Hot or not

Datum: 2010-12-25 ~ Tid: 23:17:07

Hot or Not bedöms enligt dressyrens "regler" vad det än är för bild som skickas in. Det är ju trots allt den som skickar bilden som väljer vilken bild de skickar ;)

Så det är ju smart om man inte väljer en felstegsbild eller en bild när man rider ut i skogen med mjukisbrallor eller när man tar ett galopprace för då uppfylls inte kriterierna för att få hot i den här bedömningen (:



Sits: Medium (Sträck lite på dig annars fint)
Matchning: Hot (Svart och rött är en läcker kombination)
Samspel: Medium
Hästens form: Not (För fri, bör vara på lodplanet)
Utrustningen/klädsel: Medium (Gärna schabrak i stället för vojlock)
Helhet: Medium (Kommer bra under sig med bakbenen)





Sits: Hot
Matchning: Not (Ser ingen tillstymmelse till matchning?)
Samspel: Hot (Hästen ser positiv ut)
Hästens form: Hot (Pyttelite bakom lodplan)
Utrustningen/klädsel: Not

Helhet:
Medium utseendemässigt men hot för korrekthet.
(Hästen står med frambenen under sig korrigera det, trevligt ekipage)






Sits: Medium (Räta upp dig lite och slappna av i handen samt sänk den så att tygellinjen inte bryts)
Matchning: Medium (Svart, vitt och rött. Snyggt, kunde varit på större partier)
Samspel: Medium
Hästens form: Medium (Lite lång och låg men på lodplanet vilket är bra)
Utrustningen/klädsel: Medium (Är snyggare med åt sittande tröjor vid ridning, coola stövlar!)

Helhet:
Medium







Sits: Hot (Vrid om skänkeln något så att tån pekar framåt och slappna av lite i armarna, väldigt prydligt!)
Matchning: Hot (Vitt är alltid rätt!)
Samspel: Hot (Hästen lyssnar uppmärksamt på sin ryttare)
Hästens form: Hot (Fram med näsan liite)
Utrustningen/klädsel: Hot (Snyggt med Mia's schabrak, ska man vara petig önskas en bredare nosgrimma)

Helhet:
Hot (Fint, få igång bakkärran lite till så tar han nog ut steget mer)



Kommentarer
Postat av: elli

ang isisens form, en isis kan inte gå i dressyrform i tölt, tölten är ett annat rörelsemönster och om hästen går i lodplan med huvudet blir den på framdelen och låst i sina rörelser. Däremot skulle jag vilja att den sträckte fram huvudet och välvde överlinjen något så att den inte spänner musklerna i underhalsen. Så jag skulle inte säga för fri form utan för hög form med ngt spänd underhals.

2010-12-25 @ 23:23:26
URL: http://engelstoft.se
Postat av: Stella <3

tycker det här "systemet" med hur ni skriver kritiken är mycket bättre! (:

2010-12-25 @ 23:23:41
URL: http://boinq.blogg.se/
Postat av: soldansbarn

ang. första bilden så ska hästar som töltar inte "gå på tygeln" då de behöver frigöra sin bog för att kunna tölta korrekt och bra, därmed vill man ha huvudet som på bilden, men man får inte lyfta huvudet utan hästen ska själv bära det!

2010-12-25 @ 23:26:26
URL: http://soldansbarn.blogspot.com
Postat av: Linn

Vi bedömer inte enligt "isis-regler" utan dressyr eftersom vi inte är insatta i andra grenar så kan vi inte ge en korrekt bedömning i det, det är därför vi inte tar ihop hoppbilder tex. Det är de som skickar in bilder som gör valet av vilken bild de skickar in om det är i ett felsteg eller en uteritt när man inte matchar eller under ett dressyr pass eller på en galopptävling. Vi bedömer så gott det går i dressyr vad det än är för bild, nu vet du ifall du tyckte det var knasigt :)

2010-12-25 @ 23:26:27
URL: http://dressyrmupparna.se
Postat av: alice

varför kommer inte min med? :(

2010-12-25 @ 23:26:34
URL: http://binnastoy.blogg.se/
Postat av: Alva

när man lär en islandshäst tölta med ryttare ska den häja huvudet när den töltar och när det går i form ska den trava, men jag håller med Linn här ovanför, de är själva de som skickar in bilden som gör valet, de vet att ni bedömer efter dressyr! <3

bästa häst blogger ever! <3

2010-12-25 @ 23:29:55
URL: http://alvaaohlstrom.blogg.se/
Postat av: Alva

rider själv en isis! <3

2010-12-25 @ 23:30:14
URL: http://alvaaohlstrom.blogg.se/
Postat av: sofia

isisens form, kan visst böja på nacken när den töltar. Har kompis som haft isis i hela siit liv (17 år) ridit för isis tränare, tävlat isis..

Hennes isis är suuuper fin och trivs otroligt bra

2010-12-25 @ 23:34:24
URL: http://tussaninheaven.blogg.se/
Postat av: Cassii

Men titta, där har vi ju Tilde! :D<33

2010-12-25 @ 23:34:42
URL: http://hoppnisssarna.blogg.se/
Postat av: Amanda

Buhuhuh det var åååår och dar seedan jag skickade in min bild men den har aldrig kommit upp :(

2010-12-25 @ 23:40:52
URL: http://rilfarna.blogg.se/
Postat av: malin

säger som amanda..

fler hot or not!

2010-12-26 @ 00:11:39
Postat av: sara

fler hot or not!!

2010-12-26 @ 00:21:36
Postat av: fanny k

tilde och darco, hot hot hot!

2010-12-26 @ 02:25:36
Postat av: Alva

det var jääääte länge sedan jag skickade in bild till hot or not, men det har fortfarande inte kommit upp... :/



men jag gillar det nya systemet för hot or not :D <3

2010-12-26 @ 08:59:58
URL: http://alvaaohlstrom.blogg.se/
Postat av: Anonym

Visst är det Darco på sista bilden??

2010-12-26 @ 10:26:40
Postat av: Tilde

haha woho jag och Darco på sista bilden ja :D

2010-12-26 @ 10:40:57
URL: http://tthelenius.blogg.se/
Postat av: elli

visst kan dom gå i form i tölt men de blir låsta i sina bogar och kommer inte upp ordentligt på samma sätt och samlar sig, i början när jag började tävla isis red jag i dressyrform och fick ok poäng på tävling, men ju mer jag ch hästen utvecklades så ändrades formen. I ökad tölt ska hästen gå i en fri form fortfarande och likaså i pass och i kortare tempo kan man rida i sk tölt form, hästen är väldigt samlad, har något välvd överlinje, men har inte nosen i lodplan. Man vill aldrig se hästar med spänd underlinje men heller inte i lodplan för då blir de låsta i sitt rörelsemönster. Ni kan gå in på min blogg och kolla hur min hästs form ser ut vi har fått A klass poäng flera gånger och brukar få runt 6-6,5 på tävling för tölt vilket är väldigt bra :) innan när vi red i dressyrform fick vi bara runt 5.0. I skritt trav och galopp rider man däremot i vanlig dressyrform. Jag vet att Linn och Ingrid inte vet hur en isis ser ut när den går korrekt, jag ville bara berätta hur det skulle vara i våran gren. Ekipaget på bilden ser trevligt ut, bra lyft i fram och bra undertramp med bakbenen, dock just på bilden något spänd i underhalsen, men det kan vara en ögonblicksbild också.

2010-12-26 @ 11:11:08
URL: http://engelstoft.se
Postat av: Anonym

Hej :) ni vet isisen inte kör dressyr utan tölt :P då ska dem vara lite fria för att få upp tempot som dem har i tölten ;) `Kramar från mig :D

2010-12-26 @ 11:13:10
Postat av: Amanda - sattsande ponnyryttare

Jag har skickat in en bild på mig och min foderponny , men den var inte med nu ;D

2010-12-26 @ 12:21:34
URL: http://perfectpony.blogg.se/
Postat av: !!

det stavas faktiskt heller*



och så säger man nosen, inte näsan

Använd gärna punkter istället för kommatecken när ni ger kommentarer :))

2010-12-26 @ 13:14:43
Postat av: Vendela

Måste bara säga att ni har blivit väldigt snälla på bedömningen. Förut var ni mer stränga och det var bättre så.



På sista bilden tycker jag hon hade väldigt raka armar och tummen var inte ögsta punkt på händerna så det såg lite ut som att hon skulle hålla en handväska iställlet för tyglarna.



Säger inte att jag är mycket bätte själv men det är så jag tkr iaf :)

2010-12-26 @ 14:31:54
URL: http://hastus.blogg.se/
Postat av: emma

älskar när ni gör hot or not :D

2010-12-26 @ 14:42:44
URL: http://bbaraemmas.blogspot.com
Postat av: Jonna

fina hästar!

2010-12-26 @ 14:53:23
URL: http://jonnatimonen.blogg.se/
Postat av: johanna

hej kul att ni har börjat med Hot or Not igen.



men när jag läser alla kommentarer blir jag lite arg för det är många men inte alla men många som klagar på att man aldrig kommer med och man måste väl fatta at det är flera hundra eller kanske tillåmed tusen som skickar in bilder hela tiden och hur ska linn och ingrid veta vem som har skickat in nyss eller för jätte länge sen , och hur ni bedömmer och om islandshästen hade många klagat på hur ni bedömmer men jag säger bara en sak , det är derssyrmupparnas blogg och dom gör som dom själva vill och om vissa inte tycker det är bra så starta en egen blogg och egen Hot or Not.



jag kanske tog i lite men det är faktiskt sant.

förstår om ni tycker det är jävligt jobbigt med alla som klagar hela tiden.



hälsar johanna

2010-12-26 @ 15:50:33
Postat av: Agnes

Hej!

Jag är ryttare till den prickiga ponnyn och vill bara säga tack för att min bild kom med!



Matchningen var ju inte precis på topp, men jag får knappt någon möjlighet till att fota och det var bara en kort uteritt så det var ju inte så vacker/ någon outfit alls.. Jag ville mest bara veta vad jag kan tänka på i min ridning och hästens form och så. Och vart ifrån kan man få ett bättre svar än från självaste Linn?



Älskar nya bedömningen med Hot/ Not! Jag ska tänka på kritiken och försöka utvecklas mer med henne! Jätteglad!!!

Tack igen! Kram Agnes

2010-12-26 @ 16:26:26
URL: http://mirakelflickan.devote.se
Postat av: Emma :)

Hihi, ni som skrivit om islandshästen har helt rätt, han var lite spänd i underhalsen ;) Isisar kan gå i form i tölten,men så långt har inte vi kommit än då han har haft jätte svårt i tölten men det kommer, ibland går det ibland inte :) hihi det är jag som rider isladshästen på bilden :) Tack elli :)

Precis som många skriver så är det ju vad linn ser på bilden som hon bedömmer :) Bästa bloggen i världen LINN och Ingrid :D!!!



Kramar emma och bassi i gällivare :D!

2010-12-26 @ 17:11:52
Postat av: Anonym

"Outfitten" gör varken häst eller ryttare bättre.

2010-12-26 @ 19:14:45
Postat av: Lina

Angående Isisen på översta bilden, Man vill sällan ha isis i form i tölten för har man den i form i tölten är det inte säkert att den kommer ha någon bra trav sedan eller ha någon trav alls, sen skulle en isis med höga lyft som går i form i tölt, ja då skulle den kunna slå sig själv med frambenen i underläppen!



Fast sant skickar man in så får man ju ta den kritik man får.

Men i alla fall!

2010-12-26 @ 20:41:59
URL: http://darkdog.blogg.se/
Postat av: Anna

Hejsan! Jättebra blogg :)

Ville bara kolla med dig om vem det är som har skickat in bild nummer tre? Det är en bild på mig i sommras när jag har hand om en väns travare och rider lite halv bra sådär, då han är ung. Lite nyfiken på hur jag har kommit med här, då jag själv inte har skickat in någon bild? :P

2010-12-26 @ 20:54:48
Postat av: Linn

Hej anna! Men gud, sånnt får verkligen inte hända! Det är bara den som rider på bilden som får skicka in, ska genast kolla upp mejlen till personen som skickade bilden. Vill du att jag tar bort den?

2010-12-26 @ 20:58:36
URL: http://dressyrmupparna.se
Postat av: Emma

Hej du, måste bara ställa två snabba frågor som jag hoppas att du svarar på;

Hur kan du säga att linne inte anses som ridkläder när det är sommar och stekhett ute? Så vitt jag vet finns det ingen "dresscode" såvida det inte är tävling.

Den andra frågan gäller dit vetande när det kommer till bilderna, hur kan du sitta och kritisera bilder där bakgrunden till momenten inte talas om?



Det är sant, skickar man in en bild får man ta kritiken, men blev lite fundersam när kritiken inte riktigt verkar stämma överrens med verkligheten.

2010-12-26 @ 21:01:22
Postat av: Linn

T-tröja eller pike är att föredra vid ridning, det vet väl alla? Vad är det som inte stämmer då?

2010-12-26 @ 21:02:41
URL: http://dressyrmupparna.se
Postat av: denanflickorna

Hej läs gärna våran blogg om våra liv i stallet;)



Läser er blogg hela tiden<33

2010-12-26 @ 21:03:19
URL: http://denanflickorna.blogg.se/
Postat av: Anna

SV;

Hej, tack så mycket gör det, meddela gärna sen till mig om vem det var är du snäll :) Ja du får gärna ta bort den, det är ingen bild som jag har lust att visa för omvärlden ;)

2010-12-26 @ 21:09:46
Postat av: Emma

Sv;

Uppenbarligen inte då många rider i linne under sommaren? Det är ingen stämplad dresscode, att skriva det är fel.

2010-12-26 @ 21:12:15
Postat av: Mathilda

kan man skicka en bild `? och du skriver?

2010-12-26 @ 22:16:49
Postat av: elinor

att rida i linne är lite som att rida med vojlock, det går ju men de e inte snyggt :P

2010-12-26 @ 23:01:18
URL: http://engelstoft.se
Postat av: Angie

Vill du bedömma någon av mina bilder? Please!!

2010-12-27 @ 00:08:24
Postat av: E.N

Vad du rider i för kläder har ju med säkerhetstänk att göra. Man bör alltid rida i långärmat så det är väl helt i sin rätt att kommentera det? Tex så finns det ju en anledning till att man ska ha kavaj när man tävlar? Är det väldigt varmt en sommardag så kan man ju få tävla i skjorta men då ska den ju vara långärmad (hoppning). Onödigt gnäll Emma.

Riktigt mysig blogg!

2010-12-27 @ 11:41:51
Postat av: Aurora

Vet inte om jag var den enda som tänkte på det men hon på sista bilden borde vrida om händerna, hon rider faktiskt inte cyklar

2010-12-27 @ 18:00:57
Postat av: Amanda

Är det bara skicka ien bild i ett mail?

2010-12-27 @ 23:40:55
URL: http://mobergamanda.blogg.se/
Postat av: emma

kan man skicka in bilder till hot or not;)?

2010-12-28 @ 19:54:11
Postat av: Emma

Jag gillar å rida i vojlock och tycker de är snyggt ;)!

2010-12-29 @ 11:52:54
Postat av: Daniela

Hot or not är jätteskoj!

håller med om att vojlockar är lite... ute just nu. SCHABRAK! <3

2010-12-30 @ 18:05:03
URL: http://smelle.wordpress.com
Postat av: esmeralda

hej hej!

hur gör man om man vill skicka in en bild?? :D

2011-01-06 @ 20:10:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner