Svar på lite frågor som ramlat in

Datum: 2011-04-06 ~ Tid: 16:09:13
Många pratar ju just nu om att de känner sig klara med sina ponnysar och vill gå över på storhäst. Om jag förstått rätt har du planerat att behålla Claudia trots att du fyller 18? Upplever du liknande känslor, alltså att du känner dig färdig?
Hmm, nej verkligen inte! Varje dag med Claudia är en utmaning och det finns så mycket kvar att plocka fram hos henne :)

Hur hög är hon Claudia, hur gammal och vilken ras?
Claudia är född -94 och blir alltså 17 i år. Hon är welsh partbred (korsning welsh, fullblod och arab) och 148 cm i mankhöjd.

Hur ser en vanlig vecka ut för dig och Claudia, ridmässigt alltså, gör du upp scheman eller hur gör du ?
Jag brukar inte göra upp några speciella scheman utan går efter dagsformen och "vad som passar". Oftast ser en vecka ut som så att hon har två dag hon vilar helt, två hon skrittas alternativt travas och galopperas utomhus. 3 dagar i ridhus brukar vara genomsnittet för oss. Ibland kan det bli lite mer i ridhus och ibland kanske jag rider ut en hel vecka, det beror helt enkelt på. Jag brukar också klämma in lite longering och annat arbete från marken.



Hur många schabrak med matchande lindor till har du?
Om jag inte räknat fel tror jag det ligger runt 12 olika outfits som jag använder.

Vad har du för mål med claudia 2011 när det gäller tävlingar?
Just nu har jag bara som mål att rida med en bra känsla. Jag har inga mål med klasser osv. Förut var mitt mål att kvala nationellt men det la jag på hyllan för längesedan eftersom allt blev som det blev. 

Du är ju dressyr ryttare, men brukar du hopppa någon gång?
Ja, självklart gör jag det. Jag älskar att hoppa, men eftersom Claudia haft senskada är det inte möjligt för mig att göra det, iallafall med henne. Sedan hon blev frisk har vi faktiskt hoppat en första gång, i princip nedgrävda bommar, men kul hade vi!


Film från första skutten efter skadan.





Hur blev ni kända hästbloggar?
Vi har inte gjort något speciellt, vi är bara oss själva :D

Hur länge tror du att du och Linn kommer fortsätta driva bloggen?
Så länge vi tycker att det är roligt och ger oss någonting!

Hur många år har du haft Caludia? 
Jag har haft henne i 2,5 år.

När du lindar Claudias ben, hur får du lindorna så himla jämnt och snyggt?
Jag lindar ben varje dag, och ju fler gånger man gör det, desto snyggare och bättre blir det. Övning ger färdighet helt enkelt.


Kommentarer
Postat av: Hanna

när kommer ni att svara på läsarnas problem med hästarna? (:

2011-04-06 @ 16:18:47
URL: http://hannahh.arehojd.se
Postat av: Anna

Ok, det här kanske inte har med detta att göra, men jag har suttit och tittat på gamla inlägg från förra året t.ex. och då läste jag om Solis.

Du har ju inte honom nu varför då?



Jag är en relativt ny läsare så det är därför jag inte har så mycket koll på detta.

Det hade verkligen varit superkul om du kunde skriva ett inlägg om Solis då jag är väldigt nyfiken på honom!

2011-04-06 @ 16:20:46
Postat av: ★★★YezzCorner-hästnörd i mammaförpackning★★★

Haha förlåt men jag måste nog kommentera ditt svar där.. du svarade att ni inte har gjort något speciellt, bara varit er själva. Det tycker jag kanske inte stämmer HELT, då ni faktiskt provocerade en del i början, och på så vis fick en del uppmärksamhet. Alla vet att provokation väcker känslor och då återkommer många och sen kan man väl säga att ni jobbat på därifrån, eller hur?

Nåja. Det var bara MIN reflektion på saken, sen är det väl lite individuellt vad man tycker.

Jag har ny ridövning på bloggen, och lite fräscha bilder också...

2011-04-06 @ 16:37:24
URL: http://yezzcorner.com
Postat av: Amanda

Heej undrar bara när ni ska svara på frågestunden om problem?? Skulle gärna vilja läsa svaren :)

2011-04-06 @ 16:54:24
URL: http://amto.blogg.se/
Postat av: Linnéa

Tänkte lite på det med hoppning efter en gammal senskada! Min häst har haft senskada samt fissur i carkalen. Han hopptränar nu. Under igångsättningen skulle han börja hoppa lite. Jag har aldrig fått "förbud" för att hoppa då veterinären och jag tycker att det är bra för även dressyrhästar att hoppa. Många tror att senan ska gå sönder igen, men det gör den inte. Möjligen skulle den kunna gå sönder under eller över den gamla skadan och man övertänjer senan. Tex rider i mjuk nderlag med en häst som har långa tår!

Har du fått direktiv från veterinär att inte hoppa? och i så fall varför?:)

Är bara nyfiken på skillnaden vad veterinärer säger. Eftersom min häst hade hoppning med i rehabprogrammet:D

2011-04-06 @ 17:06:16
Postat av: Paulinas

snyggt ni rider! :)

2011-04-06 @ 17:23:14
URL: http://paulinas.spotlife.se
Postat av: Dani

Jag har märkt att på video klippen och fotona brukar du vara i lätt sits i galoppen . Men på vår ridskola sitter vi bara i galoppen ! Är det någon skilland hur man sitter ? ;)

2011-04-06 @ 18:30:38
URL: http://ryttarnaslife.blogg.se/
Postat av: Maria

Kommer du att köpaen stor häst då??:D

2011-04-06 @ 20:58:45
URL: http://www.lorettog.bloggplatsen.se
Postat av: Sanna

Funderar du inte på att betäcka claudia nästa år?

2011-04-08 @ 15:52:00
URL: http://sansai.blogg.se/
Postat av: Isabella

Min c-ponny "vilar" en dag i veckan när hon ändå får röra på sig, annars går hon varje dag ca. 2.5-3 h i alla gångarter, dressyr 1-2 ggr i veckan, hoppning 1 ggr i veckan annars rider vi ut och tränar, hon får galoppera ordentligt varje gång och sen tävlar vi också, är det bara jag eller för jag tycker om jag jämför med ditt veckoschema att bellan (min häst altså) Går hårt? :O

2011-04-09 @ 21:59:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner