Kvinnersta

Datum: 2010-10-13 ~ Tid: 11:24:21



Jag började på en skola här i Karlskoga men trivdes inte, så jag gick bara 8månader där och gjorde praktik resten av tiden fram tills sommarlovet. Praktiken gjorde jag mest för att jag inte skulle slöa till mig och sedan inte orka börja skolan igen.

Så nu går jag mitt andra år fast att jag egentligen ska gå mitt tredje. Men jag tycker det är viktigare att trivas än att bli av med en gnutta tid. Det är när man trivs som man utvecklas och lär sig som bäst.

Skolan jag går på heter Kvinnersta och ligger en bit utanför Örebro. Kvinnersta är ett häst och lantbruksgymnasie. Man kan gå inriktningarna trädgård, skog, jord, djurvård och häst.

Linjen jag går heter lärlinghäst. När man har gått klart så får man en hästskötarexamen. Jag läser även till några extra skolämnen så att jag får högskolebehörighet när jag gått ut. Inte för att jag är så sugen på att plugga vidare just nu men man vet aldrig om nått år eller så.

Lärlingsprogrammet fungerar så att vi är i skolan varannan vecka och gör praktik varannan vecka. I och med att vi bara har hälften så lite skoltid som alla andra linjer betyder det att vi måste utföra allt dubbelt så snabbt. Detta är alltså ingen slapplinje utan för den som är villiga att lägga manken till och kämpa sig fram.

Förra året gjorde jag praktik i ett tävlings stall med hoppinriktning, trivdes inte fullt ut där så i år är jag på ett annat ställe.

Jag är på en liten ridskola där hästarna går lektion ett par dagar i veckan och rids av sina fodervärdar de andra dagarna. Det bettyder att de är väldigt välridna om man gemför med andra ridskolehästar och de flesta av dem tävlar upp till och med LA nivå.



Har ni fler frågor? Det är bara att fråga på :)



Slänger upp bild på två av hästarna från ridskolan, Casir & Zquasch (:


Kommentarer
Postat av: Ridproblem? Läs bloggen :)

Vad skönt att ha praktik varannan vecka :)

2010-10-13 @ 11:53:21
URL: http://ridkonsten.wordpress.com
Postat av: bella

Man kan gå djur också :)

Min bror går andra året på kvinnersta med inriktning djur, så han kan bli typ djurskötare, utbildar han sig mer kan han bli assistent åt vetrinärer.

Han kan sen jobba i djuraffärer eller på zoo :)

2010-10-13 @ 12:30:32
Postat av: Linn

Just det ja, ska lägga till det :) Glömmde bort det bara (=

2010-10-13 @ 12:36:58
Postat av: naliie

riktigt bra blogg :D

2010-10-13 @ 14:10:57
URL: http://naliie.blogg.se/
Postat av: Sanna

Kvinnersta är bäst!! Gick Nv Djurvård och tog studenten 09 :)

2010-10-13 @ 21:06:28
URL: http://flickanberra.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner