Ett vanligt dressyrpass med Braven

Datum: 2010-11-27 ~ Tid: 17:00:54
Äldre inlägg som jag valt att publicera igen eftersom vi har fått pass många nya läsare som inte sett det.
Jag brukar börja med att skritta ut en stund. Följer först en konstgjord ridväg där underlaget är ngt fastare än på en ridbana men inte lika stummt som på grusvägen. Sen när den tar slut fortsätter jag på grusvägen och rider som en runda så att man kommer tillbax till stallet, sista biten så är det en till "ridväg" igen. Rider på långa tyglar när jag skrittar ut.

När jag kommer in på ridbanan skrittar jag några varv till på långa tyglar sen plockar jag upp dem och rider honom ganska låg, lång och rund samt överdrivet ställd så att han släpper igenom och blir mjuk och lösgjord. Gör lite halter, halvhalter, skänelvikningar, öppnor, slutor och skrittpiruetter. Sidvertsrörelserna gör jag åxå lite överdrivna så han får trampa igenom lite extra.

När han är helt lösgjord och eftergiven så börjar jag trava i lite lägre tempo även här låg och lång i formen. Gör mkt volter och flyttar in och ut framdelen och ställer honom extra då och då för att kolla av så att han är eftergiven. Vill ha ett lätt stöd i handen. Vill absolut inte att halvhalter ska ha en fördröjning innan de går igenom eller att han biter sig fast eller liknande. Rider lite öppnor och slutor i den låga fromen och överdriver dem genom att ställa igenom bålen mer än nödvändigt. Tar några skrittpausar när jag känner att han eller jag behöver det.

När detta är gjort så rider jag upp honom i en normal form och rider rörelserna på ett korekt sett. Rider ganska mkt skänkelvikningar under mina pass, tkr han blir fin av det. Rider en del enkla byten med många skrittsteg för att han ska lära sig att slappna av och vännta på mina hjälper. Gör mkt halter och är noga med att han inte får steppa eller gå iväg, eftersom han gärna gör det (speciellt på tävling). När jag gör galoppökningar på spåret brukar jag ta in framdelen minimalt annars sticker han gärna ut rumpan. Rider mkt tempväxlingar så att han ska bli uppmärksam. Lägger lite småvolter där jag sätter honom i uppförsbacker och rider på lite så att han tar ut steget extra. 

När det känns som jag fått igenom det jag ville under passet om det så tagit (15min) eller (45min) så avslutar jag genom att trava av honom låg, lång och rund för att sedan skritta ut samma runda som jag började med. 


Brukar oftast rida ganska korta ridpass ca 20min ibland 40min om man inte räknar med fram/avskrittningen vill säga.

Hur ser ett vanligt ridpass ut för eran del?


Kommentarer
Postat av: Kajsa

Eftersom jag bara rider på ridskola och inte kommer i närheten av att rida privathästar så brukar mina ridpass planeras av min ridlärare.

2010-11-27 @ 17:35:20
URL: http://honfrannorrland.blogspot.com
Postat av: Jessika

Rider på ungefär samma sätt. Gillar verkligen att du skrittar så mycket i början, folk skrittar fram alldeles för lite tycker jag :-)

2010-11-27 @ 17:38:14
URL: http://festina-lente.devote.se
Postat av: gabrielle

trevlig helg! :)

2010-11-27 @ 17:44:10
URL: http://magnifiic.blogg.se/
Postat av: Jennie

När kommer resultatet på "Årets Roligaste"?

Är spänd på resultatet ;-)

2010-11-27 @ 18:08:14
Postat av: Amanda

Stoet jag rider brukar vara väldigt seg startad och kräver ganska långa, kluriga pass för att hon ska få utlopp för sin energi, så jag brukar rida allt mellan 40-60 min, om passen inte skulle ligga runt det så blir hon inte alls lika genomjobbad. Jag gör ganska mycket skänkelvikningar, öppnor & slutor och även enkla byten beroende på dagsformen :)

2010-11-27 @ 18:32:43
URL: http://sniglorf.blogg.se/
Postat av: Emma

bara så du vet så har jag sett bilder på braven och cupido på hipponized :/

2010-11-27 @ 18:43:51
Postat av: Sarah

när jag rider min egen häst så rider jag när jag har tid och hur vädret är. Rider alltid ut i skogen med han :)

Sen tränar jag en annan häst för en tränare varanan vecka. ca. 30 min ridning då.

2010-11-27 @ 18:48:01
URL: http://saaraholsson.blogg.se/
Postat av: Johanna

Ungefär hur länge skrittar du fram och hur länge länge skrittar du av?

2010-11-28 @ 11:20:16
Postat av: julia andersson

skulle du köpa sadeln eller? dålig stil om du inte säger till om du ångrat dig

2010-11-28 @ 14:22:54
URL: http://juliassaker.blogg.se/
Postat av: Emma Larsson

Skulle vara kul om ni kunde skriva om kandar tränset och dess olika bett till kandaret !!!

2010-11-28 @ 18:39:26
Postat av: Matilda

jag brukar göra som du, skritta "igenom" dom först. Tycker man får en mjukare känsla än om man börjar trava direkt. sen när jag har gjort lite sidvertsrörelser och lösgörande så brukar jag jogga igång dom lite lungt och samlar upp dom senare . I galoppen brukar jag faila lite så därför som sagt skrittar jag mycket. blir lite oense med min häst eftersom han är lite seg... Jag slutar ALLTID när det går som bäst, vill inte förstöra den härliga känslan :) även om jag bara ridit 30-40 min, dom mår bra av det med. brukar oftast lägga upp mina ridpass beroende på hästen och jag rider alltis ut varannan dag och försöker med lite dressyrarbeta på vägar/ängar eller bara busa !:D

eran blogg är super föresten !

2010-12-06 @ 21:52:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner