Hagar

Datum: 2011-01-11 ~ Tid: 14:00:00
Jag tänkte skriva lite av mina åsikter gällande hagar och hagkompisar.


Jag tycker att hästar ska få vara ute så länge som möjligt, från 08:00-20:00 är helt ok. Men om det är riktigt oväder kan man ju göra ett undantag och ta in lite tidigare. 

Jag tycker att det är bra om de har en relativt stor hage så att de kan röra sig fritt i alla gångarter och busa av sig extra energi. Jag gillar inte när det är stenar och pinnar i hagarna eftersom jag är rädd att de ska göra sig illa. Det får inte häller vara för brant utan ska vara ganska plant men med små kullar. Några träd kan vara trevligt så att hästarna får skugga och något att pyssla med.

Har man möjlighet till dreniering är ju det toppen, eftersom det kan bli väldigt blött och kladdigt under våren och hösten här i Sverige. Åtminstone vid in och utsläppen eftersom det är där det blir mest upptrampat.

Att dela på ston och valacker kan vara en bra åtgärd om man vill slippa skador. Ibland funkar det ju att ha dem ihop.

Jag tycker det är tråkigt när hästar står själva, de är trots allt flockdjur och behöver få sitt socialabehov tillfredsställd. Det får dem bara genom närkontakt. Men finns det ingen  häst som din kommer överrens med så är det ett bättre alternativ att låta den stå själv i hagen inom synhåll för andra hästar. Än att tvinga ihop dem "bara för att" då blir det bara en massa skador och tråkigheter. 

Sommarbete när hästarna är ute på natt har jag lite olika åsikter om. Har man en unghäst/fölsto/skogsmulle tycker jag att det är att föredra, och ta in dem de nätter när det är riktigt träligt väder. Men tävlingshästar tror jag mår bäst och framför allt Presterar bäst av att få komma in och vila på nätterna, så att de slipper undan alla knott.


Får era häst möjlighet till det ni tycker är viktigt med hagar eller får ni kompromissa?


Kommentarer
Postat av: Emma

Min ponny står på sommaren med en hagkompis , men dock inte på vintern då dom har broddar , för lilleman som hagkompisen heter är väldigt våldsam mot wåris , men vi ska så småning om byta stall och han ska få hagkomPISAR SOM INTE ÄR VÅLDSAMMA ELR SPARKAS !:)

2011-01-11 @ 14:08:18
URL: http://hoppimuppar.blogg.se/
Postat av: maria

min häst har väll det så bra som hon kan 700x120 meters hage med tre appelträd (mums) och lite kullar som dom kan springa och busa i

2011-01-11 @ 14:09:08
Postat av: maria

dom får vara ute från 06.00 -19.00 på vintern och heela dygnet på sommaren

2011-01-11 @ 14:10:31
Postat av: Lollo

Min häst får gå ute 9-13 :( på sommaren får han gå ute långre men då får jag sköta det själv, så det blir ett himla flängandes fram ock tillbaka. men ska snart byta stall så han har möjlighet att gå ute 8-21 :)

2011-01-11 @ 14:19:49
Postat av: Carro

jag vet inte riktigt! Våra hästar står på ett inakorderings stall och det är omöjligt att hitta ett inakorderings stall som är perfekt! Dermot är jag ganska nöjd med hagara! Dem kan gå på gräshagar på sommrarna och sndhagar på vintern! Ja, jag är ganska nöjd!

2011-01-11 @ 14:27:39
URL: http://tvillingryttarna.blogg.se/
Postat av: Anneli Johansson - Vinn ett Thermo Master ländtäcke från Hööks hos mig

Mina hästar är ute nästan 12 h dygn beroende på väder också... har 2 rasthara (vinterhagar) där funkar alla gångarter med plats för bus. på sommaren får dom gå hos någon i närheten som har mer marker. när Atigas tävlades fick han komma in men nu mera är båda ute hela sommarna

2011-01-11 @ 14:28:05
URL: http://a
Postat av: Anonym

BESÖK MIN BLOGG

SATSAR MOT TOPPEN! =)

HÄST BLOGG MED DAGLIGA TIPS OSV! :)

Välkommen.

www.aniz.blogg.se

www.aniz.blogg.se

www.aniz.blogg.se

www.aniz.blogg.se

www.aniz.blogg.se

www.aniz.blogg.se

2011-01-11 @ 14:29:21
Postat av: Frida Å

Vi har våra hästar ute två och två i stora hagar (100x70 m ca), relativt platta men med en mindre dunge óch sluttning där de kan söka skydd vid dåligt väder. För tillfället är det bara ston i stallet, annars går dom uppdelade, ston med ston och tvärtom. Dränerade hagar vid in- och utsläpp.

Hästarna går ute mellan 6:30 till 16:00 ca under vintern och till 18:00 under sommaren. Under sommaren går vissa ute dygnet runt andra står inne. I hagarna finns också elektriska vattenkoppar (självklart ochså vattenspannar).

Funkar toppenbra!=)

2011-01-11 @ 14:31:42
URL: http://frokendressyr.blogg.se/
Postat av: candra

Jag får kompromissa lite, står uppstallad. Våra insläppstider är lite väl tidiga nu under vintern (15-16) hoppas på bättre till vår/sommar. Vi har plana hagar, men jag skulle föredra mer terräng, i dagsläget står hon med en valack vilket passar min perfekt då jag har ett ranghögt sto, och valackar fungerar väldigt bra för henne med tanke på skador osv :)

Sommar går hon ej på bete, vill ha henne inne nattetid, eller alternativt inne dag, ute natt (beronde på hur varmt det osv) :)

2011-01-11 @ 14:32:09
Postat av: Anonym

Hej :)

Jag tycker att din förra ponny är lika en annan ponny som heter Brave Heart. Dom har nästan samma färg. och dom är ganska lika varandra och vad tycker du? Skriv ett inlägg så det undrar många. Dom som jag vet i allfall. WWW.dressyrponny.blogg.se :)



det skulle var kul att ha en bild för genföra. :)



Kram

2011-01-11 @ 14:32:29
Postat av: emma

Mina hästar går tillsammans i en STOR hage som är öppen :) lite träd i ena delen men det räcker vill inte ha för mycket som dom kan skada sig på :)

2011-01-11 @ 14:38:20
URL: http://emmaedgren.blogg.se/
Postat av: Linnea op de Weegh

Ja har hästarna hemma, ja har alla mina ihop (6st) från 1,5 till 21,5år ston och valacker, nu går de på kankse 4 hektar och ganska plant men även lite skog och utbox att gå in i om de känner för de.. min 7åring var dock socialt efter, när ja fick honom men med träning, så nu funkar han jätte bra med alla :)

2011-01-11 @ 14:59:33
URL: http://polze.blogg.se/
Postat av: Emma

Vad tycker du om lösdrift då? :)

Jag och stallägaren får kompromissa en del.

2011-01-11 @ 15:06:57
URL: http://sandybelloemma.blogg.se/
Postat av: Linn

Lösdrift kan funka till avelshästar och unghästar. Men jag skulle inte vilja ha någon häst på lösdrift för jag är så plöttrig av mig, skulle gå och oroa mig hela tiden att de var böta/kalla m.m x)

2011-01-11 @ 15:08:53
URL: http://dressyrmupparna.se
Postat av: bella-skötare på welshmonutain-ponnyn Amour

våra lektionshästar och ponnys har en stor terränghage hela tiden utom sommaren då de har en mindre hage men fortfaranade stor. vi har en storhäst som inte kna gå med de andra, just nu har han en fyrkantig hage som han kan stå valigt bara vid stängslet, knappt backa eller så :( typ som en sjukhage

2011-01-11 @ 15:17:29
URL: http://stoet.blogg.se/
Postat av: Noomie

Jag bytte nyss stall. Det gjorde jag för att i det stallet vi stod så stod de max två och två, i rätt små lerhagar. De stod även inne 18h per dygn, resten i hagen. De fick inte vara ute när det började bli mörkt, tanterna verkade tro att hästar var burdjur.. Lexx bakben var ofta svullna osvosv. Så nu har vi flyttat till ett stall där han har tre andra hästkompisar, står ute i hagen minst 12h per dygn, alla hästarna går tillsammans och både sommar- och vinterhagen har tillgång till skogspartier samt att de har foderlådor i vinterhagen så de har tillgång till mat när de är ute. Lexx är en mycket gladare häst nu och hans bakben har inte vart svullna sen vi flyttade! :D

2011-01-11 @ 15:23:04
URL: http://noomiiesundell.blogg.se/
Postat av: Anonym

Tyvärr inte. Om jag kunde skulle jag förbättra min hästs hage. Men jag kan inte jag står på en ridskola med små hagar och dom går ut vid 8 och kommer in ca 12.30 - 13.00. Så dom får stå ute på tok för lite. På sommaren försöker vi gå ihop några stycken som låter hästarna stå ute tills sent på kvällen. Men det är väldigt dåligt ställt med hagarna där jag står.:( Synd det..

2011-01-11 @ 15:27:47
Postat av: Jennifer J

Min travnordis och new forest (skogsmullar) har två st hagar, en som är av en paddocks storlek där jag brukar ha dem när dem avmaskats, eller om hovslagaren, veterinären eller liknande ska komma så att det är lätt att ta in dem om dem av ngn anledning inte skulle komma när jag kallar på dem.



Den andra hagen är enorm! Där brukar dem vara på somrarna och äta sig riktigt tjocka;).

Vid ingången står vattnet, och där brukar dem stå under ett stort lönnträd i skuggan. Sen brukar dem galoppera uppför en backe, och där uppe är det en lutning neråt mot en dunge. fortsätter dem rakt fram är det en skog till vänster som fortsätter neråt längs kanten. Efter den skogen kmr an till ett plant ställe, i en paddocks form och storlek. Går dem neråt i hagen till höger är det helt plant. Det finns två bäckar i den hagen, massa träd och skugga, enormt mkt gräs och olika underlag. Gräs,lerigt och blött nästan träskliknande (där brukar dem dock inte gå)



Vissa somrar får dem sällskap av mellan 4-16 kvigor, brukar vara olika ;)

2011-01-11 @ 15:29:01
Postat av: Anonym

min häst fixar inte att äta med kompisarna för han blir agressiv då och tror inte han ska få mat.så han går själv när han äter för det trivs han med sen släpper vi över han när alla har ätit så slipper man skador även fast det tar lite extra tid ;)

2011-01-11 @ 15:39:55
Postat av: Jennysen

På stallet där jag är inackorderad går de i mindre grupper. Min häst går med 3 andra valacker. Vi har valt att dela upp dem då det är lugnast så.

Tyvärr får de ofta gå in redan vid 14:30-15 på vintern, vilket jag tycker är för tidigt, men där får jag rätta mig efter stallets regler. Detta beror främst på att middagen serveras då, samt väder/vind.

I somras tog min halvfodervärd med min häst till sitt landställe där han fick gå på sommarbete. De som ville på stallet fick ha sina hästar ute dygnet runt, men annars tog de in till kvällen vid 21 ungefär.

Jag vill helst ha min häst ute så mycket som möjligt, och helst med andra hästar.

2011-01-11 @ 15:39:57
URL: http://jennysen.soclog.se
Postat av: Johanna

Mina hästar går ute från 7-6 och de trivs dem bra med! Jag har ett sto som går med en valack och det går jättebra:) De bråkar knappt alls, min häst är lite tråkig i hagen så, haha!

Jag har inte möjlighet till dränering och det är riktigt jobbigt på höst/vår men det är något man får tåla helt enkelt.



Min tävlingshäst går ute dygnet runt på sommaren annars får hon stå inne själv på natten och det tycker jag är ännu taskigare. Hon mår varken sämre eller bättre av det eftersom det är minst knott/mygg/bromsar på natten;) Hon får också ett eksemtäcke på sig för att hon är ganska utsatt men hon måste ju få vara häst också tycker jag:)

2011-01-11 @ 15:46:10
URL: http://dressyrnorden.bloggplatsen.se
Postat av: sanna

hästar ska ha en stor hage där det finns träd och det ska vara en stor hage med många hästar i då hästen är ett flock djur! ja tycker det är sjukt att ha hästar själva i en lite sand hage.. men som du skrev att en del hästar kanske inte kommer överens med andra men då ska den få stå brevid andra + en stor hage. på sommarn tycker a det är elakt mot hästen att få stå ute på dagen om det är mkt broms,knött och skit. bättre för dem då att stå ute på nättera då! :) men alla gör vi olika!! :)

2011-01-11 @ 15:56:23
Postat av: Frida/Lucas

Vad kul vi tycker nästan likadant om hagar du och jag :) skönt att höra att det finns fler vettiga människor här i världen ;D

i mitt stall vill alla ta in så tidigt, typ vid 17.00 senast :o och min häst klarar inte att vara själv ute så jag måste ta in han mkt tidigare än jag vill :/

och han är lite jobbig för han kan inte gå med ston, i mitt förra stall fanns bara ston och min häst så det va lite misslyckat x)

Nu i nya stallet vill de andra helst ha sina hästar själva eller bara två och två och de va redan indelade när jag kom dit, men sen kom en ny valack så nu har min pålle sällskap också :)

2011-01-11 @ 16:15:46
Postat av: Only Ellen

Hej, hur äre idag då? Har skolan börjat?

2011-01-11 @ 16:16:12
URL: http://theonlyellen.blogg.se/
Postat av: Anonym

Det är ju bättre (enligt) mig att hästen får stå inne på dagen när det är som varmast och mest knott. Skönare att vara ute på natten då eftersom det ändå är ljust. Menar självklart inte att den ska vara inne hela dagen men kanske dagens "värsta" timmar :)

2011-01-11 @ 17:44:09
Postat av: Mathilda

Hagarna/hagschemat på mitt stall är verkligen bedrövliga, jättesmå, går väl precis att trava lite i dem ca 10*20 meter stora... stallet ligger så centralt att det inte finns plats till större hagar. Eftersom att stallet är såpass stort får en häst som går själv bara 2 (!!!!!!!!) timmar/dag i en sån liten hage. Går dem 2 st eller fler får de 4timmar/dag. Verkligen inte okej, men har inte något bättre alternativ direkt... om jag inte spenderar minst två timmar på kollektivtrafiken, nu tar det mig totalt 15 min att cykla fram & tillbaks... min ponny går just nu med en annan ponny, dock går dem inte spec bra ihop, dem ignorerar varandra mer eller mindre... :/

2011-01-11 @ 17:52:05
URL: http://svennung@bdb
Postat av: jenny

Jag vill också att hästarna ska gå ute så mkt som möjligt. Men de hästar som rids och tränas ska komma in i alla fall på vinterhalvåret. På sommaren kan de ju gå ute, men ngt jag tkr är viktigt då är att begränsa betestillgången eller fodra med hö även under sommaren. Tkr du har sunt tänk, vilket jag uppskattar :) Har ingen egen häst

2011-01-11 @ 19:48:58
URL: http://www.uptodate.jennyqarlsson.se
Postat av: hanna

Min häst får gå ute året runt han trivs bäst med det för han har blivit väldigt illa behandlad innan så han har klaustrofobi och kan bara stå inne kortare stunder när det är riktigt dåligt väder. Men det går ingen nöd på honom för har en stor hade (som jag ser från mitt fönster) och dessutom sin egen liten flock på 4 hästar som också går ute av olika anledningar, både ston och valaker.



PS:ett jätte bra tips för att slippa lera vid grinden är att ha två grindar,en i varje ände av hagen det har vi det funkar jättebra : DS

2011-01-11 @ 20:05:27
Postat av: Emma

Jag har min häst inakorderad i ett stall där vi har fina stora hagar båda vinter och sommar, dom står tre och tre blandade ston och valackar. Våra hästar står ute mellan 7-19/20 på vintrarna och från 1 Maj-1 Oktober står dom ute dygnet runt ( beroende på väder om det är dåligt väder kommer dom ut senare eller kommer in tidigare) Dom hästarna som tävlas på sommaren står inte 1-2 nätter före tävlingsdagen :D jag tycker alla slags hästar ska få vara ute så mkt som möjligt. Det spelar då ingen roll om det är en skogsmulle eller en hög preserad tävlingshäst! :D

2011-01-11 @ 20:06:00
Postat av: Emma

Jag har min häst inakorderad i ett stall där vi har fina stora hagar båda vinter och sommar, dom står tre och tre blandade ston och valackar. Våra hästar står ute mellan 7-19/20 på vintrarna och från 1 Maj-1 Oktober står dom ute dygnet runt ( beroende på väder om det är dåligt väder kommer dom ut senare eller kommer in tidigare) Dom hästarna som tävlas på sommaren står inte 1-2 nätter före tävlingsdagen :D jag tycker alla slags hästar ska få vara ute så mkt som möjligt. Det spelar då ingen roll om det är en skogsmulle eller en hög preserad tävlingshäst! :D

2011-01-11 @ 20:06:14
Postat av: Beatrice

Nu kommer min häst ut vid 8 tiden och in vid 17-18 tiden. Jag hade gärna haft henne ute till 18-20 tiden beroende på väder, men stallägaren vill inte att hästarna kommer in så sent på vintern för hon är rädd att vattnet ska frysa i stallet.

2011-01-11 @ 20:09:58
URL: http://beawall.blogg.se/
Postat av: andrea

står i ett litet inackorderingsstall med 4 hästar sammanlagt, alla hästar går tillsammans, från maj-sept/okt går som ute dygnet runt och annars går dom ute från 7-22 (varierar lite beroende på vem som tar in med dom kommer bara in innan 8 om det är storm ;)



vet inte exakt hur stor hagen är, men den är stor, går runt stallet och huset. Hagen består mest av träd och lite snåraktig typ, det finns större en öppen del också. :) tycker om vår hage, där kan hästarna sysselsätta sig med att äta grenar och lefta efter rötter, kuta runt och busa och söka skydd. har inte haft några skador på min ponny som han fått i hagen, dom lär sig snabbt att dom inte ska springa in i träden. shagyaaraben i stallet får dock lätt blodiga ben eftersom hon har så tunn hud, tycker om att springa och skiter i buskarna haha. oj vilken roman det här blev, aja ;)

2011-01-11 @ 20:51:17
Postat av: anna

står på ett privat stall med 15 hästar, 12 hagar (ursprungligen 9) där går 3 st hagpar. hagarna är relativt små men ändå tillräckligt, grus, svåra att drenera då de ligger i en "grop". de flesta är så rädda om sina hästar att de går ensama därför är hagarna mindre än förr. vissa är svåra att ha tillsammans. på sommaren har vi gräshagar, men dessa kommen antagligen att tas bort när kommunen som äger stallet ska bygga hus i närheten. min häst är en "Sjöis ponny" så den går ridläger under sommaren där de går i storflock ca 80 hästar tillsammans, på natten oavsett väder :)

2011-01-11 @ 21:12:22
Postat av: Carin :)

Jag står i ett litet stall hos en kompis med 3 ston och 1 hingst. Stona delar en ganska stor hage där dom kan springa hur mke som helst (Vilket dom oxå gör ;)) Hingsten står i hagen bredvid så dom kan nosa på varann då vi tycker att det är viktigt(så håller han samtidigt koll på sina flickor ;) )



Våra hästar går ute mellan 7-18 från sept-april annars går dom på lösdrift :) Vi har 3 grenar i hagen som de busar med:) Grenarna ligger som cavalettibommar längst ner i hagen då alla stona är hoppponnyer så dom tränar sig själva kan man säga då dom flera ggr om dagen travar fint över :) ^^



Men nu på vintern tar vi såklart bort grenarna så dom inte skadar sig när dom inte ser i snön :)

2011-01-11 @ 21:17:29
Postat av: sabina

har ett sto och en valack som går perfekt ihop. de är ute från 8.00 - 20.30 Deras hage är STOOOR med ett litet "berg" och hagen har också många träd :) vindskydd finns det också så inget problem med vädret ^^ dock blir den väldigt kladdig och äcklig på hösten och våren :( usch.

sommarhagen är också väldigt fin med en liten skog och några större kullar. på sommaren går dem ute dygnet runt... lite synd bara att de inte går med större flock.

2011-01-11 @ 21:47:38
URL: http://asdbetyderintelol.blogg.se/
Postat av: Nadja

Hej, ÄLSKAR er blogg. Kan vi inte få höra lite mer och se lite mer bilder på claudia ? :D

2011-01-11 @ 22:10:04
Postat av: Lollo

Jag har mina hästar hemma, så här bestämmer jag själv hur länge dom är ute men brukar ha dom ute mellan 7-22 oftast, beroende på när jag rider. Rider jag på morgon så går dom ju ut senare och rider jag på kvällen går dom in lite tidigare. Sen är dom ute dygnet runt på sommarn, förutom vid dåligt väder samt tävling och vid mycket träning. Sen har jag alla min tre ston i samma hage, har STORA hagar, i den ena har dom MYCKET skog att busa i, vilket är mycket populärt av dom. Sen på sensommaren så får dom äta upp återväxten på åkern vi tar in hö på så där har dom mycket att springa på;)

2011-01-11 @ 22:46:00
URL: http://blog.st.nu/ungaryttare
Postat av: sandra

min ponny går ute mellan 8- 17 tillsammans med en annan ponny. Vi har flera hagar där hästarna går 2 och 2 eller 3 och 3 nu på vintern men alla hagar ligger brevid varandra. :D

2011-01-11 @ 22:53:58
URL: http://helgesandras.blogg.se/
Postat av: Malin

Min häst får vara ute mellan ca. 8-16 på vintern, lite längre på våren/hösten och runt 8-20 på sommaren. Fast när det är som varmast vänder vi på det så dom får vara ute på natten och inne på dagarna! Tycker det är jätte skönt att ha dom inne året runt då han tränas och tävlas så pass mycket! Det som jag fått kompromissa med är att han går själv. Skulle helst vilja ha honom med i alla fall en till! Men då han är ensam valack bland massa bitchiga ston så funkar det inte riktigt! Det stod en valack till i stallet förut men han jagade bara min häst så det funkade tyvärr inte heller... Men han har en egen stor, kuperad hage och går mellan de andra hästarna så han ser dom hela tiden.

2011-01-12 @ 08:47:17
Postat av: Madde

Mina flickor går ute från 9-10 på morgonen och kommer in runt 16-17 på eftermiddagen.

Dock börjar de ställa sig vid grindarna redan vid 15-tiden :P De hatar att vara ute i hagen.. Släpa ut dem och hålla in dem : P haha!



Min ena går ihop med 3 andra, varav 2 st är unghästar precis som min : )



Och min andra går själv då hon vrickade sig i hagen för några månader sedan. Hon ska dock få gå ihop med andra snart : )



Tycker det funkar perfekt!

2011-01-12 @ 09:44:12
URL: http://chanellealm.blogg.se/
Postat av: Matilda

Jag håller helt och hållet med dig. Hästar ska få gå ute så mycket som det bara går, och absolut med hästkompisar. De är ju definitivt inte gjorda för att stå stilla i en liten box och andas in ammoniak..

Våra hästar (en i full kondition, en lite äldre som motionsrids och en 3-åring) går ute från 8 och vi tar in dem mellan 17-19 beroende på väder. När det blir ljusare och varmare får de gå ut redan klockan 6 för att sedan gå ute dygnet runt under sommarhalvåret.

2011-01-12 @ 11:38:35
URL: http://matildajohanssons.webblogg.se/
Postat av: Isa

Jag har 2 hästar som typ går på lösdrift. Dom har en jättestor hage (1 hektar?) och boxdörrarna är alltid öpnna så dom får välja om dom vill vara inne eller ute.

2011-01-12 @ 13:17:42
URL: http://littleisa.blogg.se/
Postat av: Anonym

joo alltså jag har en häst som går lösdrift. De har en stor hage och ett stort vindskydd de kan gå in i och de är så pigga och glada! Lösdrifts hästar brukar dessutom vara mycket friskare än de hästar som står inne i stall hela tiden!



kram!

2011-01-12 @ 16:42:11
Postat av: Anonym

Jag tycker som du att hästarna ska vara ute så mycket som möjligt. Däremot kommer jag aldrig mer låta mina hästar stå ute dygnet runt på sommrarna längre. Anledningen är att jag fått fång på två hästar troligen beroende (enligt veterinär) på att de fått i sig för mycket av daggblött gräs som under en viss tid på dygnet faktiskt blir "extra starkt". Så tyvärr, det blir mockning hela sommrarna framöver haha

2011-01-12 @ 23:02:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner