Ett vanligt dressyrpass med Braven

Datum: 2010-07-28 ~ Tid: 17:43:46
Äldre inlägg som jag valt att publicera igen eftersom vi har fått pass många nya läsare som inte sett det.
Jag brukar börja med att skritta ut en stund. Följer först en konstgjord ridväg där underlaget är ngt fastare än på en ridbana men inte lika stummt som på grusvägen. Sen när den tar slut fortsätter jag på grusvägen och rider som en runda så att man kommer tillbax till stallet, sista biten så är det en till "ridväg" igen. Rider på långa tyglar när jag skrittar ut.

När jag kommer in på ridbanan skrittar jag några varv till på långa tyglar sen plockar jag upp dem och rider honom ganska låg, lång och rund samt överdrivet ställd så att han släpper igenom och blir mjuk och lösgjord. Gör lite halter, halvhalter, skänelvikningar, öppnor, slutor och skrittpiruetter. Sidvertsrörelserna gör jag åxå lite överdrivna så han får trampa igenom lite extra.

När han är helt lösgjord och eftergiven så börjar jag trava i lite lägre tempo även här låg och lång i formen. Gör mkt volter och flyttar in och ut framdelen och ställer honom extra då och då för att kolla av så att han är eftergiven. Vill ha ett lätt stöd i handen. Vill absolut inte att halvhalter ska ha en fördröjning innan de går igenom eller att han biter sig fast eller liknande. Rider lite öppnor och slutor i den låga fromen och överdriver dem genom att ställa igenom bålen mer än nödvändigt. Tar några skrittpausar när jag känner att han eller jag behöver det.

När detta är gjort så rider jag upp honom i en normal form och rider rörelserna på ett korekt sett. Rider ganska mkt skänkelvikningar under mina pass, tkr han blir fin av det. Rider en del enkla byten med många skrittsteg för att han ska lära sig att slappna av och vännta på mina hjälper. Gör mkt halter och är noga med att han inte får steppa eller gå iväg, eftersom han gärna gör det (speciellt på tävling). När jag gör galoppökningar på spåret brukar jag ta in framdelen minimalt annars sticker han gärna ut rumpan. Rider mkt tempväxlingar så att han ska bli uppmärksam. Lägger lite småvolter där jag sätter honom i uppförsbacker och rider på lite så att han tar ut steget extra. 

När det känns som jag fått igenom det jag ville under passet om det så tagit (15min) eller (45min) så avslutar jag genom att trava av honom låg, lång och rund för att sedan skritta ut samma runda som jag började med.


Brukar oftast rida ganska korta ridpass ca 30min ibland 45min om man inte räknar med fram/avskrittningen vill säga.





Kommentarer
Postat av: Elsa

Sjukt bra inlägg (Y)

2010-07-28 @ 17:50:33
URL: http://ccrimetime.blogg.se/
Postat av: Ebba

Jättebra och intressant inlägg!:D

2010-07-28 @ 17:53:55
URL: http://absolutlej.blogg.se/
Postat av: Nathalie

låter bra:D har du ngt tips ör en häst som är byggd ngt i nerförsbacke? knut har svårt att sätta bakdelen under sig, och samla sig... tacksam för svar:)

2010-07-28 @ 17:59:57
URL: http://dressyrarn.blogg.se/
Postat av: sara

Linn du är med i SM grattis tjejen sååååååååå gryymt bra gjort , !!!!! du skall vara stolt över dej själv

2010-07-28 @ 18:45:51
Postat av: gabriella sohlberg

hej linn, har du sett på vansbros hemsida att du ska höra av dig till tävlingsledningen snarast?!?! titta in på hemsidan så finns numret på första sidan :)

2010-07-28 @ 18:52:38
Postat av: julia

bea inlägg =) blev riktigt inspirerad!

2010-07-28 @ 19:32:19
Postat av: fia

kan braven stegra på kommando när du sitter på? eller gör han det ändå ibland ? :D

2010-07-28 @ 21:08:26
Postat av: Moolin

Bra inlägg ((:

2010-07-28 @ 21:12:01
Postat av: ida

30/40 min är ju bra, man ska rida med måtta :}

2010-07-28 @ 21:13:07
Postat av: olivia karelius

Roligt att läsa om hur du lägger upp ditt pass! :)

2010-07-28 @ 21:21:25
URL: http://equestrianworld.blogg.se/
Postat av: Anonym

Riktigt bra inlägg! Alltid kul å höra å få ta del av hur andra lägger upp sin träning =P Tummen upp! ;P men sen tänkte jag ba fråga en sak...Braven e ju inte renrasig morganhäst? han har ju welsh i sig med...men du har ju ändå vart med på morganriks å så, hur funkar det? För typ New Forest Sm å sånt där måste de väl va renrasiga new forestar? fast de kanske inte e samma sak..hehe, bara nyfiken, hade varit kul å få svar ;P

2010-07-28 @ 21:37:08
Postat av: Linn

Morganhästen är tyvärr inte så stor ras i Sverige ännu så anntalet deltagara är mkt lägre än i tex NF SM, så dom låter korsningar delta också vilket är kul =)

2010-07-28 @ 21:43:19
Postat av: Amanda

Ok då förstår jag! ;P a men de e ju bra, snällt av dem, hehe..tack för svaret =P

2010-07-29 @ 13:59:26
Postat av: carro

man ska rida med måtta, och du har verkligen bevisat det. annars hade du inte vart med i sm. :) alldeles för få VET hur man ska gå till väga för att nå en hållbar häst.

2010-07-29 @ 14:18:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner