Videoklipp

Datum: 2010-09-14 ~ Tid: 13:49:00

Kommentarer
Postat av: Anonym

Varför inga paddar?

2010-09-14 @ 14:11:32
Postat av: Johanna

Härlig dialekt haha!

2010-09-14 @ 14:11:59
URL: http://righthere.webblogg.se/
Postat av: Emma

Visste ni om att:



Flecce/akryl lindor:

ridning med fleece- (eller akryl)lindor. Till skillnad från den elastiska lindan är fleecelindan stum och egentligen avsedd för värmande stallbandage. Eftersom den är stum kan hästens blodkärl, senor och ligament inte vidgas och röra på sig på samma sätt. Inte heller dessa lindor ska lindas direkt på hästens ben eftersom även de bildar en skarv för varje varv och punkttryck. Precis som med de elastiska, detta gäller vilken linda du än väljer. Fleecelindor ger däremot inte brännsår lika lätt med det förekommer. Padden har samma uppgift hos dessa lindor.



hela texten här :

http://enallroundryttare.blogg.se/2010/august/lindor.html

2010-09-14 @ 14:13:50
URL: http://enallroundryttare.blogg.se/
Postat av: Klara Hovstadius

vilken bra kvalitet på filmen! Vilken kamera har ni?

2010-09-14 @ 14:45:39
URL: http://klarahovstadius.blogg.se/
Postat av: Nike

Hon använder inga paddar för att det är fleecelindor. Paddar behövs endast vid linding med elastiska lindor som annars kan ge brännskador samt att det är lätt att linda för hårt.

2010-09-14 @ 14:55:58
Postat av: Ingrid

Klara, vi filmar med Linns D90 :)

2010-09-14 @ 15:06:17
Postat av: Anonym

håller med att inga paddar farligt :OO! på fleece

man ska ju linda över sporren för högt ju

2010-09-14 @ 15:15:33
Postat av: Anonym

Men haha, va ni gnäller.

det går att linda och rida utan paddar när man har fleece.

har man elastiska så ger det brännsår.

Rider utan paddar när jag har fleece, lite konstigt tkr jag då när ni som klagar säger att dom också kan få brännsår, när jag aldrig ha märkt ngt... ;)

2010-09-14 @ 15:24:36
Postat av: Johanna

Min personliga åsikt är att om man har fleecelindor och är dålig på att linda med paddar (som jag) så är det bättre att linda direkt på benen än att ha paddar under. Om man lindar på fel sätt med paddar så det blir massa veck och sånt gör dem mer skada än nytta. Fleece går att linda utan paddar, jag gör det hela tiden och min häst linder inte ;)

2010-09-14 @ 15:32:22
Postat av: Jenny

Men herregud typ alla har bett om video där dem visar hur DEM lidar, kan ni sluta gnälla nu va?

tycker det är så jävla många som bara gnäller o kommenterar negativt, det är deras blogg, deras åsikter, gillar ni det inte så läs inte bloggen för fan :s skaffa då en egen!

jag gillar er blogg, keep up the good work! :)

2010-09-14 @ 15:41:58
Postat av: Louise

Tänkte precis skriva det som Jenny nyss skrev. :) Och vad det gäller föregående kommentaren som Johanna skrev, om man nu är så dålig på att linda ska man inte hålla på med det. Eller så att en som kan det checkar av innan man sitter upp på hästen.



Själv anänvder jag oftast fleece lindor med padd under. På min förra ponny brukade jag inte använda padd när det gäller fleece, men så jobbade jag på ett dressyrstall där man fick lära sig dressyrutrustningens alla regler hehe. Efter det använder jag padd oavsett vad det gäller.

2010-09-14 @ 15:48:53
Postat av: Sara

Man ska ha paddar även till fleecelindor då det fördelar trycket över hela benet, annars blir det punkttryck på senor och liknande. Och jag har gjort hästskötarexamen, jobbat på tullstorp och tävlat upp till MSV A på storhäst så jag vet vad jag pratar om. Hade oxå bara lindor utan paddar när jag var mindre, men efter jag sett vad som kan orsakas av lindor, både fleese och resår så anväder jag ALLTID padd under.

2010-09-14 @ 16:05:35
Postat av: Emma

jag gnäller absolut inte, utan jag påpekar bara om

vad som kan hända om man lindar utan padd.

Som det stod i texten så är det så att varje varv man lindar så ger skarven ett ojämnt tryck på benet har man padd under så fördelar man trycket jämnt över benet.



Det är ingen lag på att h padd under så därför vill jag bara uppmana alla att ha padd under även flecce. Flecce ger ju inte brännskador men forfarande så fördelas ju inte trycket rätt.

2010-09-14 @ 16:09:25
URL: http://enallroundryttare.blogg.se/
Postat av: Annika

har fått lära mig att fleece går utmärkt att linda utan padd! Är stallchefen på en va sveriges största ridanläggningar som lärt mig, så även om jag har nollkoll, så vet han, jag lovar!! :-)

2010-09-14 @ 16:40:04
Postat av: Anonym

Varför lindar du utan padd? Framförallt som att du börjar mitten av behen! :o

2010-09-14 @ 16:48:28
Postat av: Anonym

brukar man inte börja i mitten av benen då? eller du anonym? :)

2010-09-14 @ 16:57:18
Postat av: Emily

Du får det väldigt jämnt och snyggt iallafall!



Inte till er kanske men alla andra som läser detta kan ju kolla haha :)

Paddar har man för att lindan inte ska kunna stasa sig och för att trycket ska bli jämnt under. Väldigt stora diskussioner om man ska paddar eller ej under fleecelindor, jag har aldrig mött en häst som fått en skada av att inte ha paddar under fleecelindor, dock använder jag själv alltid det :P

2010-09-14 @ 17:07:02
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Anonym

Tack för bra video, Ingrid. :D♥



ni andra som bara kommenterar en massa skit:

varför bryr ni er? Tror ni inte hon vet vad hon gör? Hon är iaf MYCKET bättre än ni alla skitsnackare är TILLSAMMANS, skäms!

2010-09-14 @ 17:11:46
Postat av: Johanna

Louise



Men allvarligt? Jag är duktig på att linda utan paddar men är sämst på att linda med! Det är ju inte direkt samma sak! Det är lättare att få det rakt och snyggt och utan massa veck om man inte har paddar under. Du behöver ju sitta och skriva att någon lindar dåligt bara för att de kanske har svårt att linda med paddar :S Och det är inte alltid som jag har någon i stallet när jag ska rida heller.

2010-09-14 @ 17:16:15
URL: http://dressyrnorden.bloggplatsen.se
Postat av: kim

Helt ärligt, alla som sitter och kommenterar hit och dit om att "man ska ha paddar eller inte" så finns det ju inget rätt eller fel. ALLA gör på olika sätt, vad gäller ALLTING. Det kommer alltid att vara så, så det är bara lägga ner. Om alla sköter sitt och slutar gnälla på andra i brist på eget självförtroende så kanske livet blir roligare för er. :)

2010-09-14 @ 17:25:25
URL: http://kattenkatten.blogg.se/
Postat av: emma

Känner att jag verkligen måste rensa luften här. Det jag menade med min första kommentar:



Postat av: Emma

Visste ni om att:



Flecce/akryl lindor:

ridning med fleece- (eller akryl)lindor. Till skillnad från den elastiska lindan är fleecelindan stum och egentligen avsedd för värmande stallbandage. Eftersom den är stum kan hästens blodkärl, senor och ligament inte vidgas och röra på sig på samma sätt. Inte heller dessa lindor ska lindas direkt på hästens ben eftersom även de bildar en skarv för varje varv och punkttryck. Precis som med de elastiska, detta gäller vilken linda du än väljer. Fleecelindor ger däremot inte brännsår lika lätt med det förekommer. Padden har samma uppgift hos dessa lindor.



hela texten här :

http://enallroundryttare.blogg.se/2010/august/lindor.html



Det var inget gnäll det var bara en info.

man kan inte se för ögat att hästen har tagit stryk av ojämnt tryck. jag skrev inte att DOM MÅSTE linda med padd, utan jag vill bara visa dom/er att skona hästens ben är padd ett bra val att ha under. kan inte påverka mer än att säga det är bra att ha padd under även om det blir fult och buckligt ;)

Sen är det ens egna val att linda med eller utan. Men man kan iaf ha det i tankarna (:

2010-09-14 @ 17:39:14
URL: http://enallroundryttare.blogg.se/
Postat av: amanda

TackTack för videon! :D<3



Till er alla som klagar, VRF börja en diskussion om man ska ha paddar elr inte osv? det är väl upp till var och en!? Vi som läser bloggen har själva lagt som förslag att vissa hur man lindar benen. då behöver inte alla tycka och säga vad som är bäst och hur man gör osv. Alla gör på sitt sätt!

och om vi nu vill att dom ska lägga upp en video som vi själva har velat att dom ska gör borde vi vara VÄLDIGT tacksamma över det! :)



bättre blogg, tjejer, hästar får man leta efter :D<3

2010-09-14 @ 17:52:32
Postat av: Louise

Till Johanna



Men vad tycker du är bäst då? Är det viktigaste att det ska vara snyggt heller att det ska vara ett bra skydd för hästen?



Tänk på det.

2010-09-14 @ 18:56:00
Postat av: erica

var köper ni era färgade boots?

2010-09-14 @ 19:01:44
Postat av: Johanna kindvall

Jag tyckte iallafall att det var en väldigt bra video! Diskussionen ovanför är väldigt intressant och man kan ta lära av mycket. Men jag vill dock påpeka att alla lindar på sitt eget sätt :)

2010-09-14 @ 19:42:17
Postat av: Matilda

Intressant diskussion!



Själv lindar jag med sådana lindor som är hälften stretch, hälften fleece. Men nu funderar jag faktiskt verkligen på att köpa ordentliga paddar börja med det istället!

2010-09-14 @ 19:52:59
URL: http://matildajohanssons.webblogg.se/
Postat av: Johanna

Louise



Jag menade inte att det ska vara snyggt! Jag menade att om paddarna är knöliga under lindan ger det mer tryck på ett ställe än vad det gör utan padd över huvudet taget. Knöliga paddar är minst lika farligt som utan paddar om inte farligare! Det är ju därför det är så viktigt att t ex back on track paddar inte är knöliga när man satt på dem, det gör mer skada än nytta då. Läs min förra kommentar innan du påstår att jag bryr mig mer om hur snyggt det är än min hästs bästa!



Jag har gått på gymnasiet naturbrukslinje inriktning hästhållning och har blivit tillsagd där att det spelar ingen roll om man har paddar under fleece eller inte. Vi lindade varje gång vi red med fleece, UTAN paddar.

2010-09-14 @ 19:55:34
URL: http://dressyrnorden.bloggplatsen.se
Postat av: Amanda

Jag har också gjort hästskötarexamen. Och det man fick linda med då på provet var INTE fleecelindor och då måste man ha padd under. Men jag har också fått lärt mig att det inte är som några som helst problem men att linda benlindor i fleece utan padd. Och sen beror det ju också på HUR man lindar! Lindar man benen som en kratta drar åt för hårt/för löst eller har det veckigt och hemskt. Klart att det kan bli skador då. Men prova linda på er själv, eller en kompis eller vad som helst.Så får ni ju känna själv hur det känns! Tycker ni att det är så hemskt, så linda inte er häst då!

Det är som jag provadeback on track på min egen rygg innan jag köpte till hästen, för jag vet att det funkar!

Sen tänker jag så här också... Hur ofta rider man med benlindor då? Jag rider sällan med lindor (men benskydd så gott som varje gång) men det händer. Så man kan faktiskt variera sig om man tycker det är så hemskt.

2010-09-14 @ 20:04:51
URL: http://passionpellini.blogg.se/
Postat av: Anonym

linn jag har hittat bilder på http://www.idahinders.webb.se/ från ponny SM om du nt redan har bilder ifrån henne!?

2010-09-14 @ 20:17:56
Postat av: Louise

Till Johanna



Men jag fattar fortfarande inte grejen? Använder man paddar under ska dem inte vara knöliga och paddar ger ett bättre skydd (det förhindrar skav och trycket blir jämt som många andra redan har skrivit). Och så svårt är det inte att linda med padd, tycker du att det är svårt, använd en tunnare?



Till Amanda



Dressyrryttare använder oftast benlindor.

2010-09-14 @ 21:11:07
Postat av: malin

ingrid, det här har ju inte riktigt med videon att göra men jag måste fråga ändå! ;) du läser ju distans i torsås (stavning?) och jag läste kissies blogg att hon också gjorde det, går ni i samma "klass"? vore lite kul ju hehe ;) kul med video btw!

2010-09-14 @ 21:19:48
Postat av: Johanna

Louise



Men det jag menar är att det är ganska svårt att få paddarna raka, utan knölar osv. Jag har jättesvårt för det och då tycker jag att det är bättre att jag struntar i det än att det blit ett ännu konstigare tryck på benen. Det hjälper inte med tunnare paddar, snarare tvärt om men man kan inte ha hur tjocka som helst. Jag har köpt back on track benskydd till min häst men jag har inte paddar utan såna där "snabba" för att det ska bli bra osv. Du kanske inte tycker att det är så svårt att linda med padd men JAG tycker det och om jag då lindar med padd och det blir knöligt och med mycket veck, är det inte bättre då att jag lindar UTAN paddar eftersom jag lindar bättre då? Som Amanda skriver så beror det också på HUR man lindar. Jag drar ju inte åt för kung och fosterland utan jag får in 2 fingrar mellan lindan och benet.

Lindan har JAG endast som skydd (alltså istället för benskydd) när jag dressyrtränar. Paddar använder jag när jag tränar för tränare då jag behöver extra stöd men då lindar min mamma åt mig, SÅ beskyddande är jag över min häst! Jag har tränat sååååååå jävla många gånger med att linda med de där fruktansvärda paddarna men jag får inte till det!

2010-09-14 @ 21:21:52
URL: http://dressyrnorden.bloggplatsen.se
Postat av: Ylva

Säkert 90% av alla som lindar sina hästar varje dag kör säkert fleece utan padd. Snabbt, lätt och snyggt! Och dödsantalet på sveriges dressyrhästar verkar inte särskillt högt. Så jag tror nog Claudia överlever. De har iaf mina hästar också gjort.

2010-09-14 @ 21:29:08
Postat av: Emma

Egentligen så bör denna diskution inte komma upp.

Då man egentligen inte bör rida i Flecce lindor.

Flecce lindor är stumma och kan inte forma sig efter hästens ben vid ridning såsom elastisa kan. Elastiska kan bli större och mindre men forfarande forma sig vid hästens ben och vi alla är överäns om att padd ska användas då! :P

2010-09-14 @ 21:29:30
URL: http://enallroundryttare.blogg.se/
Postat av: Martina

Men herregud vad alla ska klaga.. Jag tror inte att varken Ingrid eller Linn skulle linda sina hästar på ett skadligt vis. Dessutom så var ju filmen till för att visa hur DOM lindar sina hästar, sen kan ju ni andra tycka vad ni vill.

Tack för en bra blogg :D och ni uppdaterar flitigt och bra nu :)



http://shuni.blogg.se

2010-09-14 @ 21:45:46
URL: http://shuni.blogg.se/
Postat av: Jennelie

Att Ingrid inte lindar med padd för att hon inte kan? det är ju rent SKIT snack och jag tycker som hästägare SKA man kunna linda med padd, om hästen blir skadad osv, så är det viktigt att kunna!



Jag tror Ingrid väljer att inte linda med padd, och vem vet, hon kanske blivit informerad om att det är okey att göra så om man lindar med fleece? och då kanske det är bara att varna att det kan göra skada?

2010-09-14 @ 21:46:47
Postat av: Jeanette

Åh herregud vilken diskussion! Har ni tänkt på att även mindre "bra" alternativ för att linda hästen kan bli bra om man gör det på rätt sätt?

2010-09-14 @ 21:47:49
URL: http://schnauzertassarna.blogg.se/
Postat av: anna

bra video :)

själv använder jag fleece lindor nästa varje gång jag rider. min häst har med varigt skadad, har inga paddar. det går bra, inga skav eller nått. så det beror ju faktist med på hur man lindar, får din häst skav kanske det är den själv som lindar fel ?

2010-09-14 @ 22:34:44
Postat av: anna

Herregud vilken diskussion de blev för att hon inte använder padd;p

Jag använder ofta fleecelindor utan padd och min ponny lever då än(:

2010-09-14 @ 22:40:10
URL: http://aanniiiss.blogg.se/
Postat av: Linnéa

alltså hästmänniskor...



Lindar man bra och vet hur man ska undvika punkttryck kan man absolut linda med fleece utan pad. Lindar man de undre lagren med fleecen utan att dra åt och överlappar dem rätt bildar det undre lagret en "tunn pad-effekt". Sen gör man som Ingrid och drar åt bara på framsidan av benet och inte runt senan så sitter lindan bra på plats.



Den som klagade på att man inte kan rida med fleecebandage har kanske inte tänkt på att det finns olika sorters fleece? Det finns både de som är lite stretchiga och de som är helt stumma, och man väljer kanske inte att rida med det senare? men oavsett så om man inte drar åt runt senan utan bara på framsidan blir det inte helt tätt och stasat och benet tar absolut ingen skada.



Prova linda era egna ben, prova på alla sätt! både med ett mjukt underlager och med att dra åt från början, prova med pad och utan pad, prova olika typer av fleece och när ni har lindat er själva prova att springa runt en stund så känner ni snart vad som är bra och inte.



Ingrid och Linn vet vad de gör och skulle såklart ALDRIG riskera att skada sina hästar. Ni som inte själva kan förstå det -tänk efter lite nästa gång!

Självklart är det skillnad på de som bara ville ge info och de som ska "läxa upp" tjejerna om hur de väljer att linda sina hästar, men jag tror Linn och Ingrid är väldigt medvetna om vad som är bra och dåligt, och hade självklart aldrig lindat en häst som haft en skada utan pad om hon inte visste att det var ok.



Det finns lika många åsikter som det finns ryttare, så enkelt är det. Det behöver inte betyda att allt du personligen tycker är rätt är det bästa för alla andra.

2010-09-14 @ 23:01:36
Postat av: sofie

oj, vilken catfight...

om ni tycker att det är så kul att kasta skit, vrf gör ni inte bara det på eran egen blogg!?



föresten va det nog bra att nån skrev att man måste ha pads under elastiska lindor, för det visster inte jag...

2010-09-15 @ 07:55:03
URL: http://sofieocholivia.blogg.se/
Postat av: Johanna

Jennelie



Vem har sagt att Ingrid inte kan?;)

2010-09-15 @ 08:34:13
URL: http://dressyrnorden.bloggplatsen.se
Postat av: anna jalderyd

Setriöst, varför klagar ni på dem hela tiden?? Det är INTE farligt att lina utan padd och man kan börja överallt på benen...

2010-09-15 @ 08:39:21
Postat av: Emma

Så fult blir det ändå inte med Padd under:

http://enallroundryttare.blogg.se/2010/august/tema-bla.html#comment här har jag padd under, visst det blir lite tjockare. men inget som syns ;)

Fleccelindor ger inget bra stöd vid ridning, men använder lindor för att det är snyggt, och inte för stödets skull. Haha ><

2010-09-15 @ 09:30:58
URL: http://enallroundryttare.blogg.se/
Postat av: Jossan

Inte konstigt att din häst fick en senskada när du lindar utan padd!!



KORKAT

2010-09-15 @ 10:03:59
Postat av: Michelle

Asså gud, tror ni att dem inte vet att man kan linda med paddar under?! min ena ponny har också haft en senskada och det hjälpte bla med lindorna, man behöver absolut inte ha paddar under fleecelindor! Min syster jobbar på Strömsholm, man SKA ha paddar under när man lindar med elastiska, det kan ge brännsår annars, men inte med fleece lindor! jag har alltid lindat bara rätt på utan padd och har aldrig varit med om att det ger brännsår. Sluta klaga!!



Det var ni som ville att dem skulle lägga upp en video? eller hur?! sluta klaga då förihelvete -.-

2010-09-15 @ 10:44:01
URL: http://moriie.blogg.se/
Postat av: melinda

Jossan

''JAAAAAAAAAA'' för det var verklig´ne därför hon blev skadad! ._.

2010-09-15 @ 11:02:03
URL: http://melliskung.blogg.se/
Postat av: Emma

Michelle: Vi som säger att man bör linda med padd menar inte att det ger brännsår från Flecce! utan att det ger punkttryck.



Även om man gått på strömsholm så vet man faktiskt inte allt.. ;)

2010-09-15 @ 11:37:43
URL: http://enallroundryttare.blogg.se/
Postat av: ..

gud vad alla ska gnälla -.-

2010-09-15 @ 11:56:44
Postat av: Gadfly

Seriöst sluta! Ingrid får råd av en specialist och hon är mycket rutinerad. Hon vet vad hon gör. Hon älskar sin häst och skulle aldrig skada henne! Hon har även sagt att Claudia ska lindas på ett annat sätt för att hon ska få mer stöd. Så sluta klaga för hon har redan förklarat sig trettio gånger..

2010-09-15 @ 12:17:56
Postat av: Annika

Men shit, de på Strömsholm vet inte hur man gör? Ingrid vet inte hur man gör? Tydligen inte Ingrids tränare heller? Vilken TUR att NI gör det!!!

Känns riktigt skönt att det finns så mycker kunnigt folk aom tar sig tid att läsa och förklara hur man SKa göra!! Nu vet vi alla!! haha

2010-09-15 @ 12:38:54
Postat av: Frida

Att bara rida med fleecelindor är ganska meningslöst, om än relativt harmlöst. Enda anledningen till att man använder lindor, är för att kunna fästa padden vid benet. Det är själva padden man vill ha, så jag förstår inte varför man lindar utan padd eftersom hela nyttan med lindningen försvinner. Men som sagt, det är ganska harmlöst att linda med bara fleecelindor, om man vet vad man gör ska tilläggas!! Man får aldrig dra åt runt senorna till exempel.

2010-09-15 @ 13:21:51
Postat av: Linnea

Jag har alltid lindor som är hälften fleece, hälften elastiskt.. Har ingen padd under & har använt sånna under flera år, ingen häst jag nånsin ridit har tagit skada av sånna lindor iaf ;)

2010-09-15 @ 14:17:42
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: bella

HAHAHAHAHAHAHA! seriöst.

Nu tycker jag fan att ni alla borde veta att alla lindar olika och alla sätt är säkert lika bra. Vad spelar det för roll om man inte börjar i mitten och inte har paddar under fleece?

Alla lindar olika och det borde ni se efter all skitsnack här.



NI BAD OM VIDEON VARFÖR KLAGA? TACKA ISTÄLLET FÖR ATT HON LA UT DEN! VEM VET. HON KANSKE INTE ENS VILL LÄGGA UT MERA SAKER SOM NI BER OM EFTERSOM ATT NI ALLTID BÖRJAR KLAGA.



Tack för videon Ingrid! tack för denna underbara blogg också förresten. You make my day! <3

2010-09-15 @ 14:19:06
URL: http://meesthest.bloggplatsen.se
Postat av: Jessica

HON GÖR HELT RÄTT, idioter

2010-09-15 @ 14:28:44
Postat av: Ebba

När jag gjorde hästskötarexamen fick vi linda med fleecelindor utan pad... Själv föredrar jag elastiska med paddar eftersom jag tycker att det är lättare att linda med men har absolut inget emot bara fleecelindor. Har ju nyss köpt ett set matchande finschabraket så att vi kan se supersnygga ut :)

2010-09-15 @ 17:22:03
Postat av: Therese

Som sagt. Ni som läser Linn & Ingrids blogg har själva velat ha ett videoklipp om hur DOM lindar! Så nu ska ni inte komma och klaga på dom. Ganska fult faktiskt...

2010-09-15 @ 19:45:55
Postat av: Anonym

Så som du lindade gör alla tävlingsryttare i tyskland som tävlar på höga nivåer .. eller deras stallskötare gör det åt dom .. Jag orka inte läsa kommentarer så det är säkert någon kotte som skrivit som jag. Det jag har hört med att man helst ska ha padd under benlindorna .. Men jag funderar på att flece* lindor är och bör vara mycket mjukare än andra lindor och då behövs det ju inte paddar för det lär ju inte skava



Tack för att jag fick yttra mig

2010-09-15 @ 20:45:04
Postat av: emelie

herregud, vilken diskusion man lindar som man gör såvida häästen nt skadar sig på sitt sätt.det vet vad de gör annars hade ju nt claudia läkt,braven hade nt kunnat vara på så hög nivå han är på idag.så lägga ner ni som tkr de gör fel håll igen era fingrar på tagentbordet och sluta!!!.

2010-09-15 @ 20:57:46
Postat av: Maria

Man lindar så som man har blivit lärd, men givetvis ska man ta åt sig av kritik och kanske då lära sig något nytt. Huvudsaken när man lindar är att "man lindar som man simmar"! Ifall lindan då skulle gå upp så hamnar den inte under hästen, utan på utsidan av benen och minskar risken att hästen trasslar in sig i den. Det som JAG har lärt mig är att det går alldeles utmärkt att använda fleecelindor till ridning utan padd, men man bör använda padd under stall- och/eller transportbandage. När man rider så håller ju cirkulationen igång hela tiden i hästens ben, och så länge man inte har lindat för hårt så anser jag att det inte finns någon risk för tryckskador. DÄREMOT när hästen står på stall är cirkulationen inte densamma som under ett ridpass, och benen blir känsligare för punkttryck vilket en padd då kan hjälpa att minimera.



Idag håller jag bara på med travhästar och där används fleecelindor ytterst sällan (jag har aldrig sett dem användas i träning iallafall) i träning, men väldigt ofta då hästen står på stall eller ska transporteras. I träning använder man elastiska lindor och "gummipaddar". Då elastiska lindor är precis så som namnet säger, elastiska, så kan man ju dra åt dem i princip hur hårt som helst (vilket man absolut INTE får göra!!). Gummipaddarna uppfyller även en till funktion förutom att minska punkttrycket, och det är att vara ett extra skydd då det är mycket lätt att hästen slår på sig i de höga hastigheter som den används i.



Insåg att detta blev en extremt lång kommentar, men detta är MINA personliga åsikter, och jag är medveten om att det finns de som inte håller med mig. :)

2010-09-16 @ 11:38:54
Postat av: Hanna

Lärorik video ! :)

Fler såna :)

eran blogg e bäst! :D

2010-09-16 @ 15:58:05
Postat av: j o s e f i n e ♥

Paddar har man inte för skav, det har man för att hästen inte ska få brännsår. Elastiska lindor SKA man ha paddar under, känner en häst som fick brännskador när ryttaren red utan paddar under. Fleecelindor ger inte brännsår, därför behövs inte paddar under dem. Självklart får man använda paddar till fleecelindor också, men det gör ingenting om man inte har det.



Bara mina erfarenheter!

2010-09-16 @ 17:27:51
URL: http://jjosefinesoderbergg.blogg.se/
Postat av: evelina

Okej; Ojämt och inte så bra. Inte konstigt att hästen får skador

2010-09-17 @ 08:54:06
Postat av: Amanda

asså alla som komentarar elaka saker ni behöver ju inte läsa bloggen lägg ut egna videoklipp och visa hur det ska vara då !? Dom föröker ju bara ge tips eller visa hur som ska göra så varför klaga ? alla gör inte på samma sätt. Linn och ingrid : jag älskar eran blogg och jag gillar när ni lägger ut och visar hur ni gör jag tycker det är kul och se :)

Skit bara i vad dom säger, ifall ni inte redan har gjort det :p

2010-09-18 @ 20:55:58
URL: http://ponniiebloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner