:(

Datum: 2010-10-20 ~ Tid: 15:15:10
Idag hände en av de saker som inte får hända. När jag kommer till stallet i förmiddags springer Claudia som en galning i hagen ... Jag lyckades locka henne till mig med lite godis och benet kändes fint. Eftersom vi precis skulle åka iväg till ridhuset så tog jag direkt på transportskydden, lastade och åkte iväg. Väl framme tar jag av transportskydden och känner på benet som då har svullnat endel och är varmt. Ringer direkt till Lotta (equiterapeuten) och hör med henne vad jag ska göra. Vi fick åka raka vägen hem, kyla med kallt vatten i 15 minuter, torka benet, smörja med arnika och linda med paddar och fleecebandage. Ska snart ner igen och göra om samma procedur och hoppas för guds skull att svullnaden har gått ner ...
Nu blir det ett par dagars vila för Claudias del med promenader på asfalt och kyla flera gånger per dag, samt en liten hage igen. Kan tillägga att hon inte är halt och har heller inte varit.



Kommentarer
Postat av: Therese

Vad tråkigt "/ Hoppas att hon bli bra snart igen :)

2010-10-20 @ 15:26:14
Postat av: Camilla

fy.. :S vet hur det känns, min dam har skadat bogen och vi är inne på vår fjärde halta månad.. Vi ska vänta ett år och "se"...

2010-10-20 @ 15:35:23
URL: http://unafraid.blogg.se/
Postat av: Cajsa

vad tråkigt, :( vet att du alltid kan prata med dina läsare vi finns alltid här för dig ingrid.

2010-10-20 @ 15:35:50
URL: http://cajsamanda.blogg.se/
Postat av: olivia karelius

Usch, håller tummarna för att det blir bra!

2010-10-20 @ 15:59:33
URL: http://equestrianworld.blogg.se/
Postat av: Julia

nä fy vad tråkigt :(

håller tummarna för att allt ordnar sig igen Ingrid!

2010-10-20 @ 16:02:44
Postat av: liza

Neeej!! Usch, hoppas att det inte blir någonting av det! håller tummarna, stackars dig!

2010-10-20 @ 16:07:57
Postat av: Jenny

vrf springer hon så i hagen då? :s

2010-10-20 @ 16:17:06
URL: http://www.uptodate.jennyqarlsson.se
Postat av: Ingrid

Vilken häst springer inte i hagen ibland?? Hon har väll mycket energi och livsglädje.

Ibland undrar jag alltså ... :s

2010-10-20 @ 16:23:27
Postat av: Linnea Karlsson

Usch, inte kul när sånt händer! Men vi vet allihop att du är riktigt noga med din söta ponny så hon är snart bra igen! :)

2010-10-20 @ 17:15:11
Postat av: Jennelie

Nej men usch inte igen, att du jämnt ska ha sån otur :(

Hoppas verkligen hon blir bra snart så att ni kan komma tillbaka till 100%, ni ser så otroligt fina ut ihop.

2010-10-20 @ 17:22:31
Postat av: Elinor

Varför blir hon så svullen av att springa lite? det var ju lika dant förra gången ska inte hästar hålla för tt springa? vad ör det för fel på vanliga hästar egentligen dom har ju alltid massa skador och skit :P inte alls dra alla över en kam, men typ alla vanliga hästar häromkring är sjuka eller skadade jämt medan isisarna är frisk och hela

2010-10-20 @ 17:26:03
URL: http://engelstoft.se
Postat av: Amanda

fyfan, hoppas hon är oskadd! :( Lider med dig!

2010-10-20 @ 17:28:47
URL: http://eaqi.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Vadå för fel på vanliga hästar??? Du kanske inte är medveten om att Claudia just läkt efter sen senskada och blir senan överansträngd när det finns ärrvävnad är det jättelätt att den svullnar eller att skadan i värsta fall går upp igen. Lika dant förra gången ... alltså LÄÄÄÄÄS texterna och tänk lite innan du skriver för såna kommentarer som din gör mig jävligt förbannad.

Varför är det mindre risk att en isis blir skadad menar du? det är PRECIS lika stor chans att isisarna kan få en senskada. Men att det är fler vanliga hästar som är skadade kanske beror på att de flesta ryttare vill ha en VANLIG häst och inte en isis att lulla runt på i skogen, därav är det färre av dem, och färre skadade.



2010-10-20 @ 18:07:17
URL: http://dressyrmupparna.se
Postat av: emma

uush då... Hoppas hon blir bättre snart!

2010-10-20 @ 18:39:29
URL: http://emmaochpegasus.blogg.se/
Postat av: Majsan

Usch vad tråkigt, hoppas att det inte är ngt som håller i sig länge så att ni kan komma igång igen!! Håller alla tummar och tår nu för er 2!!

2010-10-20 @ 18:46:54
URL: http://majsankellidou.blogg.se/
Postat av: Leila

Usch va tråkigt! håller tummarna att det går bra

2010-10-20 @ 18:53:04
URL: http://pumsie.blogg.se/
Postat av: Helene

Usch vad tråkigt, hoppas det inte är ngt, måste vara superjobbigt att oroa sig över senan hela tiden.

Ang inlägget om isisar är det ju skrattretande, små ponnyer som vuxna män rider på, alla som klagar på Ingrid kan väl kolla där ist, huvudet rätt upp och stooor risk för förslitningsskador.

2010-10-20 @ 19:11:06
Postat av: Ingrid

Precis, dessutom är inte Claudias senskada en förslitning eller någon som orsakats genom ridning, hon skadade sig i transporten vilket jag har film på.

2010-10-20 @ 19:13:29
Postat av: Anonym

du kanskee sätter igång na för fort? att hon överanstränger sig o sen blire värre när hon springer i hagen.

2010-10-20 @ 19:25:30
Postat av: rebecca

åh fy vad tråkigt ! :( min ponny har en strålbensfraktur och vi kanske lär ta bort henne och hon är bara 7 år :(

2010-10-20 @ 19:47:57
URL: http://bestrebecca.blogg.se/
Postat av: Helene

Nä precis, en senskada kan hända vilken häst som helst när som helst! Håller tummarna för att svullnaden försvunnit!

2010-10-20 @ 19:53:09
Postat av: Ingrid Skoog

Det är 3 månader sedan hon blev friskförklarad och senan var helt läkt. Jag har precis börjat galoppera och ligger egentligen 1 månad efter i igångsättningen sen kan ju ni bloggläsare självklart avgöra att det är alldeles för fort, eller hur!?



Hon överansträngde senan PÅ GRUND AV att hon sprang i hangen, hon var inte överansträngd innan detta. SNÄLLA läs texterna, börjar bli riktigt jävla trött på att folk är så glappkäftade utan att veta vad dom pratar om!

2010-10-20 @ 19:59:03
URL: http://dressyrmupparna.se
Postat av: Céline

ÅÅh usch, hoppas att hon blir bra så snart som möjligt! håller tummarna!

2010-10-20 @ 20:21:02
URL: http://celines.webblogg.se/
Postat av: Jennelie

Haha kommentaren om isisarna var ju klockren, där finns båda tunga och långa människor på små ponnysar XD dock älskar jag själv isisar, underbar ras<3



och ang igångsättningen, Ingrid har gjort upp en plan med sin equiterapeuten och ringer henne så fort nåt är fel. Hon gör ju precis som hon ska?



Och Ingrid, ta in åt dig, vissa läser inte alla era inlägg å missar då vissa grejer, och har nog inte koll på hur längesen det är hon blev frisk. Men du gör allt du kan, så bara strunta i dem! :)

2010-10-20 @ 20:21:08
Postat av: Matilda Holmström

Isiskommentaren <3



det blir bra, Ingrid! (:

2010-10-20 @ 20:50:29
URL: http://Http://youthdressage.blogg.se
Postat av: annie

nej usch vad tråkigt "/

hoppas hon kryar på sig!

2010-10-20 @ 20:51:01
Postat av: Ellen h

nej vad tråkigt hoppas verkligen att det blir bra, bry dig inte om alla dumma komentarer, vem som hälst vet väl att hästar springer i hagen och har roligt, om de har livs glädje det vill säga. Lider verkligen med dig håller tummarna på att det blir bra.<3

2010-10-20 @ 21:05:52
Postat av: Linnéa

Att det ens finns människor som är så korkade att dom kritiserar hur du satt igång Claudia! Vet man inte hela historian ska man fan inte säga något ;S



Isiskommentaren in my heart asså, hahaha

2010-10-20 @ 21:08:26
URL: http://sheisnea.blogg.se/
Postat av: Amanda och Fanny

Vi håller alla tummar och tår! <3

HÄSTBLOGG www.systrarnaridsport.blogg.se

2010-10-20 @ 21:13:57
URL: http://systrarnaridsport.blogg.se/
Postat av: Elinor

hha vadå lulla runt i skogen, jag tävlar fan på högre nivå än vad du gör xD det finns en sport för islandshästar också och de är en av sveriges största raser så så få är det inte som vill rida på dessa små värdelösa hästar hästar. Varför tror du försäkringspremien är högre för halvblod än för isisar, därför de har räknat ut i statistiken att halvblod är känsligare än islandshästar och skadar sig oftare. Så ja islandshästar är hållbarare så det var inte bara en dum kommentar. Jag tycker bara att det är märkligt att hästen är så känslig så att den inte ens håller för att springa i en hage.

2010-10-20 @ 21:18:10
URL: http://engelstoft.se
Postat av: Ingrid

haha, sen när kom vilken nivå man tävlar på in i bilden? Jag är väl ganska medveten om att det finns fler än du som tävlar på högre nivå än mig. Sa jag att du lullar runt i skogen? nej, utan majoriteten.

Känslig, du vet inte ens vad du prata om. Har du någonsin hört talas om senskada så kanske du vet att senan är jävligt känslig efter, då är det inte så konstigt om hon blir svullen efter att ha sprungit som en idiot i hagen.



Varför blir hon så svullen av att springa lite? det var ju lika dant förra gången ska inte hästar hålla för tt springa? vad ör det för fel på vanliga hästar egentligen dom har ju alltid massa skador och skit :P

Hör du hur du låter eller?



2010-10-20 @ 21:40:40
URL: http://dressyrmupparna.se
Postat av: Annie :)

stackare, men det blir bra. verkar som du har stenkoll på läget!! Du kan i alla fall känna att du inte skulle kunna ha gjort något bättre :)

2010-10-20 @ 22:06:29
Postat av: isabell

Elinor:



halvblodshästar är mer värda än en islandshäst över huvud taget ?



en allvarlig skada kan ske vilken häst som helst, kvittar ju vilken ras det är!



Hästar är till för att springa och arbeta och om skadan skedde i transporten så kunde det lika gärna hänt en av dina islandshästar eller hur? för antar att du inte rider till tävlingarna när du är på så hög nivå...

Ingrid är bara väldigt försiktig med skadan och tar den på största allvar även om den är "läkt".



Sen vet jag ju inte svårighetsgraden på att tävla med islandshäst kan jämföras med att tävla dressyr. Man kan rida islandshäst bra, men sen rida som en bajshög på vanliga hästar.

haregötthej!

2010-10-20 @ 22:22:25
Postat av: Annika

fan Ingrid, bry dig inte om folk som påstår sig ha hållt på med hästar i hela sitt liv och sen inte har en blåsning om vad en senskada är! Att börja jämföra hästraser känns ju ganska okonstruktivt i sammanhanget? Handlar väl i vanlig ordning om avundsjuka? varför skulle man annars lägga ner tid och energi på att trycka ner andra? Kämpa på du, och var trygg i vetskapen att du gör det bästa för din häst!!

2010-10-20 @ 22:25:22
Postat av: vill inte skriva mitt namn för jag orkar inte med en massa påhopp!

Ingrid, tycker absolut inte att du gör fel med Claudia.

Det jag irriterade mig på var din kommentar om islandshästar. Dom är inga skogsmullar som man lullar runt på? Dom är lika mycket tävlingshästar som andra ponnyer är. Majoriteten har absolut inte islandshästar för att ha som skogsmulle. Islandshästar är dyra att köpa och jag tror inte man slänger iväg 60-70 tusen bara för att lulla runt i skogen.

Är så trött på att höra att isisar är skogmullar, men snälla, dom är verkligen inte det. Varför skulle dom vara det? För att dom har mycket päls och är kallblodiga? Isisar är lika mycket tävlingshäst som vilken annan ponny som helst!



Jag kommenterar inte nånting du gör med Claudia, tycker du är jätteduktig med henne, men som jag skrev innan, tycker inte om de du skrev om islandshästarna :)



Och Ellinor, du verkar tycka om att klaga på andra, eller hur?



2010-10-20 @ 22:27:11
Postat av: Reby

Ang. Islandskvinnan och hennes extremt övertänkta kommentarer så har jag ett statement: "Vanliga" hästar kanske inte är lika mycket värda som islandshästar, inte lika bra heller. Eller va?!



För det första, vad är en sena? Det är ett "band" som håller ihop muskel och ben. De är lika känsliga på alla hästar, och blir obviously mer känsliga efter en senskada (jag menar det säger väl sig självt?).

För det andra skulle jag verkligen inte vilja påstå att islandshästar är de mest "hållbara" hästarna. Islandshästar kan också bli halta, you know. Men om det är det man ska titta på när man letar häst istället för att leta efter en häst man faktiskt tycker om och som uppfyller ens ridmässiga krav så ah, way to go.

2010-10-20 @ 22:30:21
URL: http://reby.blogg.se/
Postat av: Emma

Ellinor: du får nog läsa på lite innan du kommenterar så dumt... som ingrid och andra har skrivit är senan väldigt känslig, tänk dig själv om du har blivit skadad och springer för fullt, det är ju klart du kommer bli svullen runt skadan!



Ingrid: du gör ett toppenjobb med din häst! du ska verkligen inte ta åt dig vad vissa säger. och att du skulle sätta igång henne för snabbt, hallå liksom? tre månader är lång tid. Lycka till med fina claudia och duktiga dig, håller alla mina tummar och tår att hon blir bra

2010-10-20 @ 23:16:09
Postat av: Mira Nyberg

Ingrid, det finns ingen annan som gör det jobb med Claudia bättre än du! Du sköter det galant och kommer göra det i fortsättningen för hon kommer bli helt återställd och fin. Det finns defenitivt ingen anledning att folk ska lägga till en massa onödigt skit om islandshästar och halvblod? Claudia är Welsh Partbreed så släpp allt skitsnack. Varför käfta ifrån när Ingrid förklarat hur ohon fått skadan? Så extremt onödigt. Ellinor, skärpning. Hon är känslig, men du verkar inte riktigt förstå att det finns skriftliga bevis på att skadan är läkt sedan 3 månader tillbaka? Lyssna på Ingrid, käfta inte emot och skippa skitsnacket! Lycka till nu Ingrid, önskar dig all lycka och håller tummarna!



Tack för mig!

2010-10-20 @ 23:31:50
URL: http://miranyberg.blogg.se/
Postat av: Annelie

60-70 tusen är väl inte speciellt mycket för en häst?

2010-10-21 @ 07:04:57
Postat av: Elinor

Jag tycker det är löjligt att ni håller på att värdera vanliga hästar som bättre och isisar som sämre de är precis lika bra på olika sätt, precis som att travare är bra på sin grej och westernhästar är bra på sin grej, finns ingen gren eller hästras som är bättre eller sämre än någon annan. Jag nedvärderar inte vanliga hästar, jag har själv ridit vanlig häst förut innan jag började med isisar, det enda jag säger är fakta och det är att de är känsligare och får mer skador och det är sant och uträknat av försäkringsbolagen och därför är det dyrare premie att försäkra andra hästar än islandshästar. Jag vill att ni ska sluta snacka skit om en viss ras, de är inga skogsmullar, de har precis lika stor sport som ponnyerna, det är alltid flera hundra anmälda på varje tävling och det finns SM, NM och VM. En islandshäst är inte alls någon billig skithäst utan kostar alltid runt 50-70 även om det bara är en familjehäst, tävlingshästar ligger på runt 150-500 000 och det finns inte många tävlingsponnyer som ligger på de priserna. De är precis lika bra som dressyrponnyer, islandstävlingar är dressyr men det är två extra grenar + att det är grymt mycket svårare att tävlingsrida gångarter än att tävlingsrida en tregångare. De är precis lika mycket tävlingshästar som era och är inga grova tröga hästar utan har en enorm vilja och power. Så jag tycker ni ska ta reda på fakta innan ni vräker ur er era fördomar om att dom är små raggiga ponnyer som bara lullar runt i skogen. Min raggiga häst är lika mycket tävlingshäst som era och är värd ca300 000 så jag tycker det bara är omoget att klanka ner på islandshästen som ras. Och ja halvblod är dyrare Om de är elithästar, men hur många är elithästar? Och ja ni tjejer ni får tycka att jag är dum i huvet, jag bryr mig faktiskt inte, men jag tycker ni är löjliga när ni nedvärderar islandshästen och säger att den är sämre än vanliga ponnysar.

2010-10-21 @ 08:17:26
URL: http://engelstoft.se
Postat av: Eleanor

Hoppas att det inte blir några större problem :( Det är alltid tråkigt när något händer med hästen, speciellt om man inte är riktigt säker på vad som hänt.

2010-10-21 @ 08:35:57
URL: http://lalleryd.blogg.se/
Postat av: Frida

Elinor: Jag får bara damp på dig, om hon gör så jävla fel sluta besöka bloggen!!!!!

2010-10-21 @ 08:38:54
Postat av: Emma

Gud hur moget är det att sitta och prata om vanliga hästar egentligen? Vad fan är VANLIGA HÄSTAR?

Jag har aldrig hört talas om det, det va nog det dummaste jag någonsin hört!:O



Inga hästar är vanliga hästar, jag kan lika gärna säga att Ridtravare är vanliga hästar. FÖR ALLA ÄR HÄSTAR MED OLIKA INTRIKTNINGAR.

Det är dumt att jämnföra olika hästraser. Dom är bra på det dom gör. Samma sak, inte fan går man runt och jämnför människor?

Jag blir så jvla är när man diskuterar om hur mycket dom är värda. och bla, bla ,bla.

Dom har blivit värdesätta för det dom gör.

Ska du helt plötsligt sälja din isis som en hopphäst och hästen knappt kan hoppa 70 cm utan att riva. Såklart att du inte får pengar för den då?

Hästarna är ju bra på sin sak dom är avlade till.

så lägg ner med det där snacket om att jämnföra hästarna. Det är gryyymt patetiskt och omgoget -.- ;)

2010-10-21 @ 08:39:06
URL: http://enallroundryttare.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Elinor, vem var det som nedvärderade från början? det var DU som satte vanliga hästar och isisar i olika kategorier. Du kanske ska tänka före du skriver, för det du skrev från allra första början var ju inte så genomtänkt det heller.



2010-10-21 @ 09:19:25
URL: http://dressyrmupparna.se
Postat av: Jennelie

Elinor: Tåliga isisar? inte tåliga än varmblod eller connemaror, enligt min erfarenhet. Mitt i sommaren, skulle ut och ge dem hö på e.m, hade ös regnat hela dag, alla hästar kom, utom 1, islandshästen, vi började leta och hittade henne stående i skogen, dygsur och skackade, en tjej sprang och hämtade grimma och grimskaft och efter en staplig promenad till stallet stod hon i en box och blev torkad. Samma kväll var hon sitt vanliga jag, i samma hage i samma väder stog connemaror, varmblod, fjordingar, russ, svensk ridponny och fler rase. Men bara HON som påverkades. Dem hade även en till isis som inte var påverkad.



Det händer bara, ingen vet varför, men det har inte med rasen att göra, har med med otur eller individ.

2010-10-21 @ 11:39:40
Postat av: Linda

Ingrid du e super duktig med de du gör, läser eran blogg varje dag och tycker de är jätte spännande.

Jag har några frågor och hoppas du kan svara lite snabbt på dom även fråga linn va hon tycker, vore jätte snällt. jag vill satsa på dressyr med min ponny så utgå från dressyren.



1. va ska jag tänka på med min sits?

2. va finns de för bra övningar för att stärka hästen så han orkar gå samlad i kort galopp?

3. övningar för att träna kondítion?

4. min ponny e tränad sen april i år, inriden förra året men stod sen augusti till april när jag tog över han, han är väldigt lättlärd och arbetsvillig, han tycker de är jätte kul att arbeta och e duktig, de jag undrar hur mycket kan jag begära av honom? hur snabbt kan jag gå fram i hans utbildning? han är 5 år och när jag fick han va han endast inriden och inge utbildad alls kunde framåt skänkel ungefär men knappt de.



den sista frågan blev kanske lite komplicerad men ni kan kanske försöka svara på den:)

2010-10-21 @ 11:39:54
Postat av: Jeeeennnny

hjääääälp mig, vilken header ska jag ha? tacksam för svar :)

2010-10-21 @ 12:19:27
URL: http://jennyhellstrom.blogg.se/
Postat av: Elin - en hästblogg med en otrolig sköthäst

Fin bild! :)



Håller tummarna för att Claudia blir bra snart! :)

2010-10-21 @ 16:14:49
URL: http://lizzylover.blogg.se/
Postat av: Anonym

jamen, alla som snackar isis, det är helt säkert en rolig sport och blabla, men liksom, om ni tänker så tror jag att ingrid och linn skulle kunna sätta sig på era islandshästar och rida ett vettigt dressyr program medan en som bara håller på med isisar skulle inte kunna sitta upp på deras hästar och rida dom, och kom inte och säg att jag nedvärderar dom för jag har själv ridit isis. men asså, dressyr hästar,ponnier hopphästar och ponnier, det är liksom så mke mer att rida sm i dressyr på vanlig häst en på isis, det är bara det, ingen kommer ifrån det, det går liksom inte att beskriva. ja isisarna kanske är tåligare än ädla ponnier som Claudia, å andra sidan så slipper vi fång och allt annat som dom mke lättare får än andra.

2010-10-21 @ 16:51:46
Postat av: till elinor

du kanske rider på en svårare nivå men dt syns på lågnt håll att du inte kan ett skit om hästar ;p

2010-10-21 @ 16:54:45
Postat av: Jessica

Till Ellinor;

Vet att det blir jävligt mkt påhopp, men nu blev tom jag förbannad.

Konstigt att det är uträknat av försäkringsbolagen att halvblod blir skadade oftare, när det faktiskt är den vanligaste rasen + att de oftast är hopp och dressyrhästar. Inte så jävla konstigt, eller hur? Hur ofta ser du en islandshäst hoppa en bana på 1.50? Eller en islandshäst som gör samma arbete som en dressyrhäst som går högre klasser i dressyr? Inte ofta, antar jag.

Visst, det finns höga klasser för islandshästar också, men det är ju inte i närheten av lika ansträngande och högre skaderisker som i t.ex. hoppning. Och när dessutom Claudia blev skadad i en transport, precis som en tidigare skrev; det kunde varit din häst. Det kan hända vem fan som helst. Klart att Ingrid tar det jävligt lugnt och blir väldigt orolig när Claudia sprungit och hennes ben svullnat igen. Jag vet själv känslan, du borde itne ens uttala dig förrän du vet.

Ingrid, hoppas det löser sig för er!

2010-10-21 @ 21:13:36
Postat av: Anonym

till den som skrev "ingrid och linn skulle kunna sätta sig på era islandshästar och rida ett vettigt dressyr program medan en som bara håller på med isisar skulle inte kunna sitta upp på deras hästar och rida dom"

Där har du väldigt fel. Det är sååå mycket lättare att rida en häst med tre gångarter än en häst med 5. Jag skulle i sånt fall vilja se ingrid/linn sitta upp på en islandshäst, sitta ner i sadel och sen se dom trava, göra galoppombyten i serie och få dom att göra skänkelvikningar i galopp.

Asså, islandshästar är byggda på HELT annat sätt än dom ädlare hästarna så det funkar inte så. Jag själv rider isisar och "vanliga" hästar lika ofta och det är såååå mycket lättare att rida "vanlig"!

2010-10-21 @ 23:22:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner