Paniiiik

Datum: 2010-07-09 ~ Tid: 13:49:55
Vaknade 12.30 och flög upp ur sängen i ren panik. HEELVETE hästarna ! Sprang så fort jag kunde ut ur mitt hus och upp till moppen. Precis när jag startat den och åkt iväg en bit kom jag att tänka på att jag ju var i stallet vid 07.30 och släppte ut dom !? Haha, jag är så sjukt borta när jag vaknar.
Jaja, hästarna var ute sedan länge och hade fått mat så jag kunde åka hem igen och stressa ner lite efter mitt chockuppvaknande.
Eftersom att jag har eget stall med bara Claudia och Quillen tar jag ju hand om alla morgonfodringar, utsläpp, lunchfodringar, insläpp och kvällsfodringar själv. Gillar att ha koll på allt själv! Klarar inte av slarviga människor som flänger runt med hästarna, glömmer bort att dom har fodringar osv, och framförallt en häst att ta hand om! Hästar är vanedjur, då funkar det inte om folk "glömmer bort" fodringar, insläpp och har en enda röra av allt.
Vet att Linn bland annat råkat ut för sånthär.
Någon som varit med om samma sak, att det slarvas, och så går det ut över ens egen häst?


Nu ska jag alldeles strax iväg och träffa Linn för att spela in en andra videoblogg, antagligen blir denna precis lika seriös som den förra! :)

Hörs senare!


Hade totalt missat att jag hade en så sjukt söt bild på Claudia på datorn :')
Foto: Linn

Kommentarer
Postat av: sandra

Japp, mitt gamla stall var det mer än bara slarv i.En dag kom jag och hästarna hade inte fått mat, dom skulle ha fått maten 3 timmar tidigare men hon som skulle fodra hade inte orkat åkt upp tidigt och ist åkt och köpt MAX och satt inne i sadelkammaren och åt ist för att ge hästarna mat -.-

2010-07-09 @ 14:06:38
Postat av: J

jaaaa, en gång när en tjej hade kvällen så glömde hon bort det.. hästarna stod ute hela natten i 10-, och ingen mat.. sjukt drygt! skönt som det är sålde hon hästen och finns ej kvar i stallet..!;)

2010-07-09 @ 14:07:52
Postat av: ina

Mjo, det blir lätt anarki i stallet när folk tycker att hästarna "kan va ute lite längre" eller "inte behöver gå ut klockan 7 om de är helg" o.s.v. drygt! folk som säger att dom ska ta utsläpp osv sen när man kommer dit är hästarna fortfarande inne med ursäkten att "oj jag hann inte" oså har dom bara gått utan att säga nåt :S tar man på sig ett ansvar ska man fan fixa det också, sen om det händer en gång att man försover sig är väl OK, men vissa gör ju det misstänkt ofta..

Det är jobbigt när man kommer till stallet klockan 9 och ska rida, och så har ingen av hästarna fått maten de skulle ha fått klockan 7... speciellt om man som jag är medryttare och inte har koll på vilken häst som ska ha vilken mat, då blir de lite jobbigt haha

2010-07-09 @ 14:21:34
URL: http://iinah.blogg.se/
Postat av: Rubi

I förra stallet var stallägaren inte så noga alltid med hur mycket hö & kraftfoder hästarna fick.

Visserligen fick de aldrig för lite hö, men ofta för mycket.

Och min kompis häst som bara skulle ha en skopa havre, fick två skopor ibland, bara för att hon tyckte han var så söt att hon tyckte han förtjänade två... =/

2010-07-09 @ 15:13:35
URL: http://inuzuka.bilddagboken.se
Postat av: ...

I mitt förra stall så hände det ibland (ganska ofta faktiskt) att den som hade kvällsfodringen "glömde" bort det = hästarna utan mat heeeela natten!! Ibland så "missade" även vissa att ge till ngn häst = en häst fick stå utan mat hela natten, medans de andra åt för fullt!!:@@

2010-07-09 @ 15:29:33
Postat av: Josse

I det förra stallet jag hade min häst, stallägaren tog i bland in dom jätte tidigt sen i bland jätte sent och ibland tog hon inte in min häst alls o sa då "men sa jag inte till dig att du skulle ta in han själv?" vilket hon aldrig sa o sen fick hon betalt för att ta in han. Sen några gånger tog hon in nån av sina egna hästar som gick ute på lösdrift i min hästs box under natten o lät min va ute -.-

2010-07-09 @ 15:59:39
Postat av: Anonym

Jag slipper allt det här eftersom jag har eget stall :D

2010-07-09 @ 16:08:37
Postat av: Lisa

Håller verkligen med dej! Att ha folk som är slarviga och inte vet hur de har det. Dock så har jag ett eget stall hemma, och sköter allting själv (fast nu är det sommarhagen som gäller dygnet runt, alltså inte mycket jobb) Men jag har inget emot att jobba med detta, då det är jag själv som har valt mitt hästliv och vill veta vad som händer och ha koll på alting kring min häst. Skulle aldrig låta någon ta hand om min häst om inte jag(eller mina föräldrar) är med, då hästen min är duktig på att vara stark och sticka ibland när jag leder henne så därför använder jag kedjegrimmskaft :)

Var i Norge en vecka i februari och åkte skidor med massa folk, resten av familjen var hemma, gissa om jag var rädd att det skulle hända min häst något! Eller att hon skulle sticka.. Lyckligtis funkade allt som det skulle och hästen min stack inte nån gång!:)

Känner att jag skrev onödigt mycket nu kanske?:p

2010-07-09 @ 16:47:08
Postat av: Johanna

Hahahaha! Dagens garv när jag läste dom tre första meningarna, haha! :D (igenkänningsfaktor;)

2010-07-09 @ 17:44:17
Postat av: Malin

Går på ridgymnasium en bit bort. Hemma: eget stall, trivs bra med det, vet att allt blir som jag vill/det ska vara. Skolan: elevstall, har stått med 3 st hela våren, en tjej var underbar och skötte allt jätte bra, den andra kunde säga; Jag tar ut dom jag ska ta ut 15 min tidigare (annars skulle hon inte hinna till lektion). Vilket betydde för mig att jag kan gå upp min vanliga tid och ta ut sista hästen. Kommer till stallet, hon har bara gett dom kraften (slut på 5 min) Jag stessar som bara den för att hinna gå 2 ggr till hagen (ca 1 km) kommar 20 min försent till min lektion. Hennes anledning till att bara mata? Jag skulle göra det sen.... typ 2.5 h försent utan grovfoder :@

2010-07-09 @ 18:56:49
Postat av: cajsa

jag har min ponny på en ridskola, där är det iblsnd strul, dom "glömmer" ge honom sin lunch och "glömmer" släppa ut honom. och ifall man ber om något, tex att dom ska ge honom en hink med mat som står utanför boxen för att han behöver det så ger dom inte det till honom, och sånt blir man skitsur av när man hör det :@

2010-07-09 @ 19:44:44
Postat av: Jennifer

Jag har :(

Där min mamma har våran häst uppstallad får dom inget förmiddags hö i hagen och stall ägaren fuskar med all mat! :(

2010-07-09 @ 19:49:16
Postat av: lina

Gud va söt :)

2010-07-09 @ 20:26:38
URL: http://hoppryttarnaa.blogg.se/
Postat av: L

Har med mej min häst på skolan (ridgymnasium) och har hänt flera gånger att folk har skött det dåligt :( finns dom som inte bryr sej om varken sin egen häst eller nån annans ! tycker att man borde kunna ta ansvar, annars skulle man inte ha häst ! försöker att göra så mkt som möjligt själv iaf, på helger och så oxå så att man har koll ;)



Sjukt fin bild på claudia föresten :D hon är så söt !

2010-07-10 @ 00:54:32
Postat av: mira nyberg

Hej där ingrid, haha har en fråga som jag ställt förut men glömt bort svaret på. Vad är claudias foderstat? Hon är så extremt fin i hullet!

2010-07-10 @ 13:40:10
URL: http://miranyberg.blogg.se/
Postat av: Jannica

Jo, En grind va inte stängd när jag släppte ut hästarna -.- Så dom rymmde så klart o sprang ca 3km! på asfalt! Hittade även en sko som farit av mitt på vägen! Så man kan bara tänka fall de hade kommit en bil :O

Ps. Riktigt fiiin bild :D

2010-07-12 @ 10:38:52
Postat av: Matilda

Gud vad vacker =) Din??

2010-07-12 @ 11:00:29
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/
Postat av: Linnea :)

i första stallet jag hade min häst slarvades det helt galet mkt..

där hade man varsin dag i veckan som man gav kvällsfodret, släckte osv.

& flera gånger hände det att en av tjejerna(någon fjortis)"inte pallade" ge alla hästarna mat, så de blev bara hennes häst som fick & sen gick hon på bio med sina kompisar ist -.-

så dagen efter var det tänt i stallet, alla dörrar hade stått öppna hela natten plus att ingen häst hade fått någon mat förutom hennes egen -.-

du bestämde jag mig för att flytta min ponny därifrån.

önskar att jag hade kunnat ha honom hemma "/

2010-07-14 @ 17:54:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner