Svar från videobloggen

Datum: 2010-07-18 ~ Tid: 17:56:50

Tjääna världens bästaste ryttare!
Nu ska jag fråga en liten fråga här,
vad brukar ni ha för benskydd när ni rider dressyr, eller rider ni alltid utan? och så vill jag fråga om boots kan hjälpa en häst att lyfta lite mer på benen i dressyren? om det blir ngn skillnad? :)
Kram :)
Linn: Jag brukar ha helomslutande skydd som går ner över kotan, om dom är skitiga har jag damasker eller senskydd fram och vanliga bakskydd eller damasker. Vissa dagar har jag även lindor.
Ingrid: Jag rider alltid med lindor och boots, när jag rider ut har jag senskydd eller damasker och boots.


Ni brukar ju matcha lindor och schabrak osv när ni rider, men finns det någon färg som ni ALDRIG I LIVET skulle ha på era hästar? :)
Linn: Jag skulle aldrig kunna ha gult, orange eller lila.
Ingrid: Jag skulle aldrig kunna ha mörkbrunt, i alla fall inte på Claudia.

Vilket flugmedel skulle ni rekommendera ?
av Bromsen Blocker eller Absorbine ultrashield ? :)
Jääte fin blogg!!<3
Vi båda två har bromsen blocker, men tycker att båda är bra.


Vilken hästras tycker ni bäst om utom förstås era egna hästars ras? :D
Welshmountain och sporthästar.


Hur förbereder ni er för tävling/ träning?
Vi schamponerar, knoppar, smörjer osv, som alla andra J

Hur lär man hästen att sträcka ut benen i ökad trav? min häst rör benen bara fortare och fortare, även om man samlar på samma gång för att försöka få fram att arbeta.?!
Att få hästen att sträcka på kotorna kommer troligtvis med mer styrka och bärighet, samt rutin.

Har ni några bra tips på hopp träning för unga hästar?
Hoppa studs.

Hur lär man sin häst att gå iform/på tygel? Jag har försökt att arbeta min häst mycket med det men hon går aldrig i form med mig!
Det kan bero på att hästen är felriden, eller att du använder en felaktig teknik för att ådstakomma målet. Det är svårt att avgöra när vi inte sett ekipaget.

Kan ni säga era hästars namn + smeknamn så man får höra hur ni utalar dem ^^ Säg gärna era förra hästars namn också, skulle vara kul att höra (:
Blokländs Hoovs Claudia, Skvors, Brejv Hart (Brejven) och Skopo Filljack.


Jag älskar att rida dressyr på min häst Mille, men han går ALDRIG i form, kan ni typ säga hur man får en häst att gå iform, hur gör ni så att era hästar går i form? :)

Går inte hästen i form och är uppmärksam så är det inte dressyr. Omsluter med skänkeln, sitter djupt i sadeln och kramar med ringfingret.

Ingrid, har du verkligen krabbtår eller var det bara en fejkbild? :P
Jag har krabbtår. Spände mig för att sitta kvar så tårna ställde sig åt olika håll.

Hejj Linn och Ingrid, jag börjar med en fråga till Linn, hur utalar man Bravens pappas namn alltså "Tuffe" han riktiga namn?
Hennfynjyv Tyvysogg

En fråga till Ingrid då, rider du någon annan häst nu när Klådan är skadad? Rider du någon gång Braven?
Jag har ridit Verona litegranna och Braven ett par gånger, annars rider jag ingen annan.

Nu en sak jag vill se i videobloggen då, jag vill se först när Linn rider Braven och sen när Ingrid rider honom :)
Kan ordnas.

Hur länge brukar ni rida fram innan varje klass på tävling, typ? :)
och , har ni ngn bra dressyrövning ni skulle kunna dela med er av?
Vi brukar rida fram ca 30-40 minuter innan första klassen och ungefär 20-30 minuter innan andra.


Har ni blivit rädda för era hästar någon gång? tex om den bockat av er och sen inte våga rida lika "tufft" igen?! ;)
Nää.


äru kaxig? :-)
Ohjey.


Hur många ridbyxor har ni och vilka märken är dom? Har ni några favoriter?
Du kan räkna om du vill? ;)

Tänker ni något speciellt innan ni startar eran ritt, typ ngt peppande eller så? Har ni någon favoritövning? Kan inte ni svara var och en på detta;):D?
Linn: Att jag ska korrigera det som gick fel under föregående ritt, få till en bra ridkänsla och hoppas på att han står still i halterna.
Ingrid: Jag brukar inte tänka på något speciellt, vill bara få en bra känsla i programmet.


Vilket är erat "favorit märke" på häst saker osv.?
Pikeur

När fick ni eran första ponny :) ?
Linn: Jag köpte min första ponny när jag var 10,5 år.
Ingrid: Jag fick Claudia, min första, när jag var 15 år.


Tycker ni att ni har utväcklats färdigt med era ponnyer elr tror ni att ni har nått kvar ?
Ingrid: Absolut inte, man kan alltid finslipa allt J
Linn: Jag känner mig inte klar med Braven, jag vill ha mer tid med honom.


Hur har ni hästarna i formen, som på banan?
Va?

Brukar ni kolla på någon ritt innan ni startar?
Ibland.

Vad är ni nogranna med att kolla under framridningen, typ som att hästen ska lyssna framåt osv?
Snarare att dom lyssnar på förhållningar ..

Skulle vilja veta om NI tycker att det finns några nackdelar med era hästar!?
Ingrid: Den största nackdelen med Claudia är att hon är svårriden och svår att komma åt.
Linn: Braven blir lätt springig och spänd, han har ingen taktkänsla.


Säg gärna lite fördelar också om ni vill balansera upp nackdelarna x)
Ingrid: Hon har bra taktkänsla, har en bra form, och är snygg om jag får säga det själv J
Linn: Lätt att få i uppförsbacke, känslig och rör sig hyfsat bra.

Vad har ni för dröm jobb?
Ingrid: Jag ska bli en rik hollywoodfru :D
Linn: Ha försäljningstall med in- och tillridning.


Hur gör ni era knoppar och hur många ungefär?
Flätar hårt, rullar hårt och gör dom så runda som möjligt. Så många det blir för dagen.

Tjoo tänkte fråga lite om vad ni har för musiksmak, vad brukar ni lyssna på? lyssnar ni på musik när ni sitter vid datan? å det värsta, sjunger ni med? haha ;P bra blogg å duktiga ryttare å pållar!;D
Ingrid: Jag lyssnar på typ allt som spelas på the voice och nrj, bla Lady Gaga, Jason Derulo osv. Har alltid spotify på J
Linn: Lyssnar på spotify när jag kommer ihåg att jag ens har det på datorn.


Vliker ni toalettpappert eller knyklar ni ihop det ?
Linn viker och Ingrid knycklar ihop för att spara tid, hur gör ni? ;)
 
Finns det några maträtter/efterrätter som ni INTE skulle kunna stoppa i er?
Ingrid: En köttbit. Korv och hambrugare går bra, känns ”fräschare” haha…
Linn: Mjölk.


Har ni glömt att ta av prislappen på någon plagg när ni har tävlat/gått i skolan?
Linn: Ett täcke på tävling.
 
Kan ni spela något instrument?
Ingrid: Fiol.
Linn: Fan heller.


Finns det något inom ridsports-kläder som ni inte hade kunnat använda, även om ni hade fått det gratis?
Tretorn, ärmlösa tröjor, randiga ridbyxor, hopphjälmar, färgade kavajer.

Hur stora är era hus (kvm)?
Räknar ni med att vi ska veta det? ;) Vi bor bara …

Kan inte ni berätta lite om era familjer, syskon, ålder, rider dom? Osv
Dom är ointressanta J


Ungefär hur många läsare har ni per dag?:)
Ca 1300 .. fler blir det.


Vilka är eran favoritschabrak,träns,benskydd?
Ingrid: Mia’s schabrak, lackade och rundsydda träns med breeed nosgrimma och välformade eskadronskydd.
Linn: Får lov att hålla med + eventskydd.


Vad tycker ni om isabella nilsson (bellablondiiiie)?
Hallå, vem är det?

Är det sant att aloe vera kan vara dopning för häst?
Haha nej, det är en naturprodukt?

Har ni några bra tips på övning att få hästen avslappnad vid ridning? de är så att mina ponny går och spänner sig & vill inte slappna av i munnen?
Rida i lång och låg form, lägga volter, mycket halvhalter, undvika transportsträckor, alltså underhålla hästen.


Det är så att min foderhäst kommer ungefär i slutet av augusti, och då undrar jag vad som är bäst för att kunna bygga upp muskler? har hört att klättring är väldigt bra:)?
Klättring, studs och lång- och låg form.


Det skulle vara kul om ni la upp en video när ni knoppar era hästar?
Vi har visat ett liten snutt från det.

Har ni bra tips på hur man får bättre sits och stadigare skänkel?:)Tacksam för svar
Om man tänker på det hela tiden så tränar man upp det.


Älskar eran blogg och typ nördar den x) haha.
Men jag har en fråga till Ingrid: Kan inte du lägga ut bilder på hur Claudia såg ut när du köpte henne?
Det har jag gjort och det vart ett jävla liv rent ut sagt.


Vilket/ vilka bett rekommenderar ni för "starka" hästar? Varför är pessoa såå dumt?! :P
Awesome blogg :D
Pelham och Kimblewick. Pessoa ger dubbla signaler, trycker på nacken och är rent av skadligt. Finns att läsa om det lite överallt.

 

Tips på hur man kan få en häst att fatta höger galopp utan att sita och banka och allt sånt. Han har kunnat innan men nu har han slutar reagera xd
Rid ut och träna galoppfattningar på hemvägen eller mot utgången i ridhuset så att hästen får lite naturlig bjudning.

En sak till, några som jag känner tycket att man ska slå till hästen när det gör ett misnsta fel, tycker ni det är rätt? :o
till exempel när det bara går ett steg fram och sen ryker man i grimman typ 1 - 2 min. ^o)
Nej. Man kan korrigera hästen på andra vis. Våld löser inget.

 

Spanar ni in hingstarnas pungkulor och känner en sensuell lust?
Jag vad annars??


Vad tycker ni om rollkur/hyperflexion/low-deep-round?
Det är inte samma sak. Rollkür och lång-låg-rund är inte samma sak. Men rollkür är något vi båda är emot.

Har ni några förebilder?

Edward Gaal, Kyra Kyrklund, Jan Brink, Patrik Kittel.


Vad ska ni göra efter gymnasiet?
Ingrid: Tjäna pengar.
Linn: Kommer nog på det tids nog.


Hur skulle ni arbeta en häst som är svår i munnen och endast dressyrriden med graman tidigare och inte kan slappna av och söka sig neråt om man rider utan graman?
Börja om helt från början med grundridning.

Hur ser ni på användning av hjälptyglar såsom graman, när och hur är det okej och inte enligt er?
Soptunnan på dom.

Hur ofta rider ni seriös dressyr med era hästar, och hur hårt och ofta pressar ni dem lite över gränsen för att försöka lära dem nya saker och utvecklas?
Det beror på hur hästarna känns.

Vilka tränare rider ni för och vilka är de bästa tränarna ni vet?
Linn: Johan Ekenberg, har även tränat för Anna Björkman som jag tycker är bra, kommer troligtvis få fast plats. Inom hoppning tycker jag att Lotta Björe är bäst.
Ingrid: Just nu ingen .. Annars Anki Almlöf, Cissi Brage och ibland Anna Björkman.


Vilka hästar som är kända och som det skrivs om på bloggar och bilddagböcker gillar ni och varför?
Mahjong, Alvin, Martijn och Reperis är söta.

Vilka ryttare som bloggar/har bilddagböcker gillar ni och varför?
Sofia Genne, hon är schysst och har kass humor :D Vi vet att du diggar oss … ;)

Vilka bloggar och bilddagböcker osv följer ni?
Bloggar: Kissie, Paow, Gaybloggen (Amir), Kenza, Dessie, Foki, DennisM, Absolutgenne.
BDB: Orkar inte kolla så många längre… Bara massa random där? :s


Vilken sko-storlek har ni?
Linn: 37-38

Ingrid: 47? Det matchar mina lååånga ben, right?

Tittar ni i toan innan ni torkar er ?
Vi kollar i toan innan, om den är fräsch nog att sitta på.


Jag är lite nyfiken på vad ni tycker om westernridning? :D
Överskattat J

Hej gillar eran blogg och diggar era hästar (y)
Hur gör man en halvhalt?
Hur gör man en öppna och en sluta? Hjälper och så...
Tack. Rätar upp sig, sitter till och gör en förhållning.
Läs Bo Tibblins bok, där finns allt du behöver veta.

 

Hur brukar ni ha ert hår när ni tävlar?
utsläppt,uppsatt?
Alltid i hårnät.

Använder ni säkerhetsvästar ngn gång när ni rider?
Endast på hopptävling eftersom det står i TR.

Vad har ni för säkerhetsvästar?
Linn: Racesafe.
Ingrid: Äger ingen och vill inte äga nån.

 

Hur länge har ni känt varrandra? :D
Ca två år.

Vilken är linns favorit godis? :D
Lakrits.

Vilken är ingrids favorit godis? :D
Fruktnappar och choklad, blandat samtidigt i munnen.

Till ingrid: när du ritade saker framför ansiktet, vad brukade du rita då? :D
Fyllde i saker jag såg.

Till linn: var hundmaten god? :D
MMMMMMMMMMMMMUMS

Har ni gått på ridskola?
Linn: Tyvärr, ja.
Ingrid: Yes, fram till våren 09.


Hur många hästar har ni haft?
Linn: 2
Ingrid: 1


Tycker ni att crw stövlar med snörning från hööks passar till dressyr ?? <3 ni e tyyp bäst i universum!<333333 :') om jag hade fått träffa och träna för er, det hade varit de mest fantastiska!<3
Nej dom är mer lämpliga som hoppstövlar. Välkommen hit J


Linn:
När braven hade lång man, gjorde du flätor då eller inbakad fläta eller hur gjorde du ? :) för de borde vara ganska svårt att fläta lång man (a)
Inbakad fläta.
båda :
Har ni någon hållit på me någon annan sport vid sidan av hästarna när ni var mindre elr nått? :)
Ingrid:  Började på nying, blev uppgarderad till scouterna och fick min bruna sjal med läderspänne och ”meritmärken”, men slutade när jag fick reda på att knivfodralen kallas slida och började gråta. HAHA. Fiol, simhopp, simning, fotboll (3år), klarinett, dans, bild.
Linn: Skridskor, skidor, natursnokarna, knytte, mulle, balett, streetdans, bild, teater, simhopp, plask och lek, lär dig simma, simskola.

 

Ingrid: säger du clAUdia eller clÅdia? :D
Claudia

 

Vad tycker ni är skönast att rida barbacka eller med sadel?
Skön sadel är att föredra.

Vad gillar ni mest häst eller Ponny?

Ponnytiden är bäst.

Vad fick er att börja tävla dressyr?
Linn: Jag vart tvingad för att få fortsätta med hoppningen. Sen fastnade jag självmant.
Ingrid: Det bara blev så.


Vad är det högsta ni har hoppat med häst?
Ponny?
Linn: 130 med Philiac.
Ingrid: 125 med Claudia.


Vad är det högsta ni har hoppat utan häst?
Linn: 120 när jag lekte häst.
Ingrid: Rör mig inte i onödan.


Ni är bäst
Tack


Ingrid:Har du några djur?
Ja, Claudia och tre katter.

Linn:Varför sålde du Philliac?
Jag hade växt ifrån honom kunskapsmässigt och ville mer än vad han kunde prestera.

Båda:Hur många träns har ni?
Många.

Har ni något favorit?
Tävlingstränsen.

Har ni nån speciell färg ni kan tipsa om som man kan matcha?
Vitt går alltid hem, om man inte har en vit häst förstås, eller ljus skimmel, eller skäck.


Vilka bett rider ni på, och varför?
Ingrid: Jag rider på tredelat med fasta ringar. Tredelat är mildast för hästen och de fasta ringarna gör att bettet ligger stadigare i munnen och minskar nyprisken.
Linn: Tredelat, det är det han trivs bäst med.

BÄST BLOGG!
Tackar J


Jag rider en d-ponny som är av färgen fux.
Vilken färg tror ni han skulle passat bra i på typ schabrak och täcken?
Schabrak: Vitt, marinblått, brunt, cremefärgat.
Täcken: Svart.


Gillar ni stark eller svag saft? ^^
Linn: gillar inte saft.
Ingrid: En stor stark.


Jag ska köpa en fårskinnspadd , och jag undrar om det är storlek ponny som gäller? han har storlek ponny på schabraken och är en d ponny?
kram på er !
Beror på tum på sadelns sits. Kram på dig J

 

Linn: Du skrev att du hade social fobi, är du rädd för att redovisa i skolan och prata med människor osv. eller hur "visar" det sig?
Jag redovisar inte överhuvudtaget och pratar bara med dom jag känner men är som en vanlig person i stallet och tävlingssammanhang. Är väll för att jag känner mig trygg med hästar.

Ingrid: Vilken dressyrsadel är den bästa du har ridit i?
Min egen J

Är ni party-människor? Gillar ni att festa?
Linn: Nej, sociala fobin försvinner inte bara för att det är fest.
Ingrid: OHJA :D

 

Skulle ni inte kunna filma en snutt under ett ridpass och säga vad ni gör och så? som en slags clinic ^^
Skulle nog gå att ordna.


tja fan ! jag har någr frågor !
Tjafan, vi har lite svar.
Skulle någon av er kunna ha en travare!??
Nej.

Skulle någon av er hoppa barbacka på en travare som hoppar första gången i hela sitt liv ?
Nej.

Har ni gått omkull på en tävlings bana ??
Nej.

Vad tycker ni om Cavallo piaffe plus? Någon ni skulle kunna ha eller bara hejdå med den ? x)
Hej och välkommen till Cavallo Piaffe Plus.

Tja, vilken tidning är du med i ? :)
till linn
Svensk ridsport, hästmagazinet, hästfocus, kuriren och KT.

Vilken fråga har varit bäst hittils? :)
Ingen.


Om ni var tvugna att köpa en fjording eller en travare vad skulle ni välja?
Ingen.

(Till Linn): Vart fick du namnet '' Weppling '' ifrån? :)<3
Hittade på det i tomma luften. Fick reda på efteråt att det var ett efternamn.

(Till Ingrid) Har du ngn pojkvän? xD<3
Nöff.


Vilket färg på schabrak passar till min bruna ponny?
tacksam för svar, kram !
Vit.


hejhej!
de är så att ska tävla på min kompis häst snart och hästen som hon hyr har en allround sadel, och då undrar jag om man kan ha dressyr schabrak till det, eller ser det bara konstigt ut?:S
Schabraket ska vara anpassad efter sadeln.

 

Vad tycker ni om cavallo-stövlar?
Snygga men obekväma. Ska man vara fin får man lida pin. När dom är inridna är som assköna.

Vart köper ni för det mesta er utrustning till er sjävla och hästarna? =)
Där vi hittar snygga saker.

Vad heter Ingrid på bdb?
Zquasch

Vad är ert bästa tips för att lösgöra en häst som inte kan skänkelvikningar?
Börja i skritt så att hästen förstår vad du menar och gymnastisera bakbenen så att hästen orkar sätta under sig i förflyttningen.


Vilken är den mest nedlåtande kommentaren ni fått om era hästar?
Att dom jämför dom med tex Braven fjording och haflinger och Claudia travare, vilket dom bara skriver av ren elakhet.

 

Om ni måste välja:
Bli avbockad på en dressyrtävling eller få typ 1:or hela programmet igenom?
Hellre bli avbockad.

Sluta rida eller sluta umgås med varandra?
Det här är ju inte seriöst så då är det problemet ur världen.

Om ni var hästar skulle ni vara rädda för brevlådor och papperskorgar då? Det är nämligen min häst livrädd för.
Papperskorgar är äckliga och luktar illa, så det får det nog bli.

Vad är de som gör att ni "ser ner" på ridtravare? :o
Vi har aldrig sagt att vi ser ner på dom, vi skulle bara aldrig välja den rasen.


Hej! Jag älskar eran blogg! Den är verkligen jättebra!
Jag har en fråga. Jag vet att Linn har hoppat ganska mycket så tänkte fråga om ni har några tips på om man är lite hopprädd men vill komma över rädslan? Samt några tips om hur man botar en lite hinderrädd häst?
Hoppa låga hinder tills du blir säker och tycker att det är kul.


Varför klagar ni på folk som köper "färdig utbildade" ponnyer för att "vinna" varje tävling när ni själva gör lika dant?
Och var har du fått det ifrån?
Linn: Jag tycker bara att det se väldigt illa ut när ryttarna inte kan rida och får en färdigutbildad ponny över ryttarens förmåga som de sedan förstör.
Jag tycker att det är skillnad om ryttaren är på samma nivå och har gjort sig förtjänt av den. Själv har jag utbildat båda mina från grunden så jag har inte alls köpt några färdiga tävlingsmaskiner.
Ingrid: Claudia var inte helt outbildad när jag köpte henne, men hon hade inte heller musklerna till att bära sig. Nu har hon muskler och en bra inställd attityd till ridningen.
Vi har både utvecklats tillsammans och hon har blivit bättre än innan, sen kan ni kalla det vad ni vill.

 

Vad skulle ni välja, ett kallblod eller en gammal travare;)?
Inget.

Linn : är braven svår att rida ?
Braven är känslig vilket gör honom svårriden eftersom att man får parera så pass mycket, men för en känslig ryttare är han lätt.

Min granne hävdar att man i dressyren ska ha ett ordentligt knäslut och att ryttarens tår ska peka rakt framåt. Jag vill dock ha det till att man ska undvika att ha för mycket knäslut och att tårna ska ha ställningen "fem i ett". Vilket av dessa är närmast den "korrekta sitsen"? Hur stor roll spelar knäslut och tåställning in på dressyrtävling?
I dressyren är överskänkeln och mellandelen viktigast. Inte knäslutet. Tårna ska peka aningen ut från hästens sidor.


hej! jag tävlar för en klubb inom örebro, men när jag vill komma högre i klasserna, inom lagtävlan då, så finns det inga fler som vill det, så jag har inget lag... funderar på att byta klubb att tävla för... men ändå stå kvar där jag står nu. om man byter till kga ryttarteam, är ni liksom bitchiga eller liksom snälla? ska ni tävla i div 1 eller har ni gjort det?
Alla är välkomna till KRT och alla är trevliga.

Hur mycket kostade Claudia & Braven när ni köpte dom? :)
Skulle vara roligt att veta :) .. men ni kmr säker inte svara :(((
Det är individen som räknas, inte priset. Vi har lyckats fynda båda två.


Till Ingrid: vad var det som gjorde att du föll så för claudia? :)
Claudia och jag passade som sagt inte alls ihop. Men jag tyckte att hon va fin och hade rätt förutsättningar och potential för att bli bra.

Ingrid verkar va asrolig medans linn verkar tro att hon är lite bättre än alla andra.. ingrid: har du några fler djur? Och har du ägt någon mer häst? Linn: har du märkt att du har gått upp någe kopiöst mkt i vikt??
Linn: Då kan du förklara för mig precis vad det är som gör att jag tror att jag är bättre än alla andra!? Jag är en vanlig medelmåtta som alla andra och trivs med det jag gör.
Jo det kan man ju inte undgå.
Ingrid: Linn är inte fet.

Hur stora är claudia och braven?
Braven är 145 och Claudia är 148.


Tävlar ni även fast ni har mens? :)
Ja?


Vad tycker ni om:
bellablondiiiie? Vem?
kenza? Verkar trevlig, ser bra ut.
kissie? Hennes blogg är undehållande. Motsvarigheten till oss i hästvärlden som någon sa? ;) Vi skulle gärna dela med oss va flera av våra åsikter, men som ni märker blir det ett j*vla liv.
sofia genne? Snäll och rolig.


Vad äter era hästar? massssa kramar
Mat.
EDIT, mat var inte okej.
Ingrid: Claudia äter hösilage, betfor, havre, b- och evitamin, luzern hack och strå (när hon är igång).

Hur tunnar man enklast ut manen på hästen?
Trimkniv underifrån.

Jag undrar varför Linn inte tål om man säger att hennes häst ser ut som en fjording, varmblod, shettis eller liknande ? Har du något imot dom raser eller vad är det ? Det är som att du ALLTID måste vara bättre än alla i ALLT. Och att du måste få beröm om allt osv.
Ingrid verkar mer som en roligt person som inte är lika uppkäftig och verkar inte bry sej så mycket om vad folk tycker och tänker. Medans Linn måste ta upp det och visa att alla har fel som tycker så.
Ni skriver endast det för att provocera, vad förväntar ni er?
Linn:Jag tror inte att jag är bättre än någon annan och jag är inte i behov av beröm. Utan är istället självkritisk och bryr mig om hur jag känner, det ska kännas rätt. Jag prioriterar känslan framför utséendet.
Ingrid: Kan inte påstå att Linn är uppkäftig. Och ja, jag skiter fullständigt i vad folk tycker/tänker och skriver.



Vad skulle ni göra om ni fick en förfrågan att ta hand och rida till ett varmblod eller fjording ? Alltså om ni har skrivit att ni tar imot och rider till hästar. Vad skulle ni säga då ? NEJ, bara för att det är ett varmblod, fjording ?
Vi skulle tacka nej. Vi är inte i så desperat behov av pengar.

Hur många gånger i månaden brukar ni rida för en tränare??
Linn: Ca 2 eller färre.
Ingrid: En gång i veckan eller färre.


Hej
fråga till Ingrid: Brukar du hoppa eller har du tävlat i hoppning som Linn gjort eller tycker du bara det är kul med Dressyr?:D
Jag tävlar inte i hoppning men jag tycker inte att det är tråkigt för det.

Kommentarer
Postat av: emma

noterade en sak ^^

Aloe Vera det att bli karens på , samt glukosamin, conquer liguid o gurkmeja m.m, så vänj er redan nu vid 96 timmars karens ..

2010-07-18 @ 18:24:26
Postat av: enna

jag fattar inte vad det är med folk som säger så påhoppande saker mot linn? jag har inte alls fått den bilden av dig som dom beskriver, tycker det är illa från deras sida..

2010-07-18 @ 19:02:07
URL: http://[email protected]
Postat av: julia

varför tjatar alla om fjordingar, varmblod och kallblod?

haha, man förstår väl om linn blir ltie sur om man jämnför braven med en fjording?

ska ni jämnföra briar med en travare då?

alla raser/hästar är lika bra, men på olika sätt så man ska väl inte jämnföra två såpass olika raser liksom . .



oooch jag vet inte hur folk fått uppfattningen att linn tror att hon är bättre än alla andra? haha, aldrig märkt/tyckte det :S

2010-07-18 @ 19:02:23
Postat av: Pernilla ;)

De är ju eran blogg och ni bestämmer vad ni ska skriva, om personen inte gillar de är de inte erat problem utan deras :P



Älskar eran blogg! /Pernilla

2010-07-18 @ 19:08:55
Postat av: Sofia Genne

DIGGAR svaren!

den bästa av allt var ju:



Ni är bäst

Tack



HAHAHAHAHAH JAG DÖR ! miss er <3

2010-07-18 @ 19:30:12
URL: http://absolutgenne.blogg.se/
Postat av: lina

Jag diggar eran blogg verkligen! Och tycker att ni rider bra osv..

Men ni svarra faktiskt ganska elakt på vissa frågor :S Kanske borde tänka på de för folk kankse tappar förtroende för en annars. Inget illa menat elr så, bara kom att tänka på de hehe :p

2010-07-18 @ 20:50:00
Postat av: Anonym

HAHAHAHA



de där med om ni kunde spela ngt instrument

Ingrid : fiol

Linn: Fan heller!



HAHAHA,ja döööör, så jäkla kul xD

Ni är bäst! bästa bloggen ever!:D

2010-07-18 @ 22:32:23
Postat av: Saara

När någon skrev frågan om ni hade ridit på ridskola så svarade linn nå liknande: "tyvärr ja" Jag undrar vad du menar med "tyvärr" Kan du inte göra någon svar på tal inlägg om det?



Och flera av svaren avslutades med ett stort J. Betyder det något det där "J":et? ^^

2010-07-19 @ 01:51:43
URL: http://flickansaara.blogg.se/
Postat av: Jag är onormal och har en JiPe häst ?!

Hahah, varför är Linn så mkt bättre än alla andra?

Om ni syftar på att hon har kämpat och utbildat sin ponny sj, strävat efter SM, och nått sitt mål?

Bara för att ni inte kan vara lyckliga för hennes skull behöver ni inte skriva det till henne, ni kan hålla det för er själva, för jag tror inte att ni vill vara lika duktiga som Linn och bara få såna kommentarer!

Skärp er!



Kram :)

2010-07-19 @ 11:06:19
Postat av: Jag är onormal och har en JiPe häst ?!

Hahah, varför är Linn så mkt bättre än alla andra?

Om ni syftar på att hon har kämpat och utbildat sin ponny sj, strävat efter SM, och nått sitt mål?

Bara för att ni inte kan vara lyckliga för hennes skull behöver ni inte skriva det till henne, ni kan hålla det för er själva, för jag tror inte att ni vill vara lika duktiga som Linn och bara få såna kommentarer!

Skärp er!



Kram :)

2010-07-19 @ 11:06:44
Postat av: Linnéa

Linn, du sa att du inte redovisar osv i skolan. Hur tusan kommer du undan ifrån det? ;D

2010-07-19 @ 12:40:18
URL: http://sheisnea.blogg.se/
Postat av: Tojja

hejhej, jag vet inte hur jag ska formulera mig för att ni inte ska ta illa upp, men typ när en fråga som - - > Vad äter era hästar? massssa kramar.



förekommer och ni svarar: Mat.



asså, hur kul känns det att lägga tid på att läsa eran blogg och fråga frågor om man får sånna rent ut sagt dryga svar...



Jag har inte frågat en enda fråga men att sitta och läsa frågorna och sen svaren, man blir inte så jävla pepp på att ens ta sig tiden att varken läsa eller fråga.



Och nu vill inte jag att ni ska ta illa upp och svara typ: Men läs inte då.

Eller något liknande utan, ni vill ha fråga, så varför svara på det viset?

2010-07-19 @ 12:44:32
Postat av: Linn

Vi tar oss visst tid att läsa alla frågor, men känns det nödvändigt för er att veta hur många dl havre, korn, kli, kraft eller hö våra hästar äter man kan inte tro att man ska kunna ha samma foderstat på vilka hästar som hällst...

2010-07-19 @ 13:15:31
Postat av: mikaela

Faktum är att ni är duktiga. Det kan vem som helst se, men jag måste faktiskt säga som nån tidigare har gjort, vissa svar är elaka och dryga.



Typ som att om hästen inte går i form så rider man inte dressyr? Nähä okej vad rider man då? Så om man rider i ett ridhus, man gör lite tempoväxlingar, serpentiner, volter osv och strävar efter att hitta en bra form som hästen kan arbeta i så är det inte dressyr? Det är ett patetiskt svar. Det låter ju nästan som om ni bara satte er på en häst och så kunde ni rida alla hästar i form. Bra för er isf, men så funkar det nog inte för alla. Tråkigt att man tänker på det viset istället för att uppskatta att folk ser upp till er och gärna vill ha eran hjälp. Tänk innan ni svarar är mitt råd!

2010-07-19 @ 15:41:14
URL: http://mikaelaandersson.blogg.se/
Postat av: Elin

Måste börja med att säga att ni båda verkar vara vettiga och duktiga hästmänniskor. Mne ni är faktiskt ganska nedlåtande när det kommer till vissa saker. Kan förstå att ni personligen inte vill äga travare och kallblod, ni verkar ju ändå satsa på dressyren ordentligt, men tycker ni inte det är lite fel att i prencip säga att dom är helt värdelösa och inte duger till något? För även om dom troligtvis inte blir några elithästar, så ka dom ju vara utmärkta hästar för någon som vill ha roligt tillsammans med sin häst.

En annan grej jag reagerade på är att linn svarade ja, tyvärr på frågan om ni ridit på ridskola. Ridskola mådte väl ändå vara de perfekta sättet att börja rida på. Finns ju ingen ide att skaffa häst innan man vet om intresset e tillräkligt stort och har tillräkligt med kunskap heller.

2010-07-19 @ 20:47:01
Postat av: sandra

Detta är inget fjäsk utan min personliga åsikt och det är om dig Linn! Du har sjukt snygg kropp, och om du nu har gått upp vilket inte jag har tänkt på så ser du förbannat bra ut och jag är väldigt avundsjuk på dina bröst haha.

Skit i vad dom andra jävla rövhålen säger dom är bara avundsjuka för dom ser ut som några jävla plankor.



Ha det gött! /Sandra

2010-07-19 @ 22:32:01
Postat av: Emeline

Som många andra undrar så undrar jag vad du har emot ridskola Linn?! Och jag tycker ni kan ta er tid att svara på alla frågorna, på ett seriöst sätt!

2010-07-20 @ 00:01:24
Postat av: Anonym

håller med dom flesta, ja tkr att de är ändå många som skriver rliga/intressanta frågor och inte menar ngt illa alls! och så svarar ni värsta depp :(



Sen håller jag med andra, Linn : du verkar värsta skrytig på bdb osv, även Ingrid :( om man ska komma långt ska man inte skryta!

2010-07-20 @ 20:18:50
URL: http://enridskoleponnys.blogg.se/
Postat av: Linn

Ingen av oss har någonsin skrivit ngt skrytigt, vi båda är väldigt självkritiska. Kan du ens nämna en enda sak vi skrivit som är skrytigt? nej trodde väll dä...

2010-07-20 @ 20:28:59
Postat av: tojja

Du har rätt i vad du säger linn, att folk kan ju faktiskt strunta i vad du ger din häst i mått, men kan faktiskt vara intressant för en människa med mindre kunskap att veta vad du ger din häst för att hålla honom i form när du rider/tränar och tävlar såpass mkt :)

jag gillar eran blogg, men ett happyface då och då skulle inte sitta fel :)

vet att folk sitter och klagar och säger taskiga saker, men när man har såpass stor blogg så kommer man aldrig undan de :)

2010-07-20 @ 23:11:28
Postat av: Sv Varmblod<3<3<3<3

SLUTA KLAGA PÅ VARMBLOD!!!!! ( inte Ingrid och linn)

svenskt halvblod existerar inte längre, nu kallas rasen Svenskt varmblod! Sök på rasen nånstans och kolla på bilderna innans ni säger nått mer! MIN häst är sv varmblod! han är hur fin som helst och har tävlat FEI!!

2010-07-30 @ 21:25:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner