Första mötet med Cupido

Datum: 2010-10-13 ~ Tid: 23:30:38

När vi öppnade boxen och gick in för att hälsa så gick han rakt över mig och ut genom dörren på stallplanen. Haha ledarskapet på topp? Jag hängde mig kvar i grimman så gott jag kunde eftersom han dessutom försökte trava iväg, efter lite bogsering fick vi in honom i boxen igen. Han tyckte väl det var långtråkigt att stå där inne efter att ha stått på hästbuss hela dagen.

Märks att han är väldigt ohanterad eftersom han slår mot en om man tar på bakdelen eller benen. Som jag nämnde ovan går han rakt över en. Han har aldrig haft täcke vilket vi märkte när vi skulle lägga på ett inför transportfärden, han blev verkligen jätte skraj.

Till en början kommer vi behöva träna ledarskap så han förstår vem som bestämmer. Gå promenader så han lär sig gå bredvid den som leder. Longera och vänja vid sadel och träns.

Lastningen gick si sådär. Han är inte van att bli lastad vilket gjorde sig påmint. Det tog ca 30min. Det slutade med att vi backade transporten så nära stalldörren att han inte kom förbi och sedan lockade med mat samt föste honom lite framåt bakifrån.

Urlastningen gick bra han förstod dock inte att han skulle backa ut så jag fick mota honom lite lätt bakåt innan han fattade.

När vi kom fram till stallet fick han skritta runt i ridhuset för att sträcka på sig, samt trava ett par varv.


Här går Cupido iväg med mig

Visst ser han ut som en liten fölunge?




Kommentarer
Postat av: jossssiii

bra söt häst vi hämtade upp förut, ;)

kommer gå superbra med honom och du har köpt dig en riktigt fin liten busunge: :D

2010-10-13 @ 23:44:33
URL: http://theonething.blogg.se/
Postat av: Emily

Så söt! Ser ut som en riktig liten bäbishäst haha ^^

2010-10-13 @ 23:50:31
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: anna

Han ser jätte fin ut! Han och min Teo har lite samma då, för hon ser med lite ut som en fölunge ;) charmigt.

2010-10-13 @ 23:57:19
URL: http://annawerner.blogg.se/
Postat av: Lovisa

Han är verkligen super söt! Srr fin ut :D

2010-10-14 @ 07:03:25
URL: http://loviisaslife.blogg.se/
Postat av: Stina

han ser ju jättefin ut! Du kommer säkert reda ut det här med ledarskapet och det, om två veckor kommer han vara snäll som ett lamm, haha:)

Bebishäst..:)

2010-10-14 @ 08:49:20
URL: http://piruetti.blogg.se/
Postat av: Therese

Jupp det var han som stod i mitt stall, hade svarat på kommentaren hade jag redan då kunnat säga att han sprang iväg med en tjej härromdagen och slet sig till slut. Och att han ser ut som en 2åring. Är ni säkra på att han är 3?

2010-10-14 @ 11:57:09
Postat av: Petra

Han ser jättefin ut :) problem med att backa...vår c-ponny kan inte backa ur en transport, det är omöjligt, dock backar han utanför och när man sitter på ryggen så vi får vända honom inne i transporten. Dock fungerar de då han är så liten och har lärt sig hur man gör sig ännu smidigare. ;) Lite synd när man måste lasta ur den andra hästen om c-ponnyn ska ridas först menmen

2010-10-14 @ 12:00:09
Postat av: Cajsa

Ni kommer passa bra tillsammans :D

2010-10-14 @ 17:57:30
URL: http://ponnyochryttaren.blogg.se/
Postat av: issa

Köp en hingst kedja till han så kan han inte sticka lika lätt jag har det på min häst nu för att han va lika dan efter sommarbetet som cupido men nu går han hur fint som helst :P

2010-10-14 @ 20:34:01
Postat av: sandra

hihi, en halvtimme? tänkt om det hade gått så fort att få på min, det tog mig 4-5 timmar :) men har dock inte försökt igen, men ska snart börja lastträna igen, så nu kan ni skriva upp det på era anteckningsblock ;) söt häst

2010-10-15 @ 23:42:59
URL: http://sandraaplate.blogg.se/
Postat av: sandra

fö. hingstkedja tycker ja är bra också, fick ja ha på min med , också väldigt ohanterad. och sprang iväg med mig, då åkte kedjan under, räckte att han fick känna den spännas åt några gånger så kunde ja gå utan :) alltså inte som bestraffning, utan för att han skulle känna ett annat tryck :)

2010-10-15 @ 23:44:45
Postat av: Madelen

Therese. Har Cupido verkligen stått i ditt stall? Han har däremot stått i mitt stall på baksidan.. När han sprang lös på baksidan var det INTE för att han slitit sig, utan tjejen som tog in han, hade både han och en annan unghäst samtidigt och den andra blev rädda för något och hoppade till så cupido kom bakom och tjejen tappade honom för grimskaftet inte räckte längre! Du var på baksidan så HUR kan du ha sett vad som hänt? Jag tycker inte du ska utala dig när du inte var med på framsidan. och om du öppnar ögonen så ser du att vi alltid leder 2 hästar åt gången! Men jag talar gärna om det för dig nästa gång vi ses i stallet, även om jag nu inte har mina hästar i ditt stall.! / Madelen www.hanafis-sporthorses.com

2010-10-16 @ 18:51:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner