Inlägg av Gunilla (Linns mamma)

Datum: 2011-02-03 ~ Tid: 18:00:15
Förklaring om Cupidos foderstat
Han får fri tillgång på hösilage av flera anledningar. Han är unghäst och var väldigt tunn när han kom hem. Han har gått upp i vikt nu men är inte överviktig. Om hästarna inte äter så dom blir för tjocka så är fri tillgång jättebra eftersom dom får tuggbehovet tillfredställt, dom kan äta lite och ofta (vi människor har ju inte tid och möjlighet att ge hästarna mat så ofta som dom egentligen skulle behöva). Han har mer att göra i hagen när han kan äta när han vill, (han har ändå fått tid över att äta sönder 3 grimmor och ett täcke för hagkompisen).  Han har ganska fri tillgång på hösilage på natten också då vi tar in mer än han äter upp. Eftersom han inte äter upp all hösilage så har vi lagt det i en hösäck annars trampar han bara i det och bajsar och då får man kasta det. Nu så ligger hösilaget som han inte orkar äta upp kvar i hösäcken och det är bara att fylla på mer.
Kraftfoder. Vi har helt korn och det måste blötas upp för att hästen ska tillgodogöra sig det. Kraft grund behöver inte alls blötas upp utan vi skulle kunna ha 2 hinkar till varje måltid. En med blött korn och en med torr kraft. Men för tändernas skulle är det allra bästa att blöta allt kraftfoder eftersom det annars hamnar i tandfickor och är hårdare att tugga för dem än vad man kan tror. Äter hästar kraft så ingår vitaminer och mineraler och man behöver inte ge dom extra. Jag har valt att ge honom lite extra pga att när han kom så hade han underskott av vitaminer och mineraler som visade sig genom att pälsen lossade när vi borstade och att pälsen var matt och glanslös. Det är ganska vanligt på importhästar från Holland, Tyskland fick vi veta av henne som vi köpte Cupido av. Ska sluta med extravitaminerna och mineralerna nu då pälsen är utväxt och glansig.
Det var en lång förklaring om varför han äter som han gör.
Har glömt skriva att han får lite morötter på vintern och äpplen på sommaren
Förklaring om Cupidos foderstat

Han får fri tillgång på hösilage av flera anledningar. Han är unghäst och var väldigt tunn när han kom hem. Han har gått upp i vikt nu men är inte överviktig. Om hästarna inte äter så dom blir för tjocka så är fri tillgång jättebra eftersom dom får tuggbehovet tillfredställt, dom kan äta lite och ofta (vi människor har ju inte tid och möjlighet att ge hästarna mat så ofta som dom egentligen skulle behöva). Han har mer att göra i hagen när han kan äta när han vill, (han har ändå fått tid över att äta sönder 3 grimmor och ett täcke för hagkompisen).  Han har ganska fri tillgång på hösilage på natten också då vi tar in mer än han äter upp. Eftersom han inte äter upp all hösilage så har vi lagt det i en hösäck annars trampar han bara i det och bajsar och då får man kasta det. Nu så ligger hösilaget som han inte orkar äta upp kvar i hösäcken och det är bara att fylla på mer.

Kraftfoder. Vi har helt korn och det måste blötas upp för att hästen ska tillgodogöra sig det. Kraft grund behöver inte alls blötas upp utan vi skulle kunna ha 2 hinkar till varje måltid. En med blött korn och en med torr kraft. Men för tändernas skull är det allra bästa att blöta allt kraftfoder eftersom det annars hamnar i tandfickor och är hårdare att tugga för dem än vad man kan tror. Äter hästar kraft så ingår vitaminer och mineraler och man behöver inte ge dom extra. Jag har valt att ge honom lite extra pga att när han kom så hade han underskott av vitaminer och mineraler som visade sig genom att pälsen lossade när vi borstade och att pälsen var matt och glanslös. Det är ganska vanligt på importhästar från Holland, Tyskland fick vi veta av henne som vi köpte Cupido av. Ska sluta med extravitaminerna och mineralerna nu då pälsen är ut växt och glansig.

Det var en lång förklaring om varför han äter som han gör.

Har glömt skriva att han får lite morötter på vintern och äpplen på sommaren


Kommentarer
Postat av: natiie

Hej Linn, detta kanske kommer låta konstigt men jag behöver din åsikt! Du är en jättebra ryttare och har ridit betydligt längre än mig, jag har bara i tre år och tävlat debutant än så länge. Jo asså min lärare säger att min galopp är fin, och min sits är mjuk men ibland känns det som om jag aldrig tar i. Det gör att jag sjunker så mycket i sadeln att det är svårt och rätta upp sig i galoppen och det gör att min häst som jag rider nu, har ridit honom 2 gågner och ska rida honom en gång till ( en pigg häst ) som heter mistral springer iväg ibland eller börjar minska galoppen när vi ska öka den, du kan själv se på min senaste 2 videosar om du går till kategorin ridning, jag vet inte vad jag ska göra, varje gång jag rätar upp mig slutar det med att jag ramlar av begrund av att gör pyttesmå bock-språng, t.ex tar upp backen och benen upp i luften och lägger sig igen, och då hamnar jag längst fram och då tvärstannar han eller så ökar han, vilket är läskigt. Jag behöver tips innan jag gör verkligen illa mig, tyvärr så rider jag ej med ridväst då jag blir spänd och har problem med min koncentration och ridvästen stör mig, så jag använder ridvästen bara i tävlingar. Snälla hör av dig, jag behöver din hjälp! / fjortonåriga natiie från stockholm.

2011-02-03 @ 18:08:58
URL: http://natiie.blogg.se/
Postat av: Cornelia

Heej!jag undrar en sak om headern+bakgrunden på eran blogg :D Hur fick ni samma bakgrunds färg som det är på headern? som ni ser på min blogg så är det ju en kant runt :D Skulle gärna vilja ha ett svar :D Kram Cornelia

2011-02-03 @ 18:10:09
URL: http://horsemupparna.blogg.se/
Postat av: ARG örebroare

Alltså har du läst bloggen nhexperten.blogg.se jag blir jätte ledsen och arg när hon skriver sådant och min fråga är!



Jag skulle vilja fråga dig tycker du hon har rätt`?

2011-02-03 @ 18:12:12
Postat av: Emma

intressant, läs gärna vår blogg : ponnyploppar.blogg.se

2011-02-03 @ 18:12:17
URL: http://ponnyploppar.blogg.se/
Postat av: ARG örebroare

Alltså har du läst bloggen nhexperten.blogg.se jag blir jätte ledsen och arg när hon skriver sådant och min fråga är!



Jag skulle vilja fråga dig tycker du hon har rätt`?

2011-02-03 @ 18:12:38
Postat av: Linn

Fin blogg,

Vad tycker du om att läsa om i bloggar? :-)

gå gärna in och kommentera det i mitt inlägg; http://linnhahne.blogg.se/2011/february/vad-vill-ni-lasa-om.html#comment

Tack på förhand! :-)

2011-02-03 @ 18:18:11
URL: http://linnhahne.blogg.se/
Postat av: Magdalena

Söt bild! :D

2011-02-03 @ 18:27:43
URL: http://wanbe.blogg.se/
Postat av: Magdalena

Söt bild! :D

2011-02-03 @ 18:27:49
URL: http://wanbe.blogg.se/
Postat av: anna

jag har länkat er på min blogg för jag tycker den är jättebra! om ni inte vill det så tar jag bort den men kommentera då på min blogg istället :))

2011-02-03 @ 18:28:52
URL: http://aloejera.blogg.se/
Postat av: Jossan <3

Sööt häst och fin blogg <3 ;D

2011-02-03 @ 18:52:51
URL: http://melikei.blogg.se/
Postat av: sandra

förnuftigt svar på tal! Mer av era föräldrar! Era föräldrar ska ha STOR eloge! :)

kram kram

2011-02-03 @ 18:53:26
URL: http://sandraaplate.blogg.se/
Postat av: Manda

Bra svarat!

2011-02-03 @ 18:58:59
URL: http://mandapumanstillnert.bloggplatsen.se
Postat av: Sanna

Det är jättebra att blöta krafft då pellets inte är det bästa för hästens tänder. Samtidigt är det ju grymt smidigt med "allt i ett" Slippa böka med mineraler och framförallt vitaminer som många glömmer att man också ska ge då de flesta hö och silage innehåller för lite.

De flesta hästar som får gå ute på dagarna (mer än 2h i en pytteliten rasthage) kan gott och väl a fri tillång på stråfoder. Dom lär sig efter ett par veckor att maten inte tar slut och äter då mindre stressat.



Hur som, tycker att ni verkligen verkar ha tänkt till både när det gäller utfodring och utbildning av Cupido, keep going :)

2011-02-03 @ 19:25:02
URL: http://sansai.blogg.se/
Postat av: Matilda

Jättebra inlägg och jättebra förklaring. Tack så mycket för det här, ridskolan som jag rider på fick en hel massa skit ifrån några NH nördar som tyckte att vi plågade hästarna för att vi inte hade fri tillgång åt dom och för att dom gick i grupper om 3-4 i varje hage (två undantag där hästar som i vanliga fall bråkar med andra går 2 och 2). Iaf så fick vi massor utav skit ifrån dom här och jag försökte gång på gång att förklara för dom att vi inte kan ha fri tillgång eftersom att vi varken har råd med det och att hästarna skulle bli för tjocka utav det. Tack för ditt inlägg, hoppas verkligen att dom som skrev allt till mig läser det här....

2011-02-03 @ 19:43:16
URL: http://matildaforsstedt.blogg.se/
Postat av: Ebba

Min häst har också fritillgång till hösilage och det fungerar hur bra som helst!:) hon har lätt att bli underviktig så det är bra att hon kan äta när hon vill utan att äta för mycket!

Tack för en bra blogg!

Kram

2011-02-03 @ 19:43:55
URL: http://equify.blogg.se/
Postat av: Sanna

Ha en fin kväll:)

2011-02-03 @ 19:52:00
URL: http://saniiee.blogg.se/
Postat av: Sandra K

Fint förklarande inlägg! Jag gillar verkligen att han ges fri tillgång på hösilage, fler hästägare borde prova detta då det ofta resulterar i lugnare stallmiljö.

Vill bara påpeka att helt korn skall stöpas innan man fodrar hästen med det. Alltså ska det blötläggas i hett, helst kokande, vatten i minst en timme. Detta eftersom kärnan är så hård att den annars passerar matsmältningsapparaten hel, dvs. att hästen inte tar upp någon näring från kornet. Huruvida Krafft ska blötläggas eller inte kan man debattera, med tanke på att hästar tuggar på betydligt hårdare saker i det fria... Men, Krafft ska inte stöpas då hettan förstör vitaminerna.

2011-02-03 @ 19:52:52
Postat av: helga

hej.har sett på bild att ni har kvar plasten på hösilagebalen ute i hagen.varför har ni det?

tänkte eftersom man aldrig vet vad som kan vara i en bal förrän man kanske kommit in till mitten och då har hästen redan ätit en halv dålig bal...något att tänka på;)

2011-02-03 @ 20:00:29
Postat av: Cornelia

Hej hej! HAr länkat er på min blogg! :D

puss på er :D Säg till om ni inte vill ha eran länk där :D

2011-02-03 @ 20:01:39
URL: http://horsemupparna.blogg.se/
Postat av: Jannice

Super bra blogg!!!

2011-02-03 @ 20:43:41
URL: http://jannice.blogg.se/
Postat av: Ida

Hej. De är ju toppen om man kan ha fri tillgång. Önskar vi med kunde ha de. Jag känner mej kluven ang. blött lr torrt krafftfoder. En äldre kvinna i mitt stall säger att hästar absolut ska ha torrt så länge de kan tugga för att de är BRA för tänderna och här säger ni tvärtom och jag vet ju att ni är så duktiga, barn som föräldrar :)

2011-02-03 @ 20:46:05
Postat av: Louise

Åh vad jag har längtat efter ett sådant här inlägg! :D Tydligt och bra med förklaringar utan att bli för långt och invecklat. Tummen upp!

2011-02-03 @ 20:56:36
URL: http://livingwithbompa.blogg.se/
Postat av: /issa/ evelating.blogg.se :)

Kul med inlägg från linns mamma:) men bara undrar vrf inte linn skriver om det?

2011-02-03 @ 21:09:10
URL: http://evelating.blogg.se/
Postat av: Hilea

Hej.

Har med fri tillgång vintertid till dom hästarna som jag har i stallet inkl dom bägge små minishettisarna.

Som en annan frågade om plasten så har jag min kvar med öppnar bara själva toppen. dels för att dom ska ha lite "jobb" att få tag i det och så sprider dom inte ut det så mycket.

Jag hade dock gärna haft nån sorts "höhäck" att ställa balen i då dom gärna bajsar på det och det blir massa rester kvar. Så den senaste månaden så har jag fodrat dom med hö ett par gånger om dagen ist så det tar slut och inte bara blir underlag för bajseriet.

Ang krafft så är det bra att blöta det inte bara för att det ´kan vara hårt utan även för att det bindemedlet som finns i krafft kan vara väldigt farligt för halsen. Kommer dock inte på vad det heter men när jag va med på clinic i Flyinge så va det en häst som fick det och den stod både länge och väl hos veterinären..... =(

Själv fick jag fobi mot krafft då och fodrar inte med det....

2011-02-03 @ 21:10:31
URL: http://hileasoltun.blogg.se/
Postat av: Ida

Hilea:

Jag fodrar inte med just krafft utan jag ger åsebro men de är ju också pellets.. :/ Ska nog slänga i en skvätt vatten.

2011-02-03 @ 22:14:08
Postat av: Linn

Det ända "bindmedlet" som finns i kraffts pellets är mellas, har pratat med en som varit med och tagit fram flera av deras sorter och jobbar där med nya ideer osv :)

2011-02-03 @ 22:47:01
URL: http://dressyrmupparna.se
Postat av: ♥ Jenny ♥

Kollade in nhexperten.blogg.se, men det måste väl va ett skämt?



Ingen är så där dum i huvudet på riktigt!

2011-02-03 @ 22:48:23
URL: http://caspadia.blogg.se/
Postat av: Linnea

Bara undrar, för min hästkunskap lärare sa idag att man ej ska ge hel korn för det är alldeles för hårt för hästen, asså kärnan. Men är det så? :P

2011-02-03 @ 23:35:46
Postat av: Linn

Du har helt rätt Linnea. Helt korn är för hårt för hästarna att bryta ner skalet på, då kommer det ut helt utan att de kan ta upp någon näring ur det. Men om man där i mot för som vi skollar kornet med hett vatten så mjukas kornet upp och då klarar hästarna att bryta ner det :)

2011-02-03 @ 23:38:36
URL: http://dressyrmupparna.se
Postat av: Johanna

"Äter hästar kraft så ingår vitaminer och mineraler och man behöver inte ge dom extra"



Detta är ett felaktigt påstående, visst ingår det mineraler och vitaminer i många kraftfoder, men allt beror på höanalysen och hästens behov. För att veta vad man stoppar i sin häst måste man analysera höet och därefter räkna fram en foderstat. Då ser man om det behövs extra mineraler och vitaminer.

2011-02-04 @ 07:03:49
Postat av: Emelie

Jag håller med, jag skulle med vilja att min ponny fick fri tillgång på hö i alla fall nu på vintern. Det är faktiskt bra! (:

2011-02-04 @ 07:46:32
URL: http://skonbergaryttare.blogg.se/
Postat av: Anonym

vem köpte du honom av?

2011-02-04 @ 09:04:12
Postat av: Sandra

Gillar verkligen det här inlägget!:) Hälsa din mamma att hon är jävligt bra på att skriva och att det kändes toppen att läsa hennes text!

2011-02-04 @ 14:03:21
URL: http://sandralucky.blogg.se/
Postat av: Martin

Pellets är fantastiskt!

2011-02-08 @ 22:55:17
URL: http://www.pellets.me

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner