Dagens besök

Datum: 2010-07-24 ~ Tid: 21:40:41
Nu har jag lugnat ner mig lite, och kan faktiskt sitta still på stolen! haha. Har nog helt ärligt aldrig varit såhär glad i hela mitt liv! LYCKA.

I alla fall, vi hade tid för veterinären Michel Heyvaert från Holland klockan 1 idag. Jag var superstressad med att komma iväg och vara där i tid. Väl framme var allt vääldigt försenat eftersom det var så många hästar som skulle skannas osv. Så jag, Claudia och mamma stod utanför och väntade i nästan 3 hela timmar innan det blev våran tur! Tyckte ändå att de timmarna gick riktigt fort, jag var ju så himla nervös så hade inte tid med att tänka på vad klockan var. Claudia tyckte dock att timmarna gick sakta, hade tröttnat på gräset och började bli otålig och buffade på mig hela, hela tiden.

När de väl var min tur började jag med att longera henne, och hon visade ingen hälta alls, det har hon ioförsig inte visat under hela skadeperioden, men ändå. Bäst att vara på den säkra sidan. Sen var det dags för det efterlängtade ultraljudet, och förstärkningsbanden på djupa böjsenan var helt läkta och ultraljudet såg super ut! Det var en sån jäkla lättnad att höra honom säga:
-"green light"
Han undrade också om jag bara kom dit för att få såkallat "green light" för att få börja sätta igång henne eller om jag redan börjat med det eftersom att senan ju var helt läkt och bör ha varit det ett tag.
Då undrar man ju om veterinären på ATG såg med röven när han säger att hon är i normalt läkningstillstånd efter två månader med en såpass allvarlig skada, och att jag kan räkna med att hon ska vila ca ett år till!?!?!?! Åt helvete med ATG .. faktiskt.
Min equeterapeut som laserbehandlat henne en gång i veckan kunde ju inte heller förstå att skadan helt plötsligt var allvarlig när hon följt hela läkningsprocessen som bara gått åt det positiva hållet, och antagit att hon skulle vara läkt inför förra återbesöket.
Jag och mamma gick ut som två fågelholkar och kunde inte fatta att det var sant, haha! Mamma gick in igen och knackade veterinären på axeln och frågade om han verkligen kollat på rätt sena, haha nöt!

Men nu ska jag inte tänka på det negativa! Jag får i alla fall börja skritta igång henne med sadel igen och hålla koll på svullnaden. Benet är fortfarande liite varmt, och det betyder ju att det fortfarande jobbar. Men svullnaden är i princip borta om man jämför med förut och håller sig ständigt nere och oftast kall. Såfort svullnaden håller sig ständigt kall så kan jag börja trava lite smått, och sen är det bara att fortsätta med igångsättningen tills vi är back on track!
Självklart kommer ju detta ta ett par månader innan hon är helt tillbaka och jag kommer dra ut väldigt på det och skritta 30-40 minuters promenader varje dag i alla fall under minst 1,5 månadads tid, innan jag ens funderar på att trava. Sen avgör värmen endel, men så ser planen ut. Jag vill absolut inte gå för fort fram och riskera att skadan går upp igen, 16 är ju ändå en ålder, och med tanke på att en senskada ändå är en allvarlig skada så vill jag undvika komplikationer. Jag tar det hellre lååångsamt än att köra järnet bara för att man vill tävla och satsa som vissa har en tendens att göra. Hästens hälsa kommer faktiskt före framgång.
Engelskan gick skapligt bra, sa dock nästan ingenting för jag var så nervös ...

Ska promenera med henne i två dagar till innan jag provar att sitta på henne. För på måndag ska hon få bakskor igen och laserbehandlas så jag kör på som vanligt med promenaderna innan det. Jag är så kinkig också så det lär väl ta ett par år innan jag slutar att linda benen, använda arnika och kyla benen efter att hon rört sig. Men hellre det säkra före det osäkra!

Det var en GLAD Ingrid som satte sig i bilen hem igen med en FRISK Claudia i kärran !



Märker att mina inlägg alltid har en tendens att bli långa när jag ska berätta något ... :)



Kommentarer
Postat av: Petra

Ursäkta, kanske är korkad men vad är ATG?

2010-07-24 @ 22:01:50
Postat av: Jolin

Skönt att äntligen få henne friskförklarad, glad för din skull :)

2010-07-24 @ 22:16:30
URL: http://www.jolinmalmquist.com
Postat av: Karin

Äntligen, så sjukt kul att hon är frisk. och hur tänkte dem på ATG?? Och man kan aldrig bli kinkig med arnika efter ridpass, jag har det alltid på min häst. :D

2010-07-24 @ 22:26:44
Postat av: Amanda

Åh gud va skönt att få henne frisk förklarade :D

2010-07-24 @ 22:40:52
URL: http://amandahed.blogg.se/
Postat av: Sara Sjöö

jätte kul! :)

Men kan ju säga att du inte är den första som blir "lurad" eller vad man ska säga av ATG. Min farfar åkte in med en travhäst en gång och kollade och veterinären där sa att det inte var något fel utan den skulle vila några dagar bara, men min farfar litade inte på honom för hästen sprang knappt. Så han åkte till en annan veterinär och det visade sig att hästen hade en lös benbit som inte satt speciellt bra.

Så jag åker aldrig till ATG. Och iof var du i Karlstad och min farfar här i Örebro men isf kan ju inte nått ATG vara bra?

2010-07-24 @ 23:45:39
Postat av: Ingrid

men gud ! :o helt sjukt att dom ens kan kalla sig utbildade veterinärer när dom inte ens kan upptäcka ändå såpass "simpla" saker ... Jo jag var i Karlstad. Aldrig mera ATG-klinik känner jag, dom verkar lika dåliga allihopa :s

2010-07-24 @ 23:52:41
URL: http://dressyrmupparna.blogg.se/
Postat av: julia

gud va kul!! grattis :D

2010-07-24 @ 23:57:13
URL: http://juliaamandahorvath.blogg.se/
Postat av: Anonym

Atg är inte så jävla dåligt, just ni kanske bara har otur. jag har varit där med min häst mycke med bla hovbölder osv.. jag tycker dem är bra:) kan ju hålla med om att de bara vill tjäna pengar när de säger "kom på ett återbesök om 2 månader".. menmen, mina hästar har iallafall blivit friska:)

2010-07-25 @ 09:52:43
Postat av: Ingrid

Dom är inte dåliga på exakt allt, jag åker tex dit med vaccineringar, veterinärbesiktningar och lite mindre grejer, men aldrig i mitt liv att jag åker dit med en senskada igen. Sen är ju vissa kliniker bättre än andra och så men jag tkr inte att det är ok att slarva som dom gjort med claudia och många andra jag vet om :)

2010-07-25 @ 10:40:52
Postat av: Älva

Åh, vad roligt :D:D

2010-07-25 @ 12:00:18
Postat av: julia

åhåhåh. så sjukligt glad för eran skull. :D

2010-07-25 @ 12:08:27
Postat av: Jossan

Hej! Vet att jag inte alls känner dig, men jag har kikat kite på er blogg och kan inte låta bli att bli glad när jag läser sånt här! Har haft en massa tråkiga poblem med min ponny också, vet hur jobbigt det är med en miljon konvalecents dagar...lycka till i framtiden:)

2010-08-06 @ 14:10:46
Postat av: Nina Claesson

Har oxå varit med min i stort sätt utdömda hopphäst hos denne mirakel mannen Michel. Jag kunde knappt inte tro mina ögon. Efter två besök så har jag en frisk häst.

2011-03-17 @ 11:48:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner