Önskeinlägg

Datum: 2010-12-29 ~ Tid: 21:05:59
Jag heter Linn Ingvarsson och är tyvärr 18år.


Vid 3års ålder blev jag uppsatt i sadeln på knutsbols små shettisar och promenerade runt i skogen, dock var jag mer fascinerad av stallkatterna på den tiden.

När jag var 5år började jag på ridlekis, men klappade hellre stallets kaniner, så pappa sa upp min plats mot min mammas vilja, och mamma satt illa kvickt upp på en ny väntelista. Så när jag var 7,5år kom jag in och började på ridlektion med de större ponnyerna. Det var först då jag börjat förstå charmen med det hela.

Sen när jag var 9år fick jag min första foderponny, ett litet vrångt russsto vid namn Blizard (Bisse). Hon slängde vanligtvis av mig mellan 1-3grr per ridpass och min stolthet från ridskolan fick sig en törn. Men med tid och tålamod har jag fått upp balansen och lärt mig en hel del av den ponnyn.

När jag var 10,5år köpte jag min första ponny, Scopo Philiac. Jag köpte honom tillsammans med Bisses ägare, ett tag efter att Bisse sålts. Vi ägde alltså 50% var av honom så han gick med på några ridlektioner ett par dag i veckan också. Hon hjälpte oss med ansvaret och vi fick massa tips och råd som nyblivna hästägare. Efter några år köpte jag loss honom. Han var just bara inriden när jag köpte honom men inte utbildad ännu, jag var väldigt frustrerad i början över att han fattade fel galopp, gick utåtställd i galoppen för att kunna hålla den och bröt ständigt av för att han inte bar sig ännu. Under själva provridningen stannade han varje varv vid utgången hehe. Honom har jag haft i 7år men sålde honom den 15 Maj 2010 till en ny liten tjej att ha kul med. Under åren jag haft honom har vi gått från att stanna ut oss på 50cm och 50% i LC:1, till LA i hoppning, Nationell FEI dressyr och Lag-SM i fälttävlan. Vi hade en fin tid ihop men jag växte ifrån honom kunskapsmässigt i slutet, och törstade efter mer ridbarhet och en häst med viljan och vinnarskallen. Det var då vi beslöt oss för att köpa en till ponny, en lovande men helt orutinerad, som jag kunde ha vid sidan om Philiac ett tag.

November 2007 anlände Brave Heart hem till mig. Han hade gått på lösdrift hela sitt liv och hade inte samma åsikt om mig vem som borde bestämma. Han var väldigt grön i ridningen. Minns så tydligt i början att han inte kunde fatta galopp utan att man fick ropa ordet galopp och göra hjälpen, det tog oftast 2 varv i slängtrav innan vi var uppe i en rasande galopp utan kontroll hehe. Vi har haft många strider och det första halvåret var han näst intill mitt hatobjekt, ledsen att behöva säga det men han var så jävlig mot mig rent ut sagt. Jag tog vara på varje chans jag fick att favorisera Philiac t.ex. som att ge Philiac störst morot m.m. Sen började vi samspela i stället för att motarbeta varandra och passar som två pusselbitar gjorda för varandra.  Jag har valt att satsa på dressyren eftersom det är det han är mest lovande inom fast han fick 10/10 på löshoppningstest, och hoppar mer än väl och väldigt gärna dessutom. Men vi har inte lagt ner så mkt tid på hoppningen utan har bara tävlat lite smått vid sidan om på kul upptill LB. I dressyren rider vi nationell FEI och har startat SM.

Extra kul att det går så bra när man vet att man gjort allt jobb själv i stället för att glida runt på ngn annans trofé.


Jag & Blizard




Jag & Scopo Philiac




Jag & Brave Heart




Kommentarer
Postat av: Rebecca

Älskar uppdateringen på eran blogg.

Jättebra inlägg, intressant, och som alltid får man lite mer motivation.



Du ska vara stolt över att plockat fram en sådan fin ponny som Brave Heart och tagit tillvara på hans talang, utbildat honom och verkligen utvecklat honom, både physiskt och fysiskt! :)



Han är ju välmusklad och genomriden som få måste jag få säga, men du kan ju verkligen rida och du verkar alltid vara så ödmjuk mot dina hästar. Du är sannerligen en person att se upp till Linn :)



Kramar från en trogen bloggläsare.

2010-12-29 @ 22:27:47
Postat av: Daniela

Jag är lite för mkt på facebook, jag vill gilla Rebeccas kommentar, håller verkligen med henne ;D

2010-12-29 @ 22:36:16
URL: http://smelle.wordpress.com
Postat av: malin

håller me Rebecka helt klart !

2010-12-29 @ 22:44:38
URL: http://stallskarvan.blogg.se/
Postat av: Lina :)

Du har / har haft grymt fina hästar,

jag håller också med Rebecka ! :)

2010-12-29 @ 22:57:20
URL: http://borgstromlina.blogg.se/
Postat av: Sisterhood

Fiin blogg =)



MvH Sisterhood

- En Ryttarinnas & Bartenders blogg..

2010-12-29 @ 23:01:49
URL: http://www.siisterhood.blogspot.com
Postat av: Anonym

såå fina hästar allihopa! :)

2010-12-29 @ 23:04:24
Postat av: Linnea op de Weegh

"dock var jag mer fascinerad av stallkatterna på den tiden"

HAHAHAHA klockrent!, känner igen mig själv, även min Mamma har har ansvaret för att jag blev en hästnörd ;) .

2010-12-29 @ 23:17:10
URL: http://polze.blogg.se/
Postat av: anonym

vad säger ni om att rida i -10 grader?? är det farligt för hästarna?

2010-12-29 @ 23:23:56
Postat av: Anonym

anonym: vafan skulle det vara farligt för? visst, man kanske inte bör rida lika hårt som man gör på tex. våren när det är plus. men varför skulle det vara farligt? xD

2010-12-29 @ 23:39:47
Postat av: Agnes

Ojoj ni låter lite bortskämda på värme här minsann! :)

Där jag har min häst finns inget ridhus och vi rider fast det är -20 och till och med ännu kallare även blåst! Jag bor i Sundsvall. Jag fattar inte varför kommunen inte vill ge oss bidrag till ett ridhus medanst alla andra får bidrag till att öka ut stallen för att kunna ta in mer privata osv! Helt sjukt!!! Jag rider fast det är skit kallt fast visst ländtäcke, super varma kläder och inte så länge ;)



Tack för världens bästa dressyrblogg!!! :D

2010-12-29 @ 23:43:49
URL: http://ridtrender.blogg.se/
Postat av: Linnea op de Weegh

varför måste man vara otrevlig?,De är väll en bra fråga?, Alla har inte lika mycket erfarenhet som alla bukefalos-proffs ;). Men travarna tävlar ned till -17 (om ja minns rätt) och de går betydligt hårdare än de flesta ridhästar gör under en uteritt :), Ja rider mina hästar som vanligt, om de är -20 rider ja inte för min egen skull då ja är en frysbulle. Men ja tror inte du behöver vara orolig :)

2010-12-29 @ 23:50:42
URL: http://polze.blogg.se/
Postat av: Anonym

Om jag ska vara ärlig tycker jag nog att philiac är den finaste av dem, är lite svag för lite "bulligare" hästar och han verkar ha ett sånt härligt temperament snäll fast lite busig liksom:P



As bra blogg! verkligen, ingen annan blogg är lika bra som eran!

2010-12-30 @ 00:08:39
Postat av: Cariin

Känner igen det där med motvillig ponny! xd min 21ÅRING är sån att hon gör gärna allt som man inte får och gör precis tvärtom än vad jag säger! xd hon e lite knäpp och har inte fått tillräckligt med motion hos sin förra fodervärd så aa xd sen har ju ston en tendens till att vara lite surisar ;P

2010-12-30 @ 00:16:25
Postat av: Sandra

Det är roligt att du skriver så ärligt om allting=).

2010-12-30 @ 00:36:13
URL: http://sandralucky.blogg.se/
Postat av: Maria

Så sjukt bra blogg (y)



en fråga bara. är medryttare på en föredetta travare, han är bara riden i ett halvår. Han är jätte fin och rida och så, men det ända problemet är att han inte kan galoppera i svängar i höger galopp, annars är han superfin i höger. Men har ni nå tips hur man kan träna han så han kan galoppera i högergalopp i hörn, på volt osv? :)

2010-12-30 @ 01:38:09
URL: http://randigapa.blogg.se/
Postat av: Maria

Så sjukt bra blogg (y)



en fråga bara. är medryttare på en föredetta travare, han är bara riden i ett halvår. Han är jätte fin och rida och så, men det ända problemet är att han inte kan galoppera i svängar i höger galopp, annars är han superfin i höger. Men har ni nå tips hur man kan träna han så han kan galoppera i högergalopp i hörn, på volt osv? :)

2010-12-30 @ 01:40:07
URL: http://randigapa.blogg.se/
Postat av: SANNA

va är det för svart ponny? :)sjukt snygg!

2010-12-30 @ 02:08:48
URL: http://sannainees.blogg.se/
Postat av: Jenny

Undrar bara om du menar att Braven var nonchalant i hanteringen FÖR ATT han gått på lösdrift, eller om det bara är ett konstaterande att han gått på lösdrift och han var nonchalant i början?

2010-12-30 @ 09:13:30
URL: http://www.uptodate.jennyqarlsson.se
Postat av: Anonym

Braven är så fin:D

2010-12-30 @ 09:24:41
URL: http://dressyrtontar.blogg.se/
Postat av: sandra

man blir så glad när man se bilder på dig och dina hästar. Du rider så himla bra och dina hästar hästar ser alltid ut att vara i världsklass :D Man kan nästan tro att du kommer vara bland dem i bästa i världen när du blir stor :D



En fråga hur mycket pengat lägger ni ner i månaden på hästar? :D

2010-12-30 @ 09:38:39
URL: http://helgesandras.blogg.se/
Postat av: Matilda

Kan du inte lägga in en bildbomb på dig & Philiac? :D

2010-12-30 @ 09:56:42
URL: http://ponnie.devote.se
Postat av: emm

Blir fortfarande frustrerad när jag läser "glida runt på någon annans trofé". Nog kan jag förstå att det är en kort sammanfattning, men det låter kaxigt och dumt. Är det så du verkligen menar, så har du verkligen ingen kunskap eller förståelse i den biten, men det tror jag att du har, så omförklara dig när du menar så, för det du skriver låter otroligt nonchalant!!!



2010-12-30 @ 11:16:27
URL: http://teamfrk.blogg.se/
Postat av: joss

är scopic philiac din? =)

2010-12-30 @ 11:19:19
Postat av: Malin

Ni är så fina tillsammans! Håller med dig , det där att rida runt på en häst som kan allting, jag menar hur kul är det ? då har man ju nästan ingenting att jobba med. det är mycket roligare att rida en häst som inte kan så mycket för då lär man sig själv väldigt mycket som jag har gjort :)

Världens bästa blogg !

2010-12-30 @ 12:14:42
Postat av: Johana

Kollar du någonsin i hästarnas ögon? Hade du gjort de hade du sett plågade hästar. Dem gillar inte dig. Du har hårda händer, spända tyglar osv. Om du nu är så jävla duktig som du säger, kan du inte rida helt löst? Eller måste du ha metall i munnen på din häst för att du ska kunna dra ner den på tygel och "gå fint"? Du är en stor bluff!

2010-12-30 @ 23:22:12
Postat av: Louise

Först; HA HA HA på kommentaren om av "Johana"! Herregud, de är koncentrerade! Hur länge har hon hållt på med hästar - en termin? x)



Sedan; det känns vädigt bra att läsa det här, att du också har börjat från noll, kämpat och fått riktigt bra resultat ^^ det ger mig inspiration :)

2010-12-31 @ 09:12:24
URL: http://livingwithbompa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner