Nosgrimma eller inte?

Datum: 2010-12-03 ~ Tid: 22:13:24
Vad tycker ni? Jag tycker det är fult att rida utan nosgrimma. Jag gillar verkligen nosgrimmor och tycker det är snyggt, speciellt breda. Men något jag där i mot inte gillar är vad nosgrimmans verklige syfte är = att stänga igen hästens mun. Jag tycker det känns taskigt att spänna åt nosgrimmorna, hur skönt kan det vara egentligen? Vet att hästen lätt biter sig i kinderna om man spänner åt nosgrimman för mycket m.m.

Därför har jag en egen variant. Jag använder nosgrimma för att det är snyggt och spänner den i stället löst så att hästen inte tar någon skada av den :D Nu säger jag inte att alla borde göra som jag, för olika hästar funkar på olika sätt. Men såhär har jag alltid gjort och kommer alltid att göra med mina hästar i alla fall.

Eller den kanske sitter väl hårt? haha!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag tycker inte det var så snyggt när den satt så löst :P

2010-12-03 @ 22:16:59
Postat av: Anonym

Är det inte lite farligt desutom om hästen på något sätt skulle fastna i något och den sitter så pass löst?

2010-12-03 @ 22:20:34
Postat av: Linda

Älskar nosgrimmor!

Tycker dock inte det är jättesnyggt när den sitter just sådär löst. Har en Remont Nosgrimma (eller vad det nu heter) Har en 5 årig valack som mer än gärna går och gapar och biter sig fast i bettet.. Något tips om hur man kan göra?

2010-12-03 @ 22:20:38
Postat av: Hanna

Brukar också göra som du. :)

2010-12-03 @ 22:21:12
URL: http://hannnss.blogg.se/
Postat av: tove

det är mycket snyggare med nosgrimma! jag tycker det kan se lite "billigt" ut om man rider utan..

2010-12-03 @ 22:36:36
URL: http://tovedanielsson.blogg.se/
Postat av: Alma

Fast nosgrimman irriterar ju bara hästen när den sitter så löst?

2010-12-03 @ 22:37:27
URL: http://horzees.blogg.se/
Postat av: Anonym

brukar också sätta väldigt löst, och det syns ju inte så väl om man inte tittar uppifrån =)

2010-12-03 @ 22:38:37
Postat av: Alva

håller med dej ! det är jätte snyggt med tjocka men de det gör mot hästen är inte lika kul... :/ bill oxå göra som dej men är rädd för att hästen ska få skav "/

2010-12-03 @ 22:39:37
URL: http://loveandplay.blogg.se/
Postat av: Lovisa

Jag gör som dig :) och efter föreläsningen är jag ännu mera noga med att den inte sitter hårt så hästen får skada i munnen :)

2010-12-03 @ 22:44:36
URL: http://www.ramirez.dinstudio.se
Postat av: Ida

Remontnosgrimmor är fina tycker jag, annars är det finast utan! :) Hatar när alla remmar täcker över hela fina mulen.

2010-12-03 @ 22:45:20
Postat av: Amanda

Jag brukar oftast spänna dom ganska löst inte riktigt lika mycket som du gör men jag kör på att få in 3-4 fingrar innanför typ.. Kan inte säga exakt efter som att man har ju samma hål hela tiden liksom x) Jag gör dom ett undantag när jag rider ut och spänner hårdare. Detta är pgr av att min häst blir VÄLDIGT glad ute i skogen och det är lite lättare att få stop ifall hon inte kan öppna munnen så mycket ;) Tolka mig nu inte fel och tro att jag spänner åt den så hårt jag kan x)

2010-12-03 @ 22:47:14
URL: http://amandahed.blogg.se/
Postat av: Anna

Tkr det är snyggast med nosgrimma jag också, spänner inte åt den speciellt hårt men jag tycker det är fult när den sitter så löst så det är massa luft emellan, ser ut som att hästen har en ring runt nosen ist xD

2010-12-03 @ 22:47:46
URL: http://withcrazyhorse.blogg.se/
Postat av: Sandra Plate

gör som du och tycker som du! stänga in truten på dom är absolut inget jag gillar, däremot äälskar jag nosgrimmor, speciellt breda som du ! tycker även att det är snygg utan, och rider både med och utan nosgrimma. så där är vi väll inte överens ,men det kan man inte vara jämt ! Ha en bra helg!

2010-12-03 @ 22:52:39
URL: http://sandraaplate.blogg.se/
Postat av: Annica

när jag red så använde jag nosgrimma på alla mina hästar ;P

2010-12-03 @ 23:00:42
URL: http://anniicanilsson.blogg.se/
Postat av: Louise

Jag spänner alltid lite löst i början och ändrar om beroende på hur ponnyn känns!

2010-12-03 @ 23:05:19
URL: http://ponnymaffia.blogg.se/
Postat av: Frida/Lucas

Hej!

Jag håller med dig att det är helt fel att stänga igen hästens mun med nosgrimma, det kan göra ont på hästen om den biter sig i kinden som du skriver, och dessutom, gapar hästen är det ju för att den har ont eller ryttaren håller för hårt i den (och då är det ju bra om hästen kan gapa och visa tydligt vad den känner) :)



Men jag tycker det är väldigt snyggt utan nosgrimma :D i alla fall på de flesta hästar :) rider min häst utan :)

tycker att det ser proffsigt ut att man klarar av att rida sin häst utan nosgrimma :D



men man får väl inte tävla dressyr utan?

hmm ganska konstigt påfund egentligen, grejen med dressyr är ju att man ska kunna rida hästen med så små medel som möljigt :) ^^

2010-12-03 @ 23:05:38
Postat av: vikky

Använder bara remont, och har det såpass spänt för att hjälpa bettet ligga still i munnen på min unghäst, för att inte bettet ska röra sig i munnen om jag tar ett tygeltag och han blir arg och svänger huvet åt andra hållet lixom.. :)

2010-12-03 @ 23:06:14
URL: http://fjordtastic.blogg.se/
Postat av: Anonym

Brukar också rida med väldigt lös nosgrimma, eller utan när jag rider ut eller liknande :) Fast tycker att det är snyggast med helt klart, fast nosgrimma är enligt en veterinär som föreläste, dåligt för tänderna om den sitter fel :S

2010-12-03 @ 23:11:10
Postat av: Elinor

haha de va väldigt löst :p jag har nosgrimma bara för att bettet ska sitta på plats det kan ju glida i sidled och nosgrimman hindrar det så tränset sitter stadigare, spänner också rätt löst får in 3 finrar emellan så hästen kan röra käkarna men inte gapa, har alltid engelsk nosgrimma utan snokremmen tycker nsokremmen är ful och den håller ihop munnen på hästen bara, tycker att det är fult med breda nosgrimmor, vet att det är poppis bland dressyrryttare men jag tycker de ser ut som man stt en sadelgjord i ansiktet och att den täcker hela huvet på hästen :P

2010-12-03 @ 23:12:27
URL: http://engelstoft.se
Postat av: josefine

beror ju helt på om man har en häst som gapar mot bettet eller inte bryr sig. hade lagom hårt spänt på min ponny, alltså två fingrar emellan, för att hon inte skulle gapa mot bettet.

2010-12-03 @ 23:15:29
URL: http://thegoodsideof.tumblr.com
Postat av: josefine

hoppas du får en bra Fredag kväll ! :)

2010-12-03 @ 23:27:36
URL: http://jossemalmqvist.blogg.se/
Postat av: jenny

oftast för att hästen gapar är för att den inte trivs med bettet.

2010-12-03 @ 23:28:02
Postat av: Erica

De är både smart och osmart att göra som du.

Späna löst kan man kanske göra på en lite äldre häst.

Men på en unghäst är det nog riktigt dumt. Då lär man dom att lägga tungan över bettet som man verkligen inte vill att dom ska göra.

2010-12-03 @ 23:28:35
URL: http://hast&erica.blogg.se/
Postat av: Madde

söt :)

fin blogg :)



hur är det ?



bye

2010-12-03 @ 23:32:36
URL: http://maddesvardagsliv.blogg.se/
Postat av: sara

jag gör precis som dig, fast inte för att jag tycker det är snyggt utan för att ponnyn blir så glad och tycker att hon är jättefin när hon har en massa extra saker på sig :)

2010-12-03 @ 23:47:05
URL: http://saraochvictoriasaklaart.blogg.se/
Postat av: vevve

Jag tycker det är snyggt att rida utan nosgrimma! Ser friare ut på något sätt! MEN har inget mot nosgrimmor och gör precis som du, spänner lösare. Dock inte sååå löst som du gjort på bilden.

Någon jag tycker är sjukt fult är remont.

2010-12-03 @ 23:51:40
URL: http://vevvesfoto.blogg.se/
Postat av: sara

fast rider ibland utan både nosgrimma och pannband, och det funkar det också :)

2010-12-03 @ 23:52:10
URL: http://saraochvictoriasaklaart.blogg.se/
Postat av: -

använder inte nosgrimma :) min ponny passar i de!

2010-12-04 @ 00:05:12
Postat av: Ebba

Tinkergossen går numera att rida utan nosgrimma. I början gick inte det om man inte red på hans "vingelbett" (stångbett med massa rörliga delar, han tyckte INTE om det) han la tungan över med en gång. Och eftersom han är westernhäst fick man ju inte rida med nosgrimma. Tror det tog typ två veckor med nosgrimma för honom att lära sig att så gör man inte. Och då fick den sitta hårt och man fick vara snabb på att dra den så att han inte hann med med tungan. Men idag kan han gå utan nosgrimma men han föredrar nosgrimma med snokrem eftersom bettet blir mer stilla, har väl det normalt spänt, varken hårt eller löst.



Ponnyn ville ha allting så stilla som möjligt. red henne i början utan snokrem för vi tyckte inte det behövdes men så var det någon som undrade varför vi red utan så vi provade och vilken skillnad. Hästen blev mycket nöjdare och vi kom bättre överrens och då satt det inte hårt åt. däremot kunde man inte gå på prmenad med knäppt snokrem, det var äckligt. :P



Breda eller smala nosgrimmor beror på hästen. Ponnyn hade en normal som hon var superfin i, en bred på henne hade sett klumpigt ut, hade gärna haft en lite tunnare än den vi hade... Tinkern får gärna ha breda grejer. Skulle vilja ha en annan nosgrimma då den han har inte är särskilt tjock men då måste jag köpa nytt träns för att hitta en bred nosgrimma i rätt färg är typ omöjligt. Dessutom kan jag inte rida utan nosgrimma för då ser man ju ut som en westernryttare! (säger hon som rider på pelham, alltså stångbett utan nosgrimma) :P

2010-12-04 @ 00:20:16
Postat av: Michelle

Har braven flyttat? :(

2010-12-04 @ 00:22:35
URL: http://ponnytokiga.blogg.se/
Postat av: Elin

Det är ju händerna som styr bettet och hur det ligger i munnen, inte nosgrimman - den stänger ju bara hästens mun och hindrar hästen från att visa vad den tycker när människan blir för hård i handen.

Ingen häst behöver ridas med nosgrimma - det är bara ryttare som gilla att slita hästarna i munen som rider med det, gärna så hårt åtspännt som det bara går.. vad är vittsen liksom?



Jo din häst blir stum och "död", lyssnar gör den bara för att den inte orka uthärda mer smärta än vad som redan ges.



Nosgrimmor kan vara snygg, men jag hatar folk som ska "stänga in sina hästar" i dom. Ska man ha det ska det sitta löst! Borde bara användas som en detalj iställetför en hemsk funktion.

2010-12-04 @ 01:11:28
Postat av: Geronim ~ kolla in bloggen

Jag spänner typ 1-2 hål lösare än man ska, jag skulle kunna rida utan nosgrimma, men tycker inte det passar när man rider engelsk ridning :P



Jag tycker inte om remont eller snokrem om det inte är en unghäst som behöver hjälp att ha bettet rätt.

Tycker det är grymt att stänga till hästens mun och hindra den från att utrycka sig. Många gör ju tyvvärr så, hästen gapar pga fel bett/ryttarens hårda/dåliga hand eller annan orsak, då stänger ryttaren till munene och problemet är "löst", stackars såna hästar :(

2010-12-04 @ 01:29:44
URL: http://geronim.blogg.se/
Postat av: Anna-Johanna

Fin blogg, hur är det med dig idag? :)

2010-12-04 @ 07:55:23
URL: http://annajohannanilsson.bloggplatsen.se
Postat av: dressyrtontar.blogg.se

TÄVLING PÅ VÅR BLOGG - TÄVLING PÅ VÅR BLOGG



VINN EN GRIMMA - VINN EN GRIMMA



http://dressyrtontar.blogg.se

2010-12-04 @ 08:22:44
URL: http://dressyrtontar.blogg.se/
Postat av: Anonym

Det var verkligen jättefult att ha den så löst, sen sitter snokremmen normalt. Ser ut som du missat något.

Jag tror att lagom är bäst, lite lagom löst. Känns som om det skulle irritera att ha något flaxande på mulen

2010-12-04 @ 08:27:58
Postat av: Emma

Jag tycker nosgrimma är fult och jag gillar inte funktionen.

Om en häst gapar gör den det av en anledning, den ska ju få säga i från än att få käften ihopbunden.

Och varför jag tycker det är fult är för att jag tycker det ser klumpigt ut. Jag är mer för smala nosgrimmor om jag måste ha någon, men det beror ju också på hur hästens huvud ser ut.

Men jag har i alla fall inte använt nosgrimma på ett år snart!

2010-12-04 @ 08:32:24
URL: http://sandybelloemma.blogg.se/
Postat av: Lisa

Jag tror att nosgrimma/inte nosgrimma beror på hur hästen trivs. Min nuvarande häst reds alltid med remont innan hon kom till mig, eftersom jag tycker det är väldigt fult så bytte jag till en vanlig nosgrimma med snok. Bytte efter ca 1 år tillbaka till remont för att prova "hur hon kändes" och vilken skillnad! Hon blev mycket nöjdare och mer tillfredsställd med remonten. Nu går hon alltid på remont!



Det jag menar är att man inte ska dra alla hästar över en kant. Vissa hästar vill ha nosgrimma andra inte, vissa tål inte en variant av nosgrimma oc älskar den andra. Jag tror också på "lagom är bäst" varianten, nosgrimman ska inte sitta för löst då den är mer ivägen än hjälper hästen men den ska inte heller sitta för hårt då den även då är mer ivägen än hjälper hästen. Sitter den lagom spänd så blr hästen nöjd och tillfredsställd. Detta förutsätter dock att man vet att man har en frisk häst som inte har ont och att man kollar upp hästen innan/efter varje säsong hos veterinär. Tävlingshästar (speciellt tävlingshästar iallfall) ska betraktas som vilken idrottsman/kvinna som helst och eftersom det är självklart att tex Stefan Holm och co får nogranna hälsokoller, massage mm. så är väl det en självklarhet att vi kollar upp även våra fyrbenta atleter?



Nu kom jag av ämnet lite på slutet här men det jag menar är att alla är individer och för att hästen ska få en chans att prestera så måste den må bra och vara frisk, och om obehag av nosgrimma upptäcks bör man kolla upp felet hos veterinär istället för att ta bort nosgrimman bara, felet finns kanske fortfarande kvar då även om det inte syns lika mycket =)

2010-12-04 @ 08:32:33
Postat av: Jessica

Om nosgrimman sitter så löst så kan den ju istället irritera? Jag tycker att det ska sitta lagom, varken för hårt eller för löst det är då den gör mest nytta! :)

2010-12-04 @ 08:36:59
Postat av: Anonym

Håller med flesta ovanstånde. Tycker det är taskigt att rida utan nosgrimma oxå, bettet ligger ju så mycket mer still med en nosgrimma (aven utan snok remmen!) Min hästar har aldrig haft sår i munnen eller i mungiperna! Och jag spänner inte mina så lös man ser luft i mellan? Jag har alltid en liten kudde under nosgrimmman i alla fall, känns som att det är såå mycket skönare för hästarna! :D



Fast det behöver ju inte bara bero på en hårt spänd nosgrimma eller hårda händer? vi kan ju ocå få tex munsår nu på vintern?

2010-12-04 @ 09:21:21
Postat av: sarah

den nosgrimman jag använder är igentligen lite för stor. så jag har det på det hårdaste med blir ändå rätt så lös.

2010-12-04 @ 10:15:20
URL: http://saaraholsson.blogg.se/
Postat av: Helen

Har nog bara sett en vettig kommentar..

Som sagt, nosgrimman har ju ett syfte, den hjälper till att hålla bettet på plats. Och man ska inte spänna den för hårt, 2-3 fingrar ska man få in. Då finns det aldrig risk för att hästen skadar sig. Och den kan fortfarande "gapa" om ryttaren håller för hårt/fel.

Något ni då borde bli upprörda över är nosremmen på en engelsk nosgrimma. DEN spänns hårt oftast för att stänga igen munnen på hästen.



Tack för en trevlig blogg! /en som tävlat mot en av er i Gyttorp tydligen!:)

2010-12-04 @ 10:23:33
URL: http://frokenrick.blogg.se/
Postat av: Maja

Nosgrimmans riktiga funktion är inte att stänga igen munnen, utan att hålla bettet på plats.

Dessutom bör unghästar ridas på remontnosgrimma (remont betyder unghäst) eftersom en engelsk nosgrimma riskerar att unghästens vassa tänder skaver mot kinden. Därför finns remontnosgrimman, som inte påverkar tänderna alls. Synd att så många endast går på vad som är modernt, och inte funderar över om hästen faktiskt ens behöver en nosgrimma. Kanske bör man fundera över sin egen ridning om hästen går och gapar?

2010-12-04 @ 10:56:14
URL: http://causamremove.blogspot.com
Postat av: Isabelle

jag spänner min nosgrimma så att den precis sitter om och stoppar om hästen vill gapa men att ha den så löst som du har den är ju jätte fult tycker jag :P

2010-12-04 @ 10:56:33
Postat av: JOSEFINE

godmorgon :D vad ska du hitta på för roligt idag?

2010-12-04 @ 11:12:10
URL: http://josefiner.blogg.se/
Postat av: carro

håller med, men vissa hästar gapar och lägger bettet på ett annat sätt i munnen om man inte har den spänd. Men jag skulle nog också göra som dig, tror jag ska prova ;)

2010-12-04 @ 11:13:48
URL: http://skraddarbacken.blogspot.com
Postat av: hanna

ska du kolla på nån annan häst ?

2010-12-04 @ 11:18:37
URL: http://ponnytjejer.bloggplatsen.se
Postat av: Geronim ~ kolla in bloggen

Maja - det har ju inte med mode att göra utan med ens egna tycke.

Allt med hästens utrustning har ju att göra med vad ryttaren tycker är snyggt, model, färg, utseende osv, hästen är ju nöjd bara den passar och är det nåt den inte gillar vissar den ju det

(därför man inte ska stänga till munen, för att hästen ska kunna vissa om nåt är fel)

2010-12-04 @ 11:20:50
URL: http://geronim.blogg.se/
Postat av: Johanna

jag gör oxå så :)

2010-12-04 @ 11:21:00
URL: http://jjohannahedqvist.blogg.se/
Postat av: emelie

Du lånar väl ut det där tränset till Ingrid om hon ber snällt?

2010-12-04 @ 11:21:06
URL: http://komkoma.blogg.se/
Postat av: Louise

Håller med! Men tycker inte att det är snyggt när det sitter så löst, jag spänner precis så att den ligger emot men hästen ändå kan gapa och tugga ordentligt om den vill det :)

2010-12-04 @ 11:26:11
URL: http://livingwithbompa.blogg.se/
Postat av: Sabina Shahbazi

Tycker samma här :) Använder dock inte nosgrimma alls längre då min häst inte trivs med det ;)

2010-12-04 @ 11:59:35
URL: http://hasttokar.blogg.se/
Postat av: Maja

Geronim - och ens tycke för vad som är snyggt påverkas inte av mode? Jag tycker det är väldigt tydligt att det går mode i olika nosgrimmor. Precis som med allt annat. Ett tag hade alla fårskinnsludd på utrustningen, och nu är det inne med bling.

Jag trodde det framgick att det jag ville säga var att utrustningen ska passa hästen, i och med att en engelsk nosgrimma Inte är anpassad för unghästar och att man därmed bör använda remontnosgrimma till dessa, oavsett om man tycker det är snyggt eller inte.

2010-12-04 @ 12:05:01
URL: http://causamremove.blogspot.com
Postat av: Jessica

Jag skiter i att jag säkert kommer starta en debatt och massasur kommentarer.. Men jag tycker att med nosgrimma är snyggast. Men min åsikt är att det bara är NHnördar som tycker det "plågar" hästen och blablabla

2010-12-04 @ 12:16:19
Postat av: Linnea

kanske är någon som redan påpekat detta, men orkade inte läsa igenom alla kommentarer. Håller egentligen med eller på sätt och vis med, tycker inte att man skall spänna nosgrimman hårt eller liknande och vill man ha den bara för snyggt utan att man egentligen behöver den så är ditt sätt helt ok för mig. Men..(nu kommer det)nosgrimmans syfte är INTE att stänga munnen på hästen, utan fixera bettet! svårt att förklara så här kort... men en nosgrimma kan hjälpa om tex hästen har mycket "lösa" mungipor, om bettet/tränset lätt "glider" eller rör sig osv. Så indirekt stänga hästens mun, men inte för att hästen gapar (det tyder oftast på fel bett) Undantag unghästar som gärna gapar och strular med bettet av ovana. där kan en remmontnosgrimma hjälpa hästen "inse" att det blir lugnare i munnen om han/hon stänger den. Underbar blogg ni har!

2010-12-04 @ 12:27:53
Postat av: Linnea

Har upptäckt att det funkar bättre att få fram era filminlägg på dresyrmupparna.se medans de krånglar ganska ofta på dressyrmupparna.blogg.se , kanske bara på min dator, men om ni får klagomål om detta så kan det ju vara ett tips ifall de använder sig av blogg.se (bara en ren information om ni inte redan visste om det)

2010-12-04 @ 12:33:27
Postat av: Sara

Jag tycker träns utan nosgrimma är mycket snyggare :P

Men nosgrimmor används också till att stabilisera bettet så det har ju en viktig funktion för hästar som är rastlösa i munnen. Snokremmen är mer till för att stänga munnen än vad själva nosgrimmar är men oftast används den felaktigt. Om en häst gapar är det troligtvis pga obehag i munnen och jag anser det därför fel att använda snokrem.

Men återigen, vissa hästar går bättre med snokrem så man kan inte dra alla under en kam. Dock alltid viktigt att spänna lösare än vad man lärt sig så de inte skadar sig inne i munnen

2010-12-04 @ 12:33:30
Postat av: Anonym

Vissa hästar behöver man dock ha både noskgrimma och snokrem ganska åtdragna annars lägger hästen tungan över bettet. ;)

2010-12-04 @ 12:50:31
Postat av: Anonym

Sitter den inte lite löst ? :p Den skaver ju då ? ;s efter som den gubbar upp och ner ? :p



Gillar bloggen ! :)

2010-12-04 @ 12:58:47
Postat av: Geronim ~ kolla in bloggen

Maja: men remont har ju "stänga till munen" effekten, är den verkligen så bra då? för då kan ju unghästen inte gapa om den nu tycker det är obehagligt, eller om ryttaren har en dålig hand :/

2010-12-04 @ 13:14:49
URL: http://geronim.blogg.se/
Postat av: sabina

om jag rider med nosgrimma så har jag den också väldigt löst. annors rider jag helt utan. men på tävlingar ser det mycket snyggare ut at ha nosgrimma ^^

2010-12-04 @ 13:16:25
URL: http://asdbetyderintelol.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag spänner åt min nosgrimma ordentligt dvs ga. hårt. Detta eftersom jag och min tränare har kommit fram till detta. Vet även att en av sveriges bästa dressyrryttare spänner hårt. Har varit i dennas stall i somras:)

2010-12-04 @ 13:16:56
Postat av: Geronim ~ kolla in bloggen

Anonym: Hästen lägger inte tungan över bettet utan anledning, ofta är det av samma anledning som den gapar, smärta eller obehag.



Att tänka på är också att har en häst haft ont pga ett bett innan kan gapande blivit en ovana, och då är det en långsam träning för att lära hästen att bett inte gör ont längre :)

2010-12-04 @ 13:17:59
URL: http://geronim.blogg.se/
Postat av: Maja

Geronim - Det finns en anledning till att det heter remontnosgrimma, som jag skrev så betyder remont unghäst på franska och är en nosgrimma avsedd för unghästar. Om man följer tumregeln att få in två-tre fingrar borde man kunna se om hästen försöker gapa eller liknande och därefter rätta sin egen ridning. Själv använder jag sällan nosgrimma numera, men detta är vad jag tycker och har fått lära mig :)

2010-12-04 @ 13:31:17
URL: http://causamremove.blogspot.com
Postat av: Emma

håller med dig till100% ;)

2010-12-04 @ 13:32:43
Postat av: Nicole Sanzetth

Så fint med rosa =)

2010-12-04 @ 13:39:00
URL: http://sanzetth.blogg.se/
Postat av: Anonym

nosgrimman har man inte för att hästen inte ska öppna munnen eller vad man ska säga. har varit på föreläsning med hästtandläkare och alla har sagt att nosgrimmans användning är att ´hålla bättet på rätt plats och stilla bland tänderna så att det inte lägger sig fel.

Därför är det viktigt att ha en väl anpassad nosgrimma och alla hästar skall ha nosgrimmor för deras tändersskull.

2010-12-04 @ 14:11:35
Postat av: Anonym

geronim: hästen har en bra anledning, han vill springa mycket mer och fortare än han får, om nosgrimman då inte sitter på ordentligt lägger han tungan över bettet och sticker

2010-12-04 @ 14:29:42
Postat av: Saga

Jag gillar engelsk nosgrimma, aachennosgrimmor har jag inte mycket till övers för.



Men jag måste bara påpeka att man alltid ska få in 2 fingrar, vilket innebär att hästen alltid ska kunna öppna munnen till en viss del. Man murar alltså inte igen kakhålet så hårt att den inte kan öppna munnen alls.



Sen spelar ju nosgrimman också roll för hur bettet ligger osv.

2010-12-04 @ 15:40:53
Postat av: Linn

Bra texter och tips. Gillar när folk kommer med mogna och insiktsfulla kommentarer :) Måste bara fråga en grej? Nosgrimma ska man dels ha för att hålla bettet stilla har vi ssa skrivt det köper jag, men om man är lugn och stilla i handen (som jag alltid strävar efter att vara) så rör sig ju knappt bettet? Då kan det ju inte göra något om nosgrimman sitter "för" löst? Eller?:)

2010-12-04 @ 15:42:25
URL: http://dressyrmupparna.se
Postat av: Hanna

Trycker på gilla-knappen.

2010-12-04 @ 15:43:52
Postat av: Maja

Linn:

Jag tror verkligen inte det gör något om nosgrimman sitter så löst som du har den. :)

När jag tävlade hade jag alltid nosgrimman som du, eftersom man måste ha nosgrimma i dressyren. Har mycket svårt att se att den skulle skava för att den glappar som vissa skrivit? Borde vara större risk för skav med en nosgrimma som sitter hårt.

2010-12-04 @ 15:56:25
URL: http://causamremove.blogspot.com
Postat av: Sabine Caroline Lundqvist

Om hästen då inte kan ha nosgrimma? Min unghäst kunde inte ha nosgrimma. Tydligen så hade det hänt en olycka när han skulle åka till sverige från tyskland. Trots träning så gick det ju inte.



Håller helt med dig annars. Men aldrig för löst så den glappar, men som du har på bilden är jätte fint. Samt älskar jag oxå tjockare nosgrimmor, tycker som ser bekvämare ut :)

2010-12-04 @ 16:19:13
URL: http://admin.nextinfashion.se/enibas/
Postat av: Eleonor

Hade du ridit på ridskola hade jag sagt åt dig att spänna den där nosgrimman även av säkerhetsskäl för dig och din häst.



Allt i utrustningsväg, hur hårt, hur löst handlar inte om hästen får ont eller ej. Hade hästen haft ont av en nosgrimma hade tränsen inte utvecklat nosgrimman...

/ Eleonor

2010-12-04 @ 16:44:20
URL: http://hastoridverksamhet.blogg.se/
Postat av: Saga

Linn;

Det har du rätt i, men ska man ha det så löst att hästen inte känner att den har det, kan man ju lika gärna skippa den.

2010-12-04 @ 17:39:25
Postat av: Isabell

Jag älskar också nosgrimmor! de är snyggt som sagt! Särskilt breda! =D

2010-12-04 @ 18:30:21
URL: http://lurora.blogg.se/
Postat av: Jenny

Det beror helt på. Jag använder dock bara remontgrimmor o den spänner inte åt så hårt. Vill dessutom ha tunna nosgrimmor eller inte ngn nosgrimma alls. Kan hästen gå utan nosgrimma utan att gapa o hålla på så varför inte visa det?!

2010-12-04 @ 19:52:23
URL: http://www.uptodate.jennyqarlsson.se
Postat av: lovilin - en projektblogg

Jag gör precis som du :)

2010-12-04 @ 20:11:24
URL: http://lovilin.blogg.se/
Postat av: @Nattfarii

Jag rider utan och med islandsträns på min isis och det tkr jag är skitsnyggt! Bara nackstycke, sidstycken och pannband som inte syns under hans pannlugg! Det är snyggast på islandshästar tkr jag! :D

Vad tkr du om islandsträns? :)

2010-12-04 @ 21:24:16
Postat av: Anonym

Spänner nosgrimman hårdare än dig.

Min häst är frisk har blivit kollad av veterinär speciellt inriktad på tänder. Det visade sig att hästen hade bra tänder, bette var lagom stort och låg rätt i munnen. Alltså inget obehagligt för hästen.

Väljer att spänna nosgrimman hårt, vill inte att hästen ska lära sig att ta tungan över bettet. Har en sto med attityd som protesterar (inte pga smärta) när det blir jobbigt ibland.

2010-12-04 @ 22:18:51
Postat av: Louise

har inte nosgrimman också den funktionen att hålla bettet på plats, alltså att det ligger rätt i munnen etc. vad jag har hört, eller är det bara gammalt!?!

2010-12-04 @ 23:04:32
URL: http://detstoraallvaret.blogg.se/
Postat av: Elin

jag rider ibland utan nos grimma i skogen hemma men aldrig på tävling,!

2010-12-04 @ 23:42:30
URL: http://ww.nellasella.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag rider alltid utan nosgrimma på mina hästar numera. Dels så tycker jag att det är snyggt för att hästarnas vackra huvud "lyfts fram" mer, men också så tycker jag att det är snällast så. När jag rider andras hästar som har nosgrimma brukar jag vara noga med att spänna nosgrimman precis innan jag sitter upp och lossa den när jag precis hoppat av.

Jag jobbar mkt med andra djur, så jag är inte bara hästtjej. Dock ser jag nog tydligare än många andra hur mkt det "dalltas" med hästar nuförtiden. För fasiken, hästar klarar sig utan 15 täcken, benskydd, boots osv osv i hagen! Låt hästen vara det fria djur den en gång var och sätt inte på en massa onödig utrustning! Nu är alla hästar olika, vissa behöver lite tjockare täcke, andra boots i hagen, men det känns som om folk köper en massa onödig utrustning bara för att det är snyggt och för att andra har dessa grejer på sina hästar..

2010-12-05 @ 09:24:25
URL: http://jagoverleveralltutomdoden.blogg.se/
Postat av: alicia

Jag rider nästan alltid utan nosgrimma och pannband, föredrar att ha så lite som möjligt på hästen. Jag tycker hästar gör sig bäst naturliga, både utseendemässigt och i det "fysiska arbetet" :)



Klart det är olika vad för utrustning som behövs beroende på vilken häst det är, men jag tycker man ska sträva efter att göra ridningen så naturlig som möjlig! Jag kan hålla med Anna som skrivit här ovanför, att folk sätter på onödig utrustning på sina hästar utan nån vettig anledning.

2010-12-05 @ 10:51:46
URL: http://everyonesheart.blogg.se/
Postat av: Victoria

Jag tycker det är så fantastiskt att se :) en nosgrimma används för att hästen inte ska kunna gapa, men ställer sig folk frågan VARFÖR hästen gapar? Detta beror antingen på spänningar i hästen, bettets passform, problem med tänder eller andra problem i munnen o.s.v. En häst som gapar försöker alltså bara berätta någonting för oss! Om man nu som du tycker att nosgrimma är fint så tycker jag att det är helt fantastiskt att se att man sätter fast den sådär löst. Visserligen kan hästen fastna i den, men om man ser till att situationen aldrig kan uppkomma är det ju ingen risk :) om man vet att man är på ett ställe där hästen kan ta skada av den är det ju att bara plocka av den då för tillfället :)

2010-12-05 @ 11:56:44
URL: http://victoriali.blogg.se/
Postat av: Johanna

Tycker väligt likt dej, men tror jag spänner nosgrimman en aning mer än vad du ser ut att göra. :) jag brukar ha så jag får in ett finger på nosryggen utan att det då sitter spänt på fingret :)

2010-12-05 @ 12:18:39
Postat av: Thess

Jag spänner så mycket så att man får under 2 fingar och ser till att man inte klämmer något av håren när man spänner nosgrimman.

2010-12-05 @ 18:28:20
Postat av: sara

jag använder helst inte nosgrimma, av just den anledningen att jag vill att min häst ska kunna gapa och undvika bettet om den vill det :) men om jag använder nosgrimma så sätter jag den löst :P



men tror nog du borde ta bort snokremmen ;)för den om nåt håller ju igen munnen på hästen. Tycker du tänker lite ologiskt där får jag säga :)

2010-12-05 @ 21:24:22
Postat av: sara

förstår inte heller varför det är så viktigt med utseendet ;P det borde inte vara det som avgör hälsan för hästen!

2010-12-05 @ 21:25:51
Postat av: Ina

Jag tycker det är snyggt med nosgrimma, ja. Men jag använder inte nosgrimma om jag inte behöver det. Jag använder inte nosgrimma för att stänga igen munnen, jag använder det för att fördela trycker osv. Behöver jag inte det, använder jag inte det. Jag tycker synd om hästen ska behöva ha något flaxande i huvudet. Isåfall spänner jag den hellre så att den sitter bra.

2010-12-11 @ 22:56:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner