Svar från frågestunden

Datum: 2011-02-16 ~ Tid: 14:49:16
Hur gjorde du för att klippa Claudias ansikte så himla snyggt utan att klippa bort känselhåren, ser knappt ut som du klippt henne, ser bara assnyggt ut? ;D
Jag klippte med en helt vanlig DeLaval klippmaskin. Det var lite klutigt att få till det runt mule och ögon samt öron. Dock vägrade Claudia få vänsterörat klippt, så istället för att bråka med henne så har hon ett lurvigt öra och ett klippt, men resten gick finemang :D

Hur många personer och vem består din familj av?
Jag har två familjer, om man kan säga så? Mina föräldrar är skilda sedan ca 15 år tillbaka. Förut bodde jag varannan vecka, sedan gick det över till varannan helg och till för ett par årsedan bor jag hos min mamma på heltid. Hos mamma består familjen av mig, mamma, Jonte (mammas sambo), Caroline (Jontes dotter) och Ellen (min syster). Vi har även tre katter, och så självklart Claudia och Quillen. Min pappa bor på andra sidan stan med sin fru Pernilla, Sarah (Pernillas dotter) och Thindra (min halvsyster). Ganska invecklat, jotack.

Är det någon besökares blogg som du börjat följa och kan rekommendera att läsa?
www.warnmark.blogg.se, ingen jag nyligen börjat följa, har kikat på  Karins blogg ett bra tag. Intressanta och välskrivna inlägg.

Vad tycker du om bruna/mörkbruna ridstövlar?
Som hoppstövlar gillar jag dem inte. Dock tycker jag att de är riktigt snygga i dressyrmodell, men bara på träning till ryttare som tävlar storhäst på den högre nivån, annars tycker jag bara att det ser lite mesigt ut. Jag vet inte varför, något jag fått för mig bara.


Brukar du gå in på era besökares bloggar? :)
Ibland gör jag det. Oftast klickar jag in mig om personen ifråga skriver en intressant eller elak kommentar, då vill jag se vem det är. Fast ja ... de elaka är ju i princip alltid anonyma (undrar varför? ;)) så därför kan jag väl säga att jag kollar på de som skrivit intressanta och oftast lite längre kommentarer.

Hur länge får Claudia och Quillen vara ute per dag? Vilka tider har du utsläpp och insläpp?
Jag försöker ha dem ut så länge som möjligt. Just nu går de ute mellan 07.00 och cirka 18.00-19.00. På sommaren blir det betydligt längre på kvällarna, då tar jag in mellan 22.00-23.00. Sen beror det helt på väder, jag får anpassa mig varje dag efter vad som passar hästarna bäst. Är det till exempel -20 grader ute tar jag in tidigare.

Vad har du gör musiksmak, bästa låt just nu?
Jag har ingen speciell stil utan lyssnar på det mesta. Men favoritmusiken är väl "partymusiken". Bästa låt just nu, hmm ... Tonight (I'm fuckin'You) med Enrique Iglesias.

När du ska börja leta storhäst sen, vad för typ av häst vill du ha - ras, temperament, höjd, färg?
Jag behöver en häst av den större modellen, cirka 170 cm då jag har väldigt långa ben. Den ska fortfarande vara nätt, framåt, positiv, känslig och så vill jag känna att kemin finns där redan från början. Färg och ras spelar mig ingen roll, men det vore ett plus om den var svart. Dock väljer jag ju självklart efter individen.

Varför har du en gelépadd under sadeln?
Bossarna på min sadel är väldigt glidiga vilket gör att den glider med vissa schabrak. Mitt tävlingsschabrak är omöjligt att ha utan gelépadden då det glider på en gång, vissa funkar utan padd men jag har den alltid ändå för att undvika att sadeln ska glida på schabraken.

Vad brukar du vara nöjd med i din ridning?
Jag kan inte komma på någonting, allt kan ständigt förbättras.

Har du någon annan sadel än dressyrsadeln? Eller hoppar du i den med?
Jag har bara dressyrsadeln, så ja, jag hoppar i den också. Inbiten dressyrfjolla som jag är. Haha nej, men jag håller på att leta hoppsadel.

Vad är det för märke/modell på dina ridstövlar? Hur höga är dem och hur lång är du? :)
Cavallo Weltmeister. De är 53 cm höga (dock lite för korta nu) och jag var 175 cm sist jag mätte mig.

Varför rider du inte med säkerhetsväst när du hoppar? (Ren nyfikenhet, inget påhopp eller så)
Säkerhetsväst är det obekvämaste jag vet, därför äger jag ingen. Jag hade en när jag var liten men tappade istället luften varje gång jag föll av.


Kommentarer
Postat av: Maria

håller med till 100 och säkerhetsvästen ;) jag kan verkligen inte rida i en sådan :o känner mig funktionshindrad x)

2011-02-16 @ 15:06:05
URL: http://nattstad.se/mpatron
Postat av: M

Hur hög är Claudia?

2011-02-16 @ 15:16:55
URL: http://liteomoss.blogg.se/
Postat av: martina

jag rider alltid i säkerhetsväst, för jag rider på hästar som har förmåga att bralla väldigt mycket. Men det är ju skönast att rida utan.

fina ni är på bilden! :)

2011-02-16 @ 15:21:52
Postat av: Linnea - Hästar, Foto, Vardag m.m.

Jag kan inte heller rida med väst! När jag var yngre hade jag en men de senaste 8 åren har jag nog inte haft en på mig ;P



Det är rätt dumt egentligen då jag rider mycket unghästar! Men tror faktiskt risken är större att jag flyger av om jag rider med en klumpig väst som gör att jag inte kan följa hästen ordentligt om den busar!

2011-02-16 @ 15:51:23
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: Daniella

Vad har Claudia för mankhöjd? :D

2011-02-16 @ 15:52:37
Postat av: Emma - En allroundryttare!

Den där bilden är så himla snygg på er två! :D



Håller med dig om säkerhetsvästen, världens oskönaste sak att ha på sig. får grymt ont i ryggen och sitter helt snett med en.. Får även dålig balans med den.. haha :)

2011-02-16 @ 16:14:25
URL: http://enallroundryttare.blogg.se/
Postat av: Erika Adamsson

Håller med ang. västen. När man ramlar av vill man ju typ rulla ihop men det går ju inte med en stenhård väst, hade en när jag var i b-ponny åldern typ, dvs när jag var 7 eller något. Aldrig sedan dess!

2011-02-16 @ 16:45:36
URL: http://finest.se/adamsson
Postat av: sofia / dressyrhatt @ bdb

måste bara fråga en sak.. har du kvar solis eller har jag missat nått? du slriver inte alls om honom längre :(

vore kul om du kunde svara på detta i ett inlägg om fler kanske undrar ;)

bäst blogg btw :D<3

2011-02-16 @ 17:51:18
URL: http://smaryttare.blogg.se/
Postat av: Julia Westerberg

Hej, tycker det är konstigt att dina hästar inte går ute på nätterna på sommaren. Varför gör dem inte det? :)

2011-02-16 @ 18:38:58
URL: http://ivanojag.blogg.se/
Postat av: Lisa

Jag undrar varför du inte bor hos din pappa mer? du verkar ju ändå vara "sams" med honom eftersom du ibland skriver att han ska hjälpa dig med läxa osv. Vet att det är en privat fråga du inte behöver svara på men jag blev nyfiken :)

2011-02-16 @ 18:52:31
Postat av: Anonym

kul att du skriver att du beöver en stor häst (170 cm) när du samtidigt säger att du inte är för lång för Claudia?

2011-02-16 @ 19:05:21
Postat av: Johanna

Guud vilken fin bild på dig och Claudia!!! :O

Ni passar som hand i handske ihop! :D



Du måste vara lycklig som har en sån vacker ponny..!



Ha de bra! :)

2011-02-16 @ 19:07:05
URL: http://ponnyhoppare.blogg.se/
Postat av: Maria o Pearl - Jumping For Life

Har frågestund på bloggen! Alla som frågor nått får en länk :)

2011-02-16 @ 19:08:38
URL: http://jumpingforlife.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Kul ja. Jag anser mig vara lång men inte för lång för Claudia. Varför ska jag köpa en liten häst när jag kan köpa en stor :)

2011-02-16 @ 19:19:06
URL: http://Dressyrmupparna.se
Postat av: Sofia & Johanna

Vilken underbar bild! :D

2011-02-16 @ 19:34:46
URL: http://blondintillblondin.blogg.se/
Postat av: annelie Kindberg

Jätte fin bild på er 2. kolla gärna in på min blogg:)

2011-02-16 @ 20:48:31
URL: http://equinephotos.blogg.se/
Postat av: Johanna/Hogge

Vanliga ridvästar är hemska D: Men sen köpte jag en sån där med en massa rutor (eh, hoppas du fattar...) och den känns knappt att ha på sig! Testa en sån, säkerhet är bra ;)

2011-02-16 @ 20:52:51
URL: http://viciousme-hogge.blogspot.com
Postat av: Madde

Vilken fin bild:) Gillar verkligen ljuset och hästen:)

2011-02-17 @ 08:03:51
URL: http://amatorfotografen.blogg.se/
Postat av: Miranda

Hej! Kan tyvärr inte hålla med om västen, då en kompis till mig ramlade av och gjorde illa ryggen. Hon föll av i galopp mot en av ridhusväggarna. Själv har jag också ramlat av en gång med väst, är glad för att jag hade den på mig. Förstår inte hur snygghet kan komma för säkerhet. Är absurt!

2011-02-18 @ 18:03:23
URL: http://mirandamik.wordpress.com
Postat av: Sanna Nilsson

Såg din beskrivning om vad du letar för häst. `Jag har en som verkligen passar perfekt in på din beskrivning!

Valack -05, går Msv dressyr - målet för året är att kvala Falsterbo, hoppar även riktigt bra.

Maila mig om du vill ha mer info.

[email protected]



M.V.H

/Sanna Nilsson

2011-02-18 @ 23:43:59
URL: http://sannanilssondressyr.blogg.se/
Postat av: Saga

Jag som trodde jag var den enda som inte rider med väst!

Avskyr det, det känns som att man rider runt inuti en flyttkartong och man blir stel och låst, usch :(

2011-02-19 @ 20:28:15
URL: http://dreamsphere.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner