...

Datum: 2011-01-05 ~ Tid: 22:50:09
Usch, hamnade i något slags chocktillstånd förut, jag fick en lina virad runt halsen och trodde verkligen att jag skulle strypas så nu har jag fina röda märken runt halsen ...

Kom hem för en stund sedan efter att ha kvällsfodrat hos Claudia, hon har vilat ett par dagar nu för något känns inte som det ska med bakbenet. Jag får väl helt enkelt boka in ett veterinärbesök igen om det inte blir bättre. Det känns jättefint på dagarna och när hon rör på sig men på morgonen när hon sått inne i boxen hela natten har det blivit lite varmare och lite tjockare, fast det försvinner efter att hon varit ute i hagen i cirka 5 minuter. Usch, jag är så jävla orolig, orkar inte att det ska vara något mer. Känns som att jag håller på att tappa motivationen till allt, det är aldrig någonting som funkar. Alltid är det något som knövlar, alltid är det jag som ska ordna, jag som ska ha ansvar och jag som ska göra. Det är helt enkelt för mycket just nu och jag orkar inte. Jag trodde verkligen att jag klarade hur mycket skit och ansvar som helst med ständigt späckade scheman, men jag har just insett att det gör jag inte. 
Jag skriver aldrig eller pratar om mina känslor eller hur jag mår, jag stänger av och väntar på att det går över, men kände att jag behövde skriva av mig lite just nu. 
Jag är glad att jag har min Claudia, hon får mig på bra humör när det känns som jag är på botten <3

Kommentarer
Postat av: Anonym

hoppas att claudias ben blir bra igen! ;)

2011-01-05 @ 22:57:27
Postat av: Ida Martinsson

Hoppas det löser sig! Jag brukar också känna mig lite så ibland :/

2011-01-05 @ 23:00:58
URL: http://shellygirl.blogg.se/
Postat av: caroline

jag vet inte hur gammal claudia är, men jag har för mig att det är en lite äldre dam? min mammas häst fick samma på senare år, efter en natt inne var han väldigt "skummig/svampig" i benen, som gallor, genom det blev han lite varm och något tjockare. men efter en stund ute blev han direkt bättre, vi kollade upp detta och det berodde helt enkelt på att han började bli till åren. vet inte om det är samma sak nu, men han hade inte ont och hade inga problem med benen utan fick bara detta över natten medan han var inne.



du är så duktig ingrid, tänker inte skriva kämpa på denna gången. utan släpp istället, försök varva ner och tänk på bara dig och vad som gör dig lycklig, oavsett om det bara är för en dag!

2011-01-05 @ 23:01:23
Postat av: Anonym

Åh jag tycker så sjukt synd om dig..

men jag ser upp till dig, du tar bra hand om din häst så det är verkligen inte ditt fel. Försök att hålla huvudet högt även om det är svårt, det kan jag verkligen förstå...

2011-01-05 @ 23:04:16
Postat av: Vawwa

Heej! :D

Min häst hade också svullna ben under natten och fina på dagen men ja började linda dem så att blod cirkulationen skulle hålla igång, brukar även massera innan och efter ja tar på och av lindorna ;)Fast du kanske redan lindar hennes ben?? Annars skulle du kunna testa det för det funkade för mig.

Hoppas iallafall att det blir bättre med henne för du gör verkligen det bästa du kan! Och det hoppas jag att du vet! :D

2011-01-05 @ 23:05:59
Postat av: sandra

Åh vad tråkigt :/ Men kanske det kan vara så att hon börjar bli till åren men kanske du kan prova arnika eller back on track för att hålla igång blodcirkulationen? :)

2011-01-05 @ 23:09:34
URL: http://helgesandras.blogg.se/
Postat av: Sätilaryttaren Emma- Stolt varmblodsägare =) Tävling på bloggen, vinn biobiljett!

usch :/ vet lite hur du känner dig..

2011-01-05 @ 23:14:03
URL: http://satilaryttaren.blogg.se/
Postat av: Linnéa

Använder du Back on Track på henne? Är det bättre/med utan?



Jag håller tummarna för att det inte är någon fara med henne, jag vet hur nojig man blir när man haft en skadad häst, man ser bara skador och hältor överallt tillslut... :/ Men är du minska osäker på om det är något eller inte är det absolut bättre att kolla upp det hos en veterinär för att vara på den säkra sidan. Det finns inget man ångrar så mycket som att ha en känsla av att något är fel, ignorera den för att sen inse att magkänslan var rätt...



Jag hoppas det inte är något som sagt, utan att ni kan komma igång och tävla :)

2011-01-05 @ 23:14:07
Postat av: johanna

du kan vara helt lungn, det är helt naturligt, eftersom hon står still ( visst rör hon sig lite men du fattar) så blir hno stel och då svälls det, och när hon kommer ut så kyls benet ner pga snön. Testa och ta kylbalsam för häst och se om det fuunkar, annars så kan du kontakta en vetrinär.

2011-01-05 @ 23:15:45
URL: http://hestochponni.blogg.se/
Postat av: Elliis ♥ Jasse

Min häst fick en spark på en sena på hennes bakben i sommras, men svullnaden har inte gått över än.

Jag vet ju att hon alltid kommer gå med ett svullet ben, men hon blir alltid gallig på natten och varm, men det försvinner sen på dagen och det är inget som är fel i hennes ben, hon har det på alla fyra nämligen.



Men som någon nämnde, jag lindar hennes ben väldigt ofta när jag rider, och då försvinner svullnaden helt för några timmar :')

2011-01-05 @ 23:24:26
URL: http://ellisjasse.blogg.se/
Postat av: Emma

jag tror du kan vara lugn Ingrid :) hästar blir tjockare i benen på natten, o efteersom det går bort så fort så är det nog lugnt, har vart med om gaffelband o senskador o efetrsm det har varit en skada på benet är det ju ärrvävnad vilket inte är lika starkt som det vanliga , men efetrsom du byggt upp claudia så fint o lugnt så borde det vara fint, ellerhur :)?

Linda med BoT om natten o låt henne lufta påndan :))

2011-01-05 @ 23:24:58
Postat av: Klara

Hej Ingrid! Skriver som några innan mig, det faktum att hon är lite svullen och varm om benen är inget ovanligt, och något jag aldrig hört ska vara farligt. Tex min lilla c-ponny, han var alltid så, blev över 30 utan att någonsin ha problem av det :) (för övrigt har nästan alla hästar så som sover inne i box på natten :))

Tänk dig själv när du sover på natten, man är lite rund och stel i kroppen, helt naturligt!

blodflödet sjunker i kroppen när vilopulsen kickar in, tyngdkraften gör att det naturligt blir lite men ansamlingar i benen. om det dock INTE försvinner efter några minuters rörelse är det ju inte bra, men med några minuter som du säger, i hagen, går det ju ned, för då börjar blodet pumpas runt igen :) så tror nog du kan vara lugn ang. svullna ben iaf, de flesta, gärna liiite äldre hästar, får så :D (något dock kanske inte alla märker annars då utsläpp på morgonen kanske görs av andra, eller att man bara leder hästen snabbt till hagen, och då aldrig reflekterar över det :))



kanske lite virrix text, det är ju ganska sent ;O

2011-01-05 @ 23:31:37
URL: http://adysfunctionalsideofme.blogspot.com/
Postat av: Ingrid

Problemer är det att det bara är ett ben som förändras, de andra tre är fina :/

2011-01-05 @ 23:33:46
URL: http://dressyrmupparna.se
Postat av: Linnéa

OJ vad läskigt det där med lastningen ;O

Hoppas allt blir bra med Claudia!

2011-01-05 @ 23:35:32
URL: http://linneastajl.blogg.se/
Postat av: malin

intim och personlig blogg om min ätstörning. Om allt från stureplan till stallplan. Om livet som hästnörd och f.d hästskötare åt bland annat Jan Brink och Minna Telde :)

2011-01-05 @ 23:58:22
URL: http://malintholf.blogg.se/
Postat av: Anna

men du! det där är nog ingen fara! (:

min förra pålle vart skadad i frambenen. han var alltid väldigt stel och svullen på morgonen. men efter en stund i hagen (när blodcirkulationen satt igång ordentligt) var han precis som vanligt igen.

2011-01-06 @ 00:10:08
Postat av: Anonym

Tycker du ska prova med att linda benet som några andra redan sktivit om du inte redan gjort det, för så var det med en häst som står i samma stall som min och det funkade prima (:

2011-01-06 @ 00:12:08
Postat av: Amanda

Finns för dig Ingrid! :) Du är sjukt duktig, och du vet att alla era bloggläsare stöttar både dig & Linn till 100%. Ni är förebilder för alla, och ni är sjukt duktiga med era hästar. Kämpa på Ingrid, och om du behöver skriva av dig, så GÖR DET! <3

2011-01-06 @ 00:21:40
URL: http://rilfarna.blogg.se/
Postat av: Amanda

Ang claudias ben så tycker jag att du ska av vakta lite till. Hästar har ju lätt för att bli lite tjocka i något ben när det är vinter och dom står inne en del. Efter som att svullnaden går ner och benet inte känns svampigt när hon är ute och rör på sig så är det ingen fara. Dock ifall du känner dig orolig så tycker jag absolut att du ska be en veterinär att titta på henne.

2011-01-06 @ 00:31:00
URL: http://ponnibrudarna.blogg.se/
Postat av: Pernilla

Det kan ju bero på temperaturen, men mitt tips är att linda där det känns fel. Då går svullnaden och värmen garanterat bort! Mina hästar är känsliga för vintern, så lindar deras ben varje natt och dom är kanonfina :)

2011-01-06 @ 00:40:09
Postat av: jojo

De kan va galor mm. De han bero på att om hästen står inte en längre tid blir den gallig så den måste röra på sig. Hästar kan lätt få galor om de inte får så mycket utevistelse som deras ben behöver.

Och om de är över naten hon blir så är de absolut gallor. Såmer vistelse i hagen eller BoT

2011-01-06 @ 00:50:00
Postat av: Malin H

Känner att jag är lite i samma sits själv just nu..

Tack för en grym blogg!

2011-01-06 @ 00:55:04
Postat av: nathalie

hej ingrid!

blir så glad varje gång du skriver ett inlägg :D

dessutom har jag blivit här i Claudia, så himla fin hon är så jag har gjort en idolbild till dig men det går tyvärr inte att skicka så du får kika in på min blogg, kommer att lägga ut den som ett inlägg kram nathalie B.J ;)

2011-01-06 @ 01:20:08
URL: http://myskatten.blogg.se/
Postat av: Emma

hur lyckades du fastna med en lina runt halsen? :(

2011-01-06 @ 01:24:33
Postat av: Sara

Är det inte galla då? kolla upp de! Vissa hästar får det över natten, för vätska fylls i benet, och när dom rör på sig så försvinner gallan! Kolla mer information om det :)

2011-01-06 @ 02:08:43
Postat av: FR

2011-01-06 @ 07:26:18
Postat av: Frida

Hej Ingrid.. Jag har för mig att Claudia börjar bli lite äldre och jag har en häst som är 15 som får exakt samma sak i bakbenen och det är ingen fara. Jag ska inte säga för mycket om Claudia men har du provat Back on Track nattbandage? Jag har dom på min häst när hon ska stå inne länge och oftast på nätterna. Har du provat att rida , typ skritta ut, och sett hur benet har varit sen? För min hästs svullnad går ner när hon har rört på sig. =)

2011-01-06 @ 07:28:05
URL: http://fridashastblogg.webblogg.se/
Postat av: Anonym

min ponny har alltid haft lite svullna bakben på morgonen. Men det försvinner också så fort hon får röra på sig. Vi har haft fyra olika veterinärer som har kollat på det och de alla har sagt samma sak. Antingen beror det på att protein halten i höt är för hög eller så har hon det bara så som många andra hästar och ponnyer. Men det är absolut inget farligt med det.

2011-01-06 @ 08:45:08
Postat av: Johanna

Är det i samma ben som senskadan? Eller var det i ett framben?



Min systers ponny fick kotledsinflammation i 3 ben när hon ar yngre. Nu är hon frisk men i 2 av benen så kan hon svullna när hon stått mycket, t ex när hon står inne på natten eller när det är mycket lera i hagen så hennes ben blir väldigt ansträngda. Detta är ju för att när dem haft en skada i ett ben så är det inte lika bra blodcirkulation. För oss hjälpte det med back on track:)



Hoppas det blir bättre snart! Både Claudia och du förtjänar bättre!:)



2011-01-06 @ 09:15:35
URL: http://dressyrnorden.bloggplatsen.se
Postat av: Geronim

Kanska prova ha henne på lösdrift så hon går hela tiden istället?

2011-01-06 @ 10:33:58
URL: http://geronim.blogg.se/
Postat av: Julia

KÄMPA PÅ INGRID!!



Förstår dig, det är jättejobbigt när

det känns som oturen aldrig tar slut...

Men Claudia börjar ju bli lite äldre nu,

min kompis häst behövde ha back on track på

natten eftersomhon blev pyttelite svullen på

natten, men dt gick så fort hon rörde sig!

Men åk till vet. och se vad de säger! :)



KÄMPA PÅ!!:D

2011-01-06 @ 10:56:55
URL: http://hopptosarna.devote.se
Postat av: Amanda

Alltså, jag tycker verkligen det är härligt när så många vill hjälpa till när de läser en sån här sak! Det visar ju på att det finns hjälpsamma å trevliga personer därute, sånt gör mig glad! jag menar tänk ändå, ingen av de här personerna känner ju Ingrid eller Claudia på det sättet å ändå är de så villiga att hjälpa till, kommer med tips å idéer! Grymt! Fortsätt så allihopa! xP hihi

2011-01-06 @ 11:30:09
Postat av: Linnéa

bor du och linn långt ifrån varandra? eller vrf har ni inte era hästar i samma stall? :)



vem har ridit in era hästar (inklusive Braven) ? :)

2011-01-06 @ 11:50:48
Postat av: Mia

det kan vara soleksem, lägg våtbandage med koksaltlösning på natten och skydda benet från sol, får absolut inte utsättas för sol. smörj benet med återfuktande salva på morgonen.

Min gamla arab fick det, så han fick gå med stödstrumpa i hagen och när man red (gick inte att linda, då benet blev mindre svullet efter en stund och tappade då lindan)stödstrumpor kan man köpa på apoteket. funkade jättebra, idag är han frisk :)

2011-01-06 @ 13:38:45
URL: http://pappasflickkor.blogg.se/
Postat av: Anonym

många hästar är lite svullna på morgonen men förstår att du är orolig, det hade jag med varit!

2011-01-06 @ 17:26:26
Postat av: Petra

Jag tänkte bara fråga om du sköter allting själv med pengar till hästarna och så? Jag menar skoning, försäkring, alla vetrinärkostnader du har, hur får du det att gå ihop?? :O

2011-01-06 @ 17:34:52
Postat av: Emma

Kom igen Ingrid, du fixar detta! Tänk bara posetivt! Nu har ju solis kommit till ditt stall, tänk så mycket tid du sparar och kan plugga. Då kanske du hinner ta studenten till saommaren, kämpa!

2011-01-06 @ 18:36:29
Postat av: Isabelle

Är det inte bara så att hon står still väldigt mycket på natten och får dålig blodcirkulation i benen?

Du behöver nog inte oroa dig, allting kommer bli bra! :D

2011-01-06 @ 19:30:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner