En liten del om mig

Datum: 2010-10-30 ~ Tid: 15:45:49

Det är alltid supersvårt att skriva om sig själv, vilket jag säkert inte är helt ensam om att tycka då man oftast uppfattar sig själv på ett annat sätt än personerna i ens omgivning.

Jag heter iallafall Ingrid Skoog som nog de flesta av er förstått, med Siv och Maria som mellannamn, haha! Jag bor i Knutsbol, på "Kosia" i Degerfors tillsammans med min mamma, hennes sambo, hans dotter, min syster och tre katter, då mina föräldrar är skilda. Min pappa bor på andra sidan stan med sin fru, hennes dotter och min halvsyster, lite smått invecklat. Mina föräldrar skilde sig när jag var cirka tre år gammal så det är inget jag minns speciellt mycket av, förr bodde jag varannan vecka men tills för ett par årsedan bor jag bara hemma hos mamma där jag och min låtsas syster har ett eget hus som vi delar på.

Jag började rida på ridskola när jag var 2,5 år gammal och fortsatte fram till våren 2009 när jag var snart 16 år gammal. Har även hållt på med fiol, scouterna, simhopp och så vidare, men iallafall .. en liten trivsam ridskola där jag lärde mig rida från grunden. Jag har ridit ganska många olika ponnysar där under alla år med fastnade speciellt för Trestena Zquasch som även var den ponny jag började tävla. Tyvärr sköt jag iväg ordentligt på längden och växte ur lilla Zquasch, så i september 2008 köpte vi Claudia efter flera års tjatande om egen häst. Jag fortsatte på ridskolan även fast jag fått Claudia och schemat var fullspäckat eftersom jag varje dag efter skolan hjälpte till på ridskolan och lektionerna som höll på mellan 15-19. Efter detta ägnade jag tiden åt Claudia som också tog ett par timmar, så jag brukade vara hemma vid 23 på kvällarna, samtidigt som jag var i skolan hela dagarna, trots detta gick jag ur nian med mvg i alla ämnen utom två. Efter 8 månader insåg jag att det blev alldeles för mycket och slutade på ridskolan och ägnade all tid åt Claudia. Jag har inte de bästa förutsättningarna inom hästvärlden då min mamma är rädd för hästar och är helt ointresserad, men snäll som hon är ställer hon upp för mig, så fick jag en häst tillslut ändå. Jag gör det bästa utav situationen och har ett eget stall där jag själv tar hand om Claudia och Quillen, jag jobbar för att kunna lägga extra pengar på hästarna och jag ordnar nästan allt själv med träningar, tävlingar, skoningar, foder, häst- och stallskötsel och så vidare, men självklart ställer mamma upp också.

Vid skolstarten år 2009 flyttade jag och Claudia hemifrån till Karlstad, Lillerud, där jag började plugga. Tyvärr funkade det inget vidare med Claudia samtidigt som hon blev skadad så under de sista tre månaderna av terminen flyttade hon hem och jag pendlade varje dag fyra timmar fram och tillbaka samtidigt som jag skulle hinna med skolan, hästarna och mig själv. Jag kände att det aldrig skulle funka och jag ville göra det bästa för Claudia, så efter att ha läst ett år på Lillerud hoppade jag av och flyttade hem för gott.
Just nu pluggar jag på distans som jag gjort i lite över två månader nu, superskönt! Mer tid åt hästarna och man kan planera dagen precis hur man vill. Varje dag känns som lördag! Jag pluggar till exempel oftast på natten då jag har ganska mycket överskotts energi och kan dygna i nästan 3 dygn i sträck helt själv i mitt rum om det skulle vara så. På helgerna brukar jag jobba som servitris, jag städar även och diskar på Valsverket i Degerfors som håller på med olika events.

Jag ägnar nästan hela mitt liv åt hästarna men älskar också att resa och vill att det ska hända saker hela tiden. Gillar att skriva, blogga, älskar musik och spelar mer än gärna full fart i stallet .. hehe. Jag har ett extremt sockeberoende och kan trycka i mig nästan 10 Delicato negerbollar i rad, finns det inte godis hemma så äter jag en bunke kladdkakesmet eller äter sockerbitar. Älskar också ost och brukar smälta ostskivor i micron och äter med gaffel och dränker i aromatkrydda.

Jag vet inte riktigt hur jag är som person, jag kanske inte är den rätta att svara på frågan eftersom jag garanterat ser mig själv på ett helt annat sätt än de som känner mig. Jag brukar se det lite som när man pratar, min röst låter helt annorlunda i mitt huvud än hur den låter i andras öron, vilket visar sig ganska bra när man hör sin röst på inspelad. Jag upfattar mig själv som envis, social, kass humor, lite annorlunda ganska konstig, tror jag. Jag umgås gärna med kompisar och träffar nytt folk, men klarar mig också väldigt bra själv och känner oftast inget behov av att alltid ha någon att träffa och prata med. Jag brukar säga som så, att jag skulle kunna sätta mig på en stubbe i skogen helt själv en hel dag, få tiden att gå och kunna roa mig ändå, ehh ja.
Jag har lätt för att skriva och uttrycka mig i ord och lite svårare för att prata då jag brukar sluddra på orden eftersom jag pratar så fort och vill ha sagt så mycket på en och samma gång. Jag visar oftast inte mitt rätta jag för folk jag inte känner, och när jag väl lärt känna någon kommer mitt störda jag fram ... som Sofie sa, något i stil med "stackars den som är tillsammans med dig och tror att du är normal när ditt rätta jag kommer fram efter ett tag". I övrigt är jag nog lite lat och har svårt att ta tag i saker och anpassar mig oftast efter alla andra. Jag vet inte, men folk brukar se mig som smart, haha(!!) och jag har väldigt lätt för mig. Ja, det där tycker jag beskriver mig ganska bra.

Jag som trodde detta skulle bli svårt skulle nog kunna skriva i en evighet, men för att det inte ska bli för långdraget och ointressant att läsa så avrundar jag här. Hoppas att ni som har förutfattade meningar om mig kanske ändrar dom, eller håller kvar vid dom. Här har ni en liiiten del om mig och mitt liv, enligt mig själv :)



Kommentarer
Postat av: Linnea

Skönt att läsa att det finns fler som har en totalt ointresserad mamma som också är RÄDD för hästar. Trodde jag var ensam om de! Det är faktiskt det jag har avundats mest under ponnyåren, alla de med superengagerade föräldrar. Men, man kan inte få allt :o)

2010-10-30 @ 16:26:09
URL: http://www.leos.nu
Postat av: Jeanette

Intressant läsning! :D

2010-10-30 @ 16:31:27
URL: http://schnauzertassarna.blogg.se/
Postat av: Patricia

De där med ointresserad och rädd mamma fastnade jag oxå föör (: varken mamma elr pappa är intresserade..men endå står doom ut och ställer upp för en ((:

2010-10-30 @ 17:08:55
Postat av: Louise

Det var jättekul att läsa! :D och kul att se en bild där du inte hade ridhjälm och stallkläder :)

2010-10-30 @ 18:53:10
URL: http://livingwithbompa.blogg.se/
Postat av: Madde

Mina föräldrar är och också totalt ointresserade och rädda för hästar, hade i vissa lägen varit skönt med föräldrar som förstår lite mer :P Men det har faktiskt lite fördelar också, även om man inte tänker på det så ofta :D

2010-10-30 @ 18:59:00
URL: http://maddeelin.blogg.se/
Postat av: bella

HAHAHA, du är EXAKT som mej :o, varenda del av de du skrev förutom om de med osten stämmer på mej xD.

ganska kul att se att folk är lika en själv, :p



Grymt kul verkar du! (Y)

2010-10-30 @ 19:08:08
Postat av: Maja

Du är ganska lik mig,

dock har vi en annan familjsituation eller vad det heter och jag skulle aldrig få för att äta ost & aromat, haha!



och sen har jag haft egen häst hela mitt liv och sånt, men som person så verkar du väldigt lik mig ^^



2010-10-30 @ 19:14:39
URL: http://youngdressage.blogg.se/
Postat av: Charlotte - cherrylollo@bdb

tack ingrid för inläggen (hon som frågade på facebook), de va kul & sånt man inte visste också! :D kul läsning! :D:D

2010-10-30 @ 20:07:16
URL: http://talktoanimals.blogg.se/
Postat av: majja

Du verkar vara väldigt trevlig tkr jag :D Du är väldigt öppen & glad i bloggen liksom! :)

2010-10-30 @ 22:28:11
URL: http://majjabergdahl.blogg.se/
Postat av: olivia karelius

Kul att få läsa om vilka ni igentligen är! När man läser bloggen har man bildat sig en egen uppfattning om vilka ni är. Men igentligen så vet man inte vilka ni är eftersom jag inte känner er och aldrig träffat er. :)

2010-10-30 @ 23:00:28
URL: http://equestrianworld.blogg.se/
Postat av: Sofia

Intressant och kul att läsa:)

2010-10-30 @ 23:56:27
URL: http://memylifemyhorse.blogg.se/
Postat av: Anna

Var är alla linns inlägg? Eller är det bara jag som inte ser dom ? :o

2010-10-31 @ 01:22:20
Postat av: Anonym

tyckte också helt klart att det var kul att läsa ;D det är alltid intressant att läsa om andras livssituation ;)

2010-10-31 @ 08:49:55
Postat av: rebecka

www.beckaochdutchen.blogg.se

dressyrblogg ;)

2010-10-31 @ 10:37:23
Postat av: Mini Me

Fin du e! ;o <3

2010-10-31 @ 14:46:21
URL: http://mmatilda.devote.se
Postat av: lisa

Kul att läsa om och guuud vad jag känner igen mig i dig! Det sista skulle helt kunna vara mina ord! Jag skulle kunna dygna så länge, jag är sån som tycker om att vara ensam och ifred och behöver ingen att träffa hela tiden.



Vill veta vad du/ni gillar för musik? :)

2010-10-31 @ 18:47:40
URL: http://laiishaa.blogspot.com
Postat av: Anonym

asså OMG, är du min tvilling? ;o

ALLT stämmer, jag menar ALLT :o förutom att du är ett år äldre än jag :)

2010-10-31 @ 19:22:59
Postat av: Saara

Jag blir verkligen imponerad när jag läste din text! Hur du kämpar med skola, sköter allt med hästarna helt själv typ, och jobb. Du är otrolig!

2010-10-31 @ 20:57:09
URL: http://flickansaara.blogg.se/
Postat av: Stella <3

OMGUSH vad lik du är mig, haha jag skulle oxå kunna sitta på en stubbe och bara roa mig , thehe (a) Jag pratar fort som en apa & är helt störd tsm med dom jag känner mig trygg med .. x)

btw, cool du är som kan jobba, sköta skolan & pyssla med hästarna själv ! 8'>

2010-10-31 @ 22:32:26
URL: http://boinq.blogg.se/
Postat av: Gadfly

Håller med Saara! Du är O T R O L I G !

2010-10-31 @ 22:46:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner