Jägare såg fel - sköt familjens häst

Datum: 2010-10-07 ~ Tid: 22:00:46

Läste om en häst i Örebro som blivit beskjuten i sin hage.
Ja det står rätt, hästen befann sig i sin hage när den blev skjuten, inte i skogen. Det var vildsvinsjakt och en jägare fick syn på något som rörde sig och sköt illa kvickt.

Jag tycket att det är jätte tragiskt för de som hade hästen. Sånt här ska inte få hända.

Jag trodde att man var säker om man lät bli att rida i skogen under jakttid, men tydligen inte. Jag kanske får tänka om.

Kanske ska man tipsa täckestillverkarna om att vi behöver ha neonfärgade täcken till hästarna när de går ute i hagen eller ska man ta en spritpenna och skriva på täcket: Skjut inte, jag är en häst.

Hur skyddar man sin häst mot jägare? Skriva och ge ditt förslag.




Kommentarer
Postat av: Ebba

Tycker absolut att jägarna måste se sig för och tänka sig för innan de skjuter av, gör de inte detta kan de bli SÅ fel!

Tack för en bra blogg!:D

2010-10-07 @ 22:04:01
Postat av: Ingrid

Reflextäcke och reflexgrimma :D

2010-10-07 @ 22:11:03
Postat av: Anonym

Jag har hört om detta för ett par år sedan, lr e detta ngt nytt? LÄste iaf om det för ett tag sedan, i örebro.

kan man inte se skillnad på ett vildsvin å en häst får man ju fan skaffa glasögon!

2010-10-07 @ 22:13:31
Postat av: Linnea op de weegh

HHAHAHA, bra idé! :).men ska inte vara någon fara att rida ute i skogen under jakttider, då jägaren till och med ska kunna urskillja kön på djuret(och då måste man ju se djuret tydligt). De som hänt är ju tragiskt och de har ju begått ett STORT misstag av denna jägare. :(

2010-10-07 @ 22:23:02
URL: http://linneaopdeweegh.webs.com
Postat av: Vixen

Det här hände i Vingåker i slutet på sommaren....

2010-10-07 @ 22:29:18
Postat av: ronja

Hästen var en brun travare, med ett BLÅTT täcke, och jägaren sa inte ens förlåt till familjen, och han fick inga böter, ingeting.. han fick tillomed behålla sin vapen lincens .. :(

2010-10-07 @ 22:41:18
URL: http://ronjarebecka.blogg.se/
Postat av: Paulina

Egentligen får inte en jägare avfyra ett skott förens den är 100% säker på att de är de djuret de jagar. De blir av med licensen, kan få höga böter och ev fängelse ifall de gör det ändå.

Dock så är rexlexgrimma & reflexdelar på täcker effektivt, de hade vi på hästarna då vi stod i ett stall vid en stor skog/åker!

2010-10-07 @ 22:48:30
URL: http://ponnypuff.blogg.se/
Postat av: Emily

Massor med reflexer och väldigt färgglada täcken! Vi har tur med våra hagar som omger våra hus & stall för då är det nästan alltid någon byggnad i bakgrunden av hästen så då hoppas jag verkligen inte att de skjuter få då kan de t.o.m träffa en människa :S Och det händer ju ofta. Annars är väl bästa sättet att ta ett gevär själv och ge igen med samma metod ;) Kanske inte så lagligt men jag skulle då hämnas om någon jägare sköt min häst! Vi har en del jägare häromkring och deras jakthundar springer in i hagarna hos våra hästar :S Skrattar nästan lite när de blir utjagade av min ena häst haha ^^

2010-10-07 @ 22:48:32
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Elinor

så otroligt klantigt, stackars hästägarna :(

2010-10-07 @ 23:34:38
URL: http://engelstoft.se
Postat av: my

Jag tycker det är HELT SJUKT att sånt här kan hända!! Man ska inte behöva skydda sig alls över huvud taget, om man inte ser vad det är för djur man siktar på så SKA MAN FÖR I H*LVETE INTE SKJUTA!! :O Jägarna måste ju liksom kunna se skillnad på om det är en hane eller hona de siktar på så då är det självklart att de ska kunna se skillnad på ett vildsvin och en HÄST!! Stackars ägarna och stackars häst :( Den mannen borde aldrig fått vapenlicens från första början :(

2010-10-07 @ 23:40:39
URL: http://myalfredo.blogg.se/
Postat av: viktoria

Om det är de jag läst om också så har jag för mig att hästen haft ett vitt täcke på sig så tror inte att täcken skulle hjälp.. tyvärr

2010-10-07 @ 23:46:24
URL: http://viiktoriakarlsson.blogg.se/
Postat av: Hanna :)

gud så hemskt!!



2010-10-07 @ 23:49:22
URL: http://hannabresellss.blogg.se/
Postat av: Jennelie

Problemet tror jag är dessa gamla gubbar som fortfarande jagar, jakten är typ deras passion efter att dem gått i pension, men dem blir så sega att dem regarear snabbare i handen än i ögat. Men jag tycker det är helt sjuk.

Dem ska t.o.m se skillnad på en häst och älg om man rider i skogen! för dem ska skjuta för att döda=med huvud eller hjärta, och huvudet ser man ju att det är en häst och vid hjärtat sitter en "unge", att skjuta i rumpan är inte tillåtet då djuret kan springa långt innan det stupar och dör långsamt.



Åldergräns för jägare kanske vora nåt? Eller kolla om dem verkligen är okey att fortsätta jaga vart 4:de år?



Stackars häst å ägare, tror jag lästa om det i augusti-september, är nog samma?!

2010-10-07 @ 23:56:02
Postat av: Linda

Hästen va en travare men hade VITT täcke. hästen stod bara några km från mitt stall så kan säga jag e jätte orolig varje gång jag hör ett skott.

den som sköt hästen va inte ens en jägare, han hade bara fått en licens. (Minns inte precis hur de va)

2010-10-08 @ 06:34:10
Postat av: Linda

Hästen va en travare men hade VITT täcke på sig. Den stod bara några km från mitt stall så e jätte orolig varje gång jag hör ett skott.

De va inte ens en jägare han hade bara fått licensen. (Minns inte precis hur de va)

2010-10-08 @ 06:55:14
Postat av: Cherie Mårtensson - En blogg om mitt liv

Det är så fruktansvärt tragiskt när sådant händer. Jag tror lite på din idé att man behöver lite mer färg på täckena, det skyddar kanske lite. Men sen är det många som inte har täcke till sina hästar.

2010-10-08 @ 07:12:38
URL: http://cheriemartensson.webblogg.se/
Postat av: johannakindvall

hämskt! Självlysande material kanske?

2010-10-08 @ 07:16:06
Postat av: hannah. :)

shhit, när hände det. ;oo

fan vad hämskt. som en sa innan så får han inte avfyra ett skåt innan man är 100 % säker på sitt mål.

mebn det är ju hemskt att få vet att sin häst har bblivit sjuten i sen egen hagen ;oo

2010-10-08 @ 08:34:51
URL: http://hoppflickan.blogg.se/
Postat av: Lotta

Vi har sammarbete med jägarna och bestämda dagar för jakt. De dagarna har vi hästarna inne. Dels för att de inte ska bli rädda samt att de inte ska bli beskjutna.

2010-10-08 @ 08:39:32
URL: http://hastfotografen.webblogg.se/
Postat av: Elena

Asså saken är ju att man ska inte behöva ha på sin häst massa knalliga täcken osv! När hästen är i sin hage ska den ite bli skjuten! Det är jägarens förbannade plikt att veta vad det är han skjuter på! Annars ska han inte ha jaktlicens från första början!

2010-10-08 @ 08:42:12
URL: http://pappaslillaellie.blogg.se/
Postat av: Linda

Plus att hon hade varit ute och fodrat hästarna precis innan de hände.

men som sagt han va egentligen ingen riktig jägare, men självklart ska man ändå va säker på va man siktar på.

2010-10-08 @ 08:49:50
Postat av: Tina

Det var ju längesen det hände nu, men hästen var brun med ett blått täcke och syntes. Jägaren var bara skjutgalen och sköt innan han ens hade tittat.



Det värsta är dock att han inte fick något som helst straff, vare sig böter, indragen vapenlicens eller nåt... Det är sjukt!

2010-10-08 @ 09:05:13
URL: http://tjockobbe.blogg.se/
Postat av: Johanna

Själv tycker jag inte att jägare ska få skjuta in i en hage, man brukar ju oftast se de vita banden som går runt liksom. Sen måste dem ju kolla så att dem är 100 på vilket djur det är som rör sig. Neonfärgade täcken tror jag faktiskt skulle va något. Jägarna ser dem ju lättare då och kan då lättare avgöra att det är en häst.

Jag tycker inte att man ska behöva ha hästarna inne vissa dagar, jägarna ska helt enkelt skärpa sig! Nu var det här ingen jägare men ändå. Hemma hos mig är dem ute senare på kvällen, när det är mörkt och skjuter vildsvin och snart börjar älgjakten så de kommer att skjuta typ 24/7 här omkring, kul! Då blir det ridningen i ridhuset varje dag:(

2010-10-08 @ 09:14:06
URL: http://dressyrnorden.bloggplatsen.se
Postat av: Louise

Var detta nytt? För tror jag hört om detta innan, och den hästen hade dessutom vitt flugtäcke!! Hallå, hur många vita vildsvin finns det? >.<

2010-10-08 @ 09:19:26
Postat av: Linda

Hästen hade VITT flugtäcke inte blått om de inte hänt någon mer hästägare, detta hände i augusti i hampetorp.

Sen sägs de att han sett ett vildsvin och sköt men träffa hästen ist men hur vida de stämmer vet jag ej men ser man andra djur i närheten av djuret man tänkt skjuta så skjuter man inte!

2010-10-08 @ 09:33:39
Postat av: Emma

Fasen vad hemskt :( Tycker synd om både hästen och ägarna. Reflexer är det enda jag kan säga.

2010-10-08 @ 09:35:01
URL: http://sandybelloemma.blogg.se/
Postat av: Anonym

Det är sjukt men något ännu sjukare är att våran grannes häst blev dödad igenom att någon sjuk människa stoppat upp ett föremål jämte ändtarmen så att hästen pinades och förblödde ihjäl under natten!

2010-10-08 @ 09:47:06
Postat av: Emma

''Viktigt att notera är att kultingförande sugga alltid är fredad året runt''



Det står så inom Jakt för vildsvin. (Tjerna) suggorna får man inte skjuta! Så dom borde väll ändå hålla koll på om det är en häst, vildsvin , hund , älg m.m om dom skjuter, dom ska ju veta vilket KÖN dom skjuter! Därav borde dom, eller SKA dom veta vilket djur dom skjuter!!

Man ska inte behöva skydda sig med reflexer varken i hagen eller när man rider ut . Jägaren måste ha full koll på vad dom siktar emot, annars är det inte lagligt.



Jag tror inte den där jägaren är riktigt frisk i huvudet när dom skjuter mot fel djur. Det är ju skillnad på en fet gris som är max 1 meter, och en häst som är över 1 20? Blir så arg, att dom inte tar hans licens ens? Gush , vilken värld vi lever i då! -.-



citeret från : http://sv.wikipedia.org/wiki/Vildsvin

2010-10-08 @ 10:19:38
URL: http://enallroundryttare.blogg.se/
Postat av: Linnea

Jag vet inte om det skett någonting nytt eller om detta är samma som skedde i sommras.. men de som skedde i sommras var i alla fall att jägaren sköt ett varmblod som stod i sin hage med VITT flugtäcke. Jag förstår inte hur man kan se så galet, med tanke på att varmbloden oftast är ca 155-160 cm i mank höjd och ett vildsvin inte mer än 90-100 cm.. sen att varmblodet dessutom hade VITT flugtäcke på sig, ett vildsvin är mörkbrunt inte vit som hästen var. Det som också är mer hemskt i detta är att endast 10 minuter innan hade dottern i familjen varit ut och fodrat hästen, tänk om han hade skjutit människan.

Det värsta är att detta inte följde av några straff och jägaren i händelsen fick behålla sin jägarlicens.. Svensk lagstiftning måste få en förändring när det gäller brott mot djur!

2010-10-08 @ 10:31:55
Postat av: sofie

nej va hämskt!!



om jag hade haft häst / ponny , hade jag dränkt min häst med bara reflexer !!

Precis överallt !



finns ju vääldigt mkt på hööks tror jag att de va

eller skå skulle man vilja ha hästen inne men de går ju inte -.-'

2010-10-08 @ 15:23:11
Postat av: bella

Ni säger att jägaren är dum i huvudet som inte var säker på vad det var han sköt på. Men sanningen är den att jägararna idag har 0 respekt! Dom flesta bara skjuter utan att se efter vad det är dom skjuter på. Så fort det rör sig så är dom framme vid avfyraren på sina jävla gevär. Jag tycker att reglerna ska hårdna och bryter man dom borde man inte få jaga!



En häst i norr blev skjuten när ägaren var ute och red i skogen berätta pappa häromdan.



SHIT i Hampetorp? Omg. Där bor jag nästan :o

2010-10-08 @ 18:05:39
Postat av: Olivia Gustavsson

fy vad hemskt !

2010-10-08 @ 18:17:04
URL: http://oliiviiagustavsson.blogg.se/
Postat av: Josse

Puckon!



Nått J*vla pucko hade skjutit en häst med luftgevär här nere i Småland för någon vecka sen... Skitstövel...



2010-10-08 @ 20:08:28
Postat av: Madde

det var inte i vingåker jag bor granne med dom som ficks hästen sjuten det känns ju jätte tryck att bo nära när man själv har hästar :O

2010-10-08 @ 21:37:12
URL: http://Maddoe@BDB
Postat av: Julia

För det första MÅSTE jägaren vara säker på att den siktar på rätt vilt och veta vad som är bakom.



Jag och pappa har diskuterat det där jättemycket just eftersom han är jägare, och han säger det att man måste vara säger på vad det är man skjuter mot, även vad som finns bakom djuret man skjuter mot, han har berättat om en bonde som skrev Ko på sina kor en gång under jakten med stora vita bokstäver.



Men jag fattar inte hur man bara kan skjuta utan att kolla vad det är man skjuter mot, man måste vara lite skjutgalen om man gör så.



Snackade med en tjej på en hemsida som fått sin brunskäck skjuten i hagen, och hur många skäckar finns det av rådjur, älg och vildsvin?

2010-10-08 @ 23:34:54
Postat av: Sandra

vet en som hade sin häst på sommarbetet nu i sommras, den gick med ett VITT flugtäcke och hade kompis i hagen utan täcke. jägare sköt, fick inga böter och belv inte heller av med vapenlicens.

men tanke på att det finns ca 10 vildsvin i sverige som är VITA så tycker jag det var lite konstigt att man inte kolla lite nogrannare...

2010-10-09 @ 00:36:48
Postat av: Gabriella

Jag känner hon som ägde hästen, och den hade redan tillochmed täcke på sig. Dock inte neonfärgat men blått och vem ser inte att en stor travare med täcke på sig inte är ett vildsvin? helt sjukt ju.

Värst är det dock för hon som äger hästen, riktigt deprimerad blev hon, fast det är ju inte direkt så konstigt.

2010-10-09 @ 16:08:38
Postat av: Elin

vi har starka färger på alla våra hästar :)

2010-10-09 @ 21:05:00
URL: http://nellasella.blogg.se/
Postat av: Elin

läste om detta i travrounden, fattar inte hur man INTE kan se skillnad på en häst & ett vildsvin

2010-10-09 @ 22:02:21
URL: http://elinevaldssonolsson.webblogg.se/
Postat av: evelina

2010-10-10 @ 15:34:50
URL: http://bba
Postat av: evelina

usch! jag brukar rida ute även fast de är älgjakt, men har då både reflex jacka på mej och reflextäcke på ponnyn,hon är svart så de är inte så stor chans att hon blir tagen som varken älg eller rådjur, ( bor på åland, har ingen vildsvinsjakt här) men tycker ändå att de är obehagligt! ;S

2010-10-10 @ 15:36:44
URL: http://bbaratretton.blogg.se/
Postat av: evelina

usch! jag brukar rida ute även fast de är älgjakt, men har då både reflex jacka på mej och reflextäcke på ponnyn,hon är svart så de är inte så stor chans att hon blir tagen som varken älg eller rådjur, ( bor på åland, har ingen vildsvinsjakt här) men tycker ändå att de är obehagligt! ;S

2010-10-10 @ 15:36:51
URL: http://bbaratretton.blogg.se/
Postat av: sara

Fy fan sånt där får bara inte hända!

Jag rider ALDRIG ut i skogen så länge det är älg jakt oavsätt om jag har reflexer på så rider jag aldrig ut jag ör för feg för det

2010-10-10 @ 17:17:19
URL: http://emelont.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner