Ingrids hästliv

Datum: 2010-07-01 ~ Tid: 02:23:18

Jag heter Ingrid Skoog och är snart 17 år gammal. Jag började rida som 2,5 åring på Knutsbols ponnyridskola och gled runt på shettisar i skogen. Efter ett par års skogsmulleridning gick jag över till de lite större ponnysarna, då jag framför allt red b-ponnyn Trestena Sir Antique. En galen liten ponny som mestadels bockade av mig. Han såldes ett par år senare till en ridskola i Stockholm, och jag började efter det i början av år 2007 att rida c-ponnyn Trestena Zquasch, som jag tävlade, tränade och hade på foder under helgerna fram till våren 2009. På honom lärde jag mig väldigt mycket, och eftersom att han stod på ridskolan spenderade jag mina eftermiddagar där. Jag fortsatte även att rida lektioner på ridskolan fram till våren 2009. Tyvärr började bli alldeles för lång för lilla Zquasch, och lyckades övertala min mamma till en egen ponny. Vi åkte till Årjäng och provade ett svart sto som jag länge titta på bland alla hästannonser. Till min besvikelse gick ponnyn inte ett steg på tygeln och laddade istället mot hinder på andra sidan ridbanan. Provridningen gick så dåligt och jag skämdes så mycket att jag höll på att börja gråta, haha! Tydligen bestämde jag mig för att prova henne igen … men ingen förändring. Av någon underlig anledning bestämde jag mig för att köpa henne i alla fall, antar att det var något som jag fastnade för ändå, och i september år 2008 blev Claudia min. Det kommande halvåret gick i princip lika dåligt som provridningen och det blev mycket svett och tårar. Måste erkänna att jag faktiskt ångrade att jag köpte henne i början. Men tillslut lyckades vi på något sätt komma överens, och nu kan jag inte längre tänka mig ett liv utan Claudia. Vi har haft mycket motgångar men också framgång, och kämpade på och utvecklades mer och mer tillsammans. Från icke godkänd % i LC dressyr till regional LA våren 2010.

Efter våra första starter i våras skadade Claudia sig troligtvis i transporten och fick en skada på djupa böjsenans förstärkningsband, och har nu skrittats för hand sen i slutet på april. Vi var faktiskt på återbesök idag i hopp om att skadan skulle vara utläkt och Claudia färdig för en lång igångsättning. Tyvärr var förstärkningsbandet fortfarande inte helt läkt och vi har nu ytterligare 2 månaders rekommenderad promenering framför oss, och ett efterlängtat återbesök i slutet av augusti.

Under hösten 2009 kom jag in på Lillerud, så jag och Claudia flyttade till Karlstad. Claudia trivdes jättebra i stallet och hagen med Anisette, men ridningen gick tyvärr inte framåt i utvecklingen utan vi backade bara bakåt. Så nu har jag bestämt mig för att det är dags för mig och Claudia att flytta hem till Knutsbol igen, för att kunna utvecklas ännu mer tillsammans när hon är friskförklarad :)


Jag och Trestena Sir Antique


Jag och Trestena Zquasch


Jag och Blokland's Hoeve's Claudia


Kommentarer
Postat av: Sofia iaa Boström

Tråkigt med skadan! Min ponny fick en blödning i yttre böjsenan (2001). Har för mig att hon hade boxvila i 3 månader, sen 3 månaders sjukhage inkl 2 skritt promenader om dagen. Men hon blev helt återställd och hoppar som en galning nu :))

2010-07-01 @ 09:13:40
URL: http://sofiaiaa.blogg.se/
Postat av: Anonym

du är alldeles för stor för din ponny?

dina ben hänger vid knäna på hästen :s

2010-07-01 @ 13:39:06
Postat av: Ämah

Sirre, Han var en busponny minsann! :)

2010-07-01 @ 14:01:54
URL: http://fjockern.blogg.se/
Postat av: -

måste faktiskt hålla med att du ser lite stor ut på Claudia

2010-07-01 @ 14:33:44
Postat av: :)

En av mina mormors hästar heter Trestena Miss Seahorse :)

2010-07-01 @ 15:11:11
Postat av: Anonym

ta inte åt dej ! tycker INTE ALLS att du ser för stor ut för henne ! ni är jättefina (:

2010-07-02 @ 19:27:51
Postat av: Anonym

Ta inte åt dej ! Tycker INTE ALLS att du ser förstor ut på henne ! Ni är jättefina (:

2010-07-02 @ 19:31:38
Postat av: malin

lite kul att alla som klagar är anonyma? :)

2010-07-03 @ 17:54:04
Postat av: Nathalie

Min ponny har precis fått en skada på höger djupböjsena :( Verkar ju som det väldigt lång tid innan det läker :(

Hur lång tid har det tatt för Claudia att läka?

Hoppas det inte tar så lång tid för min Ponny :)

Du och Claudia är jätte fina tillsammans :D

2010-07-04 @ 14:28:10
Postat av: Ingrid

Usch vad tråkigt för dig och din ponny, vet hur det känns! Läketiden är helt olika från häst till häst, men läketiden på senskador är självklart lång och jobbig. Djupa böjsenan är ju den mest svårläkta och har längst läketid tyvärr :/

Claudia har gått in 2 månader på läketiden nu, och fick 2 månader till. Alltså 4 månader, sen vet jag ju inte om hon är återställd efter detta heller ...

Hur lång rekomenderad vila fick du och vad sa veterinären om skadan? Är det hopp/dressyr eller ngn annan inriktning du och din ponny har? :)

Du kan ju prova laser och BoT om du vill ha snabbbare läkning :)

2010-07-04 @ 14:37:44
Postat av: Nathalie

Jag ska på återbesök i slutet av denna månaden :)

Jag rider både dressyr och hoppning men skulle börja komma igång att åka på tävlingar och så nu Hon är nämligen bara 5 år nu :(

Veterinären sa bara att det var en blödning men inte så kraftig :/ men jag vågade inte rida något alls så hon stog ca 2 veckor innan vi åkte in till en klinik...

Jag får se vad veterinärena säger när vi har varigt på återbesök :)

Det är så dumt när det inte är min egna ponny vi skulle köpa henne men vi får se nu om det blir bra eller inte:/ Skulle även haft med henne på gymnasiet som jag börjar på till höst men kommer troligen inte kunna ha med henne ner den första tiden:(

2010-07-05 @ 22:14:52
Postat av: Nathalie

Veterinären sa att det var en lättare blödnig och vi ska på återbeskök i slutet av denna månaden :)

Rider både Dressyr och Hoppning:)

2010-07-05 @ 22:21:08
Postat av: Amanda - Qlementine

Alltså shit ? har folk inget liv eller? Ingrid är INTE för stor för Claudia! Ohmygod. tror ni är blinda eller något -.-'

2010-07-11 @ 08:31:15
URL: http://maandieeh.webblogg.se/
Postat av: Anonym

Trestena Sir Antique "Sirre" Ståg på Blåkulla ridskola.Han var till salu ganska länge för att han bockade så mycket.Men sen blev han sjuk och var tvungen att avlivas

2010-07-22 @ 18:07:30
Postat av: alexandra

Hej =) Kollade runt lite på google och då hittade jag din blogg när jag sökte på "Trestenas Sir Antique". Han flyttade till ridskolan jag rider på nu, och han har varit min favorit ända fram tills förra sommaren när han fick fång och blev halt, han avlivades tyvärr september 2009. Det jag undrar var om du vet exakt vilket datum han föddes eller om du skulle kunna ta reda på det/vet något sätt som jag skulle kunna ta reda på det. Väldigt tacksam om du svarar i min blogg!

2010-07-29 @ 18:00:43
URL: http://shakedown.blogg.se/
Postat av: Fell

Åh älskade sirre , världens finaste ponny!! red bara honom i ca 2 år- tills jag släpade benen på varsin sida av honom ;) Lärde mig massor på det lilla charmtrollet ^^

2011-02-13 @ 15:42:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner