Exteriör

Datum: 2011-01-11 ~ Tid: 17:00:00
För ett tag sedan (ett ganska långt tag sedan) så skrev jag ju om vad jag gillar för typ av exteriör på hästar. 
Nu tänkte jag göra tvärt om och skriva om det jag inte gillar i hästars exteriör.


Bakhöga, lågt ansatt hals, svankiga, utåtstående nosrygg, höbuk, stora huvuden, stora öron, små ögon, stora hovar, lång man, stubbman, korta svansar, långa ryggar, korta ben, jätte höga mankar, feta/kraftiga hästar, underhals, tråkigt när de inte har några tecken i ansiktet, vissa typer av färger tycker jag inte är så snyggt häller men jag låter bli att skriva vilka för annars blir det nog ett väldigt liv haha (:

Hur tycker ni att en häst INTE ska se ut?


Kommentarer
Postat av: Hanna

Jag anser dock att om man gillar hästen så spelar det ingen roll om den har en hög manke.. Men allt det där på en enda häst vore nog inte så vackert.

2011-01-11 @ 17:08:28
Postat av: Jossan (JJossan97 @ bdb)

Jag tycker att ALLA hästar, varenda en, är fin på sitt alldeles egna sätt. Finns ingen häst som INTE ska få se ut på ett sätt. Min åsikt ^^

2011-01-11 @ 17:10:04
Postat av: Linn

Nej alla hästar har ju någon/några skavanker, det är ju inte hästens utseende man blivit kär i utan hästen som individ =) Men skrev bara lite gejor som jag inte tycker är så snyggt (:

2011-01-11 @ 17:10:24
URL: http://dressyrmupparna.se
Postat av: Anonym

Braven hade väl utåtstående nosrygg?

2011-01-11 @ 17:10:44
Postat av: Hannah

Idolbild!:D



http://jumpingstar.blogg.se/2011/january/dressyrmupparna-cupido.html

2011-01-11 @ 17:17:55
URL: http://jumpingstar.blogg.se/
Postat av: hanna

Usch, lång man alltså, jag ryser :O

2011-01-11 @ 17:18:33
Postat av: Emelie

Min älskade irländare är nog alltså inget som faller dig i smaken ;) högre bak, stort huvud, stoora öron. Helt underbart söt!

2011-01-11 @ 17:19:01
Postat av: Agnes

JAg tycker inte heller att man kan peka ut fel hos en häst men visst, alla är inte fina! Min ponny har ganska stort huvud och stora öron och första gången jag såg henne så tyckte jag inte att hon var så fin men nu när jag har ägt henne ett tag så tänker man inte alls på det! Man blir blind för sin egna häst! :D Men jag tycker att hästar med små huvuden och små öron är värre än en med stort huvud :)

2011-01-11 @ 17:27:01
URL: http://ridtrender.blogg.se/
Postat av: Felicia

Oj, förstår inte hur man inte kan gilla lång man! det är verkligen det som alla drömhästar i filmer man älskade när man var liten har. Jag älskar det iaf, men alla tycker vi olika :)

2011-01-11 @ 17:30:37
Postat av: Annelie

jattefina hastar :-)

2011-01-11 @ 17:33:48
URL: http://anneliepop.blogg.se/
Postat av: Anonym

BESÖK MIN BLOGG!:D

hästblogg m massa vardagliga tips m.m :)

www.aniz.blogg.se

www.aniz.blogg.se

www.aniz.blogg.se

www.aniz.blogg.se

www.aniz.blogg.se

2011-01-11 @ 17:34:11
URL: http://aniz.blogg.se/
Postat av: SletenTjurtask@bdb

Förstår inte riktigt det där med stora hovar.

En häst med stora hovar är ju bättre än en med små.

Den har liksom lättare att fördela vikten, mer trampyta så den inte belastar lika mycket.

Så jag förstod inte alls det där... xD

2011-01-11 @ 17:38:38
URL: http://Drawpage.devote.se
Postat av: Maria, Mujitsu@BDB

älskar konvex nosrygg jag 8D

2011-01-11 @ 17:41:10
Postat av: C

Har en fråga som inte rör ämnet xD



Hur skickar man in bilder till eran hiss/diss?



skickar man bara till msn eller?



känner mig dum men... x)

2011-01-11 @ 17:53:38
Postat av: alexandra

Jag tycker som några där uppe, jag tycker att alla hästar är fina. Spelar ingen roll om de har kort/lång rygg, små ögon eller stora huvuden. Jag tycker bara att själva djuret är vackert!

2011-01-11 @ 17:58:06
Postat av: ida

kan du inte lägga ut en bild på en häst som har en färg du gillar ? :)

2011-01-11 @ 18:23:08
Postat av: Sara,

Finns väll alltid undantag ? :D

2011-01-11 @ 18:41:27
Postat av: Anonym

Lång man är det vackraste jag vet, särskilt på dressyrhästar!:D

2011-01-11 @ 18:42:51
Postat av: freja

Enligt mig finns det ingen "ful" häst <3 :)

2011-01-11 @ 18:43:19
URL: http://frejaastridh.blogg.se/
Postat av: Linnéa

Har aldrig sett en häst vars utseende jag inte gillat, tycker inte att det finns några "fula" hästar :) Visst finns det hästar man kanske tycker är lite vackrare än andra, men enligt mig finns det inga hästar som inte är fina på sitt eget sätt.

2011-01-11 @ 18:59:24
URL: http://linneastajl.blogg.se/
Postat av: Emelie

Den enda typ av exteriör jag inte gillar på hästar är hästar som är vanvårdade. Ingen häst förtjänar att vara så skadad i kroppen och må så dåligt..



Det finns inga hästar som är fula.

2011-01-11 @ 19:24:58
Postat av: Josefine

ibland brukar jag rida en häst som har väldigt lång hals och samtidigt väldigt kort rygg.. Det går liksom inte ihop riktigt, blir väldigt tungt att rida henne ibland, sen är det väl inte sådär jätte snyggt eftersom schabraket tar upp den största delen av ryggen.. haha :)

2011-01-11 @ 19:29:34
Postat av: Sofia

Håller med dig förutom det att jag älskar kallblod och krtaftiga pollar! :D

http://dressyrgalna.blogg.se/?tmp=11193058

2011-01-11 @ 19:33:49
URL: http://dressyrgalna.blogg.se/
Postat av: sarakarlsson

Jag tycker att hästar ska vara resliga och långbenta, smäckra huvuden (men inte korta, hellre lite längre isf) långa öron är ett + tycker jag! man vill ju inte att det ska se ut som en liten ponny;) det är elegant med långa öron, jag tycker att hästar ska vara fullblodslika som den moderna sporthästen ska se ut:)

sedan finns det även många andra fina hästar!

2011-01-11 @ 19:45:54
URL: http://sarakarlsson91.blogspot.com
Postat av: nina

Jag gillar inte lång tunn man, men en tjock lång man är fint på de hästar som passar i det tex ardennrar, shettisar, islänningar och många ponnyer med tjock man passar bättre i lång än kort.



Gillar inte om benen är helt konstiga, typ sadel eller bockbent. Överbyggda gillar jag inte heller, felmusklade hästar är ju inte så fint, men går ju att fixa ;) Långa öron gillar jag inte, inte heller öron som är högt ansatta. Gillar inte hästar som är för smäckra, tunna och spinkiga. Gillar grövre hästar utan att vara tunga.typ cleveland bay.



Älgmular är inte supersnyggt men ganska charmigt. Gillar inte när hästen har för smal bringa hahah fånigt egentligen ;P Inte för stora huvuden, inte heller för smala eller jämntjocka huvuden.



Nä, det viktigaste för mig är att benen är ok och sedan är det liksom utstrålingen och personligheten.



Många som kommenterar att inga hästar kan vara fula, det är inte det vi menar ska ni veta. Men det finns vissa "riktlinjer" för hästen exeteriör för det har med hästens hållbarhet att göra.



Lär man känna en häst som inte är perfekt exteriör så kommer man inte se "felen" utan man kommer se allt det vackra, men kom ihåg att människor ÄR fördomsfulla, så är det bara =)

2011-01-11 @ 19:53:58
URL: http://brahastfakta.blogg.se/
Postat av: Julia

Ska vara helfärgade, inte fläckiga och absolut inga fuxar.

Inte för smala eller för tjocka, inte hög manke, ska inte ha för tunn svans, inte kort och tunn man häldre lång och tunn i såfall, inte lång rygg, inte hög i rumpan och inte konkav nosrygg.

2011-01-11 @ 20:11:24
Postat av: Amanda

Har svårt att säga vad jag inte gillar, har inte riktigt tänkt på de.

Men jag gillar hästar som är typiska hopphästar av den smäckrare sorten och med en ball färg:D

2011-01-11 @ 20:18:35
URL: http://tequuiiila.blogg.se/
Postat av: Jenny

Jag tänker såhär; att så länge hästen har lärt sig/ville lära sig att använda kroppen rätt, oavsett exteriör, så kan de se ut hur dom vill. Missförstå mig rätt. Det är klart att en häst med god exteriör har bättre förutsättningar än en med sämre extreriör (och man vill ju såklart ha en snygg häst) men kan hästen använda sin kropp rätt, trots att exteriören kanske jobbar emot hästen så varför inte? Hästen jag tävlade i somras är ett exempel på en häst som egentligen inte skulle kunna gå så himla bra pga exteriören, men som ändå skötte sig fint. Han är lite svankig, men är propotionerlig och har bra bogar och bra halsansättning. Visst, hade ryggen varit bättre hade han kunnat gå ännu bättre, men han är väldigt flexibel i ryggen och kunde bitvis jobba riktigt bra med hans förutsättningar. Att det inte gick bättre skyller jag helt på hans grundutildning, då han inte fått lära sig att använda ryggen rätt som unghäst och han var 11 när jag började träna honom.

2011-01-11 @ 20:51:14
URL: http://www.uptodate.jennyqarlsson.se
Postat av: Anonym

Braven hade ju lång man? Konstigt att du inte klippte den tidigare om du inte tycker det är snyggt:)

2011-01-11 @ 22:30:02
Postat av: Ida<3

Mig spelar det ingen roll hur den ser ut egentligen, jag älskar inte utseendet utan insidan, han jag rider nu e både svankryggig och har hömage men i mina ögon är han det vackraste 18 åriga halvblodet som finns.. visst han har bra exteritör å så vidare men so what, han hade varit lika fin iaf.. för mig är bra exteriör enbart lika med hållbarhet!

2011-01-12 @ 09:36:11
URL: http://seemeeshine.bloggplatsen.se
Postat av: Anonym

haha räknas mantyp verkligen till exteriör? =D



det spelar ingen roll hur en häst ser ut. den fulaste hästen kan överaska och, efter lite träning, komma längre än den "perfekta" hästen.

en av världens bästa hopphäst var till exempel 50% varmblod, och det är ju inte världens snyggate häst, precis =)

2011-01-12 @ 13:39:15
URL: http://siemprealgo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner