Svar från frågestunden

Datum: 2010-07-03 ~ Tid: 20:33:09

Hur stor är Brave Heart?
Han är en d-ponny på 145 cm.

Hur vart ni kompisar och hur länge har ni varit det ? :)
Vi har tävlat för samma klubb i väldigt många år men lärde känna varandra för ca 2 år sedan genom bilddagboken.

Var har du köpt din kavaj ingrid?
Den är specialbeställd från Tyskland.

Har ni några bra tips på mjukgörande övningar?
Sidvärtsrörelser som skänkelvikningar, öppnor, slutor, tempoväxlingar och volter.

Hur långa är ni?
Linn: 166,5 cm
Ingrid: 177 cm

Ska du börja tävla Brave Heart bland storhästar eller hur ska du göra? :)

Nej, han hävdar sig bäst bland ponnysar och jag letar efter en Grand Prix häst.

Hur ser en vanlig vecka ut för era hästar? Under tävlingsterminen alltså :)
Det beror helt på vad vi känner för just den veckan. Det kan se helt olika ut.


Hur lindar ni era hästars ben? :)
Börjar på mitten, lindar bakåt, går neråt, sen uppåt och avslutar högst upp med spännet på utsidan.

Om du skulle växt ur Braven, hade du då sålt honom eller behållit honom ?
Jag har redan växt klart, och är ju aningen lång på honom men det är inget han tar skada av.

Hur många gånger i veckan rider ni ?
Det beror på vad man känner för och hur man tycker att hästen känns. Vi rider även andras hästar ibland så då blir det fler gånger.

Linn: Vad har du för transport när du kör till tävling? :)
En svart Christ Comet med sadelkammare och krubbor.

Jag rider ett D-ponny sto på 8 år, hon är jättehård i munnen, kan inte samla sig ordentligt, och vill man göra skänkelvikning eller något sånt så ökar hon traven.. Vad kan jag göra för att få henne mjukare,och sänka sig lite?
Börja med att rida ponnyn i låg form till den blir stark nog att bära sig i den högre formen. Rid hästen lite överdrivet ställd tills den släpper efter och blir mjuk, och i ett något högre tempo, det underlättar för att hästen ska kunna släppa efter.

Vad är ert mål 2010? J
Linn: Att komma med till SM. Njuta och ha kul, eftersom att det är de sista tävlingarna.
Ingrid: Att få en frisk ridbar ponny. Får säga att målet 2011 blir debutera LA:P1 med bra känsla.

Vad vill ni bli när ni blir vuxna?
Rika?

Går ni på gymnasium? Isf, vilket program går ni? ^^
Linn: Kvinnersta, lärling-häst.
Ingrid: Lillerudsgymnasiet, NV-häst.

Varför började ni blogga? ;)
För att alla tjatade så och nu har vi insett att det är riktigt roligt (Y)

Vilka/vilken blogg läser ni regelbundet?
Kissie, Gaybloggen, Kenza, Blondinbella, Foki, Paow, Dessie, Svenskadressyrbloggen, Absolutgenne.

Vad föredrar ni, hingst, sto eller valack?
Linn: Hingst och valack, ston är märriga. (Tyvärr är Braven  ändå en humörhäst)
Ingrid: Sto, tycker de har en rolig och lite smått störd personlighet :)

Vad är eran favorit maträtt?
Allt med socker och fett.
Linn: Oxfile, fläskaré, sallad, subway, pizzahut, mcdonalds, skaldjur.
Ingrid: Mcdonalds, subway, pizza, tacos, pannkakor, powerking.

Ska man sitta på ett speciellt sätt när man ska sitta ner i traven?
Man ska sitta avslappnat i en lodrät sits och rida i takten.

Tips på hur man kan få bort damm utan att behöva tvätta den med schampo?
Ta bort dammet med en fuktig trasa och dränk pälsen i glansspray.

När ni rider, brukar ni lunka ut en sväng i skogen och ta't lungt eller är de bara dressyr på banan som gäller?
Vi varvar all ridning.

Vad heter märket på era dressyrsadlar och ungefär hur mycket kostade dom?
Linn: Harry Dubbs, True Bit. Nypris 25000-30000kr.
Ingrid: Ken Taur Electra. Nypris 22000kr.

Om ni fick en "känd häst" vilken skulle ni ta? o varför?
Totilas! Varför kan ni säkert lista ut själva.

Vad gör ni om tio år? :)
Har det förhoppningsvis gott ställt med fina tävlingshästar.

Vad tycker ni är det roligaste med dressyr och hoppning? :)
Dressyr: Samspelet mellan häst och ryttare, genom mjuka signaler.
Hoppnig: Metrarna innan hindret och språnget.

Varför tog ni bort hiss och diss inlägget???

Någon verkar ha tagit illa upp och anmält inlägget. Det blev borttaget av blogg.se.

Vad är det viktigaste för er när ni rider?
Att hästen är mjuk, eftergiven och sätter sig på bakbenen och är lätt i framdelen. Hästen ska vara framme för hjälperna och uppmärksam.

Vilken är eran idol/idolhäst/insperationskälla?
Edward Gaal och Totilas. Trots att han klär sig i en osmaklig kavaj vid vissa tävlingar.

Vilken färg tycker ni passar bäst till en svart ponny?
De är snygga i alla färger, men snyggast i vitt och minst snygga i svart.

Vad får du betala själv till din häst?
Linn: Har fått betala köpkostnaden av hästarna och sadlarna. Annars betalar mamma allt om hon inte ogillar något för då får jag köpa för egna pengar.
Ingrid: Mamma står för de stora kostnaderna. Jag står för stallhyran och den mesta utrustningen.

Kan ni rekommendera något bra schampoo som är lätt att tvätta ur ? :)
Fiebing Horse Salon & Conditioner schampoo, Foxfires och Sjöhagens glansspray.

Jag har ett russ, och när jag rider med sadel åker bara sadeln fram =(
Jag har ridit barbacka i typ 3 månader nu! :o
Okej .. några gånger har jag lagt på sadeln, och den inte åkt fram lika mycket.
Dock har det blivit bättre att sitta med sadel på henne nu, för att hon tappat sin vinterpäls, men det känns fortfarande inte helt bra, tacksam för svar.
Prova ut en passande sadel hos en sadelmakare. Har du inte möjlighet till det kan du köpa en svanskappa.

Rider ni era hästar varje dag i veckan, eller har dom någon vilodag/skrittdag? :)
De har en vilodag/skrittdag minst en gång i veckan, och även några slappa dagar med lättare ridning om det behövs.

Linn: Brukar du ge dina hästar (i det här fallet Braven) ett sommarlov? Som en vila under sommaren? Eller brukar du rida igenom mer eller mindre hela sommaren? :D
Han har haft lite vila men det anses bättre för hästen att även under betet ridas som vanligt pga av att de blir understimulerade. Dom är till för att vandra många timmar per dag, inte för att stå och äta sig feta. Det gör bara skada.


Kommentarer
Postat av: Jessica

Kyra Kyrklund står även i stigbyglarna.

2010-07-04 @ 02:21:33
Postat av: Anonym

Jessica var exakt menar du med det då?

2010-07-04 @ 20:50:08
Postat av: linnea

Jag har hört av flera ryttare och hästägare att glansspray ska man aldrig ta på andra ställen än man och svans för tar man på benen kanske hästen kliar sig och får det i ögonen och sedan kan dom få sämre syn eller bli blinda. det kan ju vara olika sorter men stämmer det?



/Linnéa

2010-07-05 @ 14:56:53
Postat av: Linn

Jag har aldrig hört ngt om det men jag kan inte tänka mig att det stämmer då jag ska fått i ögonen själv utan att det ens svider. Men som du skrev så kanske det är olika sorter? Dom jag har funkar iaf kanonbra (Y)

2010-07-05 @ 15:04:18
Postat av: klara

jag har letat förgäves efter en plastrong att ha i halsen när jag tävlar dressyr, just nu har jag bara skjortkragen som sticker upp. era är väldigt fina, jag gillar när dom liksom bullar upp lite och gärna är i något glansigare tyg. jag har varit i precis alla hästaffärer och kikat runt på varenda hemsida känns det som utan att hitta något. därför tänkte jag nu vända mig till er i ett sista desperat försök, vart har ni köpt era? jag är väÄäldigt tacksam för svar! :D

2010-07-06 @ 00:49:48
Postat av: Ingrid

Min plastrong ät från hööks :)

2010-07-06 @ 01:06:35
Postat av: Danni

Hej!

jag har en D- ponny som är väldigt svår att ta in från hagen, elr när jag ska rida honom och ska ta honom in så rör han sig inte ur fläcken, jag har försökt locka med godis och till och med tagit ett spö och bara viftat bakom honom och bara duttat lite lätt ibland, han är mkt känslig och man får inte stressa upp honom, han är en blandning mellan welsh, arab, haflinger och en massa andra.

så om ni skulle vilja ge mig några tips:d tack på förhand Danni.

2010-07-06 @ 17:13:25
Postat av: matilda

haha vad roligt. min kentaur electra kostade 10.300:- och var sprillans ny! vilket kap jag måste ha gjort!!!!!!!

2010-07-21 @ 00:08:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner