Svar från frågestunden

Datum: 2011-02-07 ~ Tid: 18:27:00
Eftersom det var så mycket blandade frågor gör jag så att jag delar upp det. Jag börjar med att svara på några frågor som rör Claudia, på så sätt blir det mycket lättare för er att hitta än om allt är i en enda röra. Imorgon kommer del 2.

Hur och vad menar du när du skriver att Claudia är svårriden? Är hon stark, testar hon mycket, är hon svår att "hitta knapparna på"? Det skulle vara intressant att veta ! :D
Jag skulle kunna skriva milslånga förklaringar angående detta men jag ska försöka fatta mig kort. Claudia kräver så oerhört mycket ridning och känsla. Självklart gör ju i princip alla hästar det, men Claudia är extrem, utan att överdriva. Hon är verkligen en enmansponny som det tar lång tid att rida in sig på och där har vi anledningen till varför jag inte kan låta andra rida henne längre, kan kan jag väll, men det gör absolut ingen nytta. När andra ryttare sitter upp ilar hon runt med huvudet högt upp i luften, blir stenhård i munnen och vägrar samarbeta. Ändå har erkänt duktiga tränare och domare upp till Grand Prix nivå ridit henne, vilket jag dock tycker har sett förskräckligt ut då de inte klarat av henne. Det finns undantag, Anki till exempel, min tränare, hon är den enda som jag sett rida Claudia på ett mjukt och tillfredsställande sätt där Claudia är harmonisk och verkligen arbetar. Annars har jag nog bara sett ryttare som försöker "dra" henne ner i "form", vilket inte funkar. På Claudia handlar det om teknik, och trots att jag haft henne i snart 2,5 år har jag fortfarande svårt för att klara av henne i vissa situationer. Hon har blivit väldigt mycket bättre, hon är mycket mycket finare i munnen, ridbarheten har förändrats och jag har kommit på tekniken ganska bra, nu är det istället styrkan hos Claudia som fattas. Jag köpte mig ponnyn som de flesta kallade omöjlig, många tyckte att jag skulle göra mig av med henne på en gång och att det inte ens var någon idé att försöka. Det tog mig mer än ett helt år att lära mig rida henne i form i alla gångarter, haha tro det eller ej. Jag har ridit mycket hästar, både fina och hemska, galna, sega, okänsliga, mjuka, pigga osv och med mer eller mindre arbete så brukar det inte vara några problem alls för mig att få dem att arbeta på ett korrekt sätt, men Claudia är det knepigaste jag någonsin suttit på och jag har många gånger varit så nära på att ge upp. Och tro mig, att ha en så svår häst som jag knappt själv klarar av är inget jag är stolt över. Däremot är jag stolt över all tid och arbete jag lagt ner på henne och hur mycket mer ridbar och härlig hon faktiskt blivit. Dock har vi mycket arbete kvar framför oss.

Tycker inte du att du är lite lång på claudia? Jag menar dina ben når ju rätt långt ner under magen på henne. Du är ju smal så det gör ju inget. Men jag menar Jag känner mig obekväm när jag är för lång för hästen, jag undrar bara om du ens tycker att du är för lång?
Jag har långa ben som hänger en bit under magen och jag är åt det längre hållet, men det är inget som stör. Så, nej. 

Eftersom claudia har sån otur, med senskadan och allt, har du önskat nån gång att du aldrig köpte henne?
Haha gud nej, ger man upp så lätt bör man nog tänka om ;)

Hur länge till tror du att du kommer att ha kvar Claudia?
Hon kommer alltid stanna hos mig.

Vad är det dyraste du köpt till Claudia och dig själv?
Det dyraste jag köpt till Claudia är nog hennes sadel. Och det dyraste jag köpt till mig själv är nog självaste Claudia, haha :D

Funderat på någon ny ponny eller lägger du all energi på claudia till det är dax för stor häst?
Det blir bara Claudia fram till dess att det kommer en storhäst till stallet också. Det känns viktigast att lägga all energi på henne just nu.

Är Claudia din första häst eller hade du en innan, isf vad hette den och vilken ras?
Claudia är min första egna häst.

När ska du och Claudia börja tävla igen? :D
Jag vet inte riktigt, jag tar det som det kommer. Jag vill starta när jag känner att vi kan prestera bra och inte starta så fort som möjligt bara för att tävla. Så svaret blir att jag inte vet, jag kanske gör en start om en månad, eller i början på sommaren. Det beror på hur det går för mig och Claudia tillsammans, för mig är det viktigaste just nu att stärka henne långsamt och inte stressa.

Har du nån gång tyckt att de skulle vara skönare om du inte hade henne?
Nope, hela mitt liv kretsar kring Claudia vilket jag trivs mycket bra med :)

Jag har riktigt aldrig fattat hur utbildad claudia är? Kan hon FEI programm o svåra rörelser osv?
Hon kan absolut. Problemet ligger bara i att kunna utföra det på henne :)


 

 


Kommentarer
Postat av: Martina - HÄSTBLOGG :D

STOR diss på bloggen, om djurplågeri! Läs gärna och kolla på klippet... känsliga tittare varnas.. :/

2011-02-07 @ 18:31:39
URL: http://shuni.blogg.se/
Postat av: emelie

Är det någon som använder soft up? Har hört att de även ska svikta? Gör de det? Hur mkt i jämförelse med Sprenger? Får nämligen ont i mina knän då jag rider med andra stigbyglar än Sprenger, men de är ju inte speciellt säkra.

2011-02-07 @ 18:36:45
URL: http://komkoma.blogg.se/
Postat av: Frida

Fin häst du har!

2011-02-07 @ 18:40:59
URL: http://kindereggsurprise.blogg.se/
Postat av: Anonym

fin hon är

2011-02-07 @ 18:41:55
URL: http://dressyrtontar.blogg.se/
Postat av: sandy

Fin häst!

2011-02-07 @ 19:07:20
URL: http://sandrabanana.blogg.se/
Postat av: Leila

Fin hon är :) och bra svar!

2011-02-07 @ 19:47:31
URL: http://pumsie.blogg.se/
Postat av: ida :)

Hon är verkligen jätte fin :D

Tycker alla ska kolla bloggen, kanske är en blogg som passar dig? ;)

2011-02-07 @ 19:49:30
URL: http://ponnydag.blogg.se/
Postat av: J

Jättefin bild, ni ser ut att passa bra ihop och kommer säkert att gå långt.

Kolla gärna in vår namntävling; http://knasryttarna.blogg.se/2011/february/en-liten-tavling-pa-lordagskvallen.html

kram

2011-02-07 @ 19:57:42
URL: http://knasryttarna.blogg.se/
Postat av: Linnea

Avgudar verkligen eran blogg, den är suverän! :D

Sjukt snygg ponny också! :D<3

2011-02-07 @ 19:58:04
URL: http://ponnnyrytttarna.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag kan inte förstå att hon är så svårriden son du säger. Jag tror dig helt klart, men alla bilder man ser så ser hon så himla enkel och bekävm ut, som om hon var världens mest välridna ponny! haha =)

2011-02-07 @ 20:09:59
Postat av: SARA

Vill först bara säga att eran blogg är den bästa i hela Sverige! Följer mycket ofta, och läser varje inlägg typ 3 gånger om,och om igen! För det är så spännande, och man lär sig så mycket av er!



En fråga bara, jag och mamma är skötare på en underbar shettis, och det har kommit en fjording in till stallet, en valack som är 8 år. ÄLSKAR DEN! har sett på internet att dom söker medryttare och vi ska ringa och höra, så frågan är: HUR ÄR EN FJORDING? är rasen känd för att vara dum?, envis, surig? :) om den nu är t ex. dum så spelar inte det nån roll, men ville bara höra, för du verkar ju ha koll på allting! :)



kram

2011-02-07 @ 20:10:56
Postat av: Oliva =)

Fin hon är =)

Kolla in bloggen o kanske släng in en kommentar...



Jag kollar eran blogg varje dag =)



Kram Olivia

2011-02-07 @ 20:20:45
URL: http://gpk.blogg.se/
Postat av: Jessika

Hon är så himla fin! Och ni är fina tillsammans :)

2011-02-07 @ 21:01:16
URL: http://www.enryttare.blogspot.com
Postat av: Moa

Tack för svaret! Jag ställde den första frågan och nu förstår jag precis. Jag red en ponny förut som jag kan likna med det du beskriver, otroligt mycket ridning och känsla behövs hela tiden. Den ponnyn sprang också bara med huvudet högt uppe i skyn när andra satt upp, hon var otroligt okänslig i munnen och i början "stängde hon av" innan jag förstod någorlunda hur hon fungerade. Jag hade tidigare haft egen häst och ridit många olika hästar och ponnyer men denna ponny som jag red i ett och ett halvt år var den svåraste jag ridit. Det tog nog ca 8 månader innan jag ens kunde ställa henne korrekt och till slut när jag lärt mej hur hon skulle jobbas för att hitta en okej form så tog det ca en timme innan hon lossnade och släppte efter. Man lär sej riktigt mycket av svårridna hästar :D Väldigt intressant! Riktigt bra blogg :)

2011-02-07 @ 21:10:16
URL: http://moozy.blogg.se/
Postat av: marica

Vad hände med den andra häste du hade, fuxen?

kommer inte ihåg vad han hete, men som du hade för någon månad/vecka sedan?

2011-02-07 @ 21:25:34
Postat av: Anonym

hur uttalas FEI? ;) har hört många olika uttal ;D

2011-02-07 @ 22:18:33
Postat av: Elin

Vilken av dina hästar är din absoluta favorit häst!?=) Och varför?=)

2011-02-08 @ 20:27:46
Postat av: Lovisa

hej,

vart är solis? Jag kanske inte är så bra uppdaterad men har du lämnat tillbaka han? Isf varför? Trivdes ni inte ihop? Var det skadan? snälla svara!!

bwt, awesome blogg!! ;)

2011-02-08 @ 22:19:12
URL: http://lollostavlingsblogg.blogg.se/
Postat av: Hanna

Hej=) Jag bara undra hur gammal Claudia är? Ni har kanske sagt det men då har jag väl missat det. tacksam för svar :D

2011-02-09 @ 18:34:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner