Stackars Lillan!

Datum: 2010-10-30 ~ Tid: 23:12:48

Red ett dressyrpass på Braven idag han var verkligen kanonfin!

Lillan såg lite hängig ut i hagen idag, gissade att hon stod och sov men när jag kom fram såg hon jätte grinig och matt ut vilket inte kändes bekant. När jag tog ut henne på våran dagliga promenad var hon helt knäpp om stod på bakbenen och vevade med frambenen samt hoppade på bakbenen. Jag trodde bara att hon fått lite väl mycket överskottsenergi eftersom hon inte får sitt rörelse behov tillfredställt nu när hon måste vila. Hon var fortfarande lite varm på svullnaden. När jan kände inaför hennes relativt tunna täcke var hon het som en kamin! Jossan kände på öronen och de var också varma vilket kan tyda på feber. Så jag tempade henne, hon hade 38,1. Vet dock inte vad hennes normaltemp är vissa hästar kan ha 37 medans andra har 38. Men vi tog tempen vid ett senare tillfälle och då hade det stigit ännu mer. Hon var helt blöt av svett vid det här laget och vi bytte till ett fleecetäcke som kan absorbera bort fukten. Ska upp till henne igen om en liten stund (23:10) och kolla hur hon mår samt tempa igen.

Idag har Cupido haft inspänningstyglar för första gången. Vi satt dem väldigt löst eftersom det är helt nytt för honom och vi hade dem bara så att han skulle vänja sig. Trots att de satt så löst så sänkte han huvudet med en liten krök på nacken och god ryggverkan. Vi behöver nog inte spänna den mer än så. Det tog bara ett par varv innan han började tänka nedåt. Jag satt även på honom några varv i ridhuset, det gick skitbra! Provade styra lite med tyglarna och tryckte lätt med skänklarna mest för att han skulle vänja sig vid att det finns något där. Jag hade nätt och jämt kontakt med munnen men så fort jag rörde lite på tygeln gav han efter och sökte sig neråt, han kom nog ihåg inspänningstygeln? Sjukt vad fort han tar in ny information och lär sig!

Film från longeringen kommer


Här ser man tydligt hur löst inspänningstygeln sitter och att han trots det söker sig nedåt med välvd rygg.


Kommentarer
Postat av: En ny beundrare

Gud vilket jobb du måste gjort med Brave Heart. Såg lite före och efter bilder.

Grymt gjort. Inte många små ryttare(under 18 år som du verkar ha varit om jag förstått rätt) som klarara av att göra ett sånt fint arbete med en "svår"(baserat på lite jag läst nu i bloggen)och ung ponny.

Keep up the good work =)

2010-10-30 @ 23:28:32
Postat av: Camille

38,3 är ungefär "normalt" när dom har feber, men varierar ju som sagt från häst till häst :)

2010-10-30 @ 23:52:18
URL: http://camillemathilda.blogg.se/
Postat av: Jennelie

Usch lätt inge bra med Lillan :/

2010-10-31 @ 00:24:07
Postat av: Kurdisk muslimsk tjej<3

Tja !

Söt blogg !

; )

<3

KrAmSiSaR !

<3

Alla är varmt välkomna att besöka min nya blogg ; )

Jag har gjort min lilla nya bloggis den här veckan ;D hihi

<3

2010-10-31 @ 00:41:33
URL: http://kurdishgirlpeaceandlove.blogg.se/
Postat av: LA

åhh hoppas hon mår bättre snart!<3

älskar eran blogg btw =D

2010-10-31 @ 08:03:42
Postat av: Louise

vilken olycksfågel hon är då :/



vad är det för inspänningstyglar du har på honom? är de fasta eller "gummisnoddar"? :)

2010-10-31 @ 08:27:05
URL: http://livingwithbompa.blogg.se/
Postat av: emilia - bli veckans blogg hos mig!

Hej! jag gillar verkligen eran blogg. Och just därför vill jag att ni ska vara med i "veckans blogg" hos mig! Det enda ni behöver göra är att anmäla dig, och sedan kommer jag följa er genom veckan som går. Jag skulle verkligen uppskatta om ni anmälde dig!



För att läsa mer- http://baraponnyer.blogg.se/2010/october/veckans-blogg.html#comment



/emilia, baraponnyer.blogg.se

2010-10-31 @ 09:32:31
URL: http://baraponnyer.blogg.se/
Postat av: Anonym

ojojo hoppas du behåller honom mångamånga år för honom vill jag läsa mycket mer om. Han är intressant :)

2010-10-31 @ 09:53:21
Postat av: Jeanette

Han passar vädligt bra i ljusblått :P

2010-10-31 @ 14:12:42
URL: http://schnauzertassarna.blogg.se/
Postat av: camilla

usch, stackars lillan.. feber är inget kul :(

2010-10-31 @ 15:41:13
URL: http://hrdressyr.blogg.se/
Postat av: Anonym

På känsliga unghäst bör du absolut undvika sådana inspänningstyglar med gummiring som du har använt nu! Ger ingen mjuk & trevlig första introduktion till kontakt med bettet. De är relativt tunga och klumpiga med gummiringen som hänger och slänger i takt med att hästen travar/galopperar. Unghästar brukar gå mycket bättre på antingen vanlig halsförlängare/gummisnodd eller en annan variant av "vanlig" inspänningstygel som bl.a. Globus har, de är i läder men har bara en bit i resår istället för en gummiring. De blir mycket lättare, mildaren (inget som hänger och slänger) och inbjuder till att hästen vågar söka sig fram till bettet istället för att lära den att bara vika in näsan och bli "tom" i bettet. De inspänninsgtyglarna med gummiring brukar däremot vara bra på utbildade hästar som gärna hänger sig på lite väl mycket i bettet.

2010-10-31 @ 19:28:09
Postat av: Johanna

Jag har lärt mig att hästen ska ha mellan 37,5-38,5 i temp. Har häst hemma som ligger på runt 38,3 i normaltemp...

2010-10-31 @ 19:34:55
URL: http://dressyrnorden.bloggplatsen.se
Postat av: Natalie

Inte smart med inspänningstyglar. Absolut inte när hästen redan går överböjd! Hästens nosrygg ska vara i en rak lodrät linje mot marken, och inte som på bilden mot bringan!!!

Till och med jag vet det, och jag har bara ridit några få år.

2010-10-31 @ 22:32:38
Postat av: Saga

Natalie, hästen är knappt riden, all sökning nedåt ska belönas, formen får man jobba på sen :)

2010-10-31 @ 22:55:10
Postat av: Anonym

Saga, Jo visst ska man uppskatta framåt/nedåt och att hästen SÖKER bettet, det gör man inte så smart genom att sätta på tunga inspänningstyglar som hänger och slänger i munnen. Då lär man snarare unghästen att det är obehagligt och man bäst kommer undan det genom att knäppa av i nacken.

Att nosryggen hamnar lite bakom lod (som natalie skrev) är inte hela världen så länge hästen går fram TILL bettet och inte går undan för det.

2010-11-01 @ 22:47:22
Postat av: Saga

Ja, i och för sig, men jag tycker ändå inte att man ska haka upp sig på allt Linn gör med SIN häst, hon är en smart och erfaren tjej som inte skulle utsätta hästen för något som skulle skada den psykiskt/fysiskt :)

2010-11-04 @ 20:39:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner