Linns hästliv!

Datum: 2010-07-01 ~ Tid: 01:24:32
Jag heter Linn Ingvarsson och är tyvärr strax 18år. 

När/hur jag började rida: Vid 3års ålder blev jag uppsatt i sadeln på knutsbols små shettisar och promenerade runt i skogen, dock var jag mer fascinerad av stallkatterna på den tiden.

När jag var 5år började jag på ridlekis, men klappade hellre stallets kaniner, så pappa sa upp min plats mot min mammas vilja, och mamma satt illa kvickt upp på en ny väntelista och när jag var 7,5år kom jag in men började på ridlektion med de större ponnyerna. Det var först då jag börjat förstå charmen med det hela.  

Sen när jag var 9år fick jag min första foderponny, ett litet vrångt russ sto vid namn Blizard(Bisse). Hon slängde vanligtvis av mig mellan 1-3grr per ridpass och min stolthet från ridskolan fick sig en törn. Men med tid och tålamod har jag fått upp balansen och lärt mig en hel del av den ponnyn.

När jag var 10,5år köpte jag min första ponny Scopo Philiac. Jag köpte honom tillsammans med Bisses ägare, ett tag efter Bisse sålts, vi ägde alltså 50% var av honom så han gick med på några ridlektioner nån dag i veckan också. Hon hjälpte oss med ansvaret och vi fick massa tips och råd som nyblivna hästägare. Efter några år köpte jag loss honom. Han var just bara inriden vid tiden vi köpte honom men inte utbildad ännu, jag var väldigt frustrerad i början över att han fattade fel galopp, gick utåtställd i galoppen för att kunna hålla den och bröt ständigt av för att han inte bar sig ännu. Under själva provridningen stannade han varje varv vid utgången hehe. Honom har jag haft i 7år men sålde honom den 15 Maj 2010 till en ny liten tjej att ha kul med. Under åren jag haft honom har vi gått från att stanna ut oss på 50cm och 50% i LC:1, till LA i hoppning, Nationell FEI dressyr och Lag-SM i fälttävlan. Vi hade en fin tid ihop men jag växte ifrån honom kunskapsmässigt i slutet, och törstade efter mer ridbarhet och vinnarskalle. Det var då vi beslöt oss för att köpa en till ponny, en lovande men helt orutinerad att ha vid sidan om Philiac ett tag.

November 2007 anlände Brave Heart hem till mig. Han hade gått på lösdrift och hade inte samma åsikt om mig vem som borde bestämma. Han var väldigt grön i ridningen. Minns så tydligt i början att han inte kunde fatta galopp utan att man fick ropa ordet galopp och göra hjälpen, det tog oftast 2 varv i slängtrav innan vi var uppe i en rasande galopp utan kontroll hehe. Vi har haft många strider och det första halvåret var han näst intill mitt hatobjekt, ledsen att behöva säga det men han var så djävlig mot mig rent ut sagt. Jag tog vara på varje chans jag fick att kunna favorisera Philiac t.ex. som att ge Philiac störst morot m.m. Nu har vi börjat samspela i stället för att motarbeta varandra och passar som två pusselbitar gjorda för varandra.  Jag har valt att satsa på dressyren eftersom det är det han är mest lovande inom fast han fick 10/10 på löshoppningstest, och hoppar mer än väl och väldigt gärna dessutom. Men vi har inte lagt ner så mkt tid på hoppningen utan har bara tävlat lite smått vid sidan om på kul upptill LB. I dressyren rider vi nationell FEI och har nyligen kvalat till SM. Hoppas för fullt på att komma med, vore en sådan chans. Extra kul att det går så bra när man vet att man gjort allt jobb själv i stället för att glida runt på ngn annans trofé.


Jag & Bisse


Jag & Scopo Philiac


Jag & Brave Heart


Kommentarer
Postat av: Sofia iaa Boström

Kul att läsa! Ett tips, dela upp texten lite så blir det inte lika jobbigt att läsa :)

2010-07-01 @ 09:08:56
URL: http://sofiaiaa.blogg.se/
Postat av: emma

Blir väldigt frustrerad på en sak. Visst, super kul att du kvalat till SM, duktigt gjort på en outbildad häst, det måste jag säga, men sen att du skriver att det är extra kul om det går bra eftersom du gjort allt jobb själv och inte glider runt på ngn annans trofé. Det är riktigt frustrerande. Även om man har en super ponny så måste ju ryttaren ha mkt goda kunskaper att kunna rida denna ponny på sm nivå om den går det med den ryttaren. Att "glida" runt på en ponny, oavsett en sm ponny eller inte, så måste ryttaren rida minst lika mkt och träna minst lika mycket och lära känna varann under lång tid. Ngn annans trofé? Visst har ngn annan utbildat den ponnyn då men när en ny ryttare kommer upp på ponnyn kan det lika gärna gå back om inte ryttaren är duktig! + att du själv kollar och provrider och letar efter en super utbildad häst som redan gått hög dressyr, kallar du det då att du kommer sitta och glida runt på någon annans trofé den dagen du tävlar ett sm på den hästen??

2010-07-01 @ 18:39:01
Postat av: Linn

Dåligt formulerat av mig, vad jag menar är att man så ofta ser helt orutinerade barn/ungdommar utan ridkännslan som får en färdigponny att glassa på, finns många exempel på det. Menar inte att en duktig ryttare som har en ponny som inte räcker till inte ska få köpa en utbildad häst som den kan börja tävla på hög nivå direkt, var verkligen inte så jag menade(det tar ju tid att ta upp hästar på den nivån och som ponnyryttare har man ju inte all tid i världen precis :/ Hoppas du förstod nu när jag gjorde en bättre formulering (:

2010-07-01 @ 21:07:32
Postat av: emma

Lite klarare blev bilden av din formulering, och såklrt finns det sådana som bara åker, även på duktiga hästar och ponnyer, men tror inte att ngn ryttare som rider sm "glider" runt. Men det kommer nog bara bli fel om jag fortsätter och du fortsätter formulera m.m så vi släpper det ;p Båda förstod nog varandras åsikter tillslut (y)

2010-07-01 @ 22:18:53
Postat av: Linn

Även på SM finns det ryttare som bara åker häst :/ ok, ja (:

2010-07-01 @ 22:32:10
Postat av: Sabina Borenius- Satsningen som juniorryttare

Var det Veronica Simberg som ägde Braven innan? :) Han är sjukt fin iallafall!

2010-07-02 @ 23:15:01
URL: http://ronda.blogg.se/
Postat av: Linn

Nej han köptes direkt från sin uppfödare =)

2010-07-02 @ 23:26:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner