Laser

Datum: 2010-10-05 ~ Tid: 23:24:42

Eftersom ni skriver att vi kastar pengarna i sjön när vi ser till att få våra hästar laserbehandlade, så tänkte vi ta upp detta ämne då vi anser att ni har fel.

Vi har pratat med vår equiterapeut och här kommer fakta från både henne och oss.


Vi ser själva ett märkbart resultat på våra hästar efter behandlingarna.

Laser stimulerar kroppens egna läkningsprocess, vilket förkortar läkningstiden. Hästen blir alltså friskare fortare.


Det finns oberoende vetenskapliga studier gjorda på både människor och hästar.
Man har gjort tester på friska muskler, alltså belastat muskeln för att se hur mycket den tål, efter det låtit muskeln vila, behandlat med laser på samma muskel, och sedan gjort om samma procedur igen. Muskeln tål nu mycket mer arbete och kan arbeta med en högre halt mjölksyra, vilket betyder att mjölksyretröskeln har höjts. Laser har en karenstid på 96 timmar. Om det nu är som vissa påstår, att laser inte funkar, varför finns då denna karens?
När man använder sig av laser är det viktigt att ha rätt typ av laser, våra hästar behandlas med Irradia 904 superpuls.



Lasern är mer effektivt än massage speciellt om man jobbar med skador. Laser kan man använda både vid skador, i förebyggande syfte och för att hålla hästen fräsch efter hårdare träning.
Man måste veta hur man ska jobba med laser för att det ska ge resultat.  För att jobba med laserbehandling är det viktigt med förkunskaper, utbildning och även att ha kunskap om massage.





Kommentarer
Postat av: Cicci

Vi laser behandlar några av våra hästar och det funkar alldeles utmärkt! Absolut inget jag vill klaga på....

2010-10-06 @ 01:06:54
URL: http://ciccikar.blogg.se/
Postat av: klara

laser är super! behandlar min häst regelbundet och skillnaden är stor! :)

2010-10-06 @ 07:47:09
Postat av: Michelle

Fattar inte vad folk klagar på :O Jag laserbehandlar båda mina ponnyer regelbundet, man ser stoor skillnad och dom mår mycket bättre/orkar hålla igång!

2010-10-06 @ 08:41:31
URL: http://moriie.blogg.se/
Postat av: Emma

dom som klagar på laserbehandlng borde först och främst prova det på sina hästar innan dom säger något! det är en väligt bra behandling som funkar toppen, tummen upp till laser (y)

2010-10-06 @ 09:54:22
Postat av: Hanna

När min häst fick en knäledsinflammation så började vi (naturligtvis) med att ringa ut veterinär och få henne sprutad i leden. Höll på med detta 3 ggr utan effekt, sen när jag började testa att laserbehandla henne i samband med att bli sprutad så försvann inflammationen sakta men säkert. Laserbehandlingar ökar ju farten på läkningsprocessen och funkar även bra på människor har jag hört, så jag fattar inte vad det negativa skulle vara?

2010-10-06 @ 10:09:30
URL: http://musiqandlyrics.se
Postat av: M

Ja, det är ju trots allt bevisat att det har effekt och vid skada kan man till och med få det på försäkringen om man har tur, har för mig att vi fick det när min ponny hade vurpat i hagen!

2010-10-06 @ 13:32:32
Postat av: hanna :D

laserbehandling kostar , men dt är fortförande helt värd dt och är jätte bra !

2010-10-06 @ 15:04:56
URL: http://www.ponnytjejer.bloggplatsen.se
Postat av: frida

hur mycket kostar det att laserbehandla? :)

2010-10-06 @ 15:09:03
Postat av: Anonym

laserbehandling e jättebra. en häst ja rider har ngn inflammation i benet, han e nästan 100 % frisk efter laserbehandling varje dag. dock har de tagit 2-4 månader

2010-10-06 @ 15:55:19
Postat av: nicole:

jag laserbehandlar min ponny och det fungerar utmärkt!:)



Ps,Till er som klagar på ''dressyrmupparna'',skaffa er ett liv och sluta klaga!!!!!!

2010-10-06 @ 21:12:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner