Frågestund del 1

Datum: 2011-01-05 ~ Tid: 13:24:09
Nu när du har en 3åring kan du ju direkt inte tävla. Saknar du att tävla eller tycker du det är skönt att vila lite från tävlingar? :) Kram

Svar: Han räknas som 4 i år fast han fyller rätt sent. Så jag får alltså tävla honom i år, en klass per tävling får fyraåringar starta. Kanske blir någon tävling i alla fall. Nej, jag saknar det faktiskt inte. Jag har satsat så mycket att det känns skönt att ta det lugnt. Det är nästan lika kul att kolla på kompisar som att tävla själv tycker jag :D


hur tränar du upp hästens muskler och kondis? :D

Det vet jag inte om jag har gjort, men jag har försökt i alla fall. Klättring i backar, hoppar många låga studds på raken, rider då och då i en lång och låg form, långa sträckor med lugn galopp.


Är du nöjd med Viktoria som Bravens nya ägare? :)

Sjävlklart, både han och Philiac har fått de bästa hemmen man kan tänka sig :D


hur blev er blogg så "känd" ? :)

Jag gissar att det är för att vi skriver om sånt som intresserar folk, hästmänniskor framför allt. Det finns ju inte så många hästbloggar med hög standard: mycket uppdatering, intressanta texter många samt fina bilder.


Vad gjorde du när du sålde Brave Heart för att inte gråta så mycket när du lämnade honom?

Jag är nog inte rätt person att hjälpa andra, eftersom det gick så långt att jag försökte ta livet av mig.


1. Hvor høyt konkurrerer dere? (nivå)
Hur högt tävla du?

2. Har alle sammen hest, eller har dere ponni?(konkurrert)
Har du häst eller ponny?

3. Har dere ridd ponni før?(konkurrert)
Har du ridit ponny innan?

4. Liker dere å matche utstyret, eller bare tar dere bare på dere noe?
Gillar du att matscha utrustning eller tar du bara på dig något?

5. Hvordan slags hjelmer er det dere har?
Vilken typ av hjälm har du?

6. Rir dere alltid med hjelm?
Rider du alltid med hjälm?

7. Hva synes dere om Kissies.se?
Vad tycker du om Kissies.se?

8. Har dere egen(e) staller eller leier dere hos noen?
Äger du stallet eller hyr du av någon annan?

9.Der dere har hestene deres er det ridehus i nærheten eller rir dere bare ute?
Finns det ridhus i närheten av där du har din häst? Eller rider du bara ute?

-Ingvild


1. Jag har tävlat upptill Regional LA i hoppning, Lag-SM i fälttävlan har även ett DM-brons och ett DM-guld där, Nationell och elitnivå i dressyr bland annat SM har Brons, silver och guld i DM.

2. Just nu har jag en storhäst. Han är ca 167cm hög.

3. Ja jag har haft två egna ponnysar innan samt tävlat andras hästar och ponnys.

4. Ja det gör jag, fast bara när jag har tid och ork. Ibland ser jag ut som en levande fågelskrämma ;)

5. En Jacson Wen, liknar Charls Owen lite.

6. För det mesta.

7. Det är min favorit blogg. Den är väldigt underhållande att läsa. Jag tycker att hon är smart som går in i en roll för att tjäna mer pengar på bloggen. Allt man skriver på en blogg är ju inte sånt man tycker i verkligheten.

8. Jag är inackorderad i stallet jag står, hyr alltså en box. Ägaren heter Hugo Von Scheele.

9. Ridhuset ligger vägg i vägg med stallet så man behöver inte ens gå ut för att komma till ridhuset. 


Vilka bett föredrar du på Cupido ?

Både han och jag gillade bäst det tredelade vi har dock bara provat det och ett rakt novabett (silikonbett).


jag har en 4åring och han har börjat ställa sig och han ställer sig ganska högt ibland:( har du nått tips hur jag kan få han att sluta?

Braven gjorde ju det rätt mkt när han var yngre. Prova slå en plastpåse med vatten i huvudet på honom, då tror han att han har rest sig så högt att han slagit i huvudet och blöder (funkade dock inte på Braven). Man kan även använda ett spö eller sin knytnäve och slå till en gång mellan öronen på hästen. Låter lite våldsamt kanske men hellre det än att hästen går om kull och bryter ryggen på dig och sig själv.


Om du fick välja en dålig egenskap med Cupido som du fick ta bort vilken skulle det vara? Och vilken bra egenskap skulle du vilja lägga till? :)

Hans största nackdel är att han biter på precis allt och inte kan stå stilla när man tränsar. Jag gillar honom bra som han är, men ännu mer steg är ju aldrig fel på en dressyrhäst.


Cupido har väl många egenskaper ?, vilken tycker du är den bästa egenskapen ?

Att han är så lättlärd och positiv :D


Kan du berätta om din ätstörning?

Lite jobbigt att skriva om det men. Förut intalade jag mig att det jag skulle äta var jätte äckligt för att jag skulle låta bli att äta det, till slut trodde jag på mig själv. Jag åt nästan ingenting, vara nere på 36kg ett tag. Jag mådde/mår jätte dåligt över min kropp och har alltid önskad mig en slank figur som Ingrid. Under en period för inte så länge sedan stoppade jag även fingrarna i halsen efter varje måltid eftersom jag inte kände mig förtjänt av att äta. Jag tycker att det är jätte jobbigt att äta när folk ser på, det känns som om de dömer mig. Som att det tänker: Oj hon borde nog tagit några färre köttbullar m.m.


laddar ni upp alla idolbilder som alla skickar lr väljer ni ut dom som ni tkr är finast ?

Nej det gör vi inte, då skulle vi inte få plats med några andra inlägg här på bloggen haha! Vi väljer ut ett fåtal.


Är det bra att rida i djup snö om man vet att underlaget är bra, som ingrid gjorde med Claudia en gång?

Ja det är bra träning, men det är mycket tyngre än ett vanligt ridpass så man får akta sig för att rida för länge och för ofta i djupsnö. Det råkade jag göra förra vintern med Braven så att han fick en minimal överansträngning.


Vad tycker ni om Natural Horsemanship?

Vet inte riktigt, det är ju härligt att se ett sådant fint samspel mellan häst och människa. Men jag stör mig fruktansvärt på den ny trenden hos barn/tonåringar som säger att de sysslar med NH för att de galopperar på lång tygel och viftar med ett spö. Sen tycker jag att man måste kunna säga ifrån lite tuffare om hästen gör rena dumheter, dom är inte så varsamma med varandra ute i hagen precis. Hoppas ni förstår mig rätt?


Va är din favorit färg på hästar?

Svarta med bläs/stjärn och strumpor, det är urläckert! :D



Kommentarer
Postat av: ms

Vart är din häst lillan ?? har du sålt henne eller vad händer riktigt :) ?

2011-01-05 @ 13:35:31
Postat av: Carro

Försökte du ta livet av dig pga att du sålde braven?

2011-01-05 @ 13:45:50
URL: http://tvillingryttarna.blogg.se/
Postat av: Elin

Försökte du ta livet av dig när du sålde häst/ponnyn? Varför sålde du honom isf? :S :P

2011-01-05 @ 13:52:07
URL: http://knawsiigt.bloggplatsen.se
Postat av: andrea

min ponny är en svart väldigt biffig welsh med stjärn och lite vitt på mulen, och 4 vita ben, hihi han är jättesöt =D

2011-01-05 @ 13:55:42
URL: http://andreaadiin.blogg.se/
Postat av: Saga

Väldigt bra svarat på frågorna tycker jag :D

2011-01-05 @ 14:23:23
URL: http://sagakullberg.blogg.se/
Postat av: sara

kan verkligen hålla med om att begreppet natural horsemanship har smutsats ner av såna som påstår att de håller på med det bara för att de som du skriver "galopperar på lång tygel och viftar med ett spö".



det natural horsemanship egentligen innebär är ju ungefär att man lär sig att tänka som en häst och förstå dem.

2011-01-05 @ 14:27:17
Postat av: Dixi Wonderland

NH innebär väl att kunna kontrollera sin häst utan redskap överhuvudtaget? Annars är de ju inte naturligt lol.

2011-01-05 @ 14:38:37
URL: http://dixiwonderland.com/
Postat av: anni

Tycker att det är väldigt sorgligt att du mår/mått så dåligt över dig själv. Jag för min del (och jag tror att jag talar för många andra) hade kunnat döda för att ha din otroliga begåvning! :) Det är inget snack om saken, du kommer garanterat att representera Sverige i de riktigt stora sammanhangen i framtiden.

2011-01-05 @ 14:51:04
URL: http://teamoveson.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Nh innebär ju typ att man ska ha bra kontroll över hästen och att man ska kula kontrollera den utan något redskap!

2011-01-05 @ 14:55:38
URL: http://ssandrasverds.blogg.se/
Postat av: emelie

Jag tycker att du är jättemodig som vågar skriva om dig själv så personligt när ni har så mycket läsare. Jag skulle nog aldrig ha gjort det.

2011-01-05 @ 15:03:19
URL: http://komkoma.blogg.se/
Postat av: Mye

Vad gjorde du när du sålde Brave Heart för att inte gråta så mycket när du lämnade honom?



Jag är nog inte rätt person att hjälpa andra, eftersom det gick så långt att jag försökte ta livet av mig.



Hängde inte riktigt med där! Vad menade du?

2011-01-05 @ 15:04:36
URL: http://myen.blogg.se/
Postat av: manda

Du är inte ensam om det där med ätstörningarna. Känner precis som dig, hatar att äta bland folk... :/

2011-01-05 @ 15:34:56
Postat av: FRIDA ELMLUND

Tycker absolut inte det är en bra idé att slå hästen i "bakhuvudet" då balanscentrat sitter där.

Tråkigt det där med ätstörningen.

2011-01-05 @ 17:51:34
URL: http://fridaelmlund.weebly.com
Postat av: Cajsa

Helt seriöst? Slå hästen i huvudet? Har du hört talas om något som kallas djutplågeri? ;O Inte för att det räknas som det men man kan ju inte slå hästen i huvudet när det finns andra sätt att bli av med det! Om du hade varit häst, & du hade varit rädd för något eller protesterat på något som gjorde ont & rest dig upp. & sedan hade någon slagit dig hårt i huvudet med en knytnäve. Några dagar senare tycker den personen som slagit dig att du ska lite på den. Hade du gjort det då?

Skulle vara kul att prova det på någon människa, se vad du hade sagt då, om vi hade provat på dig. Inte för att vi kommer göra det men. Det hade inte varit så kul va? & jag tror inte att hästen kommer att lita på dig om du gör det.



Förresten, du har skrivit att alla hästar som säljs under 75.000 är halvdana lunkhästar, ha, vad kostade din häst? ;)

2011-01-05 @ 18:46:41
Postat av: anonym.

Angående frågan om Vad tycker du om ''Natural Horsemanship'' stör jag mig lite på. Hur man ska uppfostra sin häst är helt induviduellt. Men. jag har en sköt häst. Ägaren till den sysslar natural Horsemanship, jag vet inte vad jag tycker om det riktigt men inget negativt iallafall. Om en häst gör fel ska man ju såklart säga åt den, men detdära med att vifta med spön; För det första ''viftar'' man inte med spöt. Det är likadant som vanlig dressyr. Störde mig på detdära. Du ska inte tro att ''ditt'' sätt är perfekt. Du har vissa nackdelar som jag skulle vilja kommentera.

2011-01-05 @ 20:07:34
Postat av: gabriella

vissa glömmer att det är hennes svar och åsikter. ni kommer ju knappast kunna ändra på dem.

och förstår inte hur folk kan "undra" så mycket högt, när hon obviously inte tycker om att prata om sina problem... ibland är saker och ting inte lika lätta som de verkar.

2011-01-05 @ 20:38:46
Postat av: Maya

Nu blir jag arg! Vissa små luspudlar här skulle nog behöva få sig en omgång! Har ni ingen uppfostran?! Man skriver verkligen inte sådanna saker som vissa här gör till andra människor, än mindre en tjej som mår väldigt dåligt!



Sen, har ni aldrig hört att man dänger nått i huvudet på hästar som reser sig? Man dänger ofta ett ägg i huvudet på en häst som reser sig då de tycker det är jätteobehagligt!



Man ska inte mesa runt med sina hästar,men man ska inte heller vara dumma mot dem. En häst som inte vet som plats ska sättas på plats, dock självklart inte med våld! Det är du som bestämmer, ingen annan. Det är bara för hästen att acceptera även om det tar längre tid med vissa.



Hoppas ni fattat det rätt!

2011-01-05 @ 20:39:38
URL: http://youngdressage.blogg.se/
Postat av: Rebecka

Du är ju jättesmal :O

2011-01-05 @ 20:57:15
URL: http://reroo.blogg.se/
Postat av: kim

de där med att slå i huvudet med hand eller spö har jag haft användning av själv och det har funkat bra. Inget han led av eller som förstörde han psyke utan han slutade med de dumhetena då inget annat funkade så jag håller med linn :)

2011-01-05 @ 21:14:24
Postat av: Julia

Ang. det många har pratat om här... Att säga att man ska slå till en häst med knytnäven mellan öronen där den faktiskt är känslig, är inte så smart.



Vilken dubbelmoral egentligen, först säger du Maya, att de är elaka mot Linn och inte ska skriva "sådana elaka saker", och sen säger du att de ska få sig en omgång själva?

Först säger du att man ska dänga något i huvudet på en häst som reser sig, och sen säger du att man inte ska ha våld.

Bestäm dig...

2011-01-05 @ 21:15:22
Postat av: Kim

till Julia: alltså jag tror inte hon menar "slå med rejäl kraft" utan mer med snärt. Med ett spö kan man ju snärta till så dom blir uppmärksam utan att göra illa dom. Eftersom jag har haft användning för det så ser jag inget fel i de om man inte slår dom med rejäl kraft då det inte är nödvändigt. Jag gör ju hellre de än att få hästen över mig och skadar mig allvarligt eller hur? det hjälper inte att "prata" med en häst utan visar den dominans så visar du större dominans tillbaka.

2011-01-05 @ 22:50:58
Postat av: ina

hej, jag undrar vad bravens nya ägares blogg heter, hade vatt kul att se hur de går för dom :)

tack för en underbar blogg!

2011-01-06 @ 00:01:57
Postat av: Cajsa

Till Kim: Varför slå hästen överhuvudtaget? :O Det finns massa andra sätt att bli av med det! :O

ssom jag skrev innan, hade du litat på den personen som slog dig?

Jag hade velat prova det på er..Se hur ni hade reagerat. En häst reser sig inte bara för ingenting, den har en anledning att resa sig.

Den kanske är rädd för något, då blir det ju inte bättre om man slår den för att den ska bli ännu räddare. Det är inget som förvånar mig att hästen litar på er efter det, men det skulle inte heller fövåna mig om den INTE gjorde det. i gör väll bara en massa annan shit för att den ska "lyda" dig.

2011-01-06 @ 10:47:19
Postat av: Cajsa

Okej, jag skrev en komentar inna, jag var lite sur men snälla, ta det inte personlig!!!

Vet dock inte om ni kommer att se den men snälla bry er inte om vad jag säger!!!!!

Jag kan itne se den nu men...

Jag menar typ ingen jag skriver så jag kommer inte komententera mer nu, jag blev bara så sur över en sak .

2011-01-06 @ 11:04:35
Postat av: Elin

Jag håller med dig Linn om att slå hästen i huvudet om dom håller på att resa sig för att dumma sig då detta är ett ofog som kan får katastrofala följder om dom reser sig så högt att dom slår över.

Har själv haft en häst som började resa sig pga att den kom i trottsåldern och jag tog ur honom det genom att dra knytnäven i huvudet på honom när han reste sig. Detta fick honom att sluta resa sig och jag kan säga att han fick inga skador pga set utan jag hindrade honom från at skada både mig & sig om han hade slått över. När dom får knyt näven i huvudet tror dom helt enkelt att dom har rest sig så högt att dom har slått i huvudet i t.ex. taket.

2011-01-06 @ 12:01:58
URL: http://elinevaldssonolsson.webblogg.se/
Postat av: SARA

Istället för att Klaga på NH så testa gå en kurs om det istället. Uppfattningen kanske ändras då? Jag har själv gått på det och som folk beskriver det så uppfattar jag inte ett dugg! Min häst lyssnar mycket bättre efter det. Och man säger faktiskt ordentligt ifrån när hästen gör något dumt.

2011-01-06 @ 15:00:06
URL: http://tjugoforstafebruari.blogg.se/
Postat av: Anonym

varför var du tvungen att sälja braven?

2011-01-06 @ 18:10:31
Postat av: Linnea

Haha, det var lite kul! Sista frågan, vilken din favoritfärg är på häst, stämmer precis in på min definition av läckra hästar :D Men jag vill helst inte ha vita strumpor på alla fyra utan jag tycker att vitt på två eller tre räcker :) Det finns juh talesätt att hästar med vitt på alla fyra benen inte är några bra hästar, likaså med virvlar i pannan :P

Min nästa "sköthäst" som är 3,5 och som jag ska hjälpa till med från grunden (hon är sent utvecklad och inte hanterad alls nästan, knappt ens grimmvand :o ), hon är svart med vita bakkotor och en bläs som ser ut som en låång uppochner vänd droppe, så hon är alldeles perfekt för mig :D

Jag bara ville dela med mig ^^,

2011-01-06 @ 19:34:44
URL: http://linnealindquist.blogg.se/
Postat av: Annika

Det här med NH är ju ganska knepigt! problemet är väl som jag ser det inte folk som utför NH på ett riktigt sätt, utan trenden som blivit att man ska rida utan utrustning, mata med godis osv osv och tror att man har örnkoll på vad man håller på med? Det behöver inte vara fel det heller, men jag har läst många inlägg av just såna människor som fördömer allt vad "vanlig" hästhållning innebär, man e nästan djurplågare om man har täcke, bett, sadel stall och jag vet inte allt... man får naturligtvis tycka det, men det gör ju att andra får den syn man ger dem så att säga! samma sak eg ang alla grenar, när folk börjar försvar "sin" gren med näbbar och klor och för rabiata disskusioner så kan det ju hända att de som läser får en skev bild av den gren/sport man utför? jag har inga problem med nån hästras eller gren, däremot har man ju de man föredrar! Men jag måste säga att vissa genrer gör sig ganska dumma!

2011-01-06 @ 22:02:16
Postat av: Frida

ursäkta, menar inte att vara elak eller otrevlig eller ngt sådant. Men en häst räknas inte som svart då den har ngt vitt tecken. Alltså, den måst vara helhel svart och inte skimra i brunt ngnstans :P ÄLSKAR ER BLOGG !! btw, kan ni inte lägga upp lite fakta om hur en tävlin går till för er ? Hur ni förbereder er och hur ni gör på tävlingsplatsen :)

2011-01-07 @ 12:37:54
Postat av: Anonym

hej, du skrev att du försökte begå självmord när braven såldes, får man fråga hur?

2011-01-07 @ 20:19:46
Postat av: Sandra

Hej Linn!

Nu vill jag att du läser det här och tänker efter!

Mår du dåligt över något annat, tillexempel i din familj eller har du endast fått ätstörningen för att du tycker att du är tjock. Linn du är smal och jätte söt och en otroligt duktig ryttare. Du verkar ha det väldigt bra så gör dig inte till ett offer för din egen kropp. Jag vet själv en vän till mig som hade ätstörningar och hon gjorde så att hon när hon inte ville äta sa hon " Jag är fin och smal" och sen så gick det bättre och det är klart att det är jobbigt men då får man kämpa lite! Slarva inte bort ditt liv! Kram på dig och lycka till!

2011-01-07 @ 22:06:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner