Bravens viktminskningar-viktökningar

Datum: 2010-10-12 ~ Tid: 11:18:43

Braven går inte ute på natt och har inte gjort det på hela sommaren. Anledningen till att han inte gör det är att han blir helt rabiat vid ridning. Han tror att han är någon slaggs flockledare och ska hela tiden tillbaka till sin flock. Så det är rent ut sagt omöjligt att få till ett normalt ridpass på honom. Han blir förvildad och bara testar hur han ska kunna komma tillbaka till sin hage hela tiden. Han stänger av för hjälperna och reser sig, kastar sig, bockar, skuttar, sticker m.m.

En anledning till att han inte går ute på natt är att han magrar av något fruktansvärt. Fast att vi tog in och fodrade med kraftfoder som ska bygga och muskler och få upp honom i vikt så var han lika pinnig. Han fick även hö i hagen fast att de hade gräs men han verkar helt enkelt inte finna tid eller ro till att äta när han är ute på nätterna. Han ska hela tiden ha kollen på alla de andra hästarna, bestämma vad de får göra, vart de får gå, hålla vakt över dem och busa så klart. Sen kan han säkert inte koppla av pga knott, myggor och flugor men det hade vi flugtäcke och sånt där långtidsverkande flugskydd till.

När vi försökte få honom upp i vikt åt han: Lusern i hackad form vilket ger bäst resultat. Lusern är ett grovfoder vilket många ofta misstolkar. De flest tror att det är ett kraftfoder och ger på tok för liten mängd för att någon synbar effekt på hästen ska märkas. Han fick även kli, korn och en gnutta olja. I olja är det mycket fett som i havre och det är fettet i havren som gör att hästar bli pigga där av fick han bara lite olja eftersom jag inte var ute efter att han skulle bli piggare utan bara öka i vikt. Han fick även hösilage. Som jag upplever att hästar har lättare för att lägga på sig när de äter än hö. Är troligtvis för att det är högre näringsinnehåll, mer energi och protein. Korn och kli innehåller också mkt protein och gör så att hästen ökar i vikt och kan bygga muskler. Korn är bäst i krossad form men har man inte möjlighet till en kross kan man ”skålla” kornet med hett vatten så att skalet bli mjukare. Skalet på korn är nämligen så pass hårt att om man inte mjukar upp det eller krossar det så kan inte hästen tillgodo göra sig det, utan det kommer i stället ut i hela korn bakvägen. Kli är väldigt fiberrikt och kommer från vete, men det är inte själva vetet utan kärnan man pulveriserar. Ger man hel vete blir det degigt i hästens mage och hästen kan få många olika komplikationer.

Den största bidragande effekten till att han gick upp i vikt och för en gångs skull stannade där även under sommaren var att vi släpade in och ut honom varje kväll och morgon så han fick ro att äta och bara slappna av och vila.


Brave Heart sommaren 2009


Brave Heart sommaren 2010

Snacka om att jag blev glad när han vart ytterst lite men småmullig i år!


Kommentarer
Postat av: Anonym

vilken skillnad!! nu är han hur snygg som helst! ;D

2010-10-12 @ 11:49:02
Postat av: Anonym

Vilken skillnad! Han är ju mkt finare nu än förra året. Det är en sak som är rätt rolig när man tar kort, för man ser hur mkt allt förändras (i detta fall hästar) Min häst hade värtsa fula rumpan å sånt förra hösten/vintern för då villa jag bara satsa på hoppning, så då struntade jag i att ha henne nere på tygeln, nu sen i våras har jag börjat satsa på dressyr och jobbar henne ner i form vart/hur jag än rider, det märks verkligen! Hon är jätte snygg nu jämfört med förra året!:) Nu tränar jag både dressyr & hoppning regelbundet för tränare, men hoppningen har jag lagt mer åt sidan, åker endast på tävlingar hos den klubb jag rider för, och har varit med och tävlat i lag i dressyr. Vilket blir att jag också rider mer dressyr hemma och i skogen, och hon har fått jättefina muskler!:)

2010-10-12 @ 12:08:43
Postat av: Jennysen

Ett tips för "hingstiga" valacker är att ge munkpeppar som är en torkad ört. Har funkat bra på båda mina tokar som inte heller kunnat slappna av i hagen utan måste valla, hålla koll och varit asjobbiga i allmänhet... :)

2010-10-12 @ 12:18:56
URL: http://jennysen.soclog.se
Postat av: caroline

Han är verkligen jätte fin nu, bra kämpat Linn! :D

2010-10-12 @ 12:52:32
Postat av: Stina

Munkpeppar funkar även på ston om de blir stiriga, får kramp i muskler osv vid brunst. Mitt sto har samma problem som Braven, munkpeppar gör det hela bättre iaf!

2010-10-12 @ 14:12:30
URL: http://santinaafsire.blogg.se/
Postat av: Annie :)

Jag skulle inte heller vilja ha min elit ponny ute på natten! vem har det?

2010-10-12 @ 14:16:08
Postat av: Ridproblem? Läs bloggen :)

Hellre lite mullig än för smal :) Han är jättefin nu :)

2010-10-12 @ 14:59:13
URL: http://ridkonsten.wordpress.com
Postat av: Tove Söderström - Ponnyryttare

Ojojoj vilken skillnad! :O

2010-10-12 @ 15:36:41
URL: http://vinterponnyer.blogg.se/
Postat av: Sandra

Han har blivit riktigt fin :) Har samma problem med min häst och kul att få tips och se hur andra gjort. Ger ungefär liknande foder som dig och har verkligen fungerat men man måste verkligen ha koll så hon inte tappar något ;P

2010-10-12 @ 16:53:29
URL: http://sandrabystroom.blogg.se/
Postat av: Emily

Det ser faktiskt inte ens ut som samma häst haha :) mycket tjusigare när han är lite biffigare och har mer hull! ^^

2010-10-12 @ 16:57:52
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Nathalie

Till stina.. Du vet väl att munkpeppar är det livskarens på? Alltså det går aldrig att tävla hästen om den någon gång fått det.

2010-10-12 @ 22:09:52
Postat av: Marcus

Hästar är så fina djur..men jag är lite rädd för dem..hmm?

2010-10-12 @ 23:05:25
URL: http://tokigamasen.blogg.se/
Postat av: Sanna

Skönt det måste kännas med en häst som tål protein iallafall ! Alla har det inte så lätt...

2010-10-13 @ 09:10:07
URL: http://adversity.blogg.se/
Postat av: tove

Gud va fin han har blivit i både rygg och ben ! Bra jobbat ! :D

2010-10-13 @ 13:24:04
URL: http://tovebackmansfotoo.blogg.seIn
Postat av: Emelie

Fast, Nathalie: Det är ju huuur många som helst som ger munkpeppar och tävlar..

2010-10-13 @ 17:13:15
Postat av: Anonym

Nathalie, varför får man inte tävla om man har gett hästen munkpeppar ngn gång? Inte för att jag själv använder det, min häst går nog upp lättare än ner skulle jag vilja säja, men kan va kul att veta ändå!:) Jag vet inte ens hur munkpeppar ser ut, men varför får man inte tävla då? :p :)

2010-10-13 @ 17:15:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner