Något man inte får tala högt om

Datum: 2011-03-05 ~ Tid: 15:30:27
Varför är det ett sådant tabu att prata om hur folk lösgör sina hästar? Jo för att allt som inkluderar överdriven ställning/böjning anses av många (ofta okunniga) människor vara rollür. Spelar det verkligen så stor roll om man stretchar sin häst från marken eller uppifrån ryggen?

Jag tycker faktiskt inte att det är något fel att man ställer/böjer sin häst överdrivet mycket i början av ett ridpass för att lösgöra den. Så länge man INTE gör det med våld! Om man är mjuk i handen så har ju hästen ett val om den vill ställa så mycket som man ber om eller om den känner att det är för mycket så avbryter den. Om man då tvingar hästen med våld (hård hand) att böja/ställa mer än hästen själv vill så finns det risk att hästen skadar sig då de ofta vet sina begränsningar själv.

Man stretchar ju sin häst från marken med olika övningar eller med hjälp av godis. Så varför skulle det vara värre för hästen om man som ryttare gör det från ryggen i stället för från backen?

Sen tycker jag inte att man ska rida i den formen/ställningen någon längre tid utan bara en liten stund tills hästen mjukat upp sig i kroppen, precis som man gör från backen alltså. Man stretchar ju inte en häst i 60min.

Jag vet att väldigt MÅNGA är i mot att lösgöra hästen genom överdriven ställning/böjning. Men jag kan faktiskt inte förstå varför? Om man inte gör det med våld och bara några minuter så är det absolut inget värre än från backen. Som med allt gäller det att sätta gränser, vilket hästarna oftast visar själva. Men man måste som ryttare också ha känsla, man kan inte sitta och harvar runt i ”lösgörande” form ett helt ridpass, eller tvinga hästen till det genom att låsa fast den med handen. Lagom är alltid bäst.

Vad tycker ni om att lösgör sin häst genom att ställa/böja den överdrivet mycket?
Själv tycker jag att det är helt OK om man bara gör det en kort stund och absolut INTE genom våld!

Braven är en ponny med otroligt mycket temperament och vilja. Han visar klart och tydligt när han inte vill något. Så OM jag skulle böja för mycket visar han det på en gång så att jag kan minska böjningen. Han är inte en sån häst som bara skulle gå om något gjorde ont eller var obehagligt osv.


Kommentarer
Postat av: Cornelia

Jag börjar varje ridpass med lösgörande, ledande tygeltag. Klart man inte drar i tygeln och tvingar hästen att böja överdrivet och onormalt på halsen! Man leder bara lite lätt med eftergift. Ingen häst kan knappast ta skada av det!

2011-03-05 @ 15:38:38
Postat av: Elin

har aldrig märkt att det skulle vara tabulagt?



Ja överdriven ställning och böjning är bra för att lösgöra hästen, jag brukar överställa några steg sedan rakrikta, sen överställa för att just "lossa" dom. Man rider ju med eftergift och ställningen kommer ju mycket från skänkeln så tror inte det skadar alls. Däremot är det ju skillnad på denna form av ridning, och t ex rolkür. :)

2011-03-05 @ 15:44:27
URL: http://stallvran.blogg.se/
Postat av: Martina

Håller med dig :) Så länge det inte sker med våld som hårda händer och dragande i tygeln tex. utan endast med ledande hjälper så tycker jag det är bra! :)

2011-03-05 @ 15:44:32
URL: http://epril.blogg.se/
Postat av: Sofia ( fotografy.blogg.se )

Det spelar ju ingen roll om det funkar för hästen, och den inte vantrivs med det. Det är ju bättre att ställa mer lite kort i början av träningen, än att hålla på och lösgöra hästen en lång stund, och knapp hinna jobba/träna den något. Då ger det ju inget till varken hästen eller ryttaren. Sen är det ju skillnad på den extrema böjningen i rollkur, då det faktiskt inte är bra för hästen.

När en människa stretchar när dem värmer upp är det ju också bättre att överdriva för att kunna göra mindre sen när man tränar.

2011-03-05 @ 15:44:56
URL: http://fotografy.blogg.se/
Postat av: Karin

Inte vet jag, men när jag stretchar min häst i huvud/hals från marken står jag still.



När du själv stretchat springer du omkring då? Man kan ju prova själv att stoppa huvudet i armhålan och sen försöka göra något sen.. Jag kan inte opponera mig mot att man som ryttare böjer från ryggen för att stretcha på samma sätt som man gör det från marken, men när man börjar rida omkring på hästarna och de tvingas gå som nån korvring tycker jag det är fel.



Och jo, jag säger tvingas även om man är "mjuk i handen" Släpp tyglarna helt så får du se vad hästen gör, har du då en häst som vill jobba med huvudet i läget du har satt den i, fine, men annars är det att tvinga dom till något dom tycker är obekvämt.

2011-03-05 @ 15:50:02
URL: http://egnor.blogg.se/
Postat av: Sandra

Tycker det är helt okej att lösgöra hästen:). Det tjänar man på både under just det ridpasset och i längden längre fram:)

2011-03-05 @ 15:52:35
URL: http://sandralucky.blogg.se/
Postat av: Martina - retardriders

Håller med dig, tycker det är helt okej så länge det går lugnt till! Sen beror det ju också på från häst till häst. Min häst kan bli rätt stark ibland och hon går bäst ifall man lösgör henne genom ställningar och halvhalter från början. Dock i lagom mängd :)

2011-03-05 @ 15:54:33
URL: http://retardriders.blogg.se/
Postat av: celina

Jag tycker det är bra att man låter den få sträcka ut sina ryggmuskler. Och änär man värmer upp den att den får sträcka ut i trav och galopp oxå, jag tycker att det är väldigt viktigt och inte bara att den ska sträcka ut utan oxå jobba med dom musklerna som den jobbar med när den går i lägre former osv så att den stärker ryggens alla muskler, för jag själv tycker att när man sedan ska ta upp den i högre former att den har mycket lättare att bära upp sig :-)

2011-03-05 @ 15:54:36
URL: http://hestspecial.blogg.se/
Postat av: Ellinor

för att när man sitter på ryggen och lägger vikt där kan inte hästen stretcha ryggen på samma sätt om från marken hur man än vrider och bänder i den. nacken är det enda du kan stretcha från ryggen

2011-03-05 @ 15:55:20
Postat av: Stinaaaa

ibörjan när jag skrittar och travar rider jag ALLTID med halvlånga tyglar och ställer och böjer i lågform.

:)

2011-03-05 @ 15:58:59
URL: http://ponnymuppar.blogg.se/
Postat av: amanda

för mig och min häst fungerar det kanon att överböja, men på andra fungerar det inte alls, så det är nog lite en smaksak från hästen och ryttarens sida :)

2011-03-05 @ 16:00:54
URL: http://amandaelinaernklev.blogg.se/
Postat av: Wilma

Jag tycker att det beror helt på vilken häst det är. Hästen kan faktiskt sträcka sig om man bara tvingar ned den i extrem form eller ställer den för mycket i början av ridpasset. Men visst, på vissa hästar kanske.

2011-03-05 @ 16:02:16
Postat av: Matilda

Lite blandade åsikter ifrån mig, men så länge som man inte överböjer hästen och drar i den stenhårt så är det skitbra övning. Man ställer ju hästen i vanliga fall också och det hjälper ju musklerna att ställa den lite extra och få den att jobba lite och bli mer lösgjord. Det har jag fått träna på varje gång jag vart på en annan ridskola och ridit på en lite speciell ponny, om man inte gjorde det i början av passet så spände hon sig något otroligt. Så jag tycker det är något bra, och såg att någon skrev " Släpp tyglarna helt så får du se vad hästen gör" ovanför, svaret på detta är: Hästen kommer att springa på med rak hals rakt framåt och inte vilja jobba alls då dom tar det bekvämaste valet och det är bekvämare för dom att springa med huvudet rakt fram och inte göra någonting så dom väljer det..

2011-03-05 @ 16:05:16
URL: http://matildaforsstedt.blogg.se/
Postat av: Lina

Bra att du vågade ta upp det här ämnet! Jag håller med om det. Så länge hästen inte visar missnöje eller att man 'tvingar' det så är det helt ok.

2011-03-05 @ 16:13:23
Postat av: anna

Jag rider i en låg form lite överdrivet ställd men endast med hjälp av mjuka ledande tygeltag i början av passet (lösgörande syfte) och i slutet (strechande syfte) :)

2011-03-05 @ 16:14:31
Postat av: Amelia

Jag börjar varje ridpass med lösgörande i skritt och trav. Inte i galopp då min häst inte orkar hålla galoppen då men gick det skulle jag det också. Så jag tycker det är bra, håller med dig att inte med våld!



Och som en skrev över med att man ska släppa tyglarna helt, säger då som Matilda att dom kommer ju självklart ta upp huvudet. Det är ju det naturliga för dom ? För inte går dom hästarna jag sett med huvudet i form när dom går i hagen! Så den kommer ju självklart ta upp huvudet, + att det är det bekvämaste så den tar ju det bekvämaste!



2011-03-05 @ 16:19:40
URL: http://vryttare.blogg.se/
Postat av: Caroline

Riktigt bra inlägg, kan bara hålla med !



/ Carro

2011-03-05 @ 16:20:09
URL: http://islandscarro.blogg.se/
Postat av: Louise

Kan inte ni/du skriva om barbackaridning och vad ni tyckder om det o.s.v.. ? :)

2011-03-05 @ 16:20:46
Postat av: Ebba

Jag överböjer båda hästarna jag rider i början av ridpasset och tycker absolut inte det är något fel med det. Med A gör jag det dels för att komma igång ordentligt och för att hon ska fokusera på MIG, annars kan behöva ägna 45 minuter av ridpasset på att hon ska kunna gå igenom alla hörnena, VARJE ridpass. När hon är igång och mer avslappnad kan jag ha henne mycket rakare men självklart använder jag inte våld.



M rider jag också överställd i början. Han är kort och kompakt och behöver stretcha ut och det ger väldigt bra resultat att göra det på honom. Och som någon skrev tidigare i kommentarerna, ja han går faktiskt kvar där om jag släpper tyglarna. När vi var som ihärdigaste med dressyren räckte det att jag på halvlånga tyglar pillade jättelite i innertygeln och så gick han i den ställningen och formen utan några större problem. Han har fått en väldigt bra trav sen vi verkligen hittade den låga formen, och den behöver inte forceras fram, idag kan ha en gå i den energiska traven på långa tyglar...



Ponnyn vi hade innan lönade det sig inte särskilt mycket att överböja. Max 4-5 steg hjälpte på henne. På henne var det istället låg form och framåt som gällde för att senare i passet kunna ställa lite mer krav på ställningen.



Läste ett intressant citat som har lite med detta att göra "Ju mer avslappnad hästen är, ju mindre blir böjningen"

2011-03-05 @ 16:23:16
Postat av: Sofia L

Till Karin: Efter jag har ridit ett dressyr eller hopp pass, släpper jag tyglarna och "travar av", en del hästar älskar då att länga halsen neråt och stretcha ryggen. Peter Markne har sagt på en clinik som jag va på att det va jätte nyttigt för hästarna, och visar då att dom är nöjda och slappnar av. Så Nej, man behöver inte tvinga hästen till det!

2011-03-05 @ 16:28:23
Postat av: Anonym

Superbra blogg ni driver! :)

Jag undrar om ni skulle skriva ett inlägg om olika bett? :) Funktion, nackdelar m.m? Taaaack i så fall! :D

2011-03-05 @ 16:38:52
Postat av: josefine m. ridtravaren Bellie

Har aldrig hört något liknande, att det skulle vara något tabulagt man inte fick surra om... ;o



Ställer ofta överdrivet mycket för att lösgöra.

2011-03-05 @ 16:41:00
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Bella Manson - Kom ihåg namnet

Det är ju bara bra för hästarna att bli ordentligt lösgjorda i början av ett pass, annars kan dem ju ha spänningar o sånt i kroppen när den arbetar o då blir den ännu stelare nästa dag.



Aldrig hört någon säga något annat?

2011-03-05 @ 16:56:31
URL: http://bellamanson.blogg.se/
Postat av: Lisa

Jag tror att många glömmer att vi faktiskt sitter runt och harvar på ett djur som är 500kg stort. Att då ställa den utan att använda våld och den inte säger emot så accepterar den läget. Desto mer välriden häst man har desto lättare kommer hästarna ha för sig att slappna av och länga ner nacken. Och del flesta hästarna länger ner nacken när man travar av dom just för att dom är avslappnade då och man har fått igenom alla spänningar. Så att rida en häst lång och låg som inte stretar emot anser jag är inget fel, det är stora djur vi håller på med och om de inte trivs med vad man ber dom om märker man det på direkten. Hästar är känsliga djur och sänder direkt ut singnaler till ryttaren om den visar missnöje. Men man får aldrig glömma att hästarna fortfarande behöver bära sig med bakbenen! Oftast glömmer ryttarna det och det är många fall som man ser att hästarna mer hänger i tyglarna lång och låg och inte bär upp sig lång och låg. Om de inte bär upp sig kommer tyngden på bogarna och hästarna kan då få skador eller överansträngingar

2011-03-05 @ 16:58:35
URL: http://lisaharden.blogg.se/
Postat av: malin

sålänge man gör lugna hand och skänkelrörelser och man ser till att hästen lyssnar åt alla håll(och inte bara böjer på nacken) så är det absolut inget fel på det, tvärtom, tycker det är bra om man gör det på ett harmoniskt sätt :-)

2011-03-05 @ 17:01:55
URL: http://maallaann.blogg.se/
Postat av: Karin

Jag har inte direkt hört att det är tabulagt att ta upp om hur man lösgör sin häst. För mig är det givet att rida min häst i låg, rund form under uppvärmningen för att han skall mjukas upp och uppmuntras att jobba med ryggen.



Det som är tabulagt enligt mig är att tala för "rollkur" då man rider hästen delar eller hela ridpasset i överdrivet "ihopsnörd form". Detta är enligt mig att ta den s k strechingen på tok för långt! Det har ju t o m gjorts undersökningar som visar att detta helt enkelt är skadligt för hästen - förstår du inte hur man kan tala för något sådant? Okej om man låter hästen stretcha så mycket i någon sekund för att just stretcha, men att rida runt sådär låter helt galet.



Det du gör tycker jag däremot ser jätte-vettigt ut, och är enligt mig en form att förespråka under uppvärmningen av hästen, för att den inte skall bli alltför ihop-plockad och spänd. I den låga, runda formen vågar hästen ta för sig och jobba ordentligt med hela kroppen.



Just en så pass låg form som du visar på bilderna rider dock inte jag i, eftersom jag anser att det inte fungerar lika bra för mig och min häst som den något högre formen under uppvärmningen, men om det fungerar för dig så låter ju det prima!

Postat av: caroline http://equiss.blogg.se/

Har aldrig märkt att det skulle vara tabu. Det är skillnad på att överböja smått för att stretcha halsen med mjuka händer än t.ex rollkür/hyperflexion eftersom detta enbart skadar hästen och kräver enormt mycket kraft för att få hästen att gå på detta sätt. Men precis som du säger, stretching är ok när hästen får sätta ribban själv. Men jag är helt emot hyperflexion.

2011-03-05 @ 17:39:59
URL: http://equiss.blogg.se/
Postat av: Tessan

Fiin blogg!! :D

2011-03-05 @ 17:50:15
URL: http://tessanaslin.blogg.se/
Postat av: Amanda

MEN LINN. Prova själv att springa samtidigt som du stretchar!! INTE så skönt va?

2011-03-05 @ 18:05:30
Postat av: Li | Hobbyfotograf

Har aldrig hört att det är en tabo...jag brukar bara ta ett ledande tygeltag hålla kvar några sekunder och följer med med ytterhanden. I början blir det knapp någon "böjning" alls sen om jag gör samma sak i slutet så blir det en större böjning för att då har jag upp repat detta till och från genom hela ridpasset så halsen till slut är mjuk så den kan böja lite mer på halsen...

2011-03-05 @ 18:20:50
URL: http://mymelody.blogg.se/
Postat av: Johanna

Det beror faktiskt på hur man gör den. På bilderna syns det att det inte är direkt tvång och hårda händer. Det är enligt mig helt okej men om man istället rycker i hästen för att få den att böja överdrivet på nacken är man ganska fel ute. Dvs drar i hästen tills den ger sig i nacken. Det är bara tvång och hästen blir nog inte direkt mycket mjukare för den skull heller.



Jag rider själv min ponny i en låg form och "överställer" ibland. Dock så är jag då väldigt noga med att rida i en lättare sits då hästen får väldigt mycket tyngd på frambenen i det läget.

2011-03-05 @ 18:21:00
URL: http://skraattkramp.blogg.se/
Postat av: jossannn

Håller med dig helt ! men som många andra sagt, vissa gör det väldigt dåligt :/ jag lösgör alltid min häst genom att göra mini volter lite överallt. Inga '"fin" volter, utan bara jätte små, som på en en krona ;P funkar jätte bra för alla jag känner :)

2011-03-05 @ 18:25:50
Postat av: Humle

Villka underbara bilder :)

2011-03-05 @ 18:27:51
URL: http://respirato.blogg.se/
Postat av: Emilie

Bra skrivet, håller med till 100%!!

2011-03-05 @ 18:29:36
Postat av: Karin

till Sofia L: Det säger jag ingenting om, som jag skrev i mitt inlägg så opponerar jag mig mot de som överböjer hästar "nedåt" (tänk rollkur så förstår du nog vad jag menar) och åt sidorna och låter de springa så.



Kallblodet som vi har är världens dammsugare och spenderar gärna hela ridpassen springandes med näsan i backen, men däremot gillar hon inte om det kommer engelska ryttare som vill att hon ska gå med näsan i bogen..

2011-03-05 @ 18:31:39
URL: http://egnor.blogg.se/
Postat av: Nadia

Det de gör på bilden är jättebra..Det kan behövas ibland, så är det bara.

Sen får de andra tycka vad de vill för om detta funkar för hästen och ryttaren så ska det inte vara några problem.

2011-03-05 @ 18:52:36
Postat av: Linda

Så himla bra att det tas upp! Rollkür och lösgörande arbete är två helt olika saker! Att plocka upp en häst i tävlingsform det första man gör, är det bättre? Nej, att lösgöra hästen i en låg form är nyttigt. Ni ska se hästarna på mitt jobb, vi longerar ofta dem i grimma/kapson om det bara ska motioneras lite lätt och de har nästan mulen nere i marken vissa stunder. Skulle hästarna göra det om de inte var avslappnade och tycke det var bekvämt? I don't think so! Bra initiativ Linn!

2011-03-05 @ 19:02:34
Postat av: Anonym

Jag tror inte hon menar att det är själva stretchingen som är tabu, utan den tunna linjen mellan att stretcha hästen genom att ställa den ganska mycket under ridpasset, och rollkür, som i princip är att böja hästen i nästan samma stretching-positioner

2011-03-05 @ 19:15:11
Postat av: erika

jag tycker inte det är något fel på det, tycker att du har helt rätt. men ja har ett litet problem, min häst gör det och ja vet inte riktigt hur jag ska göra så han inte gör det längre, särklit i galoppen. kan inte du förklara det i ett inlägg ? alltså hur man gör så dom slutar med att böja innåt huvudet så. mvh erika

2011-03-05 @ 19:20:08
Postat av: Au

Har ännu verkligen inte fattat om hon ännu äger braven? hade hon inte sålt honom? haha svara någon! :D

2011-03-05 @ 19:24:15
Postat av: Aurora

Hur kan hon rida braven när hon inte äger honom längre? skriver typ aldrig om honom men ibland så har hon ridit honom? nån som vill svara på hur det går ihop? ;D

2011-03-05 @ 19:25:50
Postat av: Vevve

Hon visar ju gamla bilder på honom från när hon ägde honom och red honom. Snälla!

2011-03-05 @ 19:48:21
URL: http://vevvesfoto.blogg.se/
Postat av: Sofia

Man kan ju inte alltid rida hästen i tävlingsform, med den spänning man sätter i hästen och i den relativt korta formen. Jag anser att man i början av varje ridpass, och i slutet, ska rida hästen i låg och avspänd form, för att mjuka upp kroppen och stretcha ut rygg och nacke... sen handlar det ju om HUR man gör för att nå detta, många tvingar hästen ner med hårda tygeltag istället för att ta mjuka ledande tygeltag och erbjuda hästen tygeln och låta den självständigt söka sig neråt, framåt.

2011-03-05 @ 20:25:56
URL: http://lindkvistsofia.webblogg.se/
Postat av: Mikaela Lind

Hade varit kul om du kunde visa hur du gått tillväga för att göra flätan som Braven har på bilden längst ned, den var riktigt snygg! :)

2011-03-05 @ 20:26:30
URL: http://wherethesidewalkcracks.blogg.se/
Postat av: Alma

Ridning i sig handlar ju om samarbete och samförstånd. Om hästen känner sig trygg i ens handlingar, "överdriven" böjning, så lär den tala om när det blir obehagligt eller för "våldsamt".

Det lär ju aldrig se harmoniskt ut om man tvingat hästen dit man vill, så känner jag!



Sen är stretching och "överdriven" böjning tabu, både i samma sammanhang men även var för sig.

Har man inte sunt förnuft över var gränserna går eller att be om hjälp så ska man inte ge sig på det. Vet man inte när böjningen blir för hård och elak så ska man inte fingra med det själv.



Skitbra att du tar upp detta! Intressant att läsa vad andra anser om saken. Fortsätt, får sånt himlans kli i fingrarna när folk faktiskt vill diskutera lite "förbjudna" ämnen, härligt.

2011-03-05 @ 20:40:20
URL: http://www.nattstad.se/svartlistad
Postat av: Anonym

fina bilder ;-))

2011-03-05 @ 20:40:42
URL: http://dressyrtontar.blogg.se/
Postat av: Anonym

ojdå detblev lite många:P

2011-03-05 @ 20:41:15
URL: http://dressyrtontar.blogg.se/
Postat av: En Hanna som vill att du ska läsa

Det här har inget om ditt inlägg att göra men jag undrar en grej, det är lixom många ryttare som typ säger att man har respekt för en häst, ifall att den ha sparkats eller brukar hugga mot en. Och vadå jag är inte rädd, jag har respekt för henne, asså man ska ju förstå att det är ett djur med känslor, och behandla det eftersom, men ändå kunna säga ifrån om hästen gör fel. UTAN VÅLD. Jag undrar är det rätt eller fel att ha "respekt" för hästen? Eller är det bara ren feghet? Snälla kommentera och säg vad du tycker eller inte tycker :)

2011-03-05 @ 21:00:06
Postat av: Emma

Håller med dig. Om man gör det lite och inte mer än vad hästen faktiskt klarar så tycker jag att det är okej.

2011-03-05 @ 21:20:40
Postat av: sanna

All ridning som sker med tvång är ju skadligt för hästen oavsett om den har halsen rak eller böjd. Dessutom borde "morotsstrechingen" från marken där hästen har mulen typ bak vid flanken vara skadligare än den vid ridning när hästen är framskrittad och inte alls böjer halsen lika mycket.

2011-03-05 @ 21:45:18
URL: http://krumben.blogg.se/
Postat av: Leila

Jag är emot folk som tror att dom kan allt men dom gör mer skada än nytta, men vet man däremot att man kanske inte ska stretcha på detta sätt mer än nån minut bara så bryr jag mig inte lika mkt.

2011-03-05 @ 21:51:34
URL: http://pumsie.blogg.se/
Postat av: Andersson

Vad är "mjuka händer" när hästen har ett bett i munnen och du håller ett fast grepp i tyglarna?? Det känns inte särskilt "mjukt" i hästens mun. Släpper du på tyglarna lär hästen inte stanna i den böjda formen...

2011-03-05 @ 22:02:42
Postat av: Linnea

Tycker skillnaden är stor mellan att överböja sin häst och att rida den i lång och låg form (vilket dina bilder visar).

2011-03-05 @ 22:12:14
URL: http://ridboken.aenn.se
Postat av: Hamreryttarna - Ellinore

håller med Linnea

2011-03-05 @ 23:35:23
URL: http://hamreryttarna.blogg.se/
Postat av: clara

Håller nog med hon lite längre upp, jag är mer emot folk som håller på och klagar om att överböja och bakom lod är samma sak som rollkür. Och blir irrierad på folk som håller på...uh...



Jag måste överböja min häst i början av ridpasset, annars får han svårt att jobba. Och han har heller inte kroppen att bära upp sig på samma sett som caludia eller braven när de går i rätt form, utan han måste gå som braven gör på de första bilderna för att slappna av. eller måste och måste, jag är helt enkelt för dålig för hästen, egentligen.. :))

2011-03-06 @ 00:38:02
URL: http://claraekholm.blogg.se/
Postat av: Anonym

Måste säga att jag blir mörkrädd av att läsa ditt inlägg och alla kommentarer. Det bevisar hur okunniga många är och enbart fokuserar på det som finns framför sadeln! I allt detta prat om lösgjordhet tror jag inte ens att jag har läst ordet "bakben". När man tror att graden av lösenordet beror på hur mycket man kan böja hästens hals, då är man illa ute. Om det dessutom kommer från någon som kallar sig dressyrryttare är det ännu värre...

2011-03-06 @ 00:49:52
Postat av: Anonym

*lösgjordhet (ej lösenordet i ovanstående)

2011-03-06 @ 00:55:19
Postat av: Nora

Hejsan dressyrmupparna! :) Det är första gången jag läser er blogg och vill bara säga att jag tycker den är grymm! Kanon fina bilder också. Nu är det ju väldigt många komentarer på det här inlägget men jag hoppas någon läser ial. Angåeende det här med att ställa hästen för mycket, vad är för mycket igentligen? jag håller väl med om att man inte ska överdriva om man aldrig gjort det tidigare men jag tror att det är bra att överdriva vad det gäller sällandet då hästen annars inte gör det. Jag har en egen häst, en american quarter och rider westernridning , han är, tja lat är han väl inte men han gör inte mer än det jag ber honom om så en stadig och fast hand är vad som behövs när jag ställer honom för att han ska ta i och då är jag inte våldsam på något sätt utan jag bara säger till honom att HALLÅ, vakna nu jobbar vi! Och jag tror det är bra att jobba mycket med lösgörande och böjande, om hästen sitter fast så kommer inte ridningen fungera någe bra resten av passet, så jag satsar hellre på en ordentligt lösgjort häst som är varm ocg genomböjd en att sitta och jobba med något som bara leder till mer stelhet.

2011-03-06 @ 07:52:37
URL: http://norafw.blogg.se/
Postat av: LolloLollo

Jo håller helt med!!

2011-03-06 @ 12:16:53
URL: http://www.nattstad.se/louisebrantsberg
Postat av: elin

håller helt och hållet med dig!!

2011-03-06 @ 12:43:07
URL: http://justmymillion.blogg.se/
Postat av: Charlotte

Hej, bra inlägg! Jag håller helt med. Tilläggas kan ju att man i vissa fall rent av bör rida hästen så. Som exempel kan jag ta min häst. Hon är ett fullblod och har tidigare gått ett par löp, men innan jag började rida henne har hon inte gått så hårt, mest skogs- och hobbyridning. Tillsammans med några gamla skador har det gjort henne jättestel. För att få henne ordentligt mjuk och får bort dessa stelheter måste jag rida henne med överdrivna ställningar och mycket låg och djup form. I början sa hon ifrån, för hon kunde inte göra det jag bad henne om. Då fick jag som ni säger gå tillbaka ett steg och succesivt öka kravet. Idag är det stor skillnad på hela hästen, mycket tack vare detta arbete! :)

2011-03-06 @ 17:05:03
URL: http://ridersdiary.blogg.se/
Postat av: anna

rider nästintill alltid uppvärmning med överdrivet ställande tygeltag för att få hästen släppa och känna att hästen trampar på med bakbenen

2011-03-06 @ 17:38:27
Postat av: Victoria

Dressyren har blivit så missuppfattad. Om ni går igenom en bok från 1500-talet tills nu kommer ni förstå varför. Termer har missuppfattats och när ni frågar era instruktörer vad som egentligen händer i hästens kropp kommer ni inte få ett direkt svar. När man rider hästen överböjd eller bakom lodplan sätter du hård press på hästens strupe, förr var det enormt viktigt att ALDRIG rida hästen bakom lodplan eftersom hästen först och främst inte jobbar rätt med sina bakben men som man sett nu även ger blödningar i strupe och lungor. Lodplan går igenom hästens öga och mungipa, kolla in ALLA era dressyrbilder och uppmärksamma detta.7

Det som även händer när en häst ställs för mkt i sidan är att ni känner att ni hamnar snett i sadeln, detta beror på att det skett en vridning längs hela ryggraden och att hästen då tryckt upp sin inre höft. Det som även hänt på era bilder är att hästen istället för att vinkla ihop sina bakben och sviktar för att ta emot sin vikt istället har vinklat fram sitt bäcken och inte kan svikta mer än i kotan vilket är lika dåligt som om hästen lägger all sin vikt på framdelen, skapar förslitningar i massor.



En häst är ett mottrycksdjur och varför man vill att hästen ska lägga ett svagt tryck i bettet är för att hästen då samtidigt trycker med sina bakben, detta är vad som egentligen är ETT ÄRLIGT PÅSKJUT. Varför ryttare förr pratade om att lägga stöd i yttertygeln var för att man då triggade det yttrebakbenet att trycka lite mer, alltså trycka er runt i volten.

Varför har det blivit så mycket fokus på hästens huvud? jo för det är det lättaste för en ryttare att kontrollera, detta började ske som mest nu faktiskt tack vare napoleon, det var napoleon som utvecklade ridningen till vad den är nu. När det blev krig så var det inte längre viktigt att hästen skulle vara enormt utbildad och kunna stå och ridas på stället, hästarna blev kanonmat och man tog in tusentals. Kavalleristerna var inte utbildade ryttare och fick därför med sina outbildade hästar endast EN månad på sig att utbilda sin häst innan krig, men andra ord så hann de endast att lära sina hästar framåt, stopp och att svänga.

Dressyrtävlingarna kom ifrån att kavalleristerna skulle träna sig genom att tävla mot varandra, dessa hade inga instruktörer utan tränade själva.



Jag lägger tid och skriver det här för att jag vill att folk ska öppna ögonen. Jag vill inte kränka någon på något sätt eftersom jag själv varit dressyrryttare och jag vet att de flesta endast vill sina hästar väl. Men inte förrän jag började söka mig någonting nytt hittade jag allting som faktiskt inte stämde i det mina instruktörer sa. Bara för att man är en framstående dressyrryttare och rider Totilas eller någon annan flashig häst behöver man ha studerat så långt bak i tiden. Ridfelen började för så länge sen, kom ihåg detta.



Det kommer in fler SLITNA dressyrhästar än travhästar till kliniken, visste ni det? detta beror på felaktig ridning som inte gynnar hästens kropp.

2011-03-07 @ 09:10:38
Postat av: Malin

Heja Victoria!!



Lodplan är viktigt, för förutom att strupen tar stryk när man överböjer (tänker som en vattenslang man kniper ihop) så kommer spottkörteln som sitter precis i vecket över ganaschen i kläm OCH det värsta som gör mest skada är: man drar ut supraspinale/nuchae ligamentet som går från ocptitalbenet (högsta punkten på hästen när den går i rätt form med huvudet i lodplan) till den sista ländkotan. Supraspinales huvuduppgift är att hålla ihop hästen och det är det ligamentet som bär upp hela paketet. börjar man dra ut det kommer det aldrig gå tillbaka, det är som våra hälsenor. Om du då har kommit till den punkten att du lyckats dra ut det kommer dom här följderna, hästen får använda dom längsgående ryggmusklerna som går en på var sida om ryggraden att bära upp sig med, den muskeln är egentligen en rörelsemuskel, det är den som skapar schvunget. Så när den blir spänd och stel för att den måste kompensera för ligamentet har vi inget schvung, sedan så måste hästen skjuta på med bakbenen överdrivet mycket så något undertramp får vi inte heller men däremot ett påskjut långt bakifrån. Detta för att hästen inte kan bära sig längre pga dem stela ryggmusklerna och vikten hamnar på bogen och för att då ta sig framåt så måste den ta i långt bakifrån. vi har nu en häst som sprattlar med frambenen för att hålla balansen, guppar framåt med kroppen och bakben en halvmil efter oss. Sen har vi den fiffiga ursäkten att om hästen inte trivdes skulle den protestera, det gör den i början oxå men sen efter tillräckligt mycket utdragning så orkar inte hästen hålla uppe huvudet längre pga att den delen som skall göra det är förslappad. så det står snällt kvar med huvudet lågt, dock inte med mulen i bogen eftersom det är ryttaren som får hålla in hästen där med tyglarna eftersom musklerna som skulle burit upp huvudet inte fått jobba rätt. Nu säger jag inte att det blir så här direkt MEN det är värt att ha med sig i minnet för ni vet vad man säger, många bäckar små!! Om man då vill överställa eller vad vi ska kalla det så gör det från marken innan du sitter upp. Dra först hästen huvud lite neråt framåt så den sträcker ut efter ganaschen, sedan kan man vinkla lite inåt och åt sidorna men då har man först gjort plats åt körteln och strupen. Sen en till faktor som påverkas när hästen får gå överböjd är ju synen, hästen ser inget framåt utan har bara sikt bakåt och åt sidorna bakåt...



jaja, efter den här predikningen vill jag berömma er för den fina bloggen ni har, superkul med alla bilder! Och i övrigt tycker jag ni skriver bra saker och verkar ha ett sunt förnuft men det här inlägget kunde jag inte låta gå förbi obemärkt. Och jag skulle inte vilja kalla det för hyperflexion det du gör men som sagt när man ändå behandlar ämnet så varför inte göra det ordentligt =) Och någon kanske läser min kommentar och får sig en tankeställare.

2011-03-07 @ 10:58:41
Postat av: ~ ♥ Ereeka ♥ ~

Jag tycker att man kan böja hästarna ganska mycket en stund i början av ridpasset, för att få dom lite mjukare. På många hästar funkar det jättebra, och när det funkar så bra tycker jag att varför inte göra det? Det är lite roligare att rida en smidig häst än en stel.



Jättehärlig blogg med mycket fina bilder och bra texter! :)

2011-03-07 @ 11:32:49
URL: http://ereekapalmqvist.blogg.se/
Postat av: Lina

du har HELT; HELT, HELT RÄTT ENLIGT MIG BRA SAGT

2011-03-07 @ 14:44:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner