Ush! Skrivet av Fredrika

Datum: 2010-12-07 ~ Tid: 14:03:41

Jag har nu skrivit till [email protected] om bilden ovanför. 
Känner du som jag? Skriv du med, eller ring på 08-402 20 30 och tala om din åsikt.

Detta skrev jag. 

Hej! 
Då jag läste er tidning torsdagen den 2 december och fann något väldigt upprörande, så vänder jag mig därför till er. Jag fann något vara av grav djurplågeri, medan ni på Metro uppenbarligen fann det väldigt humoristiskt. Det jag pratar om är läsartävlingen på sidan 56. Bilden visar någon form av rodeo som går ut på att man sätter sig på en häst, ett flyktdjur, som inte ännu blivit lärd att lita på människor och ha en ryttare på ryggen. 
"Sporten" går ut på att man som ryttare ska hålla sig kvar så länge som möjligt på hästen medan den i panik försöker bli av med det hemska rovdjuret på ryggen. Som jag tidigare nämnt är hästar ett flyktdjur och flyr för att överleva faror. Hästen på bilden är klart och tydligt livrädd och panikslagen. Det kan man se på de "rullande" ögonen, som visar stor del ögonvita. Hästen gapar också för att undvika det hemska tryck i munnen, och jag kan på rak arm säga att hästen kommer ha diverse sår och skador i munnen efter det. 

För en häst är rodeo lika traumatiskt som att bli anfallen av ett lejon. Den flyr för sitt liv! Att ni finner det roligt ser jag som en uppmuntran till djurplågeri. Kanske är ni inte medvetna om hur hemskt det är, men det är er skyldighet att ta reda på det, innan ni publicerar det inför hela svenska folket. 

Jag är djupt besviken och hoppas åtminstone att ni har lite mer respekt för djur hädanefter! 

Fredrika Essgärde

Kommentarer
Postat av: JOSEFINE

allt bra med dig idag?

2010-12-07 @ 14:10:56
URL: http://josefiner.blogg.se/
Postat av: Anonym

VAR MED OCH TÄVLA OM ATT BLI DAGENS BLOGG! Ger även toasters och skriver en kort text om din blogg. ;)

http://SCME.blogg.se

2010-12-07 @ 14:14:18
Postat av: Anonym

varför står de "fredrika essgärde" neranför, var de inte du som hade skrivit och skickat in ?

men i vilket fall som hellst, grymt bra skrivet, usch på djurplåger!

2010-12-07 @ 14:15:38
Postat av: Anonym

varför står de "fredrika essgärde" neranför, var de inte du som hade skrivit och skickat in ?

men i vilket fall som hellst, grymt bra skrivet, usch på djurplåger!

2010-12-07 @ 14:16:04
Postat av: elli

undrar som ovan, är det ni elr fredrika som skrivit o skickat in??

btw,

ni skulle gärna få rösta på arla i finska finalen:

http://www.libresse.fi/Pages/General/FlashContainer.aspx?id=58028&flashparamcontributionid=307677

2010-12-07 @ 14:27:14
Postat av: Geronim

Det är fredrika essgärde som har skrivit texten och skickat ;)

2010-12-07 @ 14:32:06
URL: http://geronim.blogg.se/
Postat av: Anneli Johansson

bra skrivit

2010-12-07 @ 14:35:12
URL: http://atigas.mittspejs.se
Postat av: JENNYHAMMARSTRÖM- MITT LIV SOM MAMMA

Hoppas du får en fin dag :)

2010-12-07 @ 14:46:43
URL: http://jennyhammarstrom.blogg.se/
Postat av: Sara

Jag skulle ha gjort likadant! Att man då har den bilden som en humoristisk tävling är såååå dumt!!!!

2010-12-07 @ 14:50:56
URL: http://forsbacka.blogg.se/
Postat av: Jennysen

Det fanns en kommentar någon dag senare medtagen i metro om just detta.

2010-12-07 @ 14:54:28
URL: http://jennysen.soclog.se
Postat av: Frika

Tack för att ni sprider det vidare! :)

2010-12-07 @ 15:06:57
URL: http://chilimint.blogg.se/
Postat av: Emma

Hejhej

Håller med dej!! Hatar alla sorters rodeo. Jag menar att stika en pinna i en tjur .Det kan knappast vara roligt eller?Jag håller med att detta är djurplågeri!! Och liksom att sitta på ett panikslaget djur,e knappast att vissa respekt till själva djuret,!

Håller med helt å hållet!

Bort med djurplågare!



Kram Emma<3 ;)

2010-12-07 @ 15:13:35
Postat av: Linnéa

Tack för att ni tog upp det och spred det vidare!

2010-12-07 @ 15:14:49
Postat av: Nathalie

Nu ska du/ni inte tro att jag hatar hästar, för det gör jag värkligen inte, jag har själv ridit i snart 10 år. men om man ska gå in på hästämnet inom rodeo. För det första får hästarna bara användas 1 gång i veckan, och denna "arbetstid" brukar bara runt 3 - 7 sekunder, resten av dagarna får de gå i hagen och äta gräs, inget annat. Detta är det lag på. Visst, hästarna kan få ont i munnen, det säger jag absolut INTE imot, men det du sa om att hästarna blir rädda för människor. Detta är deras jobb, och jag tror inte att själva föreställningen är den enda tid de har kontakt med människor.

Hoppas att du/ni förstår vad jag försöker säga.



Kram Nathalie!

2010-12-07 @ 15:54:25
URL: http://oakstream.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Jag förstår vad du menar, men jag förstår absolut inte hur du kan påstå att det är "okej" bara för att hästarna gör detta en gång i veckan och det varar såpass kort tid. Denna lilla stund det varar är ändå ett lidande för hästen och jag kan inte förstå varför man vill orsaka en häst lidande och skada bara för nöjes skull. För det är just för nöjes skull det är, folk kommer dit och tycker det är underhållning. Idiotiskt.

2010-12-07 @ 15:57:16
URL: http://dressyrmupparna.se
Postat av: Nathalie ( Men inte hon över xd)

Helt sjukt att man kan uppmuntra folk till sådan djurplågeri! Det är ju inte ens kul och VART?, VART i hästens uttryck ser det ut som hästen vill ha en sockerbit?? :o

2010-12-07 @ 15:57:26
URL: http://nathaliesuominen.blogg.se/
Postat av: rebecca

helt rätt skrivet. och inte duga på att de skrämmer hästarna så ska de tydligen dra sönder munnen på dem också.. finns tyvärr idioter till allt :(

2010-12-07 @ 16:11:59
URL: http://rebeccatengstrom.blogg.se/
Postat av: Anonym

Läste det där i tidningen blev hemskt upprörd över att folk ens publicerar en sådan bild

2010-12-07 @ 16:12:46
Postat av: Anna

jättebra skrivet! Hemsk bild :S

2010-12-07 @ 16:17:01
URL: http://hestbrudar.blogg.se/
Postat av: Hanna

Det värsta syns ju faktiskt inte på bilden, visst är hästen rädd och flyr för sitt liv dessutom kommer han troligen få skador i munnen det är hemskt så man kan gråta men det allra hemskaste är ju att ofta vid rodeo som liknar dengär hanvänder man en gjord som spänner över hingstens kön och den är väl åtdragen. Som sagt som om att det inte räckte med det andra så gör man såhär också, det är knappt djurplågeri längre det är mer åt tortyr hållet!

2010-12-07 @ 16:33:58
Postat av: molly

tycker det är bra att folk säger ifrån!

2010-12-07 @ 16:59:49
URL: http://mollly.webblogg.se/
Postat av: josefine

Fyfan vad hemskt att ha en sådan bild i en tävling... :@@@

2010-12-07 @ 17:21:23
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Linnéa

Att tillägga är att den där bilden är från en sydamerikansk motsvarighet till rodeo, om jag inte minns fel har de i sydamerika sådana här tillställningar när de rider in vilda unghästar på detta sättet. Det piskas friskt på hästarna och man jagar, piskar och sliter i dem ända tills de inte orkar kämpa mer för sitt liv utan "ger upp"... Ännu värre än "vanlig rodeo" med andra ord, om nu bilden är från det vet jag inte... men det existerar i de kulturerna.

Det är iallafall inte försvarbart att ha en sånhär bild på tydligt djurplågeri som "humorbild" där folk får hitta på "roliga pratbubblor".

2010-12-07 @ 17:28:18
Postat av: Anonym

Nathalie,än sen om det varar i ca 6-7 sek,vilket det inte alls gör, tror du inte NÅGON suttit kvar längre än så eller? Och att de bara går 1 dag i veckan, än sen? det är väl fan elakt nog. Även om det bara varar kort tid och inte varje dag får inte hästen precis bra förtroende för människan, och det är deras jobb? Tror du hästen kan tänka "nu ska nån sitta upp,sparka med sporrarna,dra sönder min mun och dra i ett rep som sitter knutet runt mitt kön, men det är mitt jobb!"...?... kom igen,hästen fattar väl fan inte att det är ett jobb? genom hästens ögon är det bara smärta rakt igenom.

2010-12-07 @ 17:29:26
Postat av: Linnea - Hästar, Foto, Vardag m.m.

Jag säger redan NU att jag INTE stödjer rodeo då jag tycker det är hemskt, och bilden är hemsk!



Men jag tror det finns andra former än denna på bilden? Min fd chef som varit i australien berättade att de där väljer ut de hästar som bockar bäst (de kollar på dem i hagen)! Sedan får de hästar som bockar bäst bli rodeohästar innan de är inridna.. De bockar alltså utan massa rep bunda om benen osv, inga rep i munnen som på bilden! Sedan när de blivit för "lugna" för rodeo byts de ut & blir ridhästar :)



SÅDAN rodeo som jag beskrev här ovan har jag inget emot, då hästen faktiskt inte skadas på något sätt.. De kanske rent av tycker det är roligt?!



Men de som binder rep runt benen så hästen bockar av smärta & de som sätter rep i munnen, de stödjer jag absolut inte!

2010-12-07 @ 19:20:38
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: Louise

Grejjen med rodeo är ju att de sätter en gjord framför bakbenen, runt flanken, eller hur man ska beskriva det. Går väl att beskriva som midja typ, de sätter denna gjord där och drar åt den precis innan de skickar ut de i arenan. De slår av obehag. Vissa hästar slår så kraftigt att de dels slår bakbenen ur led och/eller går omkull med svåra skador i huvud/nacke och framben och självklart massa annat.

2010-12-07 @ 19:51:44
Postat av: Anonym

Vill bara påpeka att rodeo inte är djurplågeri.. det förekommer tyvärr det som skrevs också, men rodeohästar tränas till att bocka för tryck för skänkeln.. De tränas till att uppskatta bockningen, vilket en vanlig häst inte alls gillar då det tar mycket energi. En vanlig häst skulle ge sig efter bara några minuter, men som sagt tränas dessa hästar att bocka.

2010-12-07 @ 20:05:21
Postat av: Gabriella

Angående ovanstående kommentar om att rodeohästar tränas till att bocka och "uppskatta" det.

Jag kan i princip inget om rodeo men jag ser deffinitivt att den här hästen inte "uppskattar" det den blir utsatt för. Skräcken lyser ju i ögonen på den, det kan vem som helst se! Hemskt!

2010-12-07 @ 20:43:39
URL: http://justbell.blogg.se/
Postat av: Jeanette

Håller helt med Linn, lova mig att om du får svar ifrån Metro, att du lägger upp det också ;)

Dock fattar jag inte om det är du eller Fredrika som skrivit texten :S



JAG KAN OCKSÅ SÄGA ATT DE REP SOM ALLA PRATAR OM INTE "BARA" SPÄNNS RUNT BENEN PÅ HÄSTEN, DET ÄR OTROLIGT VANLIGT ATT DE SPÄNNS RUNT SKAPET PÅ HÄSTEN OCKSÅ!

2010-12-07 @ 20:49:03
URL: http://schnauzertassarna.blogg.se/
Postat av: Leila

Reagerade också på bilden. USCH säger jag!

2010-12-07 @ 20:57:41
URL: http://pumsie.blogg.se/
Postat av: Anonym

om ni kollar överskriften också så står det att det är fredrika som skrivit detta blogginlägg.

2010-12-07 @ 20:58:44
Postat av: Eleonor

Ja de var väldigt bra skrivet av Fredrika.

Brukar ni inte se (av misstag) som ex: Americas Funniest Home Videos där ibland filmer med hästar inblandade i som skenar, sparkar på folk m.m visas och publiken SKRATTAR! Har sett flertal selade hästar med vagn skenat o folk skrattar åt det. USCH för de!



/ Eleonor

2010-12-07 @ 21:05:16
URL: http://hastoridverksamhet.blogg.se/
Postat av: caroline

men är folk efterblivna eller?! xD LÄS RUBRIKEN!?

2010-12-07 @ 21:52:27
Postat av: jojo

de är inte ok att köra rodeo. de behöver inte va ett oinridet djur. de är öftast inte o inridna hästar utan. man tar en rem runt skapet sedan innan de släpper ivägg rýttaren. drar de åt remen så att hästen får ont och bockar sådär anskrämligt

2010-12-07 @ 22:24:10
Postat av: ellen

Shit vilken bra text! är mkt stolt över att gå i en ridsport där man tänker på sin vän, arbetskamrat och själsfrände!

2010-12-07 @ 22:36:42
Postat av: Fredrika Essgärde

Till de som säger att det finns "snälla" former av rodeo - Jag kan inte mycket om ämnet, men i detta fall handlar det inte om rodeo i sig, utan om bilden. Det är bilden jag reagerar på då man tydligt ser hur hästen lider. Så även om det skulle finnas typer av rodeo där hästarna gillar det, så spelar det ingen roll. För hästen på bilden gillar det definitivt inte.

2010-12-07 @ 22:51:15
URL: http://chilimint.blogg.se/
Postat av: Maria

Sjukt bra skrivet... TACK för att du tog dig tid att göra det, inte många som skulle göra det.

2010-12-07 @ 23:28:25
Postat av: chrissie

Usch, jag hatar rodeo, har alltid gjort! Det är hemsk att se hästarna vilja fly därifrån men de inte kan :( Bra skrivet till Metro!!!

2010-12-07 @ 23:35:56
URL: http://chrisswi.blogg.se/
Postat av: Anonym

http://www.youtube.com/watch?v=ZX040c92q2w



Det är hemskt, inte ens när hästen är skadad kan dom visa hänsyn och moral till dom.



Här ser man även linan som är spänd i "midjan" på hästen.



MYCKET HEMSK VIDEO

2010-12-08 @ 07:18:04
Postat av: elisabeth

helt rätt, rodeo är hemskt..

2010-12-08 @ 10:19:23
URL: http://elisabethtassila.blogg.se/
Postat av: Alice

Det var riktigt bra av dig att skriva till Metro Fredrika!!! Dom borde inte ens tillåtas publicera sånna här bilder!!

2010-12-08 @ 14:29:23
Postat av: Anna

Det är olika på olika rodeos, men de som står skrivet i texten stämmer inte! De flesta hästarna på Rodeo är vana med människor, visst är dom inte inridna och de bidrar ju också till att de bockar: MEN dom använder sig av Flank straps som dom spänner åt så in utav helvete runt hästens/tjurens flank för att skapa smärta så djuren ska bocka mer och kasta sig mer. De använder sig också av elpistoler i startboxen innan den öppnas för att skapa smärta och chock. Dom bryter ner djuren till max!



All rodeo som Roping & Team Roping är ren o skär djurplågeri. Dom kastar och rycker i KALVAR, de är BEBISAR, bara för att underhålla och visa hur det går till på en Ranch. En riktig Ranchägare skulle aldrig kasta runt sina kalvar som dom gör på Rodeon. Och att släpa en kalv efter sin häst i full galopp? Vad fan är det? Jag blir så jävla förbannad. Jag tycker mest synd om kalvarna, Tjurarna och hästarna är stora och starka djur. Men kalvarna är bara veckor gamla. Så jävla fruktansvärt!



Jag älskar mitt Amerika, men ibland finner jag inte ord över hur dumma folk är. Only in America!

2010-12-08 @ 14:49:54
Postat av: Fredrika Essgärde

Det är skillnad på "VAN vid människor" och "LITA på människor", glöm inte det!

2010-12-08 @ 15:48:11
URL: http://chilimint.blogg.se/
Postat av: Jessica S ♥

Gud, vilken hemsk bild =( Superbra skrivet och bra att du skickade in det!!

2010-12-08 @ 19:33:25
URL: http://jezzanz.blogg.se/
Postat av: Erika Carlsson

Jag uppskattar verkligen att du skrev ett sådant här inlägg. Metro borde skämmas helt enkelt, och självklart de personer som gjort prat-bubblan och tyckt att det var roligt.



Till er ovanför som sagt att det är hästens jobb, att hästarna är vana vid människor och att det inte varar så länge, vill jag bara säga:

(Riktar mig mest åt tjejer i detta fall, tror det är flest tjejer som läser detta)

Tänk ifall du blir våldtagen. Det hände bara en gång, bara i några minuter, sedan var det över.

Men bara för det kommer du inte glömma det lika lätt som det hände. Detta kommer du ha med dig i hela ditt liv.

Jag jämför detta med våldtagning pga. att i rodeo är det inte så ovanligt att remmen spänns runt skapet och rodeoryttaren sitter på och trycker och slår. Kan väl jämföras lite?



Iallafall, tänk att då upprepa detta varenda vecka.

Det hade varit hemskt, att må så dåligt och vara så skräckslagen som hästarna måste vara.

Uppfattade det också som att någon skrev att hästarna i rodeo var vana vid människor.

Ja, självklart kan dem vara vana vid människor, absolut. Men det kommer ta evigheter för en rodeohäst att ge sin tillit till en människa om hästen plågas så av olika människor varje vecka.



Ifall du skulle bli våldtagen, självklart är du van vid människor innan dess och du kommer vara van vid människor efter det också, men du kommer inte kunna lita på vilken främling som helst du går förbi.

Och de stackars hästarna har inget jävla val.

Detta händer dem hela tiden, även fast det bara är i några sekunder i veckan så är det ändå fruktansvärt.



Påtal om AFV, jag håller med, vissa videoklipp förstår man verkligen inte varför folk skrattar, inte bara åt djur, utan även åt människor som slår och skadar sig rejält. Hur tänker man?

2010-12-08 @ 21:03:11
Postat av: Sofie

Jag tyvkte oxå d var en hemsk bild o text när jag såg den i tidningen!

2010-12-08 @ 21:38:20
URL: http://sofiesdressyr.blogg.se/
Postat av: Viktoria

Usch, rodeo är fruktansvärt och borde förbjudas på alla sorters djur!

2010-12-08 @ 22:33:58
Postat av: malin

http://www.youtube.com/watch?v=y-sj6bAx4c4&feature=channel



ni som menar att det här är häsarnas "jobb" och att det pågår bara ett par sekunder..tyvärr slutar det oftast så här för rodeohästar..HEMSKT är va det är!!

2010-12-09 @ 12:21:20
Postat av: Anonym

"Men bara för det kommer du inte glömma det lika lätt som det hände. Detta kommer du ha med dig i hela ditt liv"



Rodeohästar blir aldrig vanliga hästar så dom glömmer, för det kommer dom inte behöva. Dom slaktas i nästan varje fall när dom inte duger längre och är helt nerbruten. I vissa fall räddas någon enstaka då och då av vänliga människor och organisationer. Jag har träffat några såna hästar, och well, dom blev väl okej, helt oridbara men väldigt rädda speciellt för män i hatt som äe lite komiskt då det är i amerika. Så antingen dör dom inne på banan eller när dom inte pallar mer.

2010-12-09 @ 15:56:31
Postat av: Anna

Så don glömmer INTE, menade jag.



OCH JA, Rodeohästar är vana med människor INNAN de kastas in på banan och blir torterade. Dessa hästar är inga vildar får början som många tycks tro, utan är iallafall så pass vana så de leds lugnt i grimma och grimskaft osv, men vi kan ju snacka om hur det blir SEN!

2010-12-09 @ 15:59:05
Postat av: Fredrika Essgärde

Anna: Känns som att du försvarar Rodeo på något konstigt plan. Och inte har väl någon påstått att hästarna inte är vana vid människor? Det vi säger är att de inte litar på människor, det är skillnad!

2010-12-09 @ 17:56:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner