Svar på läsarfråga

Datum: 2010-12-02 ~ Tid: 11:21:28
Varför har hästarna grima i hagen? :)
Varför har dom typ på varenda bild täcke på sig? :)



1. För att stallets kontrakt säger att man måste ha grimma på dem i hagen. Det är kontraktsbrott om man inte har det. Jag tror att det står med i kontraktet för att det ska vara lätta att fånga dem om någon häst rymmer eller liknande. Hade jag fått välja själv hade hästarna fått slippa att ha grimma på sig i hagen dels på grund av säkerhets skärl men också av bekvämlighet för hästarna skull.

2. För att det är svinkallt ute och hästarna kan både bli förkylda och få korsförlamning om de inte har täcke. Jag brukar ju ha mina hästar rakade när de träns hårt och tävlar. Då är det extra viktigt med täcke så att hästen inte fryser och så att pälsen inte växer ut igen. Nu har ju Braven haft en lugn period så han är inte klippt. Cupido har jag inte häller planerat att klippa i år eftersom han bara ska ridas lungt.

Eftersom ingen av dem är klippta behöver jag inte ha lika tjockt täcke på dem som jag skulle behöva haft om de var klippta. Vet att vissa låter sina hästar gå utan. Men jag tycker det känns taskigt att de ska gå och frysa och vara blöta när jag har täcken så det räcke och bli över?

Det finns nog lika många delade meningar om att täcka sin häst eller ej som det finns hästfolk. Jag säger inte att det är fel att låta sin häst gå utan även om jag inte låter mina göra det. Hur gör ni?


Hoppas du är nöjd med dina svar (:


Kommentarer
Postat av: Geronim

Utan täcke på lösdrift av säkerhets skäl, ev om hästen haft ett hårt träningspass kan dme få ett täcke och stå i box över natten, eller om man ser att dem fryser, tex efter att det regnat rejält och länge kan vissa "tunnare" hästar börjar frya och då får dem täcke.

Dem som står i box är oftast klippta och har då täcke när dem går ute :)



Jag känner att klipper man bort pälsen måste man ju ersätta den, eller om hästen själv inte klarar att sätta tillräckligt tjock päls får man ju "hjälpa" den :)

2010-12-02 @ 11:37:22
URL: http://geronim.blogg.se/
Postat av: Anonym

Täcke ute och inne då hon har väldigt tunn päls och grimma på i hagen för som du säger "säkerhetens skäl" men ingen grimma på natten.

2010-12-02 @ 11:44:03
Postat av: mimmi

Jag har en skidjacka som är till salu och undrar om du eller någon du känner är intresserad? :) Klicka in på denna länken i sådana fall -http://mimmisofies.blogg.se/2010/december/utkast-dec-2-2010.html#comment

2010-12-02 @ 11:44:04
URL: http://mimmisofies.blogg.se/
Postat av: Emma

Varför har du inte lädergrimma på dom i hagen? Dom är ju ganska unga = dom leker mycket och kan lätt fastna i den andras grimma, och nylon grimmor går ju inte av i första taget. Lädret går ju av vid sån krafft ;)

2010-12-02 @ 11:44:15
URL: http://enallroundryttare.blogg.se/
Postat av: Beatrice

Måste man inte ha grimma i hagen om man har hästen försäkrad? Som du säger, de ska kunna fångas in om de kommer lös. har för mig att jag hört det nån stans, nån som har koll på försäkringsreglerna??



Täcke ute, men inget inne än(har beställt ett innetäcke), då min häst är väldigt gammal vill jag inte riskera att hon börjar frysa.

2010-12-02 @ 11:48:55
URL: http://beawall.blogg.se/
Postat av: LindgrenV

Min är inte täckad, hon har en ordentlig päls, hull och alla förutsättningar för att klara sig ute oavsett hur kallt det är. Även om pälsen ibland är blöt så är huden torr om man känner under o.s.v.



Skulle jag sätta på henne ett täcke så skulle hon förmodligen frysa mer då pälsens funktion tas bort - täcket pressar ihop pälsen. Är inte emot täcken, det är en bra uppfinning som vissa hästar behöver. Känsliga hästar, gamla hästar, rakade hästar, magra hästar, hästar som har problem med pälssättning, svårfödda hästar o.s.v kan behöva täcken. Gamla, svårfödda och magra hästar behöver energin till att hålla hullet, så om man då skulle ha dom nakna ute så skulle energin framförallt gå till att hålla värmen och de skulle förmodligen tappa mer i hull.



Men som sagt, min pålla har päls, hull, vana och andra förutsättningar för att gå naken och därför gör hon också det =)

2010-12-02 @ 11:58:57
URL: http://ctv.blogg.se/
Postat av: Linnéa

en av mina hästar är väldigt frusen och får gå med tjocka täcken inne och ute, mina andra är inte så frusna av sig men en som är under inridning får ha täcke då vi klippt lite och för att det inte ska växa ut björnpäls så vi inte kan träna i vinter.

De andra går oklippta och med tunnt fodrade täcken.

I de stora hagarna i stallet har alla hästar grimmor för att de ska vara löättare att ta in, mina har inte grimma i hagen då de leds till och från hagen istället för att släppas och unghästarna på lösdriften får inte ha grimma av säkerhetsskäl på det hållet, unghnästar som busar och brallar har fastnat i varandras grimmor förr så det känns säkrare och skönare utan för hästarna.

2010-12-02 @ 12:02:52
Postat av: sandra nensen

har en fryslort så hon får gå med täcke + att hon går på lösdrift så jag vet aldrig hur vädret blir under natten så då är de lika bra att köra med täcke på.

2010-12-02 @ 12:11:43
URL: http://sandranensen.blogg.se/
Postat av: Elly

RÄTT!

Grimma fal dom rymmer, men ser ingen farlighet med det. Det beror på vad man har förstaket.



Täcket varmt och skönt, men försöker vänta så länge som möjligt för att det också ska kunna få sin riktiga varma vinter pälls.

2010-12-02 @ 12:23:37
URL: http://ellyj.webblogg.se/
Postat av: Anonym

beror mkt på vilken ras det är på hästen, men om man klipper tkr jag man ska ha täcke oavsett, det skyddar trots allt mkt mot vinden

2010-12-02 @ 12:28:39
Postat av: Liz

Tycker täcke beror på. Är de klippta eller inte sätter så mycket päls ska de självklart ha täcke! Men om de sätter riktig isbjörnspäls (som min ponny) läggar jag bara på täcke om det ösregnar. Hästar tål ju faktiskt både kyla och blöta bättre än vi tror och de är ju inte direkt jorda för att ha täcke på sig ;)

2010-12-02 @ 12:30:07
Postat av: Anonym

Täcke, alltid. Förstås inte på sommaren men alltid annars. Jag tycker att riskerna med att inte täcka är alltför stora och om man ser till att köpa ordentliga täcken som sitter bra så lider inte hästarna av att ha täcke. Dessutom, om man anpassar hästen tidigt med täcke så brukar i alla fall inte min häst få så extremt mycket päls, hon vänjer sig vid täcket.

Nu är hon klippt och går med tjockt halstäcke.

2010-12-02 @ 12:32:11
Postat av: Anonym

Jag har min ponny oklippt och otäckad året runt. Jag förstår att man har täcke på en klippt häst, det är ju självklart, men att lägga täcke på en oklippt häst är helt onödigt och ganska osmart. Hästens päls är nämligen uppbyggd på ett sådant sätt att funkt och kyla inte kan tränga in ända till huden. Hårstråna är tunna och "hårda" längst ut så att snö och regn rinner av dem utan att komma i kontakt med den täta, ulliga pälsen som ligger närmast huden. På så sätt hålls hästen varm och torr även om det regnar eller snöar. Om du lägger täcke på pälsen så försvinner den funktionen helt och då är det bara själva täcket som skyddar, och det är oftast inte tillräckligt. I alla fall helt onödigt, eftersom hästen klarar att sköta samma sak helt själv. Dock finns det hästar som inte har lika "bra" päls och de behöver förstås extra skydd preci som klippta hästar.

2010-12-02 @ 12:51:41
Postat av: Sofie

Het min sköthäst brukar inte ha täcke hon är en orakad nordsvenk och har mycket pälls och rids av mig 2gr i veckan mer rids hon inte och ärb därför onödigt att raka henne men om hon är svetig eller så när jag ridit så har hon ju själklart täcke på sig släpper aldrig ut en svetig häst i kylan utan täcke jag VÄGRAR :D

2010-12-02 @ 13:01:07
Postat av: linnea

har både vintertäcke(dygnet runt) och grimma(bara i hagen och inte i boxen) på min ponny:)

2010-12-02 @ 13:18:52
Postat av: molly

rätta mig om jag har fel... men cupido är ju unghäst och då är det väll bra om man tar vara på det och inte slänger på honnom massa täcken så han får det svårare sedan? :) hoppas du inte tar de på fel sätt :)

(jag vet ju att det är svinkallt ute :)) )

2010-12-02 @ 13:19:30
Postat av: Sandra

Min är klippt och har täcke inne och ute :)

2010-12-02 @ 13:40:40
Postat av: sandra

Min är klippt och har täcke ute och inne :)

2010-12-02 @ 13:42:05
Postat av: Emma

Mina hästar är inte klippta, men det är iaf självklart att man har täcke på när det är såhär kallt. Det kan väl inte vara kul för dom att bli kalla och blöta, även om dom har lite tjockare päls. De står dock bara med fleecetäcke inomhus.

2010-12-02 @ 13:51:27
URL: http://missfoolish.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag tycker bara att det är smart av Linn att vänja honom vid täcke.

2010-12-02 @ 13:52:06
Postat av: Sofie

hur mycket täcke jag har på min häst beror mycket på väder och hur sjock päls hon har och hur hon är rakad. Just nu är hon filtklipt(men det har växt ut enormt mycket) så hon har inte alls mycket täcke nu(hon är även fjordingkorsning så hon är kallblodig=fryser inte så lätt). men jag ska helraka henne den här veckan och då kommer jag ju ha betydligt mycket mer täcken, som sagt täcke efter päls och väder =) men det är som du säger, lika många olika synpunkter som det fins hästfolk!

2010-12-02 @ 14:03:49
URL: http://sofieocholivia.blogg.se/
Postat av: Linda

Mina hästar går utan täcke, men jag har shettisar, fjordingar och nordsvenskar så dom klarar sig aldeles utmärkt utan. Sen går dom i en stor hage med skog och annat, så dom kan gå undan för den värsta blåsten och regnet. Men eftersom dom nästan går ute året runt dygnet runt så är dom vana ^^

2010-12-02 @ 14:22:02
Postat av: Ebba

Täcke eller inte täcke. Den eviga frågan. Jag tycker man ska ta hänsyn till varje häst och täcka så mycket som det behövs. Typ tinkergossen kan gå mycket utan täcke men har oftast täcke av praktiska skäl, att ta in häst som har gjort en helinpakninng i lera är inte så trevligt. Under vintern går han med täcke de dagarna det är risk för nederbörd eller blåser jättemycket. Annars får han gå naken och rulla sig i snön, vilket dessutom leder till en renare häst. :)



Nya hästen behöver täcke lite mera men torra snödagar får hon också gå naken och rulla sig i snön.



Ponnypluttan var frusen men tyckte ändå om att gå utan täcke, under vintern gick hon ibland halvdagar utan täcke, fast vid blåst eller nederbörd var det ALLTID täcke på. Annars frös hon.



Inackoderingen i stallet har samma täcke på sig jämt. Kan förstå att han ska ha täcke på sig inne med han hade mått bra av att byta täcke. Vi har som kallast typ 5 grader i stallet och häromdan var det 15 minus när stallägaren släppte ut. Typ 20 graders skillnad vilket borde leda till att han fryser när han kommer ut.



Våra hästar har aldrig täcke på sig inne utom om de är svettiga eller ska hålla sig rena inför tävling. Inte ens våran lilla frusna ponnydam frös inne i stallet...

2010-12-02 @ 14:28:34
Postat av: Stina

Min Häst är helklippt på vintern för att vi ska kunna träna ordentligt. Hon har därför täcke på sig. Grimmorna är av i hagen eftersom det är önskemål om det från stallägaren.



Ang. Korsförlamning så är det faktiskt en myt att den kommer från att hästen blir kall om korset.... Det handlar istället om foder kontra motion!

2010-12-02 @ 14:44:14
URL: http://santinaafsire.blogg.se/
Postat av: elin

helt klart täcke nu! 20 minus, och min ponny är rakad och frusen av sig, han är lös när han får på sig sina täcken och han säger inte ifrån så han är nog glad över att slippa frysa tror jag! :D

2010-12-02 @ 16:06:26
URL: http://justmymillion.blogg.se/
Postat av: mikaela

Hade jag släppt ut Caga i det här vädret utan täcke så hade hon troligen fryst ihjäl, hon är rakad och ganska frusen av sig. Så täcke på :) sen är jag noga med att inte täcka för mycket heller!

2010-12-02 @ 16:42:30
URL: http://mikaelaandersson.blogg.se/
Postat av: Sarah

använder aldrig täcke på vintern !

2010-12-02 @ 16:49:21
URL: http://saaraholsson.blogg.se/
Postat av: Carro

Alla fyra har täcke i hagen, men ingen grimma!

2010-12-02 @ 16:50:47
URL: http://tvillingryttarna.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Korsförlamning orsakas i de flesta fall när en häst får för mycket havre och för lite motion. Det var ganska vanligt förr i tiden med arbetshästarna då de överfodrade och sen inte motionerade dem tillräckligt mycket gentemot havren :)

2010-12-02 @ 16:50:49
URL: http://dressyrmupparna.se
Postat av: Linn

Jo jag vet, men har hört att de kan få det av kyla också?^^

2010-12-02 @ 17:22:25
URL: http://dressyrmupparna.se
Postat av: Annika

Stämmer! En del känsliga hästar kan påverkas av kyla och få korsförlamning. Haft en sån travmärr, kunde inte köras utan ländtäcke tex, då fick hon korsis direkt...

2010-12-02 @ 17:31:22
Postat av: Jenny

Jag är täckesmänniska. Dock beror det kanske lite på. En klippt häst vill jag ha täcke på, om om det klipps så att den har kort päls när det är kallt. Jag föredrar att klippa redan i aug första gången o då behövs inte täcke förrän andra gången jag klipper 1-1,5 månad senare. Sen är det såklart upp till hästen om den är frusen eller inte. Om man kanske kan ge den mer mat innan man täckar den o såklart ålder. En gammal häst ska ha täcke anser iaf jag.

Grimma på i hagen skulle inte jag ha. Om inte hästen är svårfångad förstås

2010-12-02 @ 17:44:46
URL: http://www.uptodate.jennyqarlsson.se
Postat av: Anonym

Vi har inte täcke på dom som inte är klippta eftersom vi skulle behöva ett tunt täcke då pälsen är så tjock, men ett tunnt täcke ger fel effekt då det bara trycker ned pälsen och då blir hästen vara kallare. Dock när det snöar mycket får dom ha fleece och regntäcke, dom kan ändå inte hålla värmen om pälsen är blöt och trycks ned av det. Men snöar det inte tycker jag att oklipta hästar ska vara utan täcke, det är deras natur och dom anpassar sin päls för vädret lix :P

2010-12-02 @ 17:47:38
URL: http://envarldfullavbubblor.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag har täcke på hästarna som är i träning, unghästarna går utan. Men dom får komma in en stund extra och torka varje dag om det regnar oavbrutet en vecka till exempel. känns inte schysst att dom ska gå blöta hela tiden.

2010-12-02 @ 17:49:06
Postat av: tove

min ponny går med täcke inne och ute. det är bara under de varmare månaderna som hon inte har täcke :)

2010-12-02 @ 17:50:44
URL: http://tovedanielsson.blogg.se/
Postat av: Anna

Min häst är klippt så självklart går hon med täcke ute - brukar också ha ett lite tunnare täcke de få gångerna hon får stå inne över natten.

2010-12-02 @ 17:54:01
URL: http://lepoie.blogg.se/
Postat av: Anonym

På min ridhäst har jag täcke hela tiden ( tjockt vintertäcke ute, termotäcke inne) hon är spårrakad. Det är en arab som fryser ganska lätt.



På min unghäst (1,5 år) har jag inget täcke. Dock får han ha en yllefilt på sig från insläpp till kvällsfodringen om han är blöt.



Kan ju passa på att berätta en grej ang. det här med att vissa inte tycker att man ska täcka. Har precis haft praktik i 3 veckor och skulle ta in en orakad häst i normalhull med ett fodrat regntäcke. När jag kommer fram till hästen hör jag på andningen att den fryser. När jag kollar mer noga på den ser jag att hela hästen skakar som tusan och täcket har inte ens läckt igenom... Inte så kul för den hästen.

2010-12-02 @ 17:58:11
Postat av: Mikaela

Inte kllippt. Men får ha lite täcke eftersom hon inte får någon vinterpäls typ:P

2010-12-02 @ 18:08:37
URL: http://wherethesidewalkcracks.blogg.se/
Postat av: Jennifer

jag känner såhär, många går på vad DE SJÄLVA anser är rätt.

vissa säger att hästar SKA ha täcken när det är dåligt väder, och låter alla hästar ha det.

andra säger att hästar INTE ska ha täcken, och alla får gå utan.



en häst som aldrig gått med täcke, har anpassat sig efter det och behöver inget täcke.

en häst som gått med det i hela sitt liv skulle aldrig klara sig utan.

så ser jag på det :) min ponny jag hade, hade vintertäcke hela vintern, och regntäcke mestadels av hösten & delar av våren. då hon fick väldigt ont i rygg/bakparti utan :) våran travare hade lika ofta, men inte lika tjocka då han hade mer päls plus att han trivdes bättre utan :)

2010-12-02 @ 18:49:05
Postat av: Hanna

Min ponny har nu när det är så kallt med 2 täcken både inne och ute, ett termo och ett vintertäcke. Men detta är bara för att hon är väldigt känslig mot kyla och har problem med ryggen, så hon får inte bli kall :)



Grimma har hon alltid på sig i hagen p.g.a både säkerhetsskäl och för att det ska bli lättare för den som ska ta in hästarna. Men i boxen får hon stå utan :)

2010-12-02 @ 19:11:50
Postat av: Pernilla

Mina hästar har alltid vintertäckena på sig utomhus, om det inte är strålande väder och lagom temperatur. Inomhus har de fleecetäcken, vilket jag tycker räcker bra.

Exet är klippt och har ett tjockare täcke. Boyve klipper vi aldrig eftersom han aldrig får riktigt tjock päls.

Grimma har Exet alltid, då han kan krångla vid intagningen men Boyve får däremot vara utan ibland. Han kommer när man ropar :)

2010-12-02 @ 19:27:08
Postat av: Amanda

Calle brukar gå "naken" i hagen. Varken täcke eller grimma, men han har ett litet hus med massor av halm i som han kan gå in i om han känner för det, så det går ingen nöd på honom inte! :)



Jag tycker att var och en gör som dem vill, sålänge hästen mår bra! :)

2010-12-02 @ 19:27:49
URL: http://theloogirl.blogg.se/
Postat av: Elin

korsförlamning orsakas av vila på full kraftfoder giva. sen kan den utlösas snabbare om den fryser & spänner sig eller tar i för den är pigg men orsaken är vila på full kraftfoder-giva

2010-12-02 @ 19:43:36
URL: http://elinevaldssonolsson.webblogg.se/
Postat av: Anonym

Använder inte täcke. Men ingen av mina hästar tränas hårt och går ut i hagen sedan. Använder ibland ländtäcke när jag är ute och rider men det är för att vi ska synas i mörkret. De är inte klippta och båda har ordentlig päls en utav dem vill inte ens gå in på kvällen och om han fick mat för natten ute i hagen skulle han gärna stanna kvar ute.

2010-12-02 @ 20:24:37
Postat av: bella

min häst går på lösdrift och får då inte ha täcke på sej för hon behöver pälsen ,

men om hästarna är klippta måste man ha täcken!

2010-12-02 @ 20:32:12
Postat av: Julia

Korsförlamning har ingenting att göra med kyla... Det handlar om för mycket foder..

2010-12-02 @ 21:53:01
Postat av: Malin

Har aldrig grimma i hagen. de som tränas har täcke de andra inte. Den ena är så frusen så han bryr sig inte om han har ett täcke på sig mitt på sommaren och de är ganska varmt ute. Har samma täcke inne och ute :P

2010-12-02 @ 22:04:13
Postat av: Malin

Det enda som påverkar hur och när hästarna sätter päls är ljuset, inte temperaturen! Tål att tänkas på.

2010-12-02 @ 22:16:49
Postat av: Emma

1 av mina hästar får gå utan eftersom hon är en stor fluffig nordsvensk.

Den andra är en travare som vi faktiskt klippt på bogen för att hon inte ska bli lika svettig när vi rider.

Fast nu kan jag inte rida henne eftersom hon är allvarligt skadad. Hon står inne hela dygnet med sitt stall-thermo-täcke på sig så att hon inte fryser.

Hon har boxen närmast dörren och det blir ganska kallt i stallet när det bara står 2 hästar där inne.

min häst och 1 av min kompis's hästar.

Ev. hennes föl så att han får träna på att vara borta från mamma.

Men när min travare går ute (och är frisk) så får hon ha regntäcke på sig för hon odlar vinterpäls just nu och kommer bli mkt mer fluffig.

Men det har blivit att vi slängt på henne sitt vinter också.

2010-12-02 @ 23:13:19
Postat av: Elin

min förra c ponny fick korsfölamning och dt var inte kul så vi är väldigt någa med nu att hästarna har varma & sköna täcken (inte så dom svettas ofc) min lilla storhäst har ett shire helhals täcke & ett termomaster 400gram under (hon är helklippt) & den andra har ett 550 g helhals ute täcke med magplatta (klippt för ett tag sedan) :):)

2010-12-02 @ 23:23:53
URL: http://nellasella.blogg.se/
Postat av: Idah Claesson

Hej! Det är faktiskt även så att försäkringen gäller i vissa fall inte om hästen till exempel skulle rymma och bli påkörd, om inte grimman sitter på! Så det sitter alltid på på min pålle!:)

2010-12-03 @ 01:04:06
URL: http://idahclaesson.blogg.se/
Postat av: Helena

hej Linn

Jag har inga grimmor på mina fjordingar, å andra sidan e de lättfångade, bara å rassla med en hink :)

Iår e de inte klippta alls, så om det inte är för mycket å långvarig nederbörd, så e det täckeslösa, annars har de ett tunt amerigotäcke. Å inne har de flis eller stalltäcke om de e blöta eller om det blir för kallt över natten. De verkar nöjda å glada ilf :) det är första gg jag har dem helt orakade, så vi prövar oss fram, men fleen vilken päls de har nu. Vi hade 18 minus i förrgår natt. Massor av kjamar till dig linn å dina hästar / Helena/hellar77

2010-12-03 @ 01:05:24
URL: http://fjordhasten.blogg.se/
Postat av: andrea

min ponny är orakad och sätter världens björnpäls, men han får täcke på iallafall, 300g vintertäcke då. Pälsen trycks ju ner så då får man ju ha på ett tjockare täcke. Hade dock haft honom otäckad om dom hade haft fri tillgång till hö i hagen. :)

2010-12-03 @ 09:33:05
Postat av: Nathalie

Hej!

Min häst är islänning och sätter ganska tjockpäls. Hon går utan täcke året runt men går på lösdrift med TJOCK halmbädd eller hur man ska säga och fri tillgång till hö...

2010-12-03 @ 17:48:14
URL: http://nathaliesuominen.blogg.se/
Postat av: Evvelinaa

min foderponny är inte klippt & ser ut som en isbjörn. ;) nejj men han har mke påls men ändå ett ganska tunt regntäcke ttyp :)

2010-12-03 @ 18:33:10
URL: http://ponniieflikkaah.blogg.se/
Postat av: Lina

Jag täckar inte min häst, hon är en fjording som får päls så de heter duga! Hon går på lösdrift och kan gå ut och in precis när hon vill, har fri tillgång till mat som också gör så att dem håller värmen naturligtvis, skulle det bli fasligt kallt typ -25 så är jag förberedd och har täcken i mängder som tur är;)

2010-12-05 @ 13:49:32
URL: http://miralina.blogg.se/
Postat av: madde

Min häst är oklippt just nu (ska dock klippas snart) och jag har täcke när det är -15 grader eller mer eftersom det är vid den gränsen ungefär hästar börjar frysa (inte alla dock :3 ) Har också om det blåser mycket eller om det snöar/regnar mycket men då har jag ett tunnare. Inne har han bara om han är svettig eller blöt

2010-12-12 @ 20:07:02
Postat av: madde

jag har en reflexgrimma på också för han är lite av en utbrytarkung x)

2010-12-12 @ 21:51:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner