blogg.se/
Postat av: amanda

Håller med till 110% helt klockrent måste jag säga!

Hade bra :D Älskar verkligen eran blogg!

Våran blogg hittar ni här ---> www.systrarnaridsport.blogg.se

2010-12-08 @ 20:33:17
URL: http://systrarnaridsport.blogg.se/
Postat av: Gönül

Hej! Jag har precis börjat läsa er blogg och jag tycker den är jättebra :D Jag bara undrar om ni kunde typ ha en guide till vilken färg man ska ha på schabraket beroende på vilken färg hästen är? För jag rider ett fuxsto och jag har ingen aning om för färg som matchar med fuxfärgen :S Någon som vet?

2010-12-08 @ 20:36:32
URL: http://powerpufftjejer.blogg.se/
Postat av: Eleonor

Haha usch tänk att de är så i många fall! Kul lista!

/ Eleonor

2010-12-08 @ 20:37:20
URL: http://hastoridverksamhet.blogg.se/
Postat av: Eleonor

Haha usch tänk att de är så i många fall! Kul lista!

/ Eleonor

2010-12-08 @ 20:37:33
URL: http://hastoridverksamhet.blogg.se/
Postat av: Frida/lucas

Haha så är ungefär mina fördomar också ^^ x)

haha sen vet man ju att allt inte stämmer på alla men ändå ;)

det är rätt kul, för även om det inte är så extremt så är faktiskt folk som håller på med hoppning på ett visst sätt, på dressyr på ett sätt osv. ;) ofta i alla fall :)

skulle vilja lägga till en sak på dressyrryttare dock, för jag har en fördom om att dressyrryttare är väldigt petiga och pedantiska - typ totalrensopat i stallgången, allt ska alltid varaa exakt samma tider, rent och ordning överallt etc. :)

många dressyrryttare jag mött har varit lite så, liksom många hoppryttare varit lite galna och gillat att galoppera fort i skogen och så x)



haha så jag har i alla fall märkt skillnad på de hoppryttare och dressyrryttare jag mött, och även skogsmullar o s v ;D

kram Frida :)

2010-12-08 @ 20:38:21
Postat av: Isspiss

Haha exakt beskrivning på fördommar som finns inom hästsporten. Jaja tur att det som sagt är fördomar även om det ibland stämmer ;)

2010-12-08 @ 20:45:41
URL: http://trollisitis.blogg.se/
Postat av: Emma

Dressyren stämmer ju inte in så mkt ^^ Det är väll dom som är stolta/arroganta nog som "ser ner" på andra bara för att dom rider en lägre klass, dålig stil..



Dressyrryttare är inte bitchiga! xD Haha! Vi kan ju gå omkring och prata med varandra på tävling iaf, i hoppning så är man värsta fienderna xD

2010-12-08 @ 20:49:35
URL: http://dressyremma.blogg.se/
Postat av: Anonym

borde göra för skogsmullar osv med xD

2010-12-08 @ 20:55:58
Postat av: Saga

Jag älskar att INGEN har några fördomar mot fälttävlansryttare! Kanske för att det är den bästa grenen???

2010-12-08 @ 21:02:43
Postat av: Anonym

Ponnymammor och Ponnypapporär KKB.

KKB = Kör, Bär, betalar. xD

2010-12-08 @ 21:04:22
Postat av: Fredrika

jävliga konstiga fördommar de där..

2010-12-08 @ 21:05:18
Postat av: Anna

Vill bara säga att bloggen är bäst och jag älskar när ni dissar och hissar och skriver vad ni tycker!

Tycker det är sjukt kul att läsa om dom här fördomarna för det mesta stämmer ju. Jag säger inte då att alla är så utan de är väl så man ser på det utan att gå in på detaljer. Jag skulle väldigt gärna se en lista för ponnyryttare på tävling och så;) Och gärna någon guide, som nån skrev där uppe, om vilka färger som passar bäst på vilken färg osv..

Och skriv gärna mer om travhästar och travfolket, vet inte så mke om dom och vore kul åh veta :)

2010-12-08 @ 21:07:51
URL: http://annaeeeb.blogg.se/
Postat av: stina

måste tyvärr instämma på typ ALLT, verkar väldigt genomtänkt(Y)

2010-12-08 @ 21:08:42
URL: http://[email protected]
Postat av: Anonym

Jag tycker att fördommar aldrig stämmer. Kanske på några delar men inte på alla idevider eller på alla fördommar. Tex så är jag nu dressyrryttare och jag har tidigare tävlat i hoppning! Ja så det var ett ex!

2010-12-08 @ 21:10:54
URL: http://tvillingryttarna.blogg.se/
Postat av: Linda

Hej.

Dressyrryttare och Ponnymammor, dem fördommarna är helt sanna i mitt förra stall!

Barnen var dock skitsnälla, men det andra stämmer.

Jag är då hoppryttare. Har lite olika åsikter om det...

Jag rider dressyr, men mest den dressyren jag har användning av i hoppningen. Som att lyssna framåt och bakåt, sidförande och galoppombyten. Varje gång jag rider dressyr har jag dressyrsadel, tycker att det är skönt att rida i och så, men föredrar korta läder. men kan inte påstå att jag "inte kan" rida i långa.

Jag är inte särskillt märkes fixerad, det är klart jag tycker om olika märken, men jag använder det som känns bäst för mig och hästen.

Det där med att vi är flummiga och oseriösa kan stämma in lite. Jag tror nämligen på att det bygger upp starkare förtroende mellan häst och ryttare om man har roligt tillsammans, som att rida ut och busa, leka i manegen/paddocken, rida och hoppa barbacka. JAG känner att både jag och min häst tycker att vi BEHÖVER lite lek och skoj för att det inte ska bli så mycket press och krav varje dag hela tiden. Även dressyrryttarna i mitt stall är sådana, så tror inte på att det är någon "hoppryttare sak".

Jag har en snart sexårig valack, rider honom på ett vanligt tredelat bett, har en martingal för att hjälpa honom att stabilisera sig och att få bättre balans i hoppningen. jag tycker väldigt mycket om hästar som taggar till lite vid hoppning eller uteritter, men jag har lärt mig att det bästa sättet att få hästen att stanna eller lyssna på mig är inte med skarpa bett osv. Han lyssnar bra på mig utan den dära skiten, skulle jag ha ett skarpt bett skulle han dra upp huvudet och skita i mig totalt. I dressyren försöker jag rida med huvudet parallellt med lodplanet eller nosen snäppet längre fram, i hoppningen har jag huvudet någon högre och nosen lite längre fram, för att få honom mera uppmärksam på hindren. Hinderhöjden är inget som jag bryr mig mycket om, så länge jag och min ponny tycker det är kul kan vi hoppa allt, liten som större. Ofta tränar jag på lite lägre höjder, och höjer om det är inför tävling.



Dressyremma : I hoppning är man inte fiender, utan mycket goda vänner. Stöttar och hjälper varandra oavsett om man tävlar mot varandra, det är inne på banan det blir lite mera allvar, men det absolut ingen som är otrevlig eller går och ser någon som fiender på tävlingsplatsen.



Gud känner att jag inte orkar skriva mer, men kan bara säga att jag tror att vissa fördommar stämmer in på vissa, men absolut inte alla.

2010-12-08 @ 21:17:49
Postat av: fanny

hahah så himla klockrent! roligast av allt är alla som har kommenterat och ska försvara sig mot fördomarna :p

2010-12-08 @ 21:25:23
Postat av: Ebba

Läste på ett annat ställe lite fördomar, självklart med viss ironi. :) Det började med att man såg ut som en hoppryttare om man använde martingal.



HOPPNING

Martingal

Matchande huva och schabrak

Hoppplatta

Sportig hjälm



DRESSYR

Vita lindor och schabrak

Kandar

Sammetshjälm alt. ingen hjälm



AKADEMISKT

För långa stigläder

Konstig sadel

Hängande man

Flätad pannlugg

Jodphursbyxor

Väst

Enhändig stång

Uppvinklat spö

Sovande häst



ISLAND

Remontnosgrimma

Viktboots

För stor ryttare

Huvudet i vädret och ingen form i någon gångart



WESTERN

Jeans

Cowboyhatt

Boots med sporrar

25 kilos sadel

Stora män på små hästar

Stång



Många av fördomarna var dessutom skrivna av sånna som utövar det själva... :)

2010-12-08 @ 21:26:50
Postat av: Jennie Kristensson

Det värsta är ju att vissa fakitskt stämmer, tydligt på hopp o ponny mammor. Det är ju såååå vanligt, iaf här i trakterna!

2010-12-08 @ 21:39:46
URL: http://jdressyrdagbok.blogg.se/
Postat av: Anonym

HAHAHAHA! Så jäkla klockrent och roligt Ingrid! Vill gärna se mer :D

2010-12-08 @ 21:40:25
Postat av: elin

fyfan va bra, du har så sjukt rätt ;)

2010-12-08 @ 22:09:41
Postat av: Jessica

HAHAHAH hur fan kan "ebba" här över skriva att isisar inte går i form?;S det är ju en av dom viktigaste sakerna en dommare kollar på. Jag har själv isis och tränar mycke ddressyr!

2010-12-08 @ 22:13:02
Postat av: LindaLovisaJohansson :)

Det är roligt att se alla försvara sig mot fördomarna, som fanny sa. :)

haha, många stämmer faktiskt, men alla är ju olika. Skrattade faktiskt lite åt ponnymammor fördomarna.



Tyckte det var en jättebra idé att lägga upp, Ingrid! :)

2010-12-08 @ 22:14:44
Postat av: Sossu's Foto

Sv: Fördomarna stämmer för det mesta men kan inte hålla med på Isis! Rider själv islandshäst och de fördomar jag hört från dressyr/hopp människor är att hästarna är små och man tror att de inte klarar något. Men att man väger för mycket? x) Då har dom NOLL koll på isismänniskor. De flesta väger max 55-60kg och det är inte mycket kan jag säga. Så där är dina fördomar något tvistade.



När det dock gäller dressyrryttare så skapar man ju en egen uppfattning och visst finns det trevliga ryttare men de flesta ser faktiskt ner på isismänniskor osv. Och de är faktiskt ofta otrevliga! Jag har erfarenhet av det. Och vi ska inte snacka om hästarna. Att man klipper hästarna på vintern när de har så lite päls annars också, är SJUKT! Och enligt mitt perspektiv så är hästarna inte hästar utan måste in hela tiden, hästar är vana att gå ute dygnet runt men inte om man klipper dom iofs..



/s'

2010-12-08 @ 22:23:48
URL: http://sossus.blogg.se/
Postat av: Sabina olsson

tycker att punkten om hoppryttare (rider ofta sina hästar bakom lodplan och att de ofta rider med ngn slags hjälptygel) stämmer in till 100%, måste säga att ibland kan det verka som om dom själva tror att hästen går "i rätt form" bara för att den kröker på nacken. ganska skratt retande att se när man själv är dressyr ryttare och ser tydlig skillnad på rätt och fel aktig form, men man förstår dock undantag för heta hästar.

2010-12-08 @ 22:26:35
Postat av: Anonym

ridskoleryttare:

* kan inte rida hästarna i form

* jofahjälmar

* vågar inte rida pigga hästar



skogsmulleryttare:

* rider i mjukisbyxor och gummistövlar

* långhårig, halvsmutsig ponny



westernryttare´?

2010-12-08 @ 22:46:49
Postat av: Ida *Meya o Tex mamma*

HAHAH åh de va nästan lite kul att läsa :D Jag har en 5-årig dotter som har en ponny som hon ska få göra vad hon vill med. (som att jag kan bestämma) haha. Och jag kan trösta dej med att de iaf finns en ponnymamma som inte skulle stå och gapa och vara grinig ^^



2010-12-08 @ 22:48:09
URL: http://idelia.blogg.se/
Postat av: Elvira Johansson - ridahest :D

Några fler fördomar;

Dressyrryttare kan inte rida lätt för de har för långa läder & stövlar.

Dressyrryttare har alltid höööga ridbyxor upp till naveln typ & alltid instoppad tröja. (och rider så att det syns)



Fördomar finns även mot ponnyryttare.

Ponnyryttare bara flänger runt.

Ponnyryttare kan inte rida en häst i form.

Ponnyryttare blir avbockade stup i kvarten.

& ponnyryttare ska alltid ha färgglatt ;)

2010-12-08 @ 22:49:58
URL: http://ridahest.blogg.se/
Postat av: sofija arvidsson

hahha fyfan va rätt!!

2010-12-08 @ 22:50:59
URL: http://sofijaarvidsson.blogg.se/
Postat av: hellen

hahah jag gillar det ! :D

2010-12-08 @ 22:52:00
URL: http://janehellen.blogg.se/
Postat av: Mickan

Rolig lista ändå :)

Vissa saker stämmer väl men en del saker blev jag bara irriterad på ;)

2010-12-08 @ 23:03:46
URL: http://mickanberntsson.blogg.se/
Postat av: Helen

Haha! Får man sno den där? Om man länkar of course.

2010-12-08 @ 23:09:42
URL: http://frokenrick.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Fördomarna om ponnymammor/ponnypappor kan jag inte riktigt hålla med om men till en viss del. När jag tävlade så var min pappa jämt med mig på tävlingarna. Han körde transporten, hjälpte mig att göra i ordning min ponny, var med på framridningen och hjälpte mig, kollade resultaten åt mig osv. Fast han rider och tävlar själv till vardags i western och är väldigt hästintresserad. Min mamma hjälper mig i vårat stall, vi delar på mockningen åt alla hästar, in-utsläpp, fodringar osv. Kan även tillägga att jag betalade min träningar/tävlingar helt själv med hjälp av studiebidraget när jag gick i skolan.

2010-12-08 @ 23:32:48
Postat av: Johanna

hahaha X) ponnymamma-"fördomarna" var ju klockrena, har stått som funktionär på så många tävlingar att jag vågar påstå att det med ponnymammor inte är några fördomar utan sanna fakta ;) hade mkt roligt åt dem på min gamla ridklubb, trots att vi samtidigt irriterade oss på dem :P

2010-12-08 @ 23:33:24
URL: http://johannawithlove.blogg.se/
Postat av: Amanda baraponny@bdb

Usch för (endel) ponnymammor!! :o

När jag var på en hopptävling förut var det en ponny som vägrade på ett hinder. Kommer inte ihåg om hon försökte igen och att det blev en till vägring? Men iallafall, man såg på tjejen att hon kände likadant som ponnyn: det är för högt! Så hon tackade för sig och gick ut från banan. Och GUD vad mamman blev arg, hon svor och sa saker som "vi har alltid skjutsat dig och lagt ner tid och pengar och så sviker du oss" typ... Länge höll hon på och typ alla stirrade på de. Usch :<



De flesta fördomarna tycker jag (tyvärr) stämde rätt så bra... :)

2010-12-08 @ 23:36:15
Postat av: Sofie

"ridskoleryttare:

* kan inte rida hästarna i form

* jofahjälmar

* vågar inte rida pigga hästar



skogsmulleryttare:

* rider i mjukisbyxor och gummistövlar

* långhårig, halvsmutsig ponny



westernryttare´?"



jag är en skogsmulle, då jag hatar att tävla, men jag tränar för tränare och rider dressyr ute i skogen men kan ändå släppa loss och leka med min häst. gummistövlar har jag då alrig ridit i, mjukisbyxor ja, när det är svinkallt och man bara ska ut och skritta så är det skönt med mjukisbyxor. och vem ska bry sig om det? jägarna eller? jag älskar att matcha utrustning och så, men ska jag bara ut i skogen så får det se ut som det gör, så länge det är bekvämt för mig och hästen. och ja, min häst har lång PÄLS, då han int behöver klippas för han rids inte så mycket under vintern. plus ett muskelfel som gör att han behöver sin päls. han har inte lång man, snarare tvärtom, han måste ha kort då jag har honom som träning till hästskötarexamen. och han är verkligen inte det minsta smutsig! han blänker mest i hela stallet, bland alla jävla tävlingsponnyer! att antyda att skogsmullar inte tar hand om sina hästar ordetnligt är patetiskt!



2010-12-08 @ 23:41:33
URL: http://jagochrebell.bloggplatsen.se
Postat av: Ebba

Men det var ju på skämt med isisarna. Dessutom var det inte jag som skrev det först, utan personen som skrev det var hade islandshäst som hon red. Har sett massa trevliga isisar med lagoma ryttare. :)



Fast när jag läste att dressyrryttare inte kan rida lätt började jag skratta :P För så var det till viss del med våran ponny. Jag red med jääätelånga läder så trav på vägen till ridhuset var ju spännande eftersom den oftast blev lite hastigare, springigare och spändare så att rida lätt då var inte helt lätt, fast i ridhuset gick det kanon. :)



Och som ponny-ponny ryttare när jag red shettis blev jag avbockad varenda gång, det var ovanligare att jag kom hem och sa att idag har jag inte ramlat av än att jag sa idag har jag ramlat av. Men så bir det när man rider busiga och tjuriga shettisar barbacka. :P

2010-12-08 @ 23:50:33
Postat av: Karin

Hahaha garvar ihjäl mig! Är ännu roligare när vissa verkar ta åt sig och börjar försvara sig. Varför inte ha lite självdistans...Är obotlig dressyrtönt, älskar pikeur!

2010-12-09 @ 00:14:12
Postat av: vikky

eeeh, ofta ridskoleryttare inte vågar rida pigga ponnyer? HAHA, på alla ridskolor jag varit på slogs man nästan om de "pigga och svåra" hästarna.. ;)

2010-12-09 @ 00:25:48
URL: http://fjordtastic.blogg.se/
Postat av: Frida

Haha klockrent! ;) Är det möjligt dock att skilja på "NH" och trickträning? Stor skillnad mellan att lära hästen att stegra och arbeta hästen till att notera finkänsliga icke-fysiska signaler från oss... Just sayin'... :) Annars klockrent, som alltid.

2010-12-09 @ 03:29:16
URL: http://fella.webblogg.se/
Postat av: Elvira

är du seriös eller? islandshästar bär upp vuxna män utan besvär, skulle dock inte sätta en värsta feting på min isis för hon är lite mer smäckrare byggd.

2010-12-09 @ 06:55:34
Postat av: Anonym

till sofie

ja låt dem ha jofahjälmar då,det är ju nt lönt att köpa en gpa till en ridskole ryttare,det är ju nt lönt om man rider 1 gång i veckan

2010-12-09 @ 07:27:27
Postat av: Cia

"Isisryttare:

Tycker att deras gren är den allra svåraste bara för att de har två extra gångarter

Islandshästen är den enda rätta rasen som alla borde ha vilken gren de än rider

Ryttaren är 2 meter lång och väger på tok för mycket"



"ISLAND

Remontnosgrimma

Viktboots

För stor ryttare

Huvudet i vädret och ingen form i någon gångart"



detta är inte sant nånstans. Ni som inte kan nått borde inte yttra er!

2010-12-09 @ 07:34:08
Postat av: Anonym

måste säga att det verkligen stämmer in på hopp/dressyrryttare. Jag är dock bägge, jg tränar dressyr 3ggr/veckan, 2ggr hoppar jag, dock inte högt utan bomhoppning mest då jag tränar hästen korrekt och vill ha all kontroll innan 100cm höjderna.. Dressyren är skitviktig, min ena kompis rider bara ut i skogen och raca eller hoppar hon 1m varje gång hon hoppar.. hästen är 6år 2011 och kommer säkerligen inte vilja hoppa som 7åring..

Ser jätteskabbig ut!!!!!!!! Och värdens underhals och jätte obalanserad!!

Jag rider för instruktör 1ggr/veckan, varannan vecka hopp lägger jag in med. så 6ggr/månaden. Men man ser verkigen på alla, ponnymammor som skämmer bort sina ungar och köper allt för att de ska vara glada..

2010-12-09 @ 08:34:21
Postat av: samma som ovanför

glömde säga att jag även rider ut, de kanske ser ut såhär:

MÅndag: dressyr

tisdag_ uteritt

onsdag: hoppning

tor:dressyr

fre:uteritt

lör: dressyr

sön hoppning



min häst är jättenöjd, ändå hingst och då ska de vara varierat så de inte dampar;d

2010-12-09 @ 08:37:19
Postat av: emilia

Ja, tyvärr tänker många så här. En sak som jag tycker är lite roligt är att det inte är lika stora fördomar inom fälttävlan. Visst, jag har fått höra att det bara är "en lek i skogen". Men sen jag började tävla fälttävlan har jag märkt att det är så mycket trevligare människor på tävlingarna och det känns inte som om någon ser ner på någon. Det är precis som att alla hejar på alla och blir glad för den som blir placerad.

Det är i alla fall lite så jag känner och det kanske bara är jag som känner så ;)

2010-12-09 @ 08:41:40
URL: http://eemilian.blogg.se/
Postat av: SARA

Har ofta hört att hoppryttare har dålig sist. Det är nog en fördom de också, klart hoppryttare tränar dressyr ;)

2010-12-09 @ 08:50:35
URL: http://tjugoforstafebruari.blogg.se/
Postat av: SARA

Jag menar Sits ;P

2010-12-09 @ 08:52:08
URL: http://tjugoforstafebruari.blogg.se/
Postat av: Michelle

HAHA ponnymammor stämmer fullt ut!!:D

2010-12-09 @ 09:17:54
Postat av: Sofie

det var inte jag som skrev fördomarna, jag kopierade dom från en tidigare kommentar och gav svar på den om skogsmullar. jag har inget emot jofahjälmar herregud, vem har inte ridit med sån? billiga med väldigt säkra. jag fick min lite snyggare hjälm efter 4 år, innan tyckte mamma det kändes dumt att köpa en dyr hjälm om jag inte ville fortsätta

2010-12-09 @ 09:19:55
URL: http://jagochrebell.bloggplatsen.se
Postat av: Anna

Jag har jobbat med trav och träffat på dom flesta hästmänniskotyper i olika sammanhang. Och en sak är säker: det finns verkligen mammor som beter sig väldigt illa på tävlingsplatser, så när det gäller dom finns det flera av fördomarna som tyvärr stämmer.. Annars måste jag säga att jag inte verkar ha mkt fördomar, för jag kände inte igen mig i nån punkt alls..

2010-12-09 @ 09:24:24
URL: http://jagoverleveralltutomdoden.blogg.se/
Postat av: sandra

Jag tycker att flera av fördommarna faktiskt stämmer. jag själv är hoppryttare, dock tränar jag mina hästar mer dressyr än hoppning. Dressyren är ALLTID grunden för hoppningen.

Man ser även alla ungdommar som vill köpa häst, dom köper hästar som är typiskt bockande,stegrande och den lite mer olydiga för att visa upp sig. att man kan rida sin ''tokiga'' häst. Det tycker jag är löjligt om jag får säga min åsikt. är det inte bättre att ha en häst som går fint i form och som inte lägger sig på tygeln, som hoppar och så utan problem. Tänk er själva, hästen fattar galopp på minsta lilla skänkel och verkligen jobbar. det är väl vad alla egentligen är ute efter?

jag själv har för det mesta utbildat mina egna hästar, min nya som fortfarande är under utbildning har kommit ganska långt, hon kan numera galopp från stillastående/skritt.

visst, hon är under utbildning, självklart busar hon och ska bocka och stegra. men det är okej. Det jag vill få fram är att personerna som köper hästar som håller på så, till vilken nytta?

2010-12-09 @ 10:25:24
URL: http://absolutsvanholt.blogg.se/
Postat av: caroline

fördomar mot folk som rider travare.

* kan inte rida ordentligt

* hästen är skabbig

* hästen kan varken hoppa eller gå i form

* hästen är värdelös och kan inte hävda sig i någon gren förutom trav

* Hästen kan inte lära sig att galoppera

* Travare är utslita hästar som inte längre duger till trav

* Är avdankade mullehhästar

osvsv.



rider själv travare och min är utbildad upp till mvs/msv och tävlar upp till msv A. dessa fördomar får jag tackla varje start och hon har placerat sig och vunnit flera msv a. fick henne får tre år sedan med stor potential och hon gick från att inte kunna grunderna ordentligt till msv. jag skulle vilja uppmana folk om att man kan hitta en oslipad diamant oavsett ras * HOST LINN.

har tidigare haft alla möjliga raser på ponnyer och hästar, men det är först nu jag har hittat min drömponny. OCH HON ÄR TRAVARE. dock aldrig inkörd utan endast riden.

2010-12-09 @ 10:32:19
Postat av: Anonym

håller med emelie, haha linn, du har fördommar mot hoppryttare men rider din egen häst bakom lod. LOL

2010-12-09 @ 10:34:03
Postat av: kim

hahaha! mycket stämmer nog in om man tänker efter.. lite roligt iaf. :b

2010-12-09 @ 10:55:36
URL: http://kattenkatten.blogg.se/
Postat av: Nelly

Tycke att man ska ta detta med en nypa salt! Helt klart finns det folk innom alla "kategorierna", men långt i från alla. Det finns svarta får i alla sporter oavsett om det är hoppning eller skidor.



Själv är jag varken gamal eller en gubbe. Och jag sliter inte mina hästar i munnen när dom galopperar, Vore väldigt konstit om jag gjorde det när jag galopptränar dom framför vagn. Och för mig handlar inte allt om pengar eftersom jag har inte mina hästar som tävlingsmasikner :) Och ja det finns många som spänner saker hårt men det ända jag spänner "hårt" är nog ryggstycket föratt inte selen ska glida fram. Och tror jag spänner bukgjorden lösare än va du spänner sadelgjorden på dina hästar ;)



Men sen rider jag ju även både dressyr och hoppning med mina travare :)

2010-12-09 @ 11:19:40
URL: http://nellyj.blogg.se/
Postat av: Kim

Hej!

Jag är hoppryttare och använder inte nå hjälptygel. Dressyren är viktigare än hoppningen, eftersom man får grunden i ridningen, tycker jag.

Men jag håller med dig att man har sånna fördomar om hoppryttarna!

2010-12-09 @ 11:52:34
Postat av: L

Klockrent!! De är så det är...eller det är så fördommarna ser ut :)

Än värre alla fördommar mot vilken hästras man har... Har själv en arab och måste alltid förklara mig inför alla. För enligt andra är min häst galen, hispig, "för liten", endast lämplig för distans eller western, ej hållbar och hör inte hemma på tävlingsbarnorna. Detta vet de innan de ens har träffat min häst :)

2010-12-09 @ 12:25:18
Postat av: Nellie

Jätteroligt med fördommar! :)

Jag måste verkligen vara en isisryttare då jag tycker att det är betydligt svårare att bara rida en häst med fem gångarter, bra, än att rida en med tre, men jag kan ju inte tala för alla :)

2010-12-09 @ 12:59:11
Postat av: j

2010-12-09 @ 13:07:12
Postat av: Beatrice Burvall

Håller med sista kommentaren, det är mycket fördomar bland olika raser!

Märker av en hel del fördomar då jag har en korsning (halvblod/connemara) som är äldre. Men att jag haft in min häst till kliniken 2 gånger på 11½år (den tiden jag haft henne). Och att en annan varit inne med sin 4åring 14gånger (!) sen de köpte honom som 1åring.

2010-12-09 @ 13:11:57
URL: http://beawall.blogg.se/
Postat av: Jenny

Den förra kommentaren blev fel.



Synd att du har den uppfattningen av islandsryttare. Att vi har fördomar om varandra i vår lilla värld där alla, bokstavligt talat, känner varandra är en annan sak :P men det är lite synd att det blir så "/

Tror du skulle uppskatta en välriden islänning :) Och det säger jag inte för att jag är partisk utan för att jag verkligen tror det.

2010-12-09 @ 13:28:18
URL: http://www.uptodate.jennyqarlsson.se
Postat av: Ebba

Humor och ironi? Inget ni förstår? Jag fattar väl att inte ALLA isisryttare ser ut/rider så. Och jag vet att de orkar bära upp mer än andra hästar, det ser lite märkligt ut ibland bara. Majoriteten ser jättebra ut men lite måste man ju få skänta?



FÄLTTÄVLAN

Allt som hoppning och dressyr eftersom de rider det också?

Tycker de är bäst eftersom de rider TRE saker

Inte så rädda om sig (hoppa fasta hinder i full fart, inget för dressyrtöntar som jag :P)

Pigga hästar

2010-12-09 @ 14:25:27
Postat av: j

jag vet dressyr-ryttare här ikring som rider med trasig sadel (alså inte trasig som i skadlig utan bara jäkligt sliten) när hästen inte är i tävlings-form. mor min har schabrak från typ 80-talet, medans en annan dressyr-ryttare i samma stall inte klarar att se sin häst omatchad och med minsta sågspån i svansen. sen finns fenomenet curling-föräldrar absolut inom ridsporten då jag vet 18-åringar som vrålar att ländtäcket ska av och boxen ska mockas medan de själva står och plockar damkorn från sin dyra häst...

2010-12-09 @ 15:10:41
Postat av: Anonym

Här är några andra fördomar som vissa där jag rider säger. jag säger inte att det ÄR så eller att JAG TYCKER så , utan att det bara är fördomar som jag HÖRT. jag håller inte med på allt.



Gymkhanaryttare:



* Har alldeles för små ponnys.

* Sliter ponnyn i munnen.

* Använder sporrar på ett felaktigt sätt.

* Skriker åt ponnyn för att få den att springa fortare.

* Rider alltid med pessoabett.

* Ser hästen som en leksak.



Skogsmulleryttare

* Rejsar i full fart i skogen, utan att bry sig om underlaget.

* Älskar att ha racetävlingar.

* Rider nästan alltid barbacka.

* Har outbildade hästar.

* Rider alltid med försmå eller för stora grejer.

* Kan rida utan hjälm och rider ofta i gympaskor eller mjukisbyxor.



Galoppmänniskor:



* Har pessoa

* Använder sporrar & spö på ett felaktigt sätta

* Skrittar eller travar nästan aldrig.

* rider nästan alltid med galoppläder.

* Har en felaktig sits när de väl inte rider galopp.

* Har hästar som varken kan hoppa eller gå i form

2010-12-09 @ 15:21:51
Postat av: emmy!

en hopphästs sadel spänns mycket hårdare än en travhästs sele. Eftersom selen ska ju inte balansera en ryttare på samma sätt som en ridhäst.

2010-12-09 @ 15:30:08
Postat av: Amanda

Jag är en hooppryttare som tävlar 140 hoppning, mina hästar rider jag dressyr på 4 ggr i veckan och har då träning två utav dem. Jag tävlar dem även på L:A nivå i dressyr och får mycket bra beröm av dommarna, det ni skriver menas juh inte alls på alla, många hoppryttare jag känner rider mycket bättre i dressyren av dressyr ryttarna gör, och oseriösa? du borde tänka på vad du skriver. snacka om att inte ha koll alls.

2010-12-09 @ 15:48:46
Postat av: Josse

Det är ganska komiskt att många av dessa fördomar faktiskt stämmer in på verkligheten!

Är själv dressyrryttare men när jag rider hemma rider jag bara ut/ute (har inget ridhus), älskar att hoppa, rider på vanligt tränsbett, använder inte det dyraste sakerna/kläderna osv. Men det är andra saker som stämmer in på hur de ser ut på tävlingar/träningar till exempel( nu säger jag inte att ALLA stämmer men några).

Mycket rolig och intressant läsning! :D

Postat av: Emma [FOTO&ALLTMÖJLIGTANNAT]

"* Har pessoa

* Använder sporrar & spö på ett felaktigt sätta

* Skrittar eller travar nästan aldrig.

* rider nästan alltid med galoppläder.

* Har en felaktig sits när de väl inte rider galopp.

* Har hästar som varken kan hoppa eller gå i form"

Vill bara säga detta till den personen som kommentrader detta om galopp;

Inget av det stämmer,

de flesta rider sina hästar på vanligt tränsbett eller andra oskarpa bett.

sporrar brukar man inte använda inom galopp, & spöet använder man på samma sätt i galoppträningen som i vanlig ridning.

skrittar & travar gör man visst, eftersom att man är mån om att dom är ordentligt uppvärma eftersom att dom presterar såpass hårt.

konstigt att dom rider med galoppläder?

kan väll stämma till viss del detdär med sitsen, men absolut inte för alla jockeyer!

varför skulle dom inte kunna gå i form eller hoppa? våra galoppörer, sålda, kunde och kan nu hoppa & gå på tygel. Marie Lustigs hästar rids lika mycket vanlig ridning som dom tränas i galoppen. Dvs hoppar, dressyr, rids ut, tränar på bana.



Vet att det bara var fördomar, men vill ändå påpeka detta eftersom att det är så väldigt fel.



Grym blogg! :)

2010-12-09 @ 16:35:44
URL: http://emmajjoo.blogg.se/
Postat av: Alva

Islandshäst ryttare!: ohh nej, man väger inte för mk för en Isis om man inte är hur tjock som hälst, de klarar att bära en fullvuxen man på 100 kg!

2010-12-09 @ 17:39:06
URL: http://alvaaohlstrom.blogg.se/
Postat av: ASTRID :)

Lite kul att lite om det där med dressyrryttare stämmer på er ibland ;)

2010-12-09 @ 18:24:10
Postat av: Wilma

"Hoppryttare:

Rider aldrig dressyr och tycker att det är tråkigt

Är märkes fixerade

Rider alltid hästen bakom lodplanet, när de väl rider hästen i form

Kan inte rida utan en massa hjälptyglar och speciella bett

Är oseriösa och flummiga

Kan inte sitta i en dressyrsadel och måste alltid ha korta läder

Bryr sig bara om hinderhöjden"



Hoppryttare, och inget stämmer. Tycker det låter som du typ klagar på allt inom ridsporten..

2010-12-09 @ 20:27:19
URL: http://kantigacirklar.blogg.se/
Postat av: Jossan

Tänker bara på pengarna hästen ska springa in. Mitt svar: helt fel där också alla travmänniskor är HELT fantastiska! :)!



Kuskarna är arga gamla gubbar Mitt svar: Helt underbara människor hjälper en så fort man behöver de lånar ut saker till en ifall man har glömt bort och ta med sig. Dock gäller detta ej på ridtävlingar med ridhästar.



De selar och spänner hårt Mitt svar: ALDRIG skulle man sela och spänna hårt. Åk ut till ett travstall och lär er! Spänner och grejar lika mycket som man gör när man lägger på en sadel!



Lägger sig bakåt i sulkyn och sliter om hästen galopperar Mitt svar: Det gör man också när en häst skenar!? Man sliter dock inte i en häst som galopperar i travet utan tar i den.

2010-12-09 @ 22:30:54
Postat av: Michelle

Haha jag håller verkligen med det där om ponnymammor! Ska man vara ärlig så är det ju så det faktiskt är =)

2010-12-09 @ 22:35:30
Postat av: Anonym



NH människor:

*Älskar att leta fel och påpeka hur man egentligen borde göra för att lösa problemet - kan inte alls hålla med, jag får nh lektioner 2 gånger i veckan ungefär, min lärare har aldrig sagt något sånt, eller letat fel när jag rider, det har ingen i mitt stall och dom flesta är nh människor.



Tror alltid att de vet bäst - Ja, vad som är bäst för deras häst. Jag har som sagt aldrig varit med om att någon i stallet tror att dom vet bäst, eller något sånt.



Tycker att alla som rider är djurplågare - Nh folk rider ju själva oxå, men dom gillar inte när folk tar för mycket i tyglarna och bara styr med dom och skiter i att använda kroppen



Deras sätt är det enda rätta - NH hjälper både dig att få en bättre kontakt med din häst vilket gör att det blir enklare i ridning och hantering för då litar hästen på dig till 100 %



De måste använda sig av godis - men seriöst det var bara en dum mening, jag har aldrig använt godis för att hästen ska komma till mig eller vad som helst. Har aldrig sett någon i stallet heller som gör det,



Tycker ni borde pröva lite Nh med era hästar och sen skriva vad ni tycker. Jag hade exakt dom där fördomarna innan jag började med nh.

2010-12-10 @ 08:28:20
Postat av: Louise

Jag tycker det är så kul att se att folk tar åt sig! Folk tror ju verkligen att ni är gud eller nåt. Det är ju knappast du som hittat på dessa fördomar, jag har hört de alla förut. Tycker det var kul att du skrev ner dem :P Räknar mig själv som dressyrryttare och är helt med på de fördomar du skrivi upp xD

2010-12-10 @ 10:27:37
URL: http://livingwithbompa.blogg.se/
Postat av: louise

haha oj va dressyr ryttarnar stämde bra ! XD hahah ifl där jag red förr xD hahahah slutade pga dom -.-

2010-12-10 @ 12:34:53
Postat av: Ebba

Det med "mammorna" stämmer inte med min mamma hon har tilloked köpt häst till familjen :)

2010-12-10 @ 22:00:58
Postat av: Sara

Postat av: Jossan

Tänker bara på pengarna hästen ska springa in. Mitt svar: helt fel där också alla travmänniskor är HELT fantastiska! :)!



Kuskarna är arga gamla gubbar Mitt svar: Helt underbara människor hjälper en så fort man behöver de lånar ut saker till en ifall man har glömt bort och ta med sig. Dock gäller detta ej på ridtävlingar med ridhästar.



De selar och spänner hårt Mitt svar: ALDRIG skulle man sela och spänna hårt. Åk ut till ett travstall och lär er! Spänner och grejar lika mycket som man gör när man lägger på en sadel!



Lägger sig bakåt i sulkyn och sliter om hästen galopperar Mitt svar: Det gör man också när en häst skenar!? Man sliter dock inte i en häst som galopperar i travet utan tar i den.



HÅLLER HELT MED! ÄR FÖREDETTA HOPPRYTTATE OCH FYF*AN VAD FOLK KAN VARA HEMSTA. TRAV ÄR NOG DET BÄSTA JAG VARIT MED OM OCH HOPPERIKET KAN TA SIG I BAKEN. INGET SLÅR TRAVET. I min åsikt behandlas travhästar på ett helt annat sätt än hopphästar. Travhästar blir bättre ompysslade och är dessutom mycket trevligare hästar eftersom att 99,9% lever ett väldigt uppskattat och bra liv!

2011-01-17 @ 21:00:18
URL: http://justie.blogg.se/
Postat av: *

Ponnymammor:

Blir galna när det inte går bra för deras barn - Falskt (känner ingen sådan iallfall, men det är jag)

Står inne på framridningen och gapar - Aldrig sett heller

Är alltid griniga - Absolut inte!

Stammisar i sekretariatet - om det är någor fel men stammisar kan jag inte säga!

Älskar att skryta om sina barn och ger blickar till de ryttare som rider bättre än det egna barnet - Inte de jag känner! Eller ja visst skryter man om barnen men det gör alla fföreldrar men blickar har jag aldrig sett någon ge ;)



Travmänniskor:

Tänker bara på pengarna hästen ska springa in - om det vorre så skulle travet vara utdött då det inte är många som tjänar på det snarare går back så det är också falskt (möjligtvis inte hos dem större travkuskarna, men dem är en liten del av alla travmännsikor)

Kuskarna är arga gamla gubbar - haha nej! visst fins det några få idioter men det gör det nog i alla sporter

De selar och spänner hårt - Absolut inte! Finns väll någon men man spänner det inte hårdare än det behövs(så det inte far av altså), förstör jhu hästen!

Lägger sig bakåt i sulkyn och sliter om hästen galopperar - Bara dem som är okunniga i travet, sen finns det vissa fall då det kan se ut som de sliter men dem inte gör det



2011-01-18 @ 17:03:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner