Stolsits

Datum: 2011-04-10 ~ Tid: 19:45:37
Den senaste tiden har jag utvecklat en svag stolsits. Jag tycker att jag rider och inverkar bättre nu än förr, men mitt skänkelläge har försämrats. Jag antar att det är fler där ute som har samma problem? Förut hade jag större problem med att jag tog skänkeln alldeles för långt tillbaka, men nu verkar det vara tvärtom.

Jag försöker att tänka på detta men när jag drar tillbaka skänkeln tippar jag istället framåt. Stolsits är verkligen det fulaste jag vet och dessutom får det benet att se fetare ut än vad det egentligen är ... Det är nästan så att jag funderar på att binda fast skänkeln i rätt läge på något sätt, haha! Får ju ångest när jag ser bilder och benet ser dubbelt så stort ut och helt felvridet :(

Jag behöver verkligen tips på övningar eller sätt att tänka för att rätta till detta! Hjälp? Varför hamnar man i stolsits?


Kommentarer
Postat av: Amanda

Usch, jobbigt :(

2011-04-10 @ 19:48:32
URL: http://rilfarna.blogg.se/
Postat av: Anonym

kanske kan korta läderna lite ett eller två hål och försök att tänka, bak med skänkeln räta på dig.. det är väl det ända.

2011-04-10 @ 19:50:46
Postat av: Amanda

Jag hamnade alltid så på min förra ponny, men gör ju inte det på storhäst:p men det är ju inte säkert det beror på det! Kan vara att du behöver träna din bålstabilitet, det hjälpte för mig:)

2011-04-10 @ 19:53:59
Postat av: ida ♥

åh, vad jobbigt :(

har också ett problem med mina ben, jag vrider om skänkeln så foten åker uppåt och så förlorar jag trampet i stigbyglarna, förr var det tvärtom, men jag tror att det kan vara bra att ha någon från marken som påpekar det hela tiden :)

kram Ida

2011-04-10 @ 19:54:32
URL: http://diarybyida.blogg.se/
Postat av: Malin

Hejsan!

Jag har en liten tanke. (det kan absolut vara fel, jag är inte så bra på sitsar) Jag hade/har samma problem själv, men jag fick ett tips av min tränare att jag skulle först upp med benen i balanssits och sen bak så långt jag kommer (jag nuddar fortfarande inte sadeln med låren) och sen bakifrån lägga låren mot sadeln igen och dra fram låren igen... Det får låren att liksom hamna mer bakåt, och det kan hjälp "stolsitsen". Jag kan som sagt ha fel och jag är dålig på att förklara! :D

2011-04-10 @ 19:55:35
URL: http://malinhorses.blogg.se/
Postat av: Tilde

Det är Håkan Hellström.

Det är kärlek.

Det är vänner.

Jag pratar om tonåren, välkommen in i bloggen där det skrivs ner, på ett ganska vuxet sätt har jag hört.

Kom in i en värld där man musik, vänner och kärlek är viktigare än något annat.

Vi ses!

Tilde Runnquist

2011-04-10 @ 19:57:03
URL: http://majhimmlen.blogg.se/
Postat av: Louise

Har ingen aning, men kanske för att sadeln är i bakåtvikt?

2011-04-10 @ 19:57:40
Postat av: mallan

Fin blogg ni har! hur länge sen var de ni skaffa den??:D

2011-04-10 @ 19:57:53
URL: http://rosamallan.blogg.se/
Postat av: Anna

Har faktiskt tänkt på det när jag sett bilder på sista tiden.

En av dom vanligare orsakerna till stolsits är att sadeln ligger i bakvikt ^^

2011-04-10 @ 19:59:43
URL: http://withcrazyhorse.blogg.se/
Postat av: Ronja

ta sporr-remmar och spänn fast dig med sadelgjorden - fungerar suveränt! :D <3 Jag har samma problem..

2011-04-10 @ 20:02:29
URL: http://ronjaslillaliv.blogspot.com
Postat av: sandra

Bara att jobba och jobba med sin sits :)

Ta sig tillfällen då man verkligen ska jobba med endast sitsen.

"lyfta upp benen" och dra dem bakåt.

Kan också vara så att man är spänd ngn stans i kroppen, vilket gör att man hamnar i stolsits.

Jobba igenom hela sin kropp, vad händer om jag gör så, oj nu fyttades den delen, men om jag gör såhär då.. ex bara :)

2011-04-10 @ 20:02:45
Postat av: Kajsa

Tyvärr får man oftast dåligare sits när hästen är för lite... Man hamnar i obalans och spjärnar med bena, känner många som rider på lite försmå hästar och man hamnar i stolsits... Tränan några gånger BARA på dina skänklar och sitsen, det kanske blir bättre. Superbra blogg!!!

2011-04-10 @ 20:05:13
URL: http://awesomerainbow.blogg.se/
Postat av: Ida

Jag tänker att man "trycker fram" bäckenbenet (heter det så?) eller höfterna, då åker automatiskt min skänkel i rätt läge :)

2011-04-10 @ 20:05:20
URL: http://idahopalm.blogg.se/
Postat av: Sanna

Jag sitter också så, men jag har mina ben på sadelgjorden, bara för hästen inte ska bli skönkeldöd. Jag hade också mina ben för långt bak innan, men nu är de för långt fram. Försök att ha de överdriver långt bak så kanske du får rätt skänkelläge sedan:D

2011-04-10 @ 20:06:46
URL: http://sharon.bloggplatsen.se
Postat av: Linnea op de Weegh

ibland kan sadeln sätta en i stolsitts och den är något låg i bak. Om mitt pukten inte är i mitten(kolla när du trycker med handen i sadel om den ändras). Är de sadeln som är något bakåtlutande så löser en kilpadd de mesta ;)

2011-04-10 @ 20:07:18
URL: http://polze.blogg.se/
Postat av: Malin

Spänna fast sig låter livsfarligt! Tjocka hästar (så att deras mage trycker fram benen) samt sadlar i bakvikt får man lättare stolsits av. Men tror oxå på mer bålmuskler och någon som tjatar ;)

2011-04-10 @ 20:08:11
Postat av: Linda

hittar du något bra så lägg gärna upp det för behöver också träna på det. Inte så kul att man alltid ser tjock ut när man rider heller så ja vill gärna veta :o

2011-04-10 @ 20:09:34
URL: http://lindaboquist.blogg.se/
Postat av: Linn

Prova att inte ta så mycket stöd i stigbyglarna för då skjuter man fram foten ^^ det har hjälpt mig mkt iaf :)

2011-04-10 @ 20:12:10
Postat av: G

Har exakt samma problem :/ känns fel när man har skänkeln längre bak, och trots att man hoppar fram i sadeln då och då, glider man tillbaks... Dock brukar det bli bättre för mig när jag försöker lägga mer vikt i stigbyglarna, då blir man lite rakare.

2011-04-10 @ 20:12:24
Postat av: Jessica

Jag har samma problem fast tvärtom, jag hamnar för långt bak med benen. Och ofta kan det ha med sadeln att göra också, på just den bilden du lade upp där ser det nästan lite ut som att sadeln ligger lite för mycket i uppförsbacke. Sadeln har nämnligen varit ett stort problem till hur jag har kunnat komma åt och suttit förut så kanske är värt att testa.

2011-04-10 @ 20:13:11
URL: http://unghastberidarna.blogg.se/
Postat av: G

Haha, såg att jag skrev tvärtom som kommentaren ovan, men vi rider väll alla olika x)

2011-04-10 @ 20:13:42
Postat av: lisa

sätt stiglädrena under sadelgjorden! det funkar har jag hört :)

2011-04-10 @ 20:14:43
URL: http://laiishaa.blogspot.com
Postat av: Therese

Har samma problem! Förresten har du fått mitt mejl på din mejl? KRAM (:

2011-04-10 @ 20:15:01
URL: http://ponymupp.blogg.se/
Postat av: Karin

Försök att, när du sitter på hästen, sträcka ditt ben lite ut från hästens sida, och liksom "vrida om" låret som om du skulle få baksidan av låret till utsidan liksom. Då hamnar skänkeln automatiskt i lite bättre läge, och man sätter sig djupare i sadeln. Utöver det tror jag det egentliga problemet sitter i att din häl är för långt nedtrampad. Då åker man automatiskt lite fel. Om jag var du skulle jag börja där! :) Men det är svårt, jag har också det problemet ibland - fast oftast bara på lite mindre hästar.. Handlar väl kanske om bålstabilitet som någon nämnde här innan?

Annars tycker jag att du sitter riktigt snyggt! :)

2011-04-10 @ 20:18:19
URL: http://www.klindberg.blogspot.com
Postat av: Lina

ta ett halmballs- snöre och bind fast i stigbygeln och andra änden i sadeljorden så kan du inte flytta skänkeln=)

2011-04-10 @ 20:21:22
Postat av: malin-om min ätstörning och livet med en TV-kändis

Du är inte tillräckligt stark i bålen och hamnar därför i den positionen.(men det är ytterst marginellt, det var ingenting jag tänkte på...) Men feta ben? Herregud....

2011-04-10 @ 20:28:34
URL: http://malintholf.blogg.se/
Postat av: Malin

Ja.. Knyt fast skänkeln i rätt läge! Det brukar hjälpa på de flesta :)

2011-04-10 @ 20:29:07
URL: http://norrogard.blogg.se/
Postat av: Olivia

det kan bero på sadeln, åk till en sadelprovare och rid med en speciell "lerpadd" som visar hur vikten fördelas när man rider så kan man sedan stoppa om sadeln så att man kommer tillbaka i rätt läge. :)

2011-04-10 @ 20:31:43
Postat av: Anonym

För att du har sadeln alldeles FÖR långt fram, den ligger uppe på manken och på boggbladen så den hindrar både dig och hästen. Du sitter inte på "mittpunkten" i sadeln som man ska, det är därför hon inte har några muskler på manken och ryggen för sadeln klämmer och då försvinner manken och då höjer hon rumpan och sänker ryggen som försvar!!

Du som är så mån om hur allt ser ut borde kanske tänka på att det ska sitta skönt också inte bara att det ska se bra ut!!!

2011-04-10 @ 20:31:45
Postat av: Martina

Jag fick ett tips en gång av en tränare, du tar typ en näsduk, liten servett el liknande, så lägger du den mellan låret och sadeln på "baksidan" eller vad man ska kalla det, alltså inte framifrån utan ja bakifrån .. haha du förstår nog. Så måste du klämma fast den med insidan av låret, dvs du kan inte sitta i stolsits för då tappar du dom. Prova det hjälpte mig :)

2011-04-10 @ 20:32:47
Postat av: Lisa

En annan sak som jag tycker ser roligt ut (kanske ser fel) men det är att du blundar på många av korten ^^

2011-04-10 @ 20:34:00
URL: http://horselisa.blogg.se/
Postat av: Lina

jag tror inte riktigt det har något med hudan storleks häst man har eller sadel, en bra ryttare kan sitta bra var som helst. :) jag har det problemet att jag har benet för långt bak och har haft det ganska länge men det enda som jag tror hjälper är att någon (tex. tränare) kommmenterar det mycket hela tiden, och då när du inte kan ha någon där och påminna dej kan du ju ha en bandspelare(mp3. osv)som du har spelat in på när du hela tiden säger och korrigerar din sits , min tränare berättade det för mej att hon hade det och det hjälpte massor, tycker jag med för det är ju mer skadligt att börja binda fast sig och så . :)

2011-04-10 @ 20:34:26
Postat av: Alva

Om man har en sadel med för flat sits så är det lätt att man glider bakåt i sadeln. Men jag hamnar ibland i stolsits jag med, och det ser ju hemskt ut! En sak som jag har hört ska hjälpa är att man liksom ställer sig i tvåpunktssits och vrider om benen (inåt) och sedan sätter sig ned i sadeln igen, då vrids benen så att de ligger bra. :)

2011-04-10 @ 20:35:37
URL: http://islandsheestar.blogg.se/
Postat av: Julia

Bakåt vikt? Dra bak sadeln 2 cm

2011-04-10 @ 20:37:05
URL: http://dressyrchey.blogg.se/
Postat av: geronim

bind fast dina läder i rätt läge? :P

2011-04-10 @ 20:37:16
URL: http://geronim.blogg.se/
Postat av: sofia / dressyrhatt @ bdb

Jag har ett super bra tips som funkar kanon! tipsa gärna andra om det !!

Ta och knyt fast stig bygeln i sadelgjorden, dock men lite då du kan flytta stigbygeln lite fram och bak, såklart ;) hoppas deta hjälper för dig åxo det hjälpte för mig :)

2011-04-10 @ 20:43:54
URL: http://smaryttare.blogg.se/
Postat av: Maria ♥

Jag har exakt samma problem fast för mig är det tvärtom om du förstår vad jag menar? Jag hade stolsits förut.. Men nu kommer jag alldeles för långt bak med skänkeln..

Vet du kanske hur man förbättrar det så att det inte är fullt så långt bak?

Tacksam för svar :)

2011-04-10 @ 20:44:20
URL: http://marshmallowox.blogg.se/
Postat av: Elvira

Sätt sig ganska långt fram i sadeln, det brukar ha en effekt att dra tillbaka skänklarna. Annars är det väl bara att tänka på det hela tiden.

2011-04-10 @ 20:46:49
Postat av: Hilda

På den bilden du nu menar att du sitter i stolsits så är det väl en bild på när du och Claudia ökar? För i sådana fall så ska man ha skänkeln längre fall i just detta fall :D Men i alla fall, vem har inte något sitsfel? Det är bara att öva på, att tänka på det HELA tiden :) KRAM

2011-04-10 @ 20:47:54
URL: http://kalixponny.blogg.se/
Postat av: Madde

Märkligt att du tycker att det största problemet med din "stolsits" är att benet ser "tjockt" ut, borde inte inverkan vara av större vikt? ;p En tanke bara..



Ni som missat dödsolyckorna i helgens Grand National kan läsa lite och kolla in de fruktansvärda bilderna i min blogg..

holmqviststuteri.blogg.se

2011-04-10 @ 20:53:20
URL: http://holmqviststuteri.blogg.se/
Postat av: Tove Karlsson

Testa att sträcka ut skänklarna åt sidorna när du står still och sedan vrida om så att tårna pekar mer framåt och insida lår hamnar inåt mot sadeln i stället för insida/baksida. Då blir det svårare att hamna för mycket på rumpan i sadeln så att skänklarna åker fram :) Tänk också på att sitta som i en triangel, på sittbenen och "där fram" haha :)

2011-04-10 @ 20:56:55
Postat av: clara

En jag känner har samma problem, hennes är för att hon är för lång... :(

2011-04-10 @ 20:58:40
URL: http://claraekholm.blogg.se/
Postat av: Amanda

Ser ut som att din sadel ligger i bakvikt och ALLDELES för långt fram på hästen. När du fått bukt med det problemet, rid utan stigbyglar, så benen blir "tyngre".

2011-04-10 @ 21:13:44
Postat av: hanna

så är det för mig och min b-ponny också, men det är nog föratt jag har blivit lite lång för honom nu och jag vill fortsätta att komma åt honom med skänklen, så det kan ju bero då det hos dig också men du ser ju inte förstor ut för henne.. men det kan ju vara att sadlen ligger lite bakåt också..

2011-04-10 @ 21:14:41
URL: http://hannahh.arehojd.se
Postat av: Annika

Har haft liknande problem - och när det är något med antingen sits eller inverkan som är problemet, så börjar jag alltid med att skippa stigbyglarna. Lägg helt enkelt upp dem så mycket som möjligt! Helst hela tiden (dock är det lite jobbigt med lättridningen, men man kan ju plocka ner dem då och då). Jag skulle nog våga säga att det funkar nästintill varje gång!!

2011-04-10 @ 21:17:59
Postat av: Lisa

Vet inte om någon har nämnt dethär redan men skriver det ändå :) Några tips är att tänka på att vrida insidan av låren innåt mot sadeln,tårna innåt mot hästen, sitta mitt i sadeln och ibland kan man även ställa sig upp ur sadeln för att sedan sätta sig ordentligt med innerlåren mot sadeln.

2011-04-10 @ 21:18:54
URL: http://lisafinne.blogg.se/
Postat av: Elliis

När du hoppar upp i sadeln så ta tag i ridbyxorna innanför låret (typ mitt på) så du kommer med handen bakifrån och dra bak ridbyxorna så att benet vrider sig lite, då åker benet självmant längre bak, det här kan du göra några gånger under ridpassen (om det behövs) och efter ett tag så kommer det bli som en vana för benen att ligga i den positionen, då försvinner stolsitsen.

Sen om benet ligger för långt bak kan man göra tvärtom att man drar i ridbyxorna framifrån istället (:



Det här funkade väldigt bra för mig :)

2011-04-10 @ 21:19:11
Postat av: Sofie Eriksson

Hmmm.. Kollade lite på dina bilder i inlägget under, som det ser ut där så verkar det bara vara det ena benet du hamnar i stolsitsen med. Det andra benet ligger an precis där det ska vara på de flesta bilderna, lite svårt att tolka när det bara är några bilder men ändå;)



Du kan möjligen inte vara lite ojämn i kroppen, eller helt enkelt sitta lite snett? Kolla upp sadeln så att den inte är snedsliten i sätet, bara några millimetrar fel i sadeln och "mittendelen" av ryttarens kropp kan göra mycket i sitsen! :)



Bara några tankar ifrån mig:)

2011-04-10 @ 21:21:57
URL: http://sofierikson.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ska inte du ut o tävla med Claudia snart?

2011-04-10 @ 21:27:49
URL: http://swedishdressage.blogg.se/
Postat av: Tessan

svårt att beskriva men jag har fått tips att vrida tillbaka höften typ. alltså lyft hela benet med låret och dra bak lägg sen ner benet och låt de sjunka tillbaka i rätt läge så att säga. Fungerade jätte bra för mig, dock blev ja lite lätt i sadeln då.

Så nu när jag har en annan häst som ja måste sitta lite mer på fungerar de inte lika bra :/

2011-04-10 @ 21:38:53
URL: http://theresebouvin.blogg.se/
Postat av: Sofie

Jag har me de problemet + att jag använder hällen o inte vaden! O en tränare jag red för idag sa att jag skulle rida utan stigbygglar o barbacka o krama med vaderna o så rättade hon till mina ben hur dom ska va de ä svårt att förklara men de ä ass jobbigt att sitta fel man ger fel hjälper o de är svårta att sätta sig rätt när man väll är van vid att rida fel :/

2011-04-10 @ 21:42:04
URL: http://ponnyryttarnasblogg.blogg.se/
Postat av: bella

Man kan faktiskt binda fast dom i rätt läge, Vet en hoppryttare i min hem ort som hade problem med sin skänkel när hon hoppade, Den hamnade på tok för långt bak. Så hon band i hop dom på rätt ställe. Och red med det ett par gånger och hon faller inte bak längre, Det funkade!

2011-04-10 @ 21:42:43
URL: http://bellabergstedt.blogg.se/
Postat av: Emelie

En sadel som ligger dåligt kan ge ryttaren stolsits, passar sadeln fortfarande Claudia? =)



Behöver ju inte vara det som är felet.

2011-04-10 @ 21:59:57
URL: http://semlur.blogg.se/
Postat av: Anonym

1. Prova att inte trampa ner hälen så mycket, för då tar du i utan att du märker det. Du tryker då självmant fram benen.

2. Ställ dig upp och håll om henne med benen och stå rakt upp då och sen sätter du dig mjukt och känner den 'naturliga' sitsen ;)

2011-04-10 @ 22:09:43
Postat av: veronika

Antingen har du fel sadel för din kropp eller/och så sitter du på rumpan ;) man ska sitta på kisseriet så att säga. Man får liksom trycka ner sig i sadeln i början, gör rätt så ont i början, men man hittat rätt läge efter ett tag. kommer du inte ner så som jag beskriver så har du fel sadel, tipsar om att prova county dressyr sadel om du har möjlighet att prova. passar mig perfekt, och jag har väldigt svårt att komma ner i sadeln.

jag vet inte om det är rätt, men jag antar att man sitter på rumpan i stolsitts. men som sagt man ska sitta på klitoris :PPPPPP :D

2011-04-10 @ 22:12:23
Postat av: amanda

Sitt på dina FRÄMRE sittben och sitt rakt i sadeln. Då brukar benen automatiskt åka till rätt plats. :)

2011-04-10 @ 22:14:58
Postat av: jennifer

hej, jag vet inte riktigt i vilket inlägg jag skulle kommentera det hära så det får bli på detta ;)



jag ville bara berätta för dig hur otroligt fina du och claudia är :)

sen ville jag säga till alla små avundsjuka ungar som bara skriver hur lång du är på henne...

men ingrid du är absolut inte ett dugg lång på henne, och om du hade varit det spelar det ingen roll för att du rider henne i en sån fin och stadig form att det spelar ingen roll.



så än en gång ni är skiiit fina, och skit i vad alla andra tycker och tänker för de är bara avundsjuka och vill vara som ni ;)



tack för att ni driver en sån bra blogg, kramisar från jennifer!:D

2011-04-10 @ 22:31:33
Postat av: erica

jag tror att vi barn/tonåringar/inte helt vuxna (framförallt) gör ett himla ståhej om stolsits, just eftersom det inte är så snyggt. Men min mamma var på en clinic med kyra, som hade sagt "hellre stolsits än skänkeln för långt bak". Och de känns som att de stämmer ganska bra... Jag tror helt enkelt att du ska låta de få se lite fult ut, tänk kanske på det lite extra, men de är faktiskt inte så jättefarligt !:) risken är ju att du får skänkeln för långt bak igen, och de är ju lite onödigt xD

2011-04-10 @ 22:45:48
URL: http://havrebarnen.blogg.se/
Postat av: Sophie

Du behöver länga lädrerna, nu sitter du och spärnar med skänkeln och tar för mycket balans i stigbygeln, kom ner i sadeln.

2011-04-10 @ 23:12:23
Postat av: Erika

Jag hamnar lite grann i stolsits så på min ponny som jag är aaningens för lång för, men inte på större hästar ^^ Sen har jag inte tänkt på att man får större ben av det men nu när du säger det så ser det faktiskt lite så ut på bilden ;O

2011-04-10 @ 23:17:08
Postat av: maria

testa att korta lädrena ett hål, då tvings ju benen bak lite kanske:)

2011-04-10 @ 23:26:03
URL: http://www.lorettog.bloggplatsen.se
Postat av: Anonym

Du kanske måste byta sadel, hon har ju blivit mycket biffigare på senaste ;)

2011-04-10 @ 23:42:49
Postat av: Anonym

När du hela tiden när du sitter i traven så lutar du dig bakåt lite och då händer det lätt att benen åker fram och då blir det ju stolsits, och som Maria sa.

Testa att korta lädrena lite för någon vecka eller så. :)

2011-04-11 @ 07:39:27
Postat av: Bemm

när jag hamnade i stolsits visade det sig att sadeln inte sitter bra, den var för bakåtlutad.

2011-04-11 @ 08:59:20
URL: http://bemm.blogg.se/
Postat av: Johanna

Som alla andra skriver så tror jag att den största boven är sadeln.

2011-04-11 @ 09:59:29
Postat av: Charlotte B

jag tror att nyckeln ligger i var höften är. Fram med den så tror jag autopmatiskt att skänkeln hamnar bättre, för själva skänkelläget brukar för det mesta vara okej när man sitter i svag stolsits som du beskriver det. Så är det iaf för mig! :) så fram med höften!

2011-04-11 @ 12:22:52
URL: http://ridersdiary.blogg.se/
Postat av: Lollo

Jag vet inte men du får gärna lägga upp ett inlägg med dom bästa tipsen för behöver träna på det oxå!!

2011-04-11 @ 13:31:21
URL: http://lbrantsberg.blogg.se/
Postat av: HANNA

har samma problem. När hästen är stark och springig "stretar" jag emot och hamnar med skänkeln förlångt fram, skitjobbigt :(

2011-04-11 @ 13:56:06
URL: http://www.finest.se/hannalundin
Postat av: Julia

Jag har också detta problem. När jag ist lägger skänkeln bakåt, faller jag framåt, nu när jag fått till ryggen mer och inte är så framåt, så får jag stolsits ist. Sjukt jobbigt /:

2011-04-11 @ 14:49:33
Postat av: Karin

Sä länge bäckenbenet är rörligt och inte motverkar hästens ryggrörelse behöver det inte vara något dåligt! Det viktigaste är att man är medveten om sin kropp!( Vilket du verkar vara eftersom du upptäckte detta!!) Jag fick hjälp med ungefär samma "problem" , jag fick tänka på att sittbenen skulle peka rakt ned i sadel ( utan tryck) och vara stabila där ( om du har en lätt stolsist kommer du hamna på "baksidan"av sittbenen) . Om du är er intresserad finns ju boken Spänst och harmoni i ryttarens sits ! Den förklara väldigt bra kroppens olika funktioner och olika positioner! Lycka till

2011-04-11 @ 15:28:18
Postat av: M

Någon ovan kanske redan har skrivit detta men jag orkade inte läsa igenom allt. Claudia har väll förändrats ganska mycket i kroppen och kanske hamnar sadeln nu i ett annorlunda läge? Kanske värt att ta ut en sadelmakare och se om det kanske är sadeln som behöver justeras? Vad jag har hört kan i allafall sadeln vara en faktor som gör att man hamnar i stolsits och om du inte suttit i stolsits tidigare känns det märkligt om du bara skulle börja med det utan anledning.

2011-04-11 @ 16:45:38
Postat av: Sofie

Har en kompis som löste sitt problem med stolsits genom att fästa en sporrem löst mellan stigbygeln och sadelgjorden för att man liksom ska känna hur det "tar emot" i fel lägen :)

2011-04-11 @ 16:57:25
URL: http://countmeamongyoursaints.blogg.se/
Postat av: maria

jag brukar tänka att jag ska "komma ner på knäna". lite svårt att förklara men jag låtsas att knäna är sista delen av benet(som om det är amputerat) och all tyngd hamnar där, då åker skänkeln bakåt automatiskt. hoppas det inte lät helt flummigt :P

2011-04-11 @ 19:56:57
Postat av: Megan Fagan (@facebook)

glöm inte att sträcka dig själv innan du rider/hoppar upp på hästen.

hade samma problem och har fortfarande det, men jag tränar på det varje dag, men din sits kan ju bero på många olika saker. men ett tips är att sträcka dig själv innan du hoppar upp :)

2011-04-11 @ 19:57:44
URL: http://gingie.blogg.se/
Postat av: Tova

Mina skäklar hamnar också långt fram ibland och då brukar jag tänka att jag ska trycka back dom istället

2011-04-11 @ 19:59:14
Postat av: Rebecca

Det har ingenting med hästens är för liten att göra. Rider på en för tok förstor häst och jag hamnar i stolsits då ändå och vilken häst jag än rider. Men tror ett bra tips är som dom andra sa att "vrida" låret lite. hoppas det löser sig ! :D

2011-04-11 @ 20:24:11
Postat av: Evelina

använd dig av sporr-rämmar och fäst från sigbygeln till sadelgjorden :)

2011-04-11 @ 21:08:01
URL: http://evelinafalkestam.blogg.se/
Postat av: Anonym

Bind fast stygbygeln i sadeljorden, och vips så hammnar benet/foten på rätt ställe! Använd t.ex sporrremmen! :)

2011-04-11 @ 21:59:59
Postat av: Freja

Jag har precis samma problem! :(

2011-04-12 @ 01:56:09
URL: http://dinfreja.blogg.se/
Postat av: Anna

Hej

För mig fungerade det att helt enkelt länga ett hål. Om det kommer ifrån spänningar i höften (som det ibland gör för mig) kan man dra upp knät ett par gånger, eller skritta en stund med händer i brösthöjd. Då slappnar man av i höften och benen hamnar rätt:)

2011-04-14 @ 10:40:23
Postat av: Anonym

oftast är det pga en sadel som ligger dåligt på hästen. troligen mår hästen dåligt av sadeln också, så du kanske borde överväga att köpa ny..

2011-04-15 @ 11:39:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner