Skolbyte

Datum: 2011-02-11 ~ Tid: 09:22:23
Såg att vissa tyckte jag var velig och uppmärksamhetssökande när jag vill byta skola, behöver jag uppmärksamhet drar jag till med något mer drastiskt än så, haha ;)

Som texten löd, så ska jag byta skola. Jag menar allt jag skrivit om korr och tycker att det är en bra skola, dock inte för den som inte har självdisciplin i skolan, vilket jag också nämnt. Jag trodde att jag hade självdisciplin, eller jag har lurat mig själv till att tro det. Men det har jag inte, i vilket fall inte inom skolan. Jag väljer alltid annat före att sätta mig ner med böckerna, jag bloggar, jag kan få för mig att åka till stallet och fota när jag egentligen borde sitta med näsan i böckerna, och då funkar det inte. När man läser på distans krävs det jävligt mycket och det är svårare än om du går i vanlig skola. Första året på Lillerud bokstavligen sov jag mig igenom, trots det gick jag ut med VG och MVG i alla ämnen. På korr är du bara en i mängden, allt är opersonligt och du är bara någon bakom en skärm, vilket betyder att du måste prestera 110% jämt. Du har ingen social kontakt med läraren, ingen vet din bakgrund och ingen kan se din utveckling, förutom en massa text på en skärm. Just därför är det extra svårt. När man dessutom kommer till muntorna blir det dessutom ännu svårare att få ett bra betyg. Jag är inte van att göra min prov muntligt och få frågor rakt upp i ansiktet som jag ska svara på medan någon sitter och väntar på ett svar och sedan få mitt slutbetyg i kursen. Jag presterar allra bäst och har inga som helst problem med att skriva MVG på prov i vanliga skolan. På distansläsning har man bara en chans, gör man dåligt ifrån sig på muntan, vilket jag alltid gör även fast jag vet att jag har kunskapen men istället blir nervös på grund av min prestationångest, då får man ett dåligt betyg trots att man kanske skrivit MVG på alla uppdrag. Och med dåligt betyg menar jag G eller VG, för i mina ögon är det dåligt.

Här har ni min anledning. Jag trivs med att vara hemma och "inte göra någonting" och vet inte hur jag ska klara av att ställa om mig till skoldagar, gå upp tidigt på morgonen och umgås med tråkiga människor. Men jag måste tänka på betygen, jag vet att jag har MVG kapacitet i alla ämnen, det är inte jag att få G. Jag är inte den som nöjer mig med det och går vidare, jag kan älta ett G i all evighet. Jag har hög prestationsångest och vill komma någonstans i livet, inte slösa bort gymnasietiden och hamna i kassan på Coop när jag egentligen vill bli veterinär och komma från den här värdelösa hålan Karlskoga.
Hejdå Korr, du var nog inget för mig.


Kommentarer
Postat av: therese

Allt bra?:)

2011-02-11 @ 09:23:15
URL: http://browntess.blogg.se/
Postat av: adelisa

frågestund på bloggen, fråga om du undrar något :-)

2011-02-11 @ 09:26:07
URL: http://adelisaggrabus.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Jag tror du behöver jobba på din självkänsla om du inte kan ta att får ett G.



Själv hade jag problem med att jag var tvungen att ha MVG i allt, och visst hade jag det. Men ett MVG innebär inte att man är smart; det innebär att man kan plugga. Jag mår bättre av att inte ha MVG i allt. Det räcker med VG. Jag kan komma in på Chalmers ändå.

2011-02-11 @ 09:36:26
URL: http://equiss.blogg.se/
Postat av: fanny

alexandra: fast vill man bli veterinär kan man inte komma in med ett g. man MÅSTE ha mvg i alla kurser.

2011-02-11 @ 09:53:19
Postat av: Alexandra

Fanny: nej. Inte om man vet hur man ska komma in, det finns kryphål. Plus att man kan plugga i andra länder. Ett MVG överallt är inte nödvändigt. Inte för att det funkar med bara G, men är det meningen att man ska bli något så blir man det.



Min bror hade inte många MVG, men han är en av de få som blev uttagna att få plugga kärnfysik i Japan genom Chalmers. Så, MVG ät inte ALLT...

2011-02-11 @ 10:00:14
URL: http://equiss.blogg.se/
Postat av: Anni

Fyfan vad du fick mig att känna mig kass. tack för det. WORD, till Alexandra, bra sagt och kul för din bror! Man kan klara sig även om man inte är en toppstudent.

2011-02-11 @ 10:29:31
Postat av: Nettan

Tyvärr är det ju som så att även om man får MVG i ALLA ämnen i gymnasiet samt superpoäng på högskoleprovet så lottas man fortfarande ut till vet.högskolan. Så man måste ligga på och framför allt ha en jävla tur. :(

2011-02-11 @ 10:35:59
Postat av: Martina, hästblogg :D

Vilken skola blir det då?

2011-02-11 @ 10:58:32
URL: http://shuni.blogg.se/
Postat av: Anonym

e det något bekräftelsebehov du har eller varför måste du alltid nämna dina "toppbetyg"? Om det e så viktigt för dig att ha bra betyg som du säger så borde du ha tillräckligt med självdisciplin att läsa på distans .

2011-02-11 @ 11:08:32
Postat av: Erica

Varför slutade du på lillerud? :)

2011-02-11 @ 11:09:54
Postat av: hesttips

Förstår om du tycker att det är jobbigt att plugga på distans. Jag skulle inte klara av det.



Föstår inte alla negativa kommentarer du får p.g.a. ditt beslut.



Till alla som säger att MVG behövs inte alltid, så kan det vara avgörande om man ska komma in på den högskolan man vill eller inte. Extra avgörande är de på vet. utbildningar.

2011-02-11 @ 11:18:36
URL: http://hesttips.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Kan inte annat än skratta. Fyfan vad vissa av er ska vara negativa. Det här handlar om mitt liv och mina framtidsvisioner, det spelar ju inte mig någon roll vad alla andra har för betyg.

2011-02-11 @ 11:44:18
URL: http://dressyrmupparna.se
Postat av: Sussie

Jag håller på dig Ingrid. Stå på dig, du vet vad som är bäst för dig själv. Lycka till!!!

2011-02-11 @ 11:52:52
Postat av: fanny

alexandra: förklara gärna dessa kryphål då jag inte tror att dom existerar. veterinärutbildningen i exempelvis ungern är inte likvärdig den svenska, dessutom kanske man inte är så sugen på att flytta ut i världen i fem år. i köpenhamn ska dom sluta ta in svenska studenter då danskarna knappt får några platser. och vill man ha mvg så vill man ha mvg? kul för dig att du kan nöja dig med ett g, själv skulle jag precis som ingrid se det som ett dåligt betyg och ett misslyckande.

2011-02-11 @ 11:58:38
Postat av: sara

Sitter i samma stol som du! Har studieuppehåll och göre inte mykt om dagarna. Är hemma och tränar/tävlar mina hästar =) Trivs jättebra med det o tänker inte mykt på skolan. Ska börja ht igen, men föröker bara ... ja, koncentrera mig på hästarna än sålänge ;)

2011-02-11 @ 12:07:12
Postat av: Elin

Jag undrar också lite över dessa kryphål. Det finns inga.

Jag vet en som gjorde högskoleprovet 14 ggr innan hon kom in. Det är 7 år!

2011-02-11 @ 12:17:51
Postat av: Alexandra

Fanny: Jag har G i ett ämne om du undrar, resten mvg och om du nu ser det som ett misslyckande - k.



Jag kan förklara för dig om du inte känner till dem. Vi tar Chalmers som ett exempel. Det är en prestigefull skola med höga antagningspoäng om du inte visste det. Men som alla skolor så finns det mindre populära kurser och utbildningar som är enklare att komma in på. Väl inne i systemet är det enklare att byta INOM skolan.



The thing is - inse att det inte är ett misslyckande att få ett G. Sedan behöver man kanske bra betyg, men det är fan inte ett misslyckande att inte ha MVG i allt.

2011-02-11 @ 12:21:42
URL: http://equiss.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Helt ärligt skiter jag i vad alla andra har för betyg. Huvudsaken är att man är nöjd med sina egna prestationer vare sig det är G eller MVG. JAG är inte nöjd med G, och det är helt up till MIG om jag ser det som bra eller dåligt. Jag har ambitioner till MVG och det spelar ingen roll om ni tycker jag är töntig som vill ha MVG i allt. Jag tänker inte ändra mig.

2011-02-11 @ 12:24:39
URL: http://dressyrmupparna.se
Postat av: Linda

men vill man bli veterinär då?

visst, man kan hjälpa djur men man måste också avsluta djurs liv. det kan komma upp situationer där familjer måste avliva sitt djur pga att dom inte har råd med det som en operation skulle kosta, SOM SKULLE RÄDDA LIVET på djuret, om den gjordes. jag personligen skulle inte klara av det och jag har även fått bekräftat, efter att ha pratat med en veterinär att det är inte ett jobb för speciellt många. det är inte dom som är alldeles förälskade i djur som blir veterinär, utan dom som är tuffare i psyket och inte är faciernade av djuren på samma vis. dessutom så är veterinäret en av de yrken med mest självmord kopplade till yrket. just för att de tror att de ska rädda liv, och får sedan avsluta liv istället. jag ville själv bli veterinär tidigare, men har kommit fram till att det inte är ett jobb för mig. men det kanske passar dig ingrid, det vet jag inte.

2011-02-11 @ 12:28:44
Postat av: Alexandra

Du skrev att du tycker att ett G är ett misslyckande. Du nedvärderade alla som inte vill ha toppjobb eller har topbetyg. Det är stor skillnad.

2011-02-11 @ 12:29:18
URL: http://equiss.blogg.se/
Postat av: sandra

vad ska du byta till då ? :)

2011-02-11 @ 12:54:55
URL: http://helgesandras.blogg.se/
Postat av: Anonym

Men det är väl upp till henne om hon vill ha mvg i allt?

Det har inte med självkänsla att göra.

Jag vill också ha bra betyg i alla ämnen och ser g som ett misslyckande för MIG. Varför ska andra ta åt sig och känna sig dålig för det? Man väljer själv var man vill hamna i livet. är man skoltrött kanske man bara kämpar för g.. Allt är ju faktiskt upp till en själv, allt man läser behöver man inte ta åt sig.. :)

2011-02-11 @ 12:56:01
Postat av: Ingrid

Då kan du ju ta fram meningen där jag skriver att alla som har G är misslyckade :)

2011-02-11 @ 13:06:12
URL: http://dressyrmupparna.se
Postat av: Alexandra

"Och med dåligt betyg menar jag G eller VG, för i mina ögon är det dåligt."



Det är enligt dig dåligt att få G - dvs, ett misslyckande.

2011-02-11 @ 13:08:51
URL: http://equiss.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Alltså urstäka. Men texten handlar ju om MIG och INTE om alla andra. Jag för mig är G ett misslyckande, men jag säger aldrig att G är ett misslyckande för någon annan.

2011-02-11 @ 13:11:44
URL: http://dressyrmupparna.se
Postat av: Alexandra

Och du tror på allvar att folk inte tar åt sig?

Du såg ju själv kommentaren från Anni som kände sig dålig med sina G eftersom det visst ska ses som ett misslyckande enligt dig. Du borde valt dina ord bättre om det nu bara handlade om DIG, enligt min mening.

2011-02-11 @ 13:17:38
URL: http://equiss.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Folk nu för tiden är så extremt känsliga och går i taket för minsta lilla. Fortfarande så ska inte G ses som ett misslyckande, det är jag som känner mig misslyckad när JAG FÅR G. Jag kan inte sitta och leka mamma för alla andra, är man nöjd med G så är man, är man inte nöjd med G så är man det inte.



Det roliga är att ni verkligen läser vad ni vill läsa. Ni bestämmer er för en sak och sen vägrar ni att ändra er. Men fine, vill ni se min text som att alla som har G är misslyckade, gör det då. Vad ska jag göra åt saken?

2011-02-11 @ 13:34:03
URL: http://dressyrmupparna.se
Postat av: Alexandra

Formulera dig bättre om du nu har MVG.

2011-02-11 @ 13:37:09
URL: http://equiss.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Var inte så trångsynt :)

2011-02-11 @ 13:43:37
URL: http://dressyrmupparna.se
Postat av: Ida

Jag håller fullständigt med dig, Ingrid! Jag anser också att om jag själv får G på någonting i skolan, så är det dåligt, men jag skulle aldrig tycka att någon annan är dålig om den får G i ett ämne. Man måste självklart utgå från sina egna förutsättningar - vissa har lättare att få bra betyg än andra (jag själv är ett riktigt läshuvud och behöver inte anstränga mig så mycket) och därför vet jag att om jag får G på en uppgift eller ett prov, så har jag inte ansträngt mig tillräckligt.

2011-02-11 @ 13:50:10
URL: http://theosakasun.wordpress.com
Postat av: Mikaela

Intressant samtal nu har här.

Själv är jag en sån person som blir skitglad om jag bara blir godkänd. Satsar alltså inte högre. Jo visst fick jag några vg och några mvg när jag gick ut. Och även några ig. Och jag ser faktiskt upp till dem som verkligen vill satsa på högre betyg. För själv hade jag nog aldrig klarat de. Men för mig har det gått bra ändå. Men dem betygen jag fick kom jag in på college i London och utbildar mig nu till fotograf :)

Men som sagt för lite högre och svårare utbildningar tror jag dem faktiskt tar in folk med toppbetyg. För dem vet att dem kan hålla takten och kan plugga :)

Heja Ingrid!

2011-02-11 @ 13:56:40
URL: http://wildpixie.blogg.se/
Postat av: Linnea

Känner igen mig i det där med att inte nöja sig med G/VG, och tycker det är rent ut sagt korkad av dom som kommenterat att du borde nöja dig med lägre betyg än MVG! Man lägger sig på den nivån man känner att man vill ha och klarar, i ditt fall MVG. Antagligen är dom bara avundsjuka för att dom själva inte kan få MVG i allt? ;)

2011-02-11 @ 14:16:24
URL: http://sheisnea.blogg.se/
Postat av: fanny

alexandra: du jämför äpplen och päron. du ville gå på en viss skola, klart det finns kurser med låga intagningspoäng på alla skolor (utom typ handels i sthlm) och jag är glad för din skull att du fick gå på den skolan du ville.



men vill man bli veterinär finns det en enda skola som har den utbildningen, och det finns bara EN utbildning man kan gå för att bli veterinär. för att komma in på veterinärprogrammet i höstas krävdes 22.0 i betyg vilket för första terminen inte är mvg i allt, utan ett g eller två vg förutsatt att man plockat alla meritpoäng (dvs läst matte e eller diskret, språk steg 3 och uppåt, engelska c och uppåt). källa har du här: http://www.vhs.se/Global/Statistik/HT2010/HT2010_antagna_urval1_program.pdf

2011-02-11 @ 14:29:12
Postat av: Anonym

jag förstår dig! men vetrinärlinjen är ju så sjuukt svår att komma in på

2011-02-11 @ 14:52:04
URL: http://dressyrtontar.blogg.se/
Postat av: Reby Solo

Alexandra: Ursäkta men jag undrar lite hur du tänker när du sitter på internet och rent ut sagt uppmanar folk till att fuska sig in på högskolan? Dessutom ljuger du säkert om betygen du säger att du har också, jag menar varför skulle du annars reagera så avundsjuk?



Dessutom ÄR det svårare att bli veterinär än att bli forskare (förutom möjligen medicinsk), eftersom det är så högt tryck på att bli det. Det är sjukt många som söker in och vill bli veterinärer så därför tar de i princip bara in de med högsta poäng.



Du snackar om självkänsla men helt ärligt så verkar inte din egen så där jättebra, annars skulle du inte ens skrivit från första början.

Ses på Chalmers, om du nu kommer in.

2011-02-11 @ 15:24:51
URL: http://reby.blogg.se/
Postat av: Jeanette

Detta är enbart min åsikt:



För det första, tycker det är tråkigt att du ibland inte ser över dina ordval lite bättre, G är faktiskt ett bra betyg, man är ju trots allt godkänd. Istället för att skriva att G är dåligt, vilket jag antar att många kan bli sårade av, låter det bra mycket bättre att skriva att G är ett lite sämre betyg för just dig/Ingrid.



För det andra tycker jag absolut inte att man ska påstå att dom som jobbar i kassan på coop inte "har kommit någonstans i livet och slösat bort gymnasietiden", det är bara fördomar. Du kan skriva att kassan på coop inte är någonting för dig istället.



För det tredje, förstår jag inte varför du skriver att man umgås med tråkiga människor i skolan, om det är den inställningen du har kommer det definitivt att bli tråkigt. Inte heller tycker jag att du ska dra alla över kant, själv har jag världens goaste klasskompisar, så att du säger att du ska behöva umgås med tråkiga människor är antagligen en överdrift eller tråkig inställning.



Och för det fjärde, jag vet att Ingrid ska få tycka precis vad hon vill och det är precis det hon har gjort, så nu gör jag precis samma sak, tycker precis vad jag vill. Och om man generaliserar människor och betyg såpass mycket som det är gjort i inlägget får man räkna med att man skapar en diskussion :)

2011-02-11 @ 15:59:06
URL: http://schnauzertassarna.blogg.se/
Postat av: Maia

Haha (!) det bästa med Chalmers är också att de enda dom gör är att super, röker på och får göra omtentor hur många gånger som helst. Lagom kul att ha det ryktet utåt. Så ifall hon vill vara stolt att komma in på Chalmers är det upp till henne.



Och låt Ingrid för fan vara ?! Vad är ert problem, Sverige behöver fler vetrinärer som är duktiga på sitt jobb. För det är tack vare såna personer som Ingrid, som är framåtdrivande och har krav på sig själva, som gör att VI ANDRA kan ha hästar i Sverige med GOD omvårdnad. För va fan skulle hända ifall INGEN i Sverige skulle ha ambitioner?! Tänk efter lite innan ni slänger ur er korkade kommentarer; som att hon trycker ner andra exempelvis.

En sak är i alla fall säker; hon har ett mål som hon tänker uppfylla och låt henne göra det !

För det är inte vanligt att unga människor vet exakt vid den här åldern vad dom ska göra.

Och ingrid: stå på dig ! jag avundas dig som faktiskt har ditt vetrinärmål :) Det är ju asballt :)

2011-02-11 @ 16:01:34
Postat av: Anonym

Vilken diskussion det blev!

Det är klart att du ska följa dina drömmar & bli veterinär- och då funkar det inte att få mindre än MVG. Dessutm varför ska man nöja sej med ett betyg när man vet att man har kapacitet att få högre? :D

Hade gjort precis som dej (y)

2011-02-11 @ 16:19:02
Postat av: Alexandra

Reby Solo, VARFÖR skulle jag ljuga om mina betyg? Jag tyckte Ingrid formulerade sig fel, det är allt.

Att du anklagar mig att ljuga är lågt. Trodde inte det om dig för att vara ärlig. Uppmanar eller upplyser, se det hur du vill.



Och Ingrid, jag har en syn som är lik din på mina egna betyg - tro det eller ej. Men det är många som inte har läshuvudet och orken till att ha höga betyg i allt, och jag tycker inte man ska formulera det som värdelöst med ett G.

2011-02-11 @ 16:41:10
URL: http://equiss.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Precis som att du tycker att jag inte ska formulera mig på ett visst sätt så tycker jag att g är värdelöst när jag själv får det. Alla tycker vi och uppfattar saker.

2011-02-11 @ 17:17:03
URL: http://Dressyrmupparna.se
Postat av: Ingrid

*olika

2011-02-11 @ 17:17:54
URL: http://Dressyrmupparna.se
Postat av: Sanna

Höga betyg i all ära, och visst, det behövs verkligen för att komma in på veterinärutbildningen. Men vad många missar är den praktiska biten. Bara för att man kommer in på sina betyg behöver det inte innebära att man blir en bra veterinär, det innebär att man har bra läshuvud. Man ska även klara av det praktiska, och det är långt ifrån alla som gör det.



OBS! För att undvika några rabiata påhopp vill jag klargöra att jag med detta inlägg inte menar på att Ingrid kommer bli en dålig veterinär. Det är en allmän reflektion.

2011-02-11 @ 17:33:43
Postat av: caroline

Jeanette : Och för det fjärde, jag vet att Ingrid ska få tycka precis vad hon vill och det är precis det hon har gjort, så nu gör jag precis samma sak, tycker precis vad jag vill. Och om man generaliserar människor och betyg såpass mycket som det är gjort i inlägget får man räkna med att man skapar en diskussion :)



Kunde inte sagt det bättre. Tvekar inte på att du är duktig i skolan Ingrid, men dina ordval är ofta mycket illa valda. Jag är precis som du och gick ut med mvg i allt förra året och säkerligen iår igen. Men en sak jag inte tål, är människor som tror sig och försöker sätta sig på andra. Det finns många människor som strävar och försöker men helt enkelt inte kan, och jag tycker att det är rent ut sagt jävligt fult att du försöker trampa på dem och visa dig för det bättre. Man är inte smart, framgångsrik eller bättre än någon annan bara för att man har bra betyg eller ett toppjobb. Jag ska själv bli veterinär vare sig jag behöver läsa i Polen/Danmark eller Ungern för att lyckas.

Att sedan hetsa mot och med dina läsare mot en ensam person tycker jag är jävligt fult spel, så gör man inte och jag håller helt klart med Alexandra. Jag har själv sett kryphålen och flera av mina vänner jobbar som läkare och med kärnkraft nu och flera av dem tack vare dessa kryphål. Du behöver inte söka in i det du ska utan ändra på högskolan, när du väl har foten inne kan du lyckas ändå.

Du tog upp fördomar för ett tag sedan, men du bär dem själv fast riktat mot en folkgrupp som du inte anser håller måttet eftersom de jobbar på Coop.

Sedan vill jag säga, om du inte är beredd eller vill ha en reaktion från dina läsare, får du se över vad du skriver, för ibland är innehållet lika korkat som tåget själv.

2011-02-11 @ 17:47:18
Postat av: caroline

Sedan skulle jag vilja påpeka att betyg är offentliga handlingar, så ni som inte tror på Alexandra kan lika gärna gå och hämta ut varenda betyg och sedan kan vi se hur vida de stämmer eller ej.

2011-02-11 @ 17:51:29
Postat av: Fella

Jag tycker också att det är ett misslyckande att få ett G eller VG. Det är egentligen inte svårt att få MVG - därav är det ett misslyckande [enligt mig] att inte få det. Ni vet ju inte ens vad det är för typ av skola/studier Ingrid talar om, det är skillnad på att få ett G om ens kunskaper är på den nivån. När man får ett sämre betyg pga nervositet eller psykopatiska lärare, det känns som ett stooort misslyckande. Som elev har man ju noll makt över sånt.



Trist att ni tycker hennes formuleringar är dåliga/nedvärderade. Man läser det man väljer att läsa liksom. + hon är inte er mamma direkt.

2011-02-11 @ 18:17:17
URL: http://fella.webblogg.se/
Postat av: Ingrid

Vart trycker jag ned någon? Den ända jag nedvärderar är mig själv som blir besviken när jag får G.



Ni vänder alltid allt till det negativa :)

2011-02-11 @ 18:50:39
URL: http://dressyrmupparna.se
Postat av: Jenny

Man läser verkligen det man vill läsa. Jag hade aldrig kommit på tanken att tolka den här texten som att Ingrid nedvärderar de som har G eller de som jobbar i Coopkassan - det är ju solklart att hon i den här texten pratar om SIG SJÄLV. Dessutom uttrycker hon tydligt att det är distansskolans prov hon tycker är jobbiga eftersom hon inte kan visa sina kunskaper på samma sätt där. Klart att man vill hitta en skola där man kan förmedla sina kunskaper och få det betyg man förtjänar! Jag förstår verkligen att man anser det som ett misslyckande att få G eller VG när man vet att man har kunskaper för MVG men bara inte kan förmedla dem på det sättet som krävs.

Lägg ner och låt tjejen vara, va? Ta inte åt er och läs mellan raderna. Sen tror jag inte att ni behöver försvara de med G eller de som sitter i Coopkassan - har de gjort sitt bästa eller vill ha det jobbet bryr de sig nog inte i stortån om vad Ingrid har skrivit.

2011-02-11 @ 18:52:07
Postat av: Emma

FRÅGESTUND PÅ BLOGGEN! ponnyploppar.blogg.se :))) fin blogg ni har :D

2011-02-11 @ 19:22:33
URL: http://ponnyploppar.blogg.se/
Postat av: Gabriella

Förstår precis hur du känner Ingrid! Jag har också extremt dåligt självdiciplin, men eftersom man är på lektionerna i skolan klarade jag mig ändå med MVG i istortsett alla ämnen utan att plugga speciellt mycket. Men trots det fick jag tre VG i gymnasiet, totalt 200p, och jag har fortfarande ångest över det... Det hjälper liksom inte att jag har MVG i 3600p :/. Men två av mina klasskompisar som fick samma snitt som mig kom faktiskt in på veterinär i år tack vara sina meritpoäng! Så mitt tips är att skaffa meritpoäng, samt göra högskoleprovet! Även om man inte får så bra är det större chans att komma in än om man inte gjort det alls.



Hur blir det med de betyg som är satta, har du fått några betyg eller väntar man tills i slutet? Om det är några satta betyg, får du läsa upp dem, har för mig att det var lite knepigt med det numer...



Vad hade du tänkt gå för skola nu? vanlig NV?

2011-02-11 @ 19:31:52
URL: http://gabriellalynghed.blogg.se/
Postat av: Jeanette

Fella: "Det är egentligen inte svårt att få MVG - därav är det ett misslyckande [enligt mig] att inte få det"



Gud vad arg jag blir när man så kaxigt utttrycker sig med att det egentligen inte alls är så svårt att få MVG. Själv går jag andra året på gymnasiet, jag kämpar, försöker och har världens största engagemang men inte får jag MVG i alla ämnen för det, så kom inte och säg att det är lätt att få MVG. Ofta krävs det även bra minne, läshuvud och ett otroligt öppet sinne, så att säga att det är ganska lätt att få MVG anser jag bara vara kaxigt.



Jag vet att du skrivit att du tycker att det är ett misslyckande för dig, och det får vara upp till dig, men att skriva att det är ganska enkelt att få MVG är kaxigt.

2011-02-11 @ 20:55:48
URL: http://schnauzertassarna.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag förstår båda parterna. Men har man en så pass stor blogg som Dressyrmupparna är, så är det ju kanske bra att tänka efter på det man skriver, för det är ju ändå många som läser.

2011-02-11 @ 21:28:20
URL: http://havsglans.blogg.se/
Postat av: Ida

Varför är man kass om man hamnar i kassan på coop? Jag hade helt ok betyg (nästan vg rakt igenom), hamnade på ICA och TRIVS TOPPEN! Har inga planer öht på att plugga vidare och bli något "bättre".

2011-02-11 @ 21:33:09
Postat av: Edmundson

Alla jobb behövs ju, om vi inte hade haft några som satt i kassan, hade vi inte haft några affärer hur hade världen sett ut då? Varje individ behövs för att allt ska funka.

2011-02-12 @ 18:10:35
Postat av: Johanna

Jag känner exakt som dig! Jag tål inte ett G, jag ska ha VG eller MVG, annars är det helt misslyckat. Jag ska göra något med mitt liv, bli läkare eller vad som helst. Jag ska lyckas.

2011-02-13 @ 13:14:37
URL: http://enhastryttares.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner