Hejsanhoppsan

Datum: 2010-12-22 ~ Tid: 15:12:15
Hej igen, nu har Micke och jag vart och hämtat hundarna. Snacka om att dom vart glada, speciellt Hero.
Han ligger just nu på rygg i min säng och snusar.

Jag har lite bilder på Cupido från dagen innan vi reste som jag inte hunnit visa. Tänkte släng upp dem nu.




Vad tycker ni om löslongering? Själv var jag väldigt skepptisk mot det innan jag själv provade då jag var rädd för skaderiskerna. Tex att dom skulle haka fast något av utrustningen i väggarna eller trassla in benen. Men nu så tycker jag att det funkar bra, men jag tror inte att det passar alla hästar. Sånna som är lite känsliga och skygga skulle jag inte prova det med. Eller sånna som är väldigt "skuttiga" eller har dålig kroppsuppfattning.
Cupido har det funkat jätte bra med.

Anledningen till att jag löslöngerar i stället för att longera på volt med lina är att när det är stolpar i ridhuset blir det så liten volt att vara på att jag är rädd att han ska felbelasta och slita på frambenen. Han orkar häller inte bära sig på för liten yta.

Anledningen till att jag longerar honom att ju för att han ska muskla överlinjen, mest ryggen. Det är skadligt om man som ryttare sitter direkt på skelettet. Har han inte inspänningstygel så går han ju med huvudet rakt upp i vädret då sänker dom ryggen och bygger inga ryggmuskler utan en underhals i stället vilket inte är önskvärt.


Kommentarer
Postat av: Malin

Måste bara fråga.. Vad är det för svart han har på höger sida på halsen? :)

Jättebra blogg!

2010-12-22 @ 15:53:43
URL: http://malinolsn.devote.se
Postat av: Linn

Han och Lego busar och leker mycket i hagen och ibland blir det små bitsår, då gör jag rent med sårspray som är mörklila (:

2010-12-22 @ 15:56:52
URL: http://dressyrmupparna.se
Postat av: clara

om du nu va så rädd för att någon av utrustningen skulle fastna, ta av den! ha ingen utrustning alls när du löslongerar, finns licksom ingen anledning till att ha det!



Spelar ingen roll om hästen är kännslig eller inte, löslongering passar alla, som sagt man måste inte ha utrustning för att löslongera! ;)

2010-12-22 @ 15:58:06
URL: http://mittlivsomjonsson.blogg.se/
Postat av: Linn

Svar till Clara: Tar man av utrustningen så mister ju longeringen sitt syfte.



Jag longerar ju för att han ska sätta muskler. Genom att ha en löst spänd inspänningstygel söker han sig neråt i formen och höjer då ryggen så att han bygger muskler på överlinjen, nacke och rygg blir starkare så att han kan bli riden mer så småningom.



Man kan ju inte sitta på hästen skället det gör stor skada därför måste han få muskler på ryggen det får han inte om han går med huvudet i vädret med sänkt rygg.



Tack för tipset även fast det inte var så genomtänkt (:

2010-12-22 @ 16:02:49
URL: http://dressyrmupparna.se
Postat av: Tuva

Tycker det låter aningen konstigt att longera utan utrustning?

Om man vill att hästen ska jobba på rätt sätt så blir det rätt svårt utan något på hästen?

Vet många hästar som inte alls klarar eller fattar att de ska bära upp sig, om de inte har stöd i tex. munnen?

2010-12-22 @ 16:04:38
URL: http://tuvat.blogg.se/
Postat av: Daniela

Åh, du har sån tur som fick tag på Cupido!! :o

Han är verkligen jättesnygg. Och hans steg är något otroligt också. Hoppas att det kommer gå bra med resten av inridningen, han verkar vara en toppenhäst!! :)

2010-12-22 @ 16:07:26
URL: http://smelle.wordpress.com
Postat av: Karolin

Är det din nya häst?

2010-12-22 @ 16:07:44
Postat av: Anonym

Tycker inte att det är så smart att säga att svaret inte var genomtänkt. Clara kan ju omöjligt veta varför just du longerar, eftersom det finns så otroligt många anledningar. Det finns de som longerar för att rasta hästen, för att bygga muskler, för att kolla hästen rörelsemönster eller för att bygga relationen, vilket är en stor anledning till löslongering.



Clara tänkte kanske att du löslongerade för att bygga en bra relation med din unghäst, och då finns det ingen anledning till inspänningstyglar. Så att säga att svaret inte var genomtänkt tycker jag inte var särskilt snällt.



Jag undrar varför du inte longerar och hjälper honom till korrekt form utan inspänning istället? Inspänningen är väldigt statisk - hade du haft en tygel till bettet eller en kapson hade du kunnat lära honom att söka sig rätt från marken och sedan tagit med det upp i ridningen. Har du testat det någon gång?

2010-12-22 @ 16:10:20
Postat av: Linn

Jag är ingen NH-fjolla så jag har inte lärt honom komandot för att gå i form utan att gå bakom lod utan inpänning.



Dessutom är ju inspännningen nästan slak, hur är det då statiskt?

2010-12-22 @ 16:14:07
URL: http://dressyrmupparna.se
Postat av: Vilja

Man behöver inte inspänningar för att hästen ska lära sig att jobba rätt. Det finns ju faktiskt VÄLDIGT många exempel på hästar som kan jobba rätt UTAN utrustning öht. Att säga att få hästar passar för löslongering är också fel - det handlar om att lägga ned tid och energi. Det kanske inte är perfekt från början, men oavsett om hästen är stirrig, känslig eller har skev kroppsuppfattning så kan alla hästar lära sig.



Hästen kanske inte lär sig DIREKT att jobba i rätt form, samma sak så lär sig inte en häst göra skänkelvikningar eller galoppfattningar perfekt första gången de gör det. ALLT handlar om träning, faktiskt.

2010-12-22 @ 16:15:47
URL: http://gatukorsning.blogg.se/
Postat av: E

haha, "NH-fjolla" XD

2010-12-22 @ 16:22:54
Postat av: LINNEA / RIDBOKEN

Han blir ju bara snyggare o snyggare för varje gång! :o)

2010-12-22 @ 16:29:45
URL: http://donn.se/ridboken
Postat av: clara

Orka bli arg/upprörd över en sån sak!

Har du inge bättre för dig eller? kanske dags att du inte låser dig vid en sak och tar bort dina skygglappar.

du/ ni har era så kallade "åsikter" andra har sina, blir man arg för det så behöver du ju inte gå och kalla någon nh-fjolla

2010-12-22 @ 16:30:26
URL: http://mittlivsomjonsson.blogg.se/
Postat av: Louise

Fattar inte varför jag envisas med att läsa endel kommentarer, jag blir bara så trött! Varför måste alla lägga sig i det du gör? Det kan vara bra med tips osv och uttrycka sin åsikt är väl också ok men det känns som många bara vill säga att du gör fel. OM du nu skulle göra fel, ofta en kommentar på bloggen ändrar hela ditt synsätt på hästar x)



Jag tycker du gör ett jättebra jobb med honom ^^

2010-12-22 @ 16:32:38
URL: http://livingwithbompa.blogg.se/
Postat av: Louise

Sedan måste jag också bara säga det att visst löslongering kan fungera på alla hästar MEN det är långt ifrån alla hästmänniskor som kan behärska det! Stor skillnad! :)

2010-12-22 @ 16:33:35
URL: http://livingwithbompa.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hahaha, NH-fjolla.



Du har ju tidigare skrivit att du är intresserad av akademisk ridkonst och använder det i din ridning (något jag dock har svårt att se eftersom du redan rider på din unghäst som inte bär sig korrekt från marken). Hade du varit intresserad av akademiskt hade du vetat att formgivning från marken inte handlar om NH-fjolleri - utan AR.



Jag undrar varför du belastar ryggen på honom om han inte ens kan bära sig rätt utan ryttare först?

2010-12-22 @ 16:35:00
Postat av: Linnea - Hästar, Foto, Vardag m.m.

Varför läser inte folk igenom inläggen innan de kommenterar?! Det står klart & tydligt att Linn vill att han ska sätta muskler & därför har hon utrustning på.. Att då komma med en kommentar att hon ska ta av utrustningen känns bara dum?! Eller som Linn sa "ogenomtänkt"..



Löslongerar man utan utrustning så blir det mest en massa bus & galopprace, speciellt med unghästar! Och ja, jag talar av egen erfarenhet då jag löslongerat mycket & främst unghästar! Är det arbete & muskelbyggnad man vill åt så måste man nästan ha någon form av utrustning, för det är väldigt få hästar som springer omkring i form när de är helt lösa!

2010-12-22 @ 16:37:54
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: Anonym

Haha, NH fjolla, vad var det där egentligen?

Man måste inte vara en nh människa för att träna hästen med kapson.

Då bör du nog ta reda på vad NH (Natural Horsemanship) egentligen är!

2010-12-22 @ 16:41:41
Postat av: Anonym

Är det mer önskvärt att hästen bygger fel muskler och får ont eftersom han så gott som tvingas ner i en form han naturligt inte skulle klara av eftersom att musklerna fattas?

Och som någon redan frågat, varför rider du honom om han inte är stark nog att bära upp sig själv utan ryttare?

2010-12-22 @ 16:47:00
Postat av: clara

omg...

1.jag har inte sagt att ni inte ska ha någon utrustning.

2. Innan man hackar på folk och säger NH-fjolla, snälla ta reda på vad det hndlar om innan du säger någe!

3.Om det nu blir ett galopprace så är det licksom meningen att man ska säga ifrån.



Allt som man gör från marken kommer märkas från ryggen.



Så jag fågar bara, skulle det nu bli et galopprace från marken varför inte säga ifrå? Skulle du låta hästen galoppera om du satt på och du vill trava?

2010-12-22 @ 16:51:29
URL: http://mittlivsomjonsson.blogg.se/
Postat av: Linn

Var någonstanns ser det ut som inpänningen TVINGAR ner honom i form?



Vilken normal häst söker sig neråt och bygger muskler när den springer fritt utan inpänningstygel?



Jag rider honom 5-10 min, eftersom han inte är tillräckligt musklad eller bärig. Han kommer inte att bli bärigare eller mer musklad av att så i en hage 24/7 utan av longering och korta ridpass inget kommer av sig själv.



Eftersom jag inte är en nh-fjolla så jobbar jag med att få en korrekt form uppifrån ryggen i stället för från backen eftersom jag är ryttare och det är min staka sida inte så och vifta med ett spö så han går i rätt form och trycka i honom godis.



alla har vi olika sätt att lära våra hästar nya saker på och det här är mitt sätt, gillar ni det inte så fine.

2010-12-22 @ 16:58:08
URL: http://dressyrmupparna.se
Postat av: Carro

Jag har aldrig provat men kan kanske göra det medd den ena ponnyn!

2010-12-22 @ 16:59:56
URL: http://tvilligryttarna.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag såg filmen som du lagt ut förut och jag tycker att det var super gulligt och han verkar super lydig. Jag tycker att det är bra att du löst problemet med stolparna på det sättet!:):):)

2010-12-22 @ 17:02:44
URL: http://tvillingryttarna.blogg.se/
Postat av: Anonym

Han sänker ju huvudet eftersom att inspänningen är där. Det blir ju lite svårt för honom att höja huvudet, är inte det att tvinga då?



En häst som arbetas rätt och som har fått bygga upp sina muskler gradvis.



Har jag sagt att han alltid ska stå i sin hage, jag frågade varför du red honom om han inte hade muskler till det. Men nu vet jag att du inte rider så länge så då är det fine. Men ibland har man sett att du travat, har du då inte värmt upp eller har du longerat innan. För man hinner inte ens skritta fram på 10 minuter.



Du har nog fått helt fel tanke om det här med nh. Ta reda på mer innan du säger något. Det kan även vara bra för de som inte tänker nh att arbeta från marken.



2010-12-22 @ 17:04:42
Postat av: Manda Stillnert

Jag brukar släppa min häst lös för att hon ska få leka & busa , inte för att longera! Jag håller med linn att hästen måste nästan ha utrustning för att den ska kunna jobba i rätt form! Och de är väl de man är uta efter vad jag förstår ? Sen är den en annan sak att släppa dem fria för att de ska få busa & de vart jag att Linn gör med C ibland!

2010-12-22 @ 17:08:10
URL: http://mandapumanstillnert.bloggplatsen.se
Postat av: Anonym

Vad skulle inspänningen annars göra, om inte tvinga honom? Går han med nosen i bringan om han är lös också? Jag tror nog inte det - på så vis tvingar inspänningen honom.



Tja, alla mina tre hästar går i en korrekt lång och låg form vid löslongering - utan utrustning. Jag må vara en nh-fjolla men framåtnedåtsökning används lika mycket inom akademisk ridkonst.



Det är inte svart ellet vitt, Linn. En kombination är ofta den bästa lösningen. Vem säger att han ska gå i hagen 24/7 bara för att man skippar ridning och inspänning? Hade du lagt ned tid på att arbeta honom från marken först hade du vunnit oerhört mycket till ridningen. Och då behöver du inte misstolka detta som att jag försöker frälsa dig till NH-världen för det är över huvud taget inte det detta handlar om. Det handlar om en naturlig muskelbyggnad.



NH handlar heller inte om att vifta med ett spö eller trycka i hästarna godis.

2010-12-22 @ 17:10:05
Postat av: Vilja

Jag anser inte att släppa hästen och att löslongera den är samma sak, inte ens i närheten. Att släppa hästen och låta den busa av sig är inte löslongering, enda likheten är väl att den är utan utrustning?

LÖSlongering anser jag är när hästen ARBETAR utan utrustning och utan någon fysisk direktkoppling till människan (Alltså genom t.ex en lina)

2010-12-22 @ 17:11:37
URL: http://gatukorsning.blogg.se/
Postat av: Anonym

Eller så lugnar vi ner oss, slutar "Bråka", och går och tar oss varsin hästburgare men friteZ :D

2010-12-22 @ 17:11:54
Postat av: Anonym

Med* ;p

2010-12-22 @ 17:13:00
Postat av: Anonym

tävling på vår blogg!

2010-12-22 @ 17:25:17
URL: http://dressyrtontar.blogg.se/
Postat av: Kajsa

Om man nu tycker att Linn gör helt fel med Cupido, varför inte kommentera MED NAMN? Det visar ju bara att man står för vad man tycker.

2010-12-22 @ 17:41:26
URL: http://honfrannorrland.blogspot.com
Postat av: Matilda Holmström

Haha, herregud x) jag har ingenting emot NH, utan det är i allt vi (jag) gör med hästarna. Det är så självklara saker liksom. Jag är ingen "NH-fjant" utan ren dressyrtönt, men min ena häst går i form vi longering utan inspänning. Det är ingen omöjlighet, fastän man är dressyrryttare ;) Självklart longerar jag mest med inspänning då det är mest muskelbyggande, vill bara säga att det går utan inspänning med.



Sedan tycker jag att du, Linn, gör helt rätt med honom! Inspänningen sitter varken hårt eller på något obehagligt sätt, och han tvingas inte till någon hård/tuff form för hans ålder (:



You go!

2010-12-22 @ 18:20:25
URL: http://youthdressage.blogg.se/
Postat av: ELINOR

Jag får panikångest på visa kommentarer!! Ni är säkert trötta på folk som skriver "jag tycker" Men nu gör jag de iaf ;) Jag tycker att när hästarn är riktigt små ska få springa runt lösa bara för att "känna på" att vara i ridhuset eller på banan, men när man ska var på en mindre ytta och börja få hästen att förstå att den ska jobba så bör man spänna in den lite då ytter inspänning hjälper hästen med ett stöd så den inte "ramlar" in och belasta inner ben för hårt, medan inner inspäning ser till att hästen inte går utåtstäld. Springa runt lös och "bygga muskler" kan dom små liven göra i hagen ;) Tömkörning är alltid bra tycker jag men som du säger Linn är de lite klurigt med stolparna just i dethär fallet. Tycker bloggen är trevlig att läsa iaf :) Lycka till i fortsättningen!

2010-12-22 @ 18:23:01
URL: http://elinorstankar.blogg.se/
Postat av: Lisa!

Aoouch vilket fint träns! :)

2010-12-22 @ 18:41:24
URL: http://absolutrutger.blogg.se/
Postat av: Martina

Hur vore det om folk la denna ilska och energi på djur som faktiskt har det dåligt ist för att bara fjanta här!? Lägg energin på vettiga saker ist!

Alla ser vi ju att Cupido inte är vanskött eller mår dåligt på något sätt!!!



Han är jätte fin Linn och du ska vara stolt över honom OCH dig själv!

2010-12-22 @ 18:47:27
URL: http://epril.blogg.se/
Postat av: Geronim

Är folk blinda eller, inspänningen sitter ju bara löst, han verkar ju knappt ens få kontackt med det, och hon har ju inspänning för att han ska bygga muskler, han får ju sträcka ut halsen och springa som han vil resten av dygnet.

Fan vad folk ska gnälla, klart en häst som HAR rätt muskler kan bära sig i form utan inspäning, men har inte hästen dem musklerna blir det ju jobbigare att bära sig i form och då väljer ju hästen att inte gå i form, så då måste man långsamt bygga musklerna så hästen orkar bära sig mer och mer.

2010-12-22 @ 19:08:06
URL: http://geronim.blogg.se/
Postat av: Lisa&Jensine - hoppryttare&dressyrryttare!

Ja alla ser ju hur dåligt han mår... xD haha kan inte alla bara sköta sitt! Jag lovar att Cupido inte går och dör imorgon för att han blev longerad ? haha xD

2010-12-22 @ 19:13:21
URL: http://ungaryttare.blogg.se/
Postat av: Marika

Tycker du gör ett jättebra jobb med Cupido Linn. Han är en riktigt fin unghäst och med dig kommer han säkerligen ha stora möjligheter i framtiden =D



Förstår att du var lite skeptisk mot löslongering, spec med skygga eller hästar med dålig kroppsuppfattning.. Dels för att det borde vara väldigt svårt med en skygg häst, och en häst som skuttar omkring mycket och har dålig koll på sig själv har ordentligt lätt att göra illa sig.. Men verkar ju fungera jättebra med Cupido och är ett bra sätt när volten blir för liten som du säger =)



Jag brukar släppa min häst lös i ridhuset ca 1 ggn/vecka för att hon ska få springa, busa och rejsa av sig bäst hon vill så blir hon lättare att arbeta med sen. Longera är jättebra om man gör det rätt! Görs det fel och hästen går utåtställd så sliter man faktiskt enormt mycket på hästen samt bygger upp muskler som senare kan ge förslitningsskador. Inspänningar är därför jättebra om man använder dem rätt, har börjat låta hästen trava omkring i ridhuset lös med en gogue och får henne att arbeta lugnt och avslappnat utan att hon kör upp huvudet och snarae tappar sina muskler än bygger upp dem. Första gången jag gjorde det så kunde jag reglera henne helt i skritt och trav utan att hon gick upp i galopp och sprang iväg =) Blev väldigt glad över det då hon är en riktig ferrari!(HET) haha



Angående löslongeringskommentarer så undrar jag hur ni löslongerar? För longering är något som sker på volt och inget annat. Oavsett om du har en lina mellan dig och hästen eller inte. Bryter du volten och håller på med något annat (planerat) under arbete är det inte längre longering, iaf vad jag har lärt mig.. Såå löslongerar ni på en volt eller använder ni hela ridbanan/ridhuset eller vart ni är? Bara en fråga då jag blev nyfiken =)

2010-12-22 @ 19:30:52
URL: http://stilryttarn.blogg.se/
Postat av: emma edgren

Har erfarenhet av unghästar och inspäningar är jätte bra när dom sitter löst så att hästen kan söka sig neråt och ta lite stöd, bra sätt att jobba upp både balans och muskler på! :) Fattar inte allt tjat om NH, longering för dressyrryttare eller hoppryttare som jag är har inget med NH att göra två olika saker o jag vill inte ha något att göra med NH haha :)

2010-12-22 @ 19:33:39
URL: http://emmaedgren.blogg.se/
Postat av: sofia

Men eftersom att Linn satsar på att visa hur otroligt grym Cupido kan bli tillsammans med henne, så kanske hon inte vill lägga ner 5år på att få hästen att kunna bli löslongerad? Hon tvingar inte honom, hade han velat hade han kunnat springa uppe med huvudet, så hårt inspända är inte hjälptyglarna. Han är en häst på 600kg, han kan göra precis vad han vill. Hjälptyglarna HJÄLPER honom att hitta rätt form, man vet inte korrekt form men försöker, det ser man ju när Linn rider. Det är coolt att kunna löslongera, men det ser för jävligt ut när hästen bara springer med huvudet högt när man löslongerar och inte bär sig korrekt på någotvis, vilket är skadligt. Med tanke på hur fin Cupido blir för varje gång man ser honom så ser man ju bra jobb Linn gör med honom.

2010-12-22 @ 19:36:38
Postat av: Malin

Kör ditt eget race, du vet vad som funkar för dig och din häst och det är huvudsaken! Har aldrig ens tänkt på att longera min häst lös men med inspänningar men det tror jag allt att jag ska prova nästa gång. Brunkar alltid longera min grabb, sedan efter 20-25 min plockar jag bort inspänningar och lina och låter honom springa omkring för sig själv och sträcka ut sig och visa upp sig =)

Superbra blogg!

2010-12-22 @ 19:43:37
URL: http://marineprinsen.devote.se
Postat av: clara

vem har sagt att vi som skrivit är arga? :O vi är varken arga/irriterade eller likande!

ingen har försökt att få dig at byta till NH eller annat. Jag gav dig ett förslag/tips! ingen anledning att bli sur över det!



Att du, linn, går direkt på och kallar mig(bla) NH-fjolla visar ju bar att du är okunnig.

Jag har inte gjort dig någe, ingen har gjort dig någe. Ja man blir smått frustrerad över att DU helt plöttsligt går till attack för ingen anledning alls!

2010-12-22 @ 19:55:23
URL: http://mittlivsomjonsson.blogg.se/
Postat av: sara

haha och jag är stolt som lyckades överleva NH- trams trenden 2010 !



hahahaha!



you go linn!

2010-12-22 @ 20:08:18
URL: http://sariih.blogg.se/ridblogg
Postat av: Josse

Har inte läst alla inlägg så mitt kanske inte passar här nere, men kommentaren kom upp att Linn ska läsa på vad NH är för något. Då tycker jag att NH människor ska läsa på vad Horsemanship är.

2010-12-22 @ 20:51:09
Postat av: Alma

Men herregud, jag blir bara så jävla förvånad och arg när jag läser de här kommentarerna...

Hur Jävla Svårt (!) ska det egentligen vara att bara respektera folk och acceptera vad de gör med sina hästar. Så länge det inte är skadligt för hästen så borde det väll egentligen inte finnas något att klaga på?

Varför ska man behöva kalla någon för NH-fjolla? Och påstå att "NH-fjollor" bara står och viftar med ett spö och trycker i hästen godis? Det är ju så långt ifrån sanningen man kan komma.

Och varför ska man klaga på att vissa vill ha utrustning på hästen när den longeras? Det finns ju ett utmärkt anledning till det dessutom.

Jag ser inte nåt fel med att vara en "NH-fjolla" och inte något fel med att vara en "dressyrmupp". Så varför ska alla då klaga på varandra?



Jag står inte på någons sida. Men jag tycker så otroligt många här är så töntiga. Kan folk inte bara lära sig att respektera varandra och göra som de vill utan att klaga på andra. Hästvärlden hade blivit så otroligt mycket bättre då...

2010-12-22 @ 20:55:10
URL: http://horzees.blogg.se/
Postat av: Linnéa

Om det nu är så många som tycker att Linn gör fel så sluta läs bloggen då!!? Eller har jag fel? Jag tycker både Linn och Ingrid gör jätte bra jobb med sina hästar. Så som dom vill. Jag håller säkert inte alltid med dom om vissa saker men det behöver jag inte berätta för dom. Jag behöver inte heller säga vad jag tycker dom ska ändra på. Dom gör som dom vill ändå!

Linn gör ett jätte fint jobb med Cupido. Och jag tror att många som komenterar saker om att Linn gör fel eller "det hade varit bättre om du gör såhär" har nog inte ens ridit in en häst själv. Man hittar sin egen metod som funkar. Jag jobbar med att rida in unghästar. Jag har mitt sätt, Linn har sitt sätt..

Så sluta nu och vara så griniga och njut av denna underabara blogg :D



Linn och Ingrid, ni gör ett jätte bra jobb. Det vet ni:D

2010-12-22 @ 21:17:04
Postat av: kajsa

Fin blogg!:D Och jättefin häst!:D

2010-12-22 @ 21:22:54
URL: http://kajsens.blogg.se/
Postat av: Erika Wikenstedt

Jag tror att det kan vara bra på vissa hästar! Synd att vi inte får släppa våra hästar i vårat ridhus... Föresten, är det ett gammalt sår han har på halsen?

2010-12-22 @ 21:25:42
URL: http://erikaochjohanna.blogg.se/
Postat av: Veronica

Tycker C ser väldigt nöjd ut faktiskt! Han hade nog protesterat om han tyckte att han blev tvingad

2010-12-22 @ 21:49:11
URL: http://sindarvelukas.blogg.se/
Postat av: Amanda

Vad är det för sår eller ngt han har på halsen? :)

Han är så söt Cupido!

2010-12-22 @ 21:49:47
URL: http://rilfarna.blogg.se/
Postat av: frida

Tror att att de som skrivit menar att kritisera, utan bara tipsa och dela med sig av deras åsikter :) lika så som alla andra gör. Låt dem göra det liksom, skulle inte linn och ingrid vela ha kommentarer så skulle de väl antagligen fixa så att man inte skulle kunna göra det? :)

Jag håller ingen koll på nh och allt vad det heter, men alltså Linn du kanske borde tagga ner lite, alla vill dig inte illa liksom :) du verkar vara så ledsen på något sätt typ..

och Cupido är sjukt fin tycker jag :D

2010-12-22 @ 22:17:46
Postat av: IrmaBjörnwall

ÅÅh nej, Stackars Cupido. Han blev longerad med utrustning! Katastrof! De kommer förstöra hela Linns och Cupidos karriär! Oj vad hemskt! Men ser ju att innspänningstygeln sitter JÄTTEHÅRT! och man ser ju verkligen att han vanskötts. Linn hur kunde du longera honom med utrusting ?



(om ngn inte fattar ironin med den här kommentaren tkr jag synd om den personen...)

2010-12-22 @ 22:23:19
URL: http://irama.blogg.se/
Postat av: Julia

bloggen var bättre när bara Ingrid skrev. Det blir så jäääääävla negativt så snabbt Linn kommer. Hon går till attack på direkten när någon skriver en "obehaglig" kommentar.

Tack och hej - leverpastej!



(Åååh vad jag är duktig som vågar skriva mitt namn nu också..)

2010-12-22 @ 22:41:13
Postat av: Linnéa

Om man, som någon sa, tvingar ner hästen med hjälp av hjälptygeln, så skulle väll det innebära att all ridning är tvång? Är inte att skänkla och säga åt hästen att gå framåt också tvång i så fall? Sug på den karamellen!



Du gör ett super-jobb med Cupido Linn! :)

2010-12-22 @ 22:53:46
Postat av: anna

1 Alla ni som hakar upp er på det där med NH-fjolla - SLÄPP DET NU TACK :)

2 JAG tycker då det är en aning provocerande att trycka ner nåt så.

3 NH-fjolla, visst om man nu hjälper hästen från marken och rider från ryggen, då kan ju jag vara först och kalla mig för NH-fjolla och AK-fjolla !:P



Bra blogg !

2010-12-22 @ 23:50:41
URL: http://publishanna.blogg.se/
Postat av: Elvira Johansson - ridahest :D

läst alla kommentarer ovan

Haha NH-fjolla.. x'D dör på alla kommentarer! Det står i texten att han inte ska gå med sänkt rygg (och det säger ju sig självt) om han går utan inspänning.

Lol xD

2010-12-23 @ 00:19:03
URL: http://ridahest.blogg.se/
Postat av: Martina

In spänning funkar kanon! Hästen får själv söka stöd och vågar oftast slappna av mer än när en ryttare sitter på. Min unghäst är i perioder väldigt ostadig i handen. Du brukar jag spänna in henne med gummisnodd eller bara med tyglarna några gånger i veckan. Hon frustar och spänner av. Det är även kanon för att träna ut steget. De får hålla sin egna balans, söka stödet framåt och samtidigt länga på steget.



Jag har även varit nere i Tyskland en del. Hos de jag var hos spände de oftast in hästarna med tyglarna ca15min innan ridpasset för att stämma av hästens energi samt att få dem att slappna av och mjuka kroppen.



Tycker inte att det finns så mycket negativt att anmärka om det här. Det fungerar och just den här hästen ser ut att trivas alldeles utmärkt.

2010-12-23 @ 11:18:25
Postat av: Amanda

Syntetsadel skadar hästens rygg, trots att den ligger bra. Så du vet.

2010-12-23 @ 13:40:02
Postat av: Ellinor

Skiter i inspännigsdebatten, däremot ser sadeln ut att vara på tok för smal och trång. Den ligger väldigt mycket PÅ honom.

2010-12-23 @ 19:24:52
Postat av: Ellinor

Debatten om inspänningar lägger jag mig inte. Jag tycker Cupido ser harmonisk ut och blir bara finare och finare. Dock mycket tråkig attityd du tycks ha gentemot de som inte håller med dig.



Sadeln tycker jag ligger helt åt skogen dåligt. Ser ut att vara på tok för smal och trång. Den hamnar liksom ovanpå honom.

2010-12-23 @ 19:37:36
Postat av: Ellinor

Ja, ibland uppdaterar inte datorn som man vill..

2010-12-23 @ 19:38:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner