Gunillas inlägg

Datum: 2011-02-08 ~ Tid: 11:30:00
Då skriver jag lite igen.  Min ålder är väl inte så intressant. Född på dinosauriernas tid skulle Linn ha sagt men hon har faktiskt en förmåga att överdriva.
Många ville veta hur min hästbakgrund ser ut. Hade jag någonsin sett en häst innan Linn föddes svar ja, det hade jag.
Har alltid gillat hästar och började rida tidigt. Min första ridtid var en blandning av total lycka och ångest. Ponnysarna behandlades inte så väl där jag red. Jag ska ge några exempel på vad jag menar. Om ponnyerna var busig och bockade så att jag eller någon annan ramlade av, kanske inte bara en gång utan flera så släpptes den lös i hagen/volten för att den inte hade skött sig och jagades och slogs med långpiska. En gång bad jag om hjälp att spänna sadelgjorden för jag orkade inte. Då sparkades ponnyn i magen så att den tappade luften och kommentaren var: titta vad lätt det är, det går att spänna flera hål.
Direkt jag kom hem så började jag längta till nästa gång som jag skulle få komma dit och rida. Men när jag satt i bilen på väg dit så började en obehaglig klump växa i magen. Tänk om jag gjorde något så att ponnyn råkade illa ut.
Nu när jag är vuxen så blir jag så arg för att jag tog på mig skulden.
Jag gjorde ju inte ponnyn illa. Det var ju den här personen som “hjälpte” mig som gjorde ponnyn illa. Jag tror att jag tog på mig skulden var för att ingen i stallet  reagerade. Det var så självklart för alla att det var så här det var så det kändes som att det enda jag kunde påverka var mig själv, att vara så duktig som möjligt.
Nu avslutar jag för idag.
Jag vill inte se en massa gissningar om vem, för det här handlar om att berätta min historia.
Nästa gång kommer jag att skriva om när vi börjar på ridskola.
Då skriver jag lite igen. Min ålder är väl inte så intressant. Född på dinosauriernas tid skulle Linn ha sagt men hon har faktiskt en förmåga att överdriva. Många ville veta hur min hästbakgrund ser ut. Hade jag någonsin sett en häst innan Linn föddes svar ja, det hade jag.

Har alltid gillat hästar och började rida tidigt. Min första ridtid var en blandning av total lycka och ångest. Ponnysarna behandlades inte så väl där jag red. Jag ska ge några exempel på vad jag menar. Om ponnyerna var busig och bockade så att jag eller någon annan ramlade av, kanske inte bara en gång utan flera så släpptes den lös i hagen/volten för att den inte hade skött sig och jagades och slogs med långpiska. En gång bad jag om hjälp att spänna sadelgjorden för jag orkade inte. Då sparkades ponnyn i magen så att den tappade luften och kommentaren var: titta vad lätt det är, det går att spänna flera hål.
Direkt jag kom hem så började jag längta till nästa gång som jag skulle få komma dit och rida. Men när jag satt i bilen på väg dit så började en obehaglig klump växa i magen. Tänk om jag gjorde något så att ponnyn råkade illa ut.

Nu när jag är vuxen så blir jag så arg för att jag tog på mig skulden.
Jag gjorde ju inte ponnyn illa. Det var ju den här personen som “hjälpte” mig som gjorde ponnyn illa. Jag tror att jag tog på mig skulden var för att ingen i stallet  reagerade. Det var så självklart för alla att det var så här det var så det kändes som att det enda jag kunde påverka var mig själv, att vara så duktig som möjligt.
Nu avslutar jag för idag.
Jag vill inte se en massa gissningar om vem, för det här handlar om att berätta min historia.

Nästa gång kommer jag att skriva om när vi börjar på ridskola.

/Gunilla

Kommentarer
Postat av: Lydia @ Irland

Kul att läsa lite om dig och din bakgrund med :)

2011-02-08 @ 12:00:23
URL: http://lifeatsulmurhouse.blogg.se/
Postat av: Mickis

Jag tycker oxå att det är intressant att läsa dina inlägg med :)

2011-02-08 @ 12:08:28
URL: http://miiikkiiz.blogg.se/
Postat av: Elvira Johansson - VINN JOHN WHITAKER SCHABRAK PÅ BLOGGEN! :D

Fy vad hemskt, stackars ponnyer.. :(

2011-02-08 @ 12:13:36
URL: http://ridahest.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag gillar dina inlägg gunilla! :)

2011-02-08 @ 12:29:12
Postat av: ebba

jag tycker det är jätte kul och intressant att läsa dina inlägg, kul att veta lite om föräldrarna ! :D

2011-02-08 @ 13:17:31
URL: http://ebbabjarestrand.blogg.se/
Postat av: Anonym

skitkul att du skriver! jättebra skrivet dessutom :D

2011-02-08 @ 14:30:31
Postat av: Carro

Stackas ponnyerna! :(

2011-02-08 @ 14:59:05
URL: http://tvillingryttarna.blogg.se/
Postat av: lina

Jätte roligt att läsa din inlägg gunilla, du skriver jäte bra, man blir liksom fångad av det du skriver och vill liksom att det aldrig ska ta stop ;D

2011-02-08 @ 15:27:36
Postat av: Anonym

Spännande inlägg du skriver! Längtar till nästa!

2011-02-08 @ 15:49:07
Postat av: Rebecca

Kul att få veta lite mer om dig :).

men stackars ponnysarna, måste varit hemskt verkligen.

2011-02-08 @ 16:59:13
URL: http://vardagmedhastar.webblogg.se/
Postat av: Ronja

Åh herregud?? Vad spelar läggning för roll? -.-

2011-02-08 @ 18:26:51
Postat av: /issa/ evelating.blogg.se :)

Skitkul med inlägg från dig:D jättespännande och som nån sa där uppe, vill inte att texten ska ta slut.

Kan inte du oxå skaffa en blogg? eller iafa skriva några inlägg om dagen här?:D



--

jävla tönt "malin".. så skriver man inte.. och vad skulle det vara för fel på det? du är ju sjuk, respektera folk för hur de är. alla är fina på sitt sätt!

och vrf skulle det vara skämmigt? linns mamma verks asschysst. o det e väl det som räknas? tkr iafa jag!!

2011-02-08 @ 22:51:18
URL: http://evelating.blogg.se/
Postat av: Siv

Hej

Jag är också en ponnytjejs mamma , som tur är känner inte jag igen det du berättade om ridskolan, jag började 1970 i stockholm och de hade nästan bara ponnyar där, och egna döttrar som red.

Gillar tjejernas inlägg och fina ponnyar med välskött snygg/tuff utrustning. Vet hur kul det är att handla både till hästarna och barnen

2011-02-09 @ 17:41:16
URL: http://sivmarias.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner