Hiss eller diss?

Datum: 2010-12-26 ~ Tid: 13:06:18
Equality Line skapade samarbete med Dy'on, och efter en idé av Lisen Bratt-Fredricson och Peder Fredricson tränset som kallas "The Difference". Det motverkar att det känsliga området bakom öronen utsätts för tryck som påverkar nerver, muskler och blodflöde vilket leder till påverkad andning, syn, hörsel och balans. En positiv effekt med tränset ska vara att hästen får svårare att knäppa av och det ger även en jämnare kontakt med hästens mun.


Cirka 3500:- får man betala för tränset, ett träns som jag tycker ger hästen en orättvis bild, kort hals och litet huvud. Men det är ju funktionen som är huvudsaken i detta fall, jag vet dock ett par som använder det och inte märker någon skillnad alls, och varför ser man inte skaparna själva rida med tränset?



Rolf Göran Bengtsson använder tränset på sin hingst Quintero, nackstycket sitter precis bakom hästens öron vilket gör att det ändå mister sin funktion.

Jag säger diss till tränsets utséende, och hiss till funktionen ... till de hästar det passar.
Någon som testat och har en positiv känsla från det?


Kommentarer
Postat av: Linnéa

jag har det till en av mina hästar som är väldigt känslig och svår i munnen, på detta tränset är det en helt annan häst -jämn kontakt med munnen, stöd på bettet och lättare att vilja bli lång och låg plus att hästen slappnar av mycket fortare än med ett vanligt träns... så jag älskar tränset och tycker det är väl värt pengarna!

2010-12-26 @ 13:16:17
Postat av: emma edgren

Jag k'nner en som har det till sin häst som tidigare "knäppt av" bara springer med huvudet rakt upp och är helt okontrollerbar, tränset har hjälpt det nu funkar det mycket bättre och springer inte alls med huvudet uppe i luften :) tror det funkar på vissa o vissa inte som med allt är det olika :)

2010-12-26 @ 13:16:30
URL: http://emmaedgren.blogg.se/
Postat av: Filippa

På alla bilder man ser på tränset "in action" så har det dock åkt fram och ligger precis bakom öronen som vilket träns som helst, plus att pannbandet då står ut. Jag har inte sett en enda ridbild där tränset faktiskt ligger som det ska. Så jag har svårt att se nyttan av det hela.

2010-12-26 @ 13:33:03
URL: http://filippashastliv.blogspot.com
Postat av: Amanda

Alla jag pratat med som har detta säger att det glider fram och inte fungerar som det ska. Dessutom tror jag inte att alla andra träns hade legat bakom öronen om det hade vart skadligt för hästen. Tvivlar på att detta verkligen är sant och funkar. Bara ännu en affäresidé. Det med att det påverkar syn, balans osv tror jag inte på för 5 öre. Bara försäljningsknep!

2010-12-26 @ 13:36:22
Postat av: Johanna

De jag pratat med som har detta träns har inte märkt någon skillnad med det alls. Dessutom så glider det iprincip alltid fram så som det gjort på Quintero vilket gör att det ju ligger precis som ett vanligt träns och mat får ett pannband som står ut vilket jag inte tycker är speciellt snygg ;) Inget jag skulle lägga så mycket pengar på iaf..

2010-12-26 @ 13:39:55
URL: http://erikaochjohanna.blogg.se/
Postat av: cajsa

vet några som har det, men inte pratat något särsilt med dom om tränset, men tycker inte det är värt 3500 kronor!

2010-12-26 @ 14:14:36
URL: http://cajsafridaolsson.blogg.se/
Postat av: Nina

Kommenterar bara detta inlägg helt random, men jag har en fråga, om: Är detta en snygg mnatching (jag ska träna och jag vill matcha lite ;)) blå väst (INTE säkerhetsväst) svart kofta under och så blå rid byxor, blir det för mycket blått eller vad tycjker ni? :) Ni kan svara på det här inlägget om ni kan tänka er och svara.

Älskar er blogg!!! <3

2010-12-26 @ 14:16:38
Postat av: Yemie

Visst det kanske kan funka för vissa hästar men det är inget jag skulle använda. Mycket för när man tittar på bilden som visar tränset och hur det ska ligga(första bilden) så det jag tänkte på var att käkremmen sitter väldigt hårt åt och ser ut att nästan strypa hästen. Tränset kanske ligger som det ska om man spänner den så ja, men hur bekvämt är de då för hästen?

Nej för mig är tränset en diss..

2010-12-26 @ 14:17:21
Postat av: Ebba

Min häst hade jätte mkt problem med nacken, och hon var väldigt rädd om sina öron, man fick inte komma nära dom. Vi hade många olika som var och kolla på henne, och ingen kunde hitta något riktigt fel pä henne. Sen fick vi tips om att använda det här tränset. Då visade sig att hon var så känslig precis där bakom öronen så alla andra vanliga träns hon har haft har suttit och tryckt där, vilket har påverkat muslerna i halsen, och nerverna till öronen. Så vi bytte träns till detta, och nu är nacken helt bra, och hon älskar när man kliar och pillar med hennes öron :) så hiss från mig!

2010-12-26 @ 14:40:03
Postat av: vikky

Det är gräsligt (minst sagt!) och fyller ingen funktion. Också undrat varför skaparna inte använder det. Löjligt.

2010-12-26 @ 14:56:40
URL: http://fjordtastic.blogg.se/
Postat av: Erica

Funderat på om han kanske har en mindre storlek på de tränset?

Och enligt mig ser tränset förlitet ut för hästen.



Snälla Ingrid sluta klaga och börja göra ngt ist.

Du dissar allt inom hästhoppning och vi har fattat de nu behöver inte fortsätta.

2010-12-26 @ 14:58:31
Postat av: Sanna

Ha en bra dag :)

2010-12-26 @ 15:04:07
URL: http://saniiee.blogg.se/
Postat av: Elvira Johansson - ridahest :D

Jag tycker det är jättesnyggt^^!

2010-12-26 @ 15:17:55
URL: http://ridahest.blogg.se/
Postat av: Geronim

Hiss på funktionen, min polle får lätt skav bakom öronen under sommaren då han blir så svettig och han har "konstig" form på öronen så blir det lätt skav, lätt löst med fårskinnsludd, men hur snyggt är det? ;)

Jag tycker om hur det ser ut att fungera, dock kanske det är svårt att anpassa så det sitter kvar rätt?

2010-12-26 @ 15:31:32
URL: http://geronim.blogg.se/
Postat av: Emelie

jag tycker det ser ut som att det skulle störa hästen under ganaschen eller?

Jag hade en häst som va "svår i munnen" inte hård men han kunde ta bettet och sånt, men jag sänkte ner bettet flera hål och han fick plocka upp det själv och det funkade mycket bättre ;)så man kan laborera med traditionella träns också ;)

2010-12-26 @ 15:35:32
URL: http://missyemelie.blogspot.com
Postat av: Sarah

Jag tycker som dig, Diss till utseendet men hiss till funktionen.

Men man kan ju börja tycka att det är snyggt, när det ändå verkar vara så bra för hästen :)

2010-12-26 @ 16:04:30
Postat av: Jenny

Hiss till funktionen, helt klart. Har dock inte använt det själv eller vet ngn som använder det, men det verkar ju logiskt.

Roffe ser inte ut att ha spänt käkremmen ordentligt och det är väl antagligen den som håller nackstycket på plats. Ett träns som ser ut att behöva tillpassas för att funka ordentligt. Tror det är mkt bra om man ser till att allt är spänt som det ska

2010-12-26 @ 16:06:03
URL: http://www.uptodate.jennyqarlsson.se
Postat av: Erika W

De jag vet som har tränset har inte märkt någon skillnad, de tycker det bara är snyggt! :P

2010-12-26 @ 16:22:37
URL: http://erikaochjohanna.blogg.se/
Postat av: Nadja

Många vågar inte spänna det så hårt som det faktist ska sitta, det är därför det åker fram.

Om det sitter där det ska, fyller det sin funktion, och jag har upplevt att hästar blir mer sammarbetsvilliga med detta träns.

2010-12-26 @ 16:32:33
URL: http://nadjaeriksson.bloggplatsen.se
Postat av: Anna - Glee Fansite

Jag tycker ändå att det är ganska snyggt, men jag är ju mer hoppryttare mer än dressyr... Nu fattar jag funktionen, har aldrig fattat det innan...

2010-12-26 @ 16:35:35
URL: http://gleefansite.blogg.se/
Postat av: Amanda

Erica - vad menar du med att hon ska sluta klaga? Vad var det för klagande med detta undrar jag då? Detta hade INGENTING med hoppning att göra, utan med ett TRÄNS. Använder man inte träns i dressyr eller?

2010-12-26 @ 16:50:39
URL: http://rilfarna.blogg.se/
Postat av: Samanta

Jag har aldrig sett detta tränset tidigare. Dock så tycker jag att funktionen låter lovande, om det nu fungerar. Och om nu funktionen fungerar så tycker jag inte att man ska klaga på utseendet. Kanske är jag lite mer av den typen som tycker att utseendet inte är allt, men det är jag det.

2010-12-26 @ 16:59:36
URL: http://samantas.blogg.se/
Postat av: Elin

jag tycker att detta träns är så himla fult!

dock så verkar det bra funktion!

2010-12-26 @ 17:55:06
URL: http://nellasella.blogg.se/
Postat av: jojo

vanliga tränsliger backo öronen inte skdligt n??

Varför skulle de inte va de ??De flästa grejerna man hittat på har vart skadligt för hästen varför inte de vanliga tränsen ?

Skulle gärna ha ett sådant träns som ovan. har bara hört gott om de

Varför skulle man ta fram ett träns som va så bra så att alla vill hade även tävlings ryttare vill hade. De är inte de som spelar rol men jag skulle lungt satsa på et sådant träns . tror mycketstarkt på att vanliga träns är skadligt för hästarna i längden

2010-12-26 @ 18:14:03
Postat av: Andrea från div 1 dressyr ponny

Jag tycker det är riktigt fult!

2010-12-26 @ 18:37:35
URL: http://andreablombloggar.blogg.se/
Postat av: camilla

Tanken är ju jättebra. Och funkar det så är det ju ännu bättre.



Men snyggt är det inte..

2010-12-26 @ 18:44:00
URL: http://hrdressyr.blogg.se/
Postat av: Jessica

hiss :D

2010-12-26 @ 19:52:10
URL: http://sweetielarsson.blogg.se/
Postat av: Alvina

Jag skulle Hissa de, inte bara för att de ger bra och jämn kontakt till munnen, men oxå för att sidostyckena inte kommer lika nära ögat, mer behagligt för hästen skulle jag tro. :)

2010-12-26 @ 20:16:23
Postat av: Sandra

Ingrid: Vilket bett rider du med?

2010-12-26 @ 21:34:21
Postat av: emma

Tycker det där tränset är en ren hiss, förutom priset.

Ang, käkremmen som sas strypa hästen, så ska den där sitta hårdare än vanliga, men den är i ett kryss under, alltså påverkar den inte stuphuvudet nör den är korrekt.Spänner man det rätt glider det inte.

2010-12-26 @ 21:36:20
Postat av: Erica

Till Amandra :



Om du inte sett de eller inte ens märkt det så innehåller varannat inlägg ifrån Ingrid diss på hoppryttarnas utrustning inklusive hästens.

antar att du inte uppfattade vad jag menade. Men innan hon ens vet ngt om själva produkten så sitter hon och klankar ner på de. SOm längre upp står det om man spänner hårdare som man faktiskt ska göra med detta träns så sitter det på sin plats..Och le ner i ingrids inlägg så står det klart och tydligt DISS från hennes sida. Vilket är de enda hon lr ut nu förtiden DISS DISS DISS och åter diss på hoppryttare och utrustningen. Jag tkr själv att det börjar bli något irriterande och patetiskt.

Som hon själv erkännt men som man kan säga igen att hon är alldeles för hemma blind. Hon vet inte hur mycket hon dissar tror jag. Kanske är dags för henne att ta en längre blogg paus.

2010-12-26 @ 22:08:43
Postat av: Filippa

Erica:



Kanske dags att sluta läsa bloggen om du stör dig så mkt? En längre blogg-paus för dig alltså?

2010-12-26 @ 22:50:26
URL: http://filippashastliv.blogspot.com
Postat av: Lollo

Jag köpte detta träns till en av mina hästar, efter att en kompis köpt det till sin och märkt en markaberlskillnad. Och hennes hästar och min var väldigt lika i hur dom betedde sig i ridningen. Så jag gav det ett försök och köpte det och jag fick en helt ny häst. Lugn och fin att rida och inte hispig och hoppig att rida som innan. Har inte testat det på någon av dom andra då dom går bra på det vanliga tränset.

Men kan säga det att dom är stor i storlekarna och det är därför dom åker fram, jag fick köpa cob i mitt till min häst och hon har ändå på hålen nästan längst in och i vanliga fall har dom full på hålen längst ut. tränsen är liksom lång och smal så en häst med kort och "tjock" huvud kan inte ha tränset.

Men rekomenderar det verkligen till känsliga hästar, MEN tänkt på att spänna det RÄTT annars fungerar det inte...

2010-12-26 @ 23:27:48
Postat av: Anne

Det finns ju i dressyr-variant också :p

2010-12-27 @ 00:15:14
Postat av: louise

Jag har detta tränset till min ponny, hon hade kronisk öroninflamation förut, och fick därför jätteont i öronen. Men nu är hon frisk men ändå väldigt försiktig kring öronen. Därför passar det tränset alldeles utmärkt. :) HISS!

2010-12-27 @ 00:21:08
Postat av: Madeleine

Jag har ett sådant, har haft det i typ 2 år nu och jag älskar det! Varför det åker fram på dom flesta är väl antagligen för att dom inte spänner ordentligt, som man ska göra på detta träns. Min häst trivs i det, märker ingen större skillnad dock men jag har provat att rida med tränset på 3 andra hästar också och 2 av dom vart det en märkbart stor skillnad! Jag älskar tränset för dess kvalite också, lädret är grymt bra!

Och angående bilden på Roffe, tränset han har på hästen där är vad jag vet och läst inte ett difference, utan en annan modell fast med liknande pannband.

Jag säger hiss ;) Dock diss till priset haha.

2010-12-27 @ 03:18:47
URL: http://deluxen.blogg.se/
Postat av: Saga

*Nu kan ju jag knappt någonting om tränset, men det ser ut som att käkremmen löper under/mellan ganascherna och sedan sitter fast i tränset lite närmare bettet.

Det är svårt att se på en bild, men jag kan tänka mig att det är till för att tränset INTE ska glida fram.



Om vi sedan tittar på bild två ser det mer ut som att käkremmen är spänd som på ett vanligt träns, vilket förstås leder till att det skulle tappa funktionen.

Tränset glider då fram och så var det med det.

*

Spänner man tränset som på den övre bilden hissar jag, men dissar till folk som går på den nedre bilden och påstår att det är ett dåligt träns.



Jag tycker det är bra att folk äntligen gör något för att hindra nerverna på sina hästar från att skadas. :)

2010-12-27 @ 14:41:27
URL: http://dreamsphere.blogg.se/
Postat av: Anonym

jag gissar att roffe inte har differencetränset på bilden utan nån annan modell från dyon.

vilket också syns om man googlar fram fler bilder på de ;)

2010-12-27 @ 22:48:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner