Trött på ATG

Datum: 2010-07-05 ~ Tid: 17:34:28
Jag var ju som sagt inne till ATG på återbesök med Claudia för snart en vecka sedan.

Första gången vi var där, alltså 29 april. Då kallade veterinären skadan för en "lindrig senskada som redan börjat läka". Han skrev också ut ett intyg där han rekommenderade skritt under sadel, 20-30 minuter varje - varannan dag.
Claudia var alldeles för pigg för att sitta på, så jag lyckades bara skritta henne barbacka ett par hundra meter, 4 gånger under denna tvåmånadersperiod. Tur var väl det !
Och så förra veckan när vi var där igen, då kände veterinären varken igen mig eller Claudia, han hade slarvat bort journalen, hade ingen aning om vilken skada hon hade eller hur den såg ut sist på ultraljudet.
Efter att ha tittat på ultraljudet en andra gång konstaterade han att skadan var i "normalt läkningstillstånd", som det ska se ut efter två månader när man har en allvarlig senskada, och att det är en läketid på ca 1 år. JAHA!?
Han sa även att jag får börja skritta henne under sadel om minst en månad, även fast han första gången sagt att jag kunde göra det på en gång?? Påpekade det och det visste han inte riktigt vad han skulle säga om.
Tänk om jag nu suttit på henne varje dag och orsakat mer skada med min tyngd på henne!?!?
Jag förstår att det självklart är svårt att komma ihåg alla som kommer till kliniken, men något minne bör man i alla fall ha, eller framförallt en journal så att man kan kolla upp vad problemet var/är.

Hade laserbehandling på senorna idag igen, och equeterapeuten sa att det kan inte vara möjligt att hon ska behöva skrittas två månader till så fin som hon är i benet ändå. Svullnaden håller sig stabilt nere och går bara upp ytterst lite om det har varit jättevarmt utomhus när hon gått med lindor, men det är ju förståeligt.
Inte nog med det så påpekade hon att veterinären inte ens rakat bort pälsen där förstärkningsbanden till djupa böjsenan sitter!? Och jag har ju inte tänkt på hur veterinären rakat benet, man antar ju att han gör sitt jobb rätt, det är ju ändå han som är den som ska kunna, inte jag.

Vilket seriöst intryck jag fått av Färjestads ATG klinik nu! Åh, det är ändå tusenlappar per besök man lägger ut på detta, så får man inte ens en ordentligt bedömning. Illa! Härmed åker de på en stor diss. Det känns som att de rekommenderar återbesök om och om igen bara för att tjäna pengar på en !?

Så för att få bukt med detta nu, och en seriös bedömning, så har vi bokat tid hos en av världens bästa veterinärer som kommer till Sverige om 4-6 veckor. Så får han avgöra skadan. Kommer kännas mycket bättre att få en proffesionell bedömning, även om resultatet blir positiv eller inte.
Man lägger ändå ut mycket tid och pengar på sin häst för att hålla den frisk och kry, då är ändå en bra veterinärbedömning ett måste!


(Ej Claudias plåtar)


Kommentarer
Postat av: Emmi

Kan inte direkt påstå att jag hört en enda ATG klinik som varit bra. Gör en enkel bedömning och tar massa pengar för det.

2010-07-05 @ 17:51:26
URL: http://einbahn.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Håller med till 100!

2010-07-05 @ 17:55:51
Postat av: Anonym

Vilken veterinär ska ni till nästa gång?

2010-07-05 @ 19:21:42
Postat av: Ingrid

Hade du läst hela inlägget så står det att jag har fått tid hos en av världens bästa veterinärer när han kommer till Sverige.

2010-07-05 @ 19:42:22
Postat av: Nathalie

Ofta man inte rakar benet ordentligt :O

När vi var inne med min häst så rakade de båda benen för att kunna jämföra och vara säkra så att det blev rätt :D Det är ju så det borde vara inte massa fusk!

Roligt för dig om hon är frisk nu och så har det sagt att du inte får börja sätta igång henne :(

2010-07-05 @ 22:04:04
Postat av: Anonym

Jo, läste det men jag undrade vad han hette:)

2010-07-05 @ 23:27:03
Postat av: Ingrid

Kommer inte ihåg hans namn, men michelle ngnting (stavning) :)

2010-07-06 @ 00:09:36
Postat av: utbildad hippolog

att veterinären först påstod att det var en lindrig skada och sen att det var en allvarlig skada är inget fel. Senskador är väldigt svåra att få bukt på och det är inte lätt att avgöra om den är allvarlig eller inte.

2010-07-06 @ 08:28:21
Postat av: Ida

Han e grymt bra :) Lovar dig att han kan säga hur illa/bra det är :)



Vi har nog samma erfarenhet av ATG kliniker tyvärr :(

2010-07-06 @ 08:40:58
Postat av: j

Gud va dåligt! har själv dåliga erfarenheter där ifrån.. Vi skulle ha plåtar på ryggen men dom gav osss plåtar på benen!?! jamenar hallå...INTE BRA!

2010-07-06 @ 11:27:05
Postat av: Elin

åker alltid till michelle med mina hästar, han gör underverk!!! han fixade min ponnys allvarliga senskada på bara några månader :) raka benet med en liten hyvel ordentligt innan du åker dit och plugga häst ord på engelska så underlättar det ;) lycka till!

2010-07-06 @ 16:50:25
Postat av: Louise

Det roliga (dåliga) som jag har hört om ATG i Kalmar är att de precis byggt ut för att kunna göra operationer och liknande, men när två hästar jag känner till skadade sig fick de minsann åka till helsingborg ändå, för det var inte öppet på ATG. Vad lack man blir! Här har de fixat de så att de kan operera och massa liknande och så får man ändå köra långa sträckor med hästar som har livshotande skador! Det är ju tillochmed så att distriktsveterinären gör det bättre!

2010-07-07 @ 02:42:56
URL: http://cerat.blogg.se/
Postat av: Josefine Freed

Jag vet heller ingen ATG-klinik som ska vara bra.. Vi har en här i närheten, men jag åker hellre 1,5timmes bilväg för att få komma till en BRA klinik nere i Huddik.

Aldrig mer ATG..

2010-07-08 @ 14:48:03
URL: http://gunsballerina.zoomin.se
Postat av: julia

min häst och jag kämpade i ett och ett halvt år ungefär med hans senskada, han blev opererad och är nu frisk och under igångsättning :)

vi började åka till en veterinär, som efter några doser av metacam sa att det vara bara att börja trava...

men jag tyckte att det inte alls kändes rätt utan åkte då till Ultuna, då sa veterinärerna där - avliva eller operation.

jag är jätteglad att jag åkte till en annan klinik, allt gick jättebra och min ponny mår nu bra igen!

2010-07-21 @ 18:35:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner