Unghästar

Datum: 2010-11-17 ~ Tid: 13:53:43

Tänkte ta upp lite funderingar som många har om unghästar. Jag är ingen expert, långt ifrån! Men jag kan i alla fall dela med mig av det lilla jag vet.

När man ska lära dem att fatta galopp så är det lättast att gör det i ett hörn av ridhuset/ridbanan. Ställer man hästen lite utåt så låser man det yttre frambenet. Vilket gör att den tar fram det inre frambenet först. Som i sin tur resulterar i rätt galopp.

Har hästen för lite framåtbjudning för att fatta galopp så kan man ta med sig en kompis och rida ut. En trygg häst i täten. Fatta gärna galoppen i uppförsbacke då är det mindre chans att unghästen orkar bocka.

Varför går unghästar bakom lod? Jo för att dom inte är tillräckligt starka att bära sig i en korrekt form ännu. När man bromsar för att bryta av brukar nosen hamna bakom lod eftersom unghästar inte har lärt sig till 100% vad de ska göra eller om de är pigga, då ger dom efter för tygeln men fortsätter springa.

Kom ihåg att alla hästar är mjuka i munnen innan någon förstör dem!


Kommentarer
Postat av: Sara

Jag har fått tipset en gång om att hoppa litet kryss för att lära hästen att fatta galopp...

2010-11-17 @ 14:21:55
Postat av: Anonym

Måste bara säga hur trevligt det är att se någon rida in en unghäst på allra bästa sätt, som du gör :) Att du tar det lugnt, låter det flyta på och inte stressar. Jag kan lova att du kommer att få en utmärkt häst i framtiden :D

2010-11-17 @ 14:39:15
Postat av: Moa

Hej! vår ponny var väldigt hård i munnen när vi köpte honom, det har blivit bättre nu. det kräver antagligen en hel del jobb att få honom mjuk i munnen igen, men har ni några tips på övningar att få honom mjuk?

MVH Moa

2010-11-17 @ 14:58:42
Postat av: Emma

Tur nog är min häst jätte känslig i munnen. Nästan för känslig tycker jag. Råkar man ta för hårt så drar han ner huvudet.Men är man mjuk så går det.

Jag var hård i hand förut. Men han har ''lärt'' mig att vara mjuk. ;)

2010-11-17 @ 15:23:25
URL: http://enallroundryttare.blogg.se/
Postat av: martina

Ingen häst, oavsett ålder och utbildningsgrad, ska gå bakom lod. Att skylla unghästen felaktiga form på för lite muskler är bara skitsnack. Lägg den i en längre, lägre form, lätta i handen och driv på så ska du se att den klarar bära sig utan att gå bakom lod.

Det finns aldrig någonsin en andledning till att rida en häst i en form bakom lod. Det är direkt skadligt och ett väldigt uppenbart tecken på att något är fel i ridningen.

2010-11-17 @ 16:06:08
Postat av: Anonym

Skulle du inte kunna skriva vad du tycker om att sitta ner på unghäst?

2010-11-17 @ 16:26:45
Postat av: Anonym

Det är väll ännu enklare att träna det ute i skogen/en väg. Där är det ju mer naturligt för en häst menar jag (a)

2010-11-17 @ 18:28:20
Postat av: Anonym

Jag håller med Martina, bra skrivet!

2010-11-17 @ 19:09:48
Postat av: Vanja

Hej, jag rider in en unghäst som är jätte pigg. Det är lite jobbigt när han inte riktigt kan slapna av för han är på hel spänn hela tiden :/ jag har försökt med att longera honom innan jag rider men han hetsar bara upp sig och trippar på tårna.

Vet ni hur man kan få honom att bli lugnare?

Mvh Vanja :)

2010-11-17 @ 19:28:53
Postat av: elvira - ridahest :D

Jättebra tips :) även fast jag inte har någon unghäst så kan det vara bra å veta^^

2010-11-17 @ 20:57:33
URL: http://ridahest.blogg.se/
Postat av: Anna

Du borde väl vara expert då du enligt egen utsago ridit in 30 hästar?



Personligen tycker jag det är enklast att lära unghästar galopp avsuttet eller ute i naturen.

2010-11-17 @ 21:10:59
Postat av: Camilla

Det bästa tipset av allt är att rida in sin unghäst i skogen. Finns inget som ger mer naturlig framåtanda i hästen plus att den blir modig, får självkänsla och balans och styra, skänkel och bromsa kommer automatiskt.

Lär den galoppera genom att trava efter någon i uppförsbacke, då faller de oftast naturligt in i galopp.



Sen kan man rida någon gång i veckan på bana i början men inte för mycket. Huvudsaken för en unghäst är att den har roligt och bjuder fram.



Detta är bara vad jag tycker :)

Fina bilder :)

2010-11-17 @ 21:21:37
URL: http://hastskotare.zoomin.se
Postat av: Anneli Johansson

Har ridit min lilla mkt ute med min andra häst i tätten även lite korta pass i paddocken, men har inte kommit så långt än :)

2010-11-18 @ 10:37:49
URL: http://atigas.mittspejs.se
Postat av: Louise

Tycker du verkar ha en väldigt bra syn på det här med unghästar(och mycket annat inom ridning över huvud taget).

Sålänge hästen inte hamnar i framvikt så tycker jag inte man ska haka upp sig på om hästen hamnar bakom lod - sålänge det är en unghäst :)

2010-11-18 @ 11:44:12
URL: http://livingwithbompa.blogg.se/
Postat av: Lina - Mitt liv med hästarna

jag rider in mina unghästar ute i naturen så det blir så naturligt som möjligt för dem, helst med en trygg ledarhäst framför. galopp brukar jag börja med i uppförsbacke, då de inte har lika lätt för att bocka osv då om de vill. :)

2010-11-18 @ 14:04:57
URL: http://sallberglina.zoomin.se/blogg.html
Postat av: Sabine Caroline Lundqvist

Viktigt och bra att tänka på är att unghästen har lättast att fatta från skritt än trav. :)

2010-11-18 @ 16:22:40
URL: http://enibas.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner