Johanträning

Datum: 2010-09-08 ~ Tid: 23:00:51

Idag var vi som jag redan nämnt på Johanträning med Lillan i Hammarö. Det var pappa som körde oss, han höll till och med Lillan när jag sadlade (han är inte van vid så stora hästar).

Själva träningen gick kanonbra. Det finns hur mkt som helst för mig kvar att lära, fick många bra tips idag av Johan hur jag ska förbättra min ridning och anpassa mig till Lillan. Hon var jätte fin att rida ända tills på slutet när orken tog slut. Johan gillade både hennes psyke och gångarter, vilket var kul.

Ingrid och Åsa kom och kikade lite, Ingrid tog även dessa bilder. Tack^^

Jag sov på vägen hem från träningen trots min långa sovmorgon (10:00). När vi var tillbaka i stallet släppte vi bara av Lillan, sen åkte vi vidare till praktiken där jag blev avsläppt. Där red jag Coimbra, en söt liten welshponny. Efter praktiken blev jag hämtad av mamma, på vägen hem fick vi syn på en lös häst som vi ledde tillbax till sitt stall. Sen fixade vi mockningen och fodret till hästarna samt tog in och kvällsfodrade. Lillan måste ha två höpåsar till kvällen för att få plats med allt sitt hö, dom är proppfulla båda två.

Sorry att det inte blir så mkt bloggande under dagarna, men jag är i stallet och på praktiken under dagen/kvällen så det är bara på morgonen och kvällen/natten jag har möjlighet att skriva. Tipsa gärna om det är ngt speciellt ni vill läsa om. Ska snart ta kort på hur rummet blev har bara några detaljer kvar.

Just ja, ni som undrar. Det är Bravens sadel på bilderna. Har inte provat ut ngn sadel till henne ännu eftersom jag har henne på prov, så den är ju inte helt optimal för henne då den ligger i uppförsbacke m.m. Men så fort papprena är skrivna så ska vi prova ut en egen sadel till henne.









Kommentarer
Postat av: elvira :D

Altså hon är för fin! :) Du har skaffat dig en riktigt snygg häst!

2010-09-08 @ 23:48:50
URL: http://ridahest.blogg.se/
Postat av: Anonym

hur lång är du?

för innan sa du att du var 1,66 och en halv centimeter? och lillan är 173:O för det kanske nt är så bra att ha en häst som är högre än en själv.

detta är nt menat att trycka ner er eller vara elak

2010-09-09 @ 07:36:53
Postat av: Mira Nyberg

Vad fin hon är! :)

2010-09-09 @ 08:24:23
Postat av: Nathalie

Det spelar absolut ingen roll hur lång/ kort man är på en storhäst, huvudsaken är att man kan rida den, och klarar av att inverka på den positivt. Sen finns det hästar som är så stora, men lättridnia & för att komma någonstans inom dressyren så krävs de större hästarna då de har ett helt annorlunda rörelsemoment. Det kanske går att ha en liten häst ett tag i de lättare klasserna, men om man kollar på hästarna i Världs Cupen så är de runt 175-180 i Mankhöjd.

2010-09-09 @ 08:32:01
Postat av: Vikky

HAHAHA pallar inte x'D

Först är det ett JÄÄÄVLA liv att framförallt Ingrid är för lång för sin ponny, men även Linn. Nu skaffar hon storhäst och då är hon minsann för liten. xD Pallar seriöst inte med er badbollar! :D

2010-09-09 @ 13:28:35
URL: http://fjordtastic.blogg.se/
Postat av: Johanna

Som Nathalie skriver så ska det inte spela någon roll om man är lite kortare än sin häst, sålänge man kan rida den. T ex så är Helena lundbäck typ 158 cm och rider STOR häst, jag gillar inte Helena lundbäck men hon kan rida. Jag tror inte att de i världstoppen försöker skaffa en häst efter hur långa DEM är!

2010-09-09 @ 13:43:44
URL: http://dressyrnorden.bloggplatsen.se
Postat av: Alexx

då skulle jag aldrig kunna ha en häst i princip! Då jag bara är 154.. Så det var en rätt korkad tanke tycker jag :P

2010-09-09 @ 14:08:17
Postat av: Emma

kan du/ni inte skriva om Era hästars foderstatar? Alltså fodret och höet! (: Skulle kanske va roligt? :P

2010-09-09 @ 14:12:03
URL: http://enallroundryttare.blogg.se/
Postat av: Anonym

men en häst som är högre än er själv och rida den är helt sjukt. och kan ni läsa eller? jag skrev nt för att vara ELAK eller TRYCKA NER dem . jag undrade bara .så läs noga innan ni skriver skit tbx då får man det i ryggen fårstår ni det?

2010-09-09 @ 14:41:19
Postat av: Matilda

Men herregud.



Någon som hört talas om Minna Teldes nyaste häst, Larina Höm? Hon mäter 176 cm och är dessutom inte av den "tunnare" modellen. Nästa fråga; hur stor lång/tung är Minna? Och ännu en fråga; hur tycker ni att det går för Minna och Larina Höm just nu?



Den ni! ;D



Stå på dig Linn. Du har ju fått tag i en kanonhäst, släpp den inte!

2010-09-09 @ 14:49:40
URL: http://matildajohanssons.webblogg.se/
Postat av: Louise

Vad har hänt med ena lindan? (:

2010-09-09 @ 15:53:54
Postat av: Jessica

Jag undrar om ni har något tips för en mer stilla och följsammare hand?

2010-09-09 @ 16:30:49
Postat av: malin

va kul att de gick så bra på träningen :D

2010-09-09 @ 18:23:28
Postat av: Jennelie

Jag är kort och har ridit hästar på 170-180 cm i mkh, inge problem om man har en snäll, känslig och välriden häst och att man själv klarar av den stora hästen ;)

2010-09-09 @ 18:57:52
Postat av: Amanda

Sjukt fin och stor häst du har Linn! :)

Håller tummarna för dig!

2010-09-09 @ 19:18:13
URL: http://eaqi.blogg.se/
Postat av: Johanna

Till Anonym:



Vi försökte inte trycka ner dig heller:)

"Men en häst som är högre än er själv och rida den är helt sjukt"

Nu skulle jag vilja höra en förklaring på varför det skulle vara så sjukt?:S Som sagt så finns det många i världstoppen som rider hästar som är högre än dem, speciellt när det är tjejer som rider. Det skulle vara omöjligt för tjejer att komma in i världscupen annars eftersom hästarna måste vara rätt stora för att komma över 150 hinder och ha så stora och fina steg för att komma till de höga klasserna. Visst finns det undantag på hästar som är små med superfina steg men det i finns faktiskt inte så jättemånga. Jag antar att du bara rider hästar som är mindre i manken än dig?

2010-09-10 @ 15:10:17
URL: http://dressyrnorden.bloggplatsen.se
Postat av: Anonym

för jag hade nt velat det. men iaf jag undrade bara sen ja typ säller ni på mig bara för jag undrade.jag det gör jag oftast faktisk fö rpå den ridskolan jag går på är där aningen mindre hästar än jag eller är det sju helvetes stora;)

2010-09-10 @ 21:46:41
Postat av: Vilken löjlig disskussion x)

Jag själv är miniliten och har en häst på 161 , en 5 åring som växer. Sedan har jag en 2 åring som just nu är 140 cm i manken men blir lite högre. Jag anser att man väljer själv vad man tycker passar en. Som sagt en häst på 170 med miniliten ryttare kanske passar i och med kemin än med en ryttare på 180 som inte passar alls ihop med hästen?



Förövrigt: Linn bry dig inte om kommentarerna om detta. Ägna dig åt ditt intresse och skit i andras åsikt.

2010-09-11 @ 11:07:57
Postat av: Anonym

läst du det jag skrev innan? jag skrev att jag nt brukade rida större hästarn än jag själv .så sluta då. et är ju nt ens menat till linn nu jag undrade innan bara och sen fortsätter ni bara att tjata imot .så seriöst.:/

linn hoppas att du nt tog åt dig det för jag undrade bara

2010-09-11 @ 14:14:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner