Svar på frågestunden.

Datum: 2010-08-16 ~ Tid: 18:34:15

Vad har ni för kamera och objektiv?
Ingrid: Nikon D40 och Nikkor AF-S VR 70-300
Linn: Nikon D90 och Nikkor AF-S 70-300

Vad tycker ni om de som red EM nu, och deras ponnyer osv (dvs marina mattsson/b capriole, amalie egholm-hebsgaard/extrem & ebba deijenberg/bambino) ?
De är alla otroligt skickliga, annars hade de ju inte varit Sveriges representanter.


Vad har ni för hjälmar?
Ingrid: Champion Showring
Linn: Jacson Owen


Vilken domare tycker ni bäst om?
Gunilla Rasmusson är kul, hon dömmer ofta högt.


Och hur många år red ni innan ni fick/köpa en ponny?
Ingrid: Jag red i 13 år på ridskola innan jag köpte Claudia.
Linn: Jag red på ridskola i ca 5år och hade en foderponny under ca 1års tid innan Jag köpte Philiac. 


Har ni några tips på vad man kan göra om hästen lägger tungan över bettet? Vi har varit och kollat munnen och har inga problem i den.
Prova ett tungfelsbett, finns att köpa på till exempel Hööks.

Har nästan samma fråga som en där uppe, vad tycker ni om ryttarna från young rider em i år ?
Ex. Hannes Melin, Jonna Friman, osv. :)
Grymma ryttare!

Har ni något tips vad man kan göra när sin ponny inte kan glopp om byte och tävlar hoppning ???
Rid över bommar och byt varv över bommen. Titta och trampa ner överdrivet åt den nya galoppen.

Hur gamla är ni och era hästar?
Ingrid: Jag är 17 och Claudia 16.
Linn: Jag är 18 och Braven är 7 år.


Vilken hästpryl skulle ni inte klara er utan?
Ingrid: Borste! Kan inte rida om hästen är dammig/lortig!
Linn: Grimma, det är ngt som underlättar.

Har unghäst på 6 år och är riden i lite mera än ett år..Undrar om det är "farligt" att rida barbacka och sitta ner i traven eller om man måste rida lätt? Eftersom hästen inte är lika stark i sin rygg än...
Farligt är det väl inte men sadel är det bästa altenativet på en unghäst då den har sämre balans och ryttare lätt håller balansen i handen.

Vilka är era sämsta resp bästa procent i en dressyrtävling? Kvittar vilken klass.
Ingrid: 73% är bästa och 47% det sämsta.
Linn: 80,71% är bästa och 47% det sämsta.

Har ni några tips på hur man får hästen mjukare i sidorna? I höger varv är min häst väldigt trög och så på volterna, hur ska jag få honom mjukare?
Öppnor, skänkelvikningar och volter med överdirivet ställd bål.

Undrar om ni vet vart man kan köpa billiga ridbyxor och ridskor? :)
Börjes till exempel, fast då är kvaliten sämre.

Vad tycker ni om dessa bloggare? Förklara er!
Sofia Genne / absolutgenne, Genne är en schysst tjej med rolig humor. Bloggen är kul men dåligt uppdaterad.
Evelinn Åkerman / enewe, Verkar vara en trevlig flicka. Bloggen är ngt utdragen och passar inte riktigt oss i smaken.
Mikaela Zimdal / tavlingsryttaren, Vet ej vem det är?
Sandra Borenius / ronda, Vet ej vem det är?

Jag undrar vilket bett som ni föredrar på en pigg häst som drar när man ska rida ut? :)
Pelham, Kimblewick eller jaktkandar.

Om man rider en häst som är styv i ena sidan och går knappt att ställa, vad ska man göra?
Lösgörande övningar.

Min ponny är jättestum i munnen jämt, lika där jag skänklar, har ni nå tips som jag kan göra då jag inte vill sitta och ''rycka'' och ''sparka''?:)
Var konsekvent, när du ber honom om ngt så är det dä som gäller på en gång inget annat.

Hej har några frågor...Linn; vad brukar du få för poäng på dina halter å hälsningar i dressyren? Han är ju lite otålig där xP Ba undra..är Braven sådär lätt å mjuk som han ser ut å vara när du rider honom eller har han nån gömd hårdheten nånstans? ;P hehe, Ingrid, har du några syskon? Tack på förhand! Bra blogg å mkt duktiga ryttare! =o)
Linn: Det är väldigt olika. Första halten brukar gå bra det är sista som han gärna steppar i. Får allt från 8or till 4or. Han är jätte mjuk och fin att rida för det mesta men kan ju föröska dra iväg nån gång. Ingrid: Jag har fyra systrar.

Vad kostade era hästar när ni köpte dom? det kan ni väll säga? Om ni nu vägrar att svara, varför vill ni inte berätta det? :) <3
Vad våra hästar kostar och är värda angår inte er. Det är ju som med allt annat, man låter ju inte prislappen sitta kvar på det man köper.

Min ponny är väldigt tjock, men han har bra kondition och jag rider han nästan varge dag, han får inte för mkt mat, hur ska jag göra för att få han att gå ner i vikt ?:)
Ge mer halm i stället för hö, rid ut och galoppera mkt i kort galopp.

Hej! Har ett KWPN sto på 6 år. Hon kom ifrån holland för ca 3 månader sedan, och jag köpte henne ifrån en här i sverige som nyimporterad. Allt fungerar jättebra, förutom att hon är väääldigt svår att få att jobba med bakbenen! Jag rider med väldigt mjuk hand, lösgör henne i sidorna med hjälp av öppna, sluta, böjningar, skänkelvikning osv. Men hon vill verkligen inte trampa på som hon borde! Jag klämmer åt henne med benen, sitter ned djupt i sadeln, ja allt för att hon ska vilja jobba. Vad ska jag göra?
Kan ju vara ngn typ av dold skada? Rid mkt i låg form då kommer hästen upp med ryggen och får med sig bakbenen automatiskt.

Linn: hur börjar, fortsätter och slutar din dag i stallet? :)<3
Olika, beror på om det är skola eller sommarlov m.m.

Ingrid: vilken ras är claudia? :)<3 och samma fråga som linn fick ;D
Hon är welshpartbred, alltså welsh, fullblod och arab.
Svår fråga, det börjar med morgonfodring, sen lunchfodring, eftermiddagsfodring. Efter det mockar jag, lägger mat, sköter om hästarna, städar i stallet och allt annat som behövs. Efter det rider jag, sköter om hästen och sen kvällsfodrar jag :)


Ett bra tips att linda ben på ? :)
Jag suger verkligen på det men tycker det är så snyggt, fram går det relativt bra men bak blir de helt knäppt.
Börja på mitten, linda neråt och sedan upp igen och fäst kardborren högst upp på utsidan. Ha lindan i lagom längd till benet så man undviker att det blir klumpigt och ha bra paddar under. Dra åt lagom hårt hela vägen, annars finns det också risk att det blir klumpigt.

Få en bättre sits, emellanåt sitter jag som en hösäck?
Tänk på sitsen och att räta upp dig hela tiden så blir det bättre med tiden, och ha gärna någon som tjatar på dig.

Hur länge har ni ridit/hållt på med hästar?
Ingrid: Jag har ridit sen jag var 2 år och har hållt på med hästar sen dess.
Linn: Sedan jag var 3år med nått uppehåll i ung ålder.


Har ni hästintresserade/kunniga föräldrar?
Ingrid: Min mamma är rädd för hästar men det har blivit lite bättre. Nu vågar hon tillochmed leda hästarna till och från hagen, linda ben och vara i närheten av transporten när jag lastar. Så nej, jag sköter allt själv. Linn: Ja, Mamma rider och har tävlat upptill LA.

Jag tycker själv att de kan vara väldigt effektiv och börja att rida med låg hand för att få ner hästen i en bra form och senare börja jobba på riktigt med en högre hand, men för er verkar de som att de är hög hand som gäller hela tiden?
Ingrid: Vet inte riktigt vart du fått det ifrån? Jag rider oftast med låg hand då jag har tagit för vana att ha handen lågt. Man kan inte säga att handen ska vara låg eller hög, den ska vara på anpassad höjd för att tygellinjen ska bli korrekt. Sen är det självklart beroende på hästens form för tillfället och så vidare.

Vilken/vilka färg/er tycker ni är snyggast på en häst som ska ha brun utrustning? Sadel, träns osv :)
Beror ju självklart på vilken färg hästen ska ha.

Linn: Vart har du köpt ditt rosa och turkos/blåa träns?
Det är inget jag delar med mig av.

Ingrid: hur högt har du hoppat med din Ponny/häst?
Jag är inte så fixerad vid hur högt man hoppat, men det högsta är 125 cm med Claudia. 

Jag undrar vad man kön göra när en häst vägrar gå frammåt när man rider ut. Jag har recis börjat ta hand om en travare och skulle idag rida ut med honom. När vi kommer till vissa ställen så stannar han up och börjat backa. Jag provar på nytt att få honom frammåt men det slutar med att han ryggar bakåt. provade även att rygga honon förbi stället och det funkade till en början. När jag sedan skulle vända honom för att fortsätta åt det hållet vi skulle så börjad han rygga igen. vad kan det finns för knep man kan ta till?
Bara vara envis själv och inte ge sig så ger hästen upp till slut, kan dock ta sin tid.

Vad kommer du sälja braven för ?? :)
Får du väl se när annonsen kommer.

Hur många gånger har ni ramlat av?
Många.

Har ni ramlat av på tävling?
Ingrid: Nej.
Linn: Ja en gång fast inte på ngn av mina hästar.

Vem var de som kom på just dressyrmupparna?
Linn kom på namnet.

Vad tycker ni om bortskämda snorungar, eftersom att ni själva är det?
Vad har ni fått det ifrån? Ingen av oss bor i ngn rikemansfamilj. Bortskämda snorungar tkr vi inte om. Fast sen finns det ju skickliga ryttare som har det gott ställt vilket inte är samma sak.

Vilken färg tycker ni passar bäst på en bork/gulbrun häst med svat sadel och träns?:)
Vitt.

Kan ni inte ha typ veckans blogg eller något?
Nej, finns ju typ inga bra hästbloggar.

Hur tycker ni en proffsig ryttare ska se ut på tävlingsplats hoppning/dresyr ?
Välklädda med rena och snygga hästar av god exteriör.

Linn : varför tycker du att du är tjock ? :O
Det är min åsikt, jag tkr inte det är snyggt.

Var kan man hitta bra & fina schabrak tycker ni?
Öveallt nästan, börja leta.

Linn, vad är Ingrids bästa/sämsta sidor, både inom ridning o privat? samma fråga till Ingrid om Linn:)
Linn: Vadå har hon några nackdelar? :O Tala om?
Ingrid: Sitsen kan förbättras(tips från Linn)

Hur mycket kostade din kavaj Linn?
Vet inte har fått den av min mor.

Hur mycket kostade dina stövlar ingrid?
Dom kostade 3500 kr.

Skulle ni inte kunna filma när Linn gör iordning Braven och Ingrid Claudia? Från början till slut?:)Samt lägga upp bilder på all eran utrustning? :)
Kanske dä kanske.

Vad har ni för benskydd, dressyrskydd, damasker, senskydd, boots osv?
Ingrid: Oj, kommer inte ihåg alla märken. Jag har 6 olika senskydd till både fram och bak i olika färger, kommer inte ihåg märkena. Vita showmasterdressyrskydd och svarta damasker som jag inte heller kommer ihåg märket på. Vita Eskadron boots, svarta neopren boots, svarta gummiboots och massvis med annat.
Linn: Ett par bruna eskadronskydd till både fram och bak med fårskinn i. Ett par till eskadron till fram. Fyra vita eventdressyrskydd med fårskinn i. Fyra showmaster dressyskydd med teddyludd i. Fyra st svarta helomslutande dressyr/fälttävlans skydd. Fyra st till sånna. Fyra svarta gummiboots. Åtta svarta neoprenboots. Fyra vita globusboots. Ett par svarta damasker. Fyra svarta bakskydd. Svarta fram och bak catago pro hoppskydd. Svarta läderskydd fram och bak. Ett par lila/grå hoppskydd till fram och bak.

Kan inte ni lägga upp bilder på eran utrustning också? Saker ni vill sälja också? :P
Jo det kan vi nog ordna.

Vad har ni för inställningar när ni fotar, för olika väder, inne, ute osv? :D
Manuellt.

Hur placerar man potatismjölen/kalken, tar bara i handen och lägger på, eller gnugga in det? Eller ska man ta med nåt speciellt för att lägga på det? Hur är lättast? (:
Man kan göra båda delarna.

Vad är erat motto ?
Hakuna matata.

Stör ni er på olika nyanser, tex en brun sadel, med liiite ljusare stigläder? Det är ganska svårt att hitta exakt samma nyans, men jag tycker det är snyggare med samma :D
Inget som passar oss.

Vad tycker ni om matchande huva/schabrak vid hoppning? Jag har det för att det är snyggt, inte särskilt nödvändigt ^^,
Snyggt!

Hur många ridspön har ni ? ;)
Vet ej.

Hur många sköt/foderhästar har ni haft ? :)
Ingrid: Jag har haft en sköt/foderponny, Zquasch. Och så har jag nog bytt sköthäst mellan alla ponnysar på ridskolan under alla år.
Linn: 1 Blizard.


Linn: Vad för typ av häst letar du efter nu när du ska gå över till stor häst? Hur utbildad vill du ha den osv. :)
Gärna en färdig men jag vill att hästen ska vara trevlig vill säga mjuk i munnen och framme för skänkeln, pigg och med stora gångarter så jag har börjat se mig om även efter yngre hästar då jag inte hittat ngn utbildad som fallit mig i smaken.

Vilken färg på tex. schabrak till en fjordhäst. Förutom vit då ;)
Marinblått.

Hur kan ni vara så grymma?
haha, nä, men hur gör ni för att inte ta åt er av elaka komentarer? tack för en super bra blogg!
Läser nästa kommentar och skiter i dem. Tack ska du ha!

Vilken färg gillar ni mest på hästar? (om ni inte räknar med Claudias och Bravens färger) :)
Svart! Gillar inte isabeller.

Hur många läsare har ni per dag?
2000.

Hur tror ni att andra ser på er?
Tror att många ser på oss som dryga, bortskämda och otrevliga, tyvärr. Men ändra uppfattnning när de träffat oss.

Kommer ni ta emot folk hos er för träning?
Om det verkligen är ngn som vill det?

Vad tycker ni om era liv just nu?
Ingrid: Hade Claudia varit i tävlings/träningskondition hade allt varit på topp.
Linn: Vet inte, är väl som vanligt både bra och dåligt?

Varför ser ni ner på andra människor?
Vilka ser vi ner på?

Vilka bett tycker ni bäst om?
Tredelade.

När är nästa tävling för er?
Ingrid: Om ca 7 månader kanske, om allt går som det ska.
Linn: 28 Augusti.


Vad har ni för mål med ridningen senare i livet?
Ingrid: Bli så bra som möjligt.
Linn: Vet inte har tappat sugen lite eftersom jag inte hittat ngn häst som är av min typ. Känns lite hopplöst som jag kommer få börja från början å rida alla tråkiga skitklasser igen, innan jag kommer dit jag vill.


Ingrid, hur skulle du beskriva Claudia som ponny, Linn hur skulle du beskriva Braven?
Ingrid: Klådan är snäll och lite mysko.
Linn: Braven är en nyfiken busig och kaxig liten grabb.

Ingrid: Hur högt har Claudia tävlat i hoppning? Har hon haft föl? Hur högt har hon tävlat i dressyr? Kommer du betäcka henne någon gång?
Jag är inte säker, men jag tror att hon startat LB med förra ägaren om jag inte är helt fel ute. Vi vet inte om hon haft föl eftersom hon kom till Sverige som 10åring, ingen aning om vad hon gjort innan.
Hon har tävlat upp till regional LA i dressyr. Nej.

Hej ingrid! Detta är ingen fråga som jag ställer för att vara dum eller ngt. Men varför vill du inte gå över till stor häst? Du är ju liiite lång på claudia ( inte för lång men ). Är det för att du är för fest vid henne ? Kram
Jag trodde jag förklarat detta tillräckligt tydligt, men icke. Klart jag är fäst vid Claudia, men det är inte anledningen till att jag har kvar henne. När jag inte får tävla Claudia längre är hon ungefär 17,5 år, hon har dessutom haft senskada och är väldigt svårriden, vilket betyder att hon är svårsåld. Jag tror det blir i princip omöjligt att hitta en ny liten ryttare som kan rida henne. Då är det bättre att hon stannar hos mig där hon trivs istället för att hon får en ny ryttare som hon inte passar ihop med.

Hej, jag har två frågor. Först, har ni några effektiva övningar för att få en bättre sits? Sen, har ni några tips på hur man på ett bra sätt bygger upp ryggmuskler och får hästen att jobba ordentligt med bakdelen?
Sittsen förbättras genom att ständigt tänka på den så man rätta sig sjäv det kommer ju inte automatiskt precis. Rida mkt i lång och låg form.

Ingrid: När ska du börja tävla Claudia som storhäst, nästa eller nästnästa år?
2012.

Linn. Ska du ha en eller två hästar? Tänkte eftersom du hade två innan du sålde Philliac.
Ska först och främst försöka hitta en som jag trivs med sen får tiden avgöra resten.

Linn och Ingrid: Har ni haft Braven och Claudia sen dom var småp och har ni tränat dom helt själva?
Ingrid: Jag har haft henne i 2år. Hon var inte helt outbildad men det fanns häller ingen ridbarhet.
Linn: Jag har haft Braven i 2,5år och utbildat honom sj han var dock inriden men ej utbildad. Har lärt honom allt från att fatta galopp till att göra galopp piruetter.


Vad är erat bästa uppvärmnings tips?
Få en mjuk och eftergiven häst som är framme för hjälperna.

när ramlade ni senast av hästen? :P
Ingrid: Har aldrig trillat av Klåda. Var ca 5år sedan på ngn ridskolehäst.
Linn: April tror jag? När jag försökte rida Braven utan sadel och träns...hehe 


vilken affär tycker ni är bäst i örebro? Ingrid: Till häst. Linn: vet ej.
Hööks eller Min Häst? Är inte min häst en tidning?

ibland ser jag personer som har en jätte pigg häst men ändå rider med både spö & sporrar, vad är det för mening med det? :)
För att förfina hjälperna, sporrar och spö är i första hand inte frammåtdrivande.

hejsan jag har svårt att få min häst i riktigt låg och lång form jag kan få henne i "mellean" form och "lite högre" form men har ni några tips att få henne i riktigt lång, låg form?:)
Prova göra det från backen först tex vid tömkörning.

Vad är erat favoritmärke på t.ex. shabrak?
Mias.

Hej!
Jag har ett par Cavallo ridstövlar som jag ofta brukar smörja & göra v efter att jag har ridit.
Men dom blir aldrig riktigt rena hur jag änn gör! Vill att dom ska vara helt skinandes rena & svarta.
Vad använder ni?
Sadeltvål och mkt vatten då blir dom rena.

Kan inte ni göra ett helt inlägg meed bilder eller video om hur ni gör era knoppar från första början till slut? Alltså hur gör ni era knoppar, vilken metod använder ni er av. Flyingeknoppar? Tyska knoppar? Liggande knoppar? osv.
Visst. Rullar upp dem.

Vad gör er så mkt bättre än alla andra?? Ingen aning, säg det du?
Hur skulle ni beskriva er själv? Ordningsamma när det gäller hästarna.
Är ni rika? Nej?
Hur tkr du andra rider Claudia eftersom du säger hon är svår? Jag tycker att de flesta rider henne dåligt, men det finns vissa undantag.
Linn vad tycker du om Clauda? Sista gången jag red henne innan skadan var hon jätte fin, bra takt mjuk i munnen, framme och under sig. Men de andra gångerna har hon varit allt annat än lätt, minns ett ridpass då hon vägrade ge efter för tygeln på 45min under framskrittningen!
Ingrid vad tkr du om Brejven? Mjuk och rolig ponny med humör som man måste parera då han gärna springer iväg och går på dubbla spår med rumpan innanför.

vad har Linn köpt sitt guldiga pannband? :)
Vet ni några bra sidor som man kan köpa hästgrejer på än dom hära gamla vanliga typ hööks och så? :)
Linn: dä du.
Färjestad rid och travshop, sharpman.


vad tror ni är andledningen till att vissa folk säger snea saker? ;o
typ att Linn är kaxig och att de tror att ni är snobbiga ;o
Dom har fått en felaktig uppfattning om oss över internet och vill ge igen för att vi är så "snobbiga" och "dryga". Antagligen är dom avundsjuka, det verkar ju som de tycker att alla det går bra för är snobbiga satt.

Vilken hästaffär rekommenderar ni om man vill köpa täcken o schabrak? :)
Vet ingen speciell affär med Bucas, amigo, rihno och rambo är bra.

Linn :
Vilken skostorlek har du? :) 37-38.
Hur lång är du? :) 166,5cm.
Hur länge har du ridit? :) ca 15år.
Hur många ponnisar/hästar har du haft innan Braven? :) 1 egen och en foderponny.
Vilken godissort gillar du bäst? :) Lakrits.

Ingrid :
Hur gammal är du? :) 17år
Vilken skostorlek har du? :) 38
Vad är Claudia för ras? :) Welsh/fullblod/arab.
Har du pojkvän? :) Nej.
Vad är din favortiträtt? :) Pizza, macdonalds, powerking.

vilken övning är eran favorit övning? Linn: Skänkelvikning. Ingrid: Öppna.
vilken färg passar en fux bäst i? Vit.

hur många timmar går era hästar ute på dagarna ?
Ca 12

Vad tycker ni är det viktigaste att tänka på när man ska tävla dressyr ? :)
Eftergiven och lydig häst, samt att se snygg ut så klart.

Vilket dressyrprogram gillar ni mest?
Ingrid: Alla är lika tråkiga.
Linn: Av dom jag rider nu gillar jag FEI'S Lagtävlansprogram.

Ingrid: Hur högt har du tävlat med Claudia? Regional LA.
Linn: Hur höga är dina cavallo stövlar? Har du bestämt helt att du ska sälja Braven? Minns inte men så höga att jag har ärr och skavsår i knävecken iaf. Ja?

hur höga är era hästar? B 145cm, C 148cm.
kan ni lägga ut bilder på era stall? Har vi ju gjort?
vilken är eran "vinter-dröm-jacka" ? Svarta kingsland dunjackan.


linn:hur högt har du hoppat som max ? 130cm. 
ingrid: har du simmat med Claudia i havet ? Nej.
ingrid: hoppar du eller rider du dressyr mest ?! Mest dressyr, jag är ju en dressyrmupp ;)


Rider ni bara, eller är ni ute och springer, Gymmar eller något? 
Ingrid: Cyklar.
Linn: Har för ont för att göra ngt.

Linn tränar inte du längre för någon tränare ? :)
Jo fast har inte gjort det på hela sommaren, tror senast var i april? Har blivit inställt och vart sommaruppehåll för det är så få som vill träna :/

skulle ni bli förvånade om en travare red ett L:A program i dressyr, och vann!?!?
Om det gick dåligt så ja, om det gick bra så nej?

vilka bloggar läser ni?
Kissie, Amir, Kenza, Dessie, Paow, Foki.

Vilken färg tycker ni passar en häst som är typ mörkburun fast lite mer åt svart hållet?
Vitt.

ingrid! vad gör du den 18 september :D hahah
Då kommer du hit.

Varför tycker ni att man ska klippa av hovskägget?
Menar på "alla" Hiss/Diss. :)
För att det ser skabbigt och ovårdat ut.

Min ponny är lite "små grov" tycker ni att jag ska klippa bort hovskägget ändå? Ska börja tävla dressyr.
Ja.

Ni sa ju någon gång att du linn betalade köpepriset för dina hästar och du ingrid betalade stallhyran varje månad (om jag inte minns helt fel?) hur har ni råd med det? har ni jobb (vet att ingrid har fått ett jusst men innan)?
Stämmer bra dä. Linn har haft jobb och Ingrid har jobb.

linn, varför tar du åt dig av allt som alla dumma människor säger?du verkar jättesnäll!
Tar inte åt mig med stör mig som fan, dom har inte rätt att dömma mig eftersom de inte känner mig. Dock vet jag att endel tkr jag är dryg för att jag uppmanat dem att sköta sina hästar. Tkr det är fruktansvärt att se på när vanvråd pågår. Tack :)

vad tycker ni om isladshästar?
Inte våran typ av häst på ngt vis.

linn- ska du köpa någon av dom hästarna du provred?
Nej.

ingrid- har inte riktigt hängt med, men vad hade claudia? och hur hände det?
Hon har haft en senskada på djupa böjsenans förstärkningsband. Vi vet inte men hon har troligtvis fått det i transporten.

vad har ni för sadlar?
Ingrid: Ken Taur Electra
Linn: Harry Dubs True Brit.


använder ni spö? och sporrar? varför gör ni det/inte?
Linn: Hemma har jag spö för att ibland kunna peta lite på rumpan så att han tar i ytterligare lite till eller trammpar igenom mer, sporrar har jag bara på träning och tävling för att kunna förfina hjälperna ytterligare.
Ingrid: Rider med sporrar.

INGRID: Hur känns det för dig när Sofia genne säger att hon är för lång för att hoppa mahjong? När du själv är lång på Claudia? Tacksam för svar.
Hur det känns? Det känns inte alls. För mig handlar det om mig och Claudia, inte om andra ekipage. Tycker Sofia att hon är lång för Mahjong så är väl det hennes problem.

LINN: ska du prova hästen (Det svarta 4åriga stoet) som m-holmstrom lade upp på BDB för din skull? Du hade kommenterat att hästen var snygg, vill veta om ska prova :) ?
Den var för galen för att deras beridare ens skulle sitta på så nej. det är en valack dessutom.

Varför måste alla (förutom dom som har kallblod), enligt er klippa av sina hästar hovskägget? Hovskägget finns för att skydda hästen av en anledning, det är ju viktigare att hästen är frisk än att det ser "snyggt" ut. Dessutom så kan mycket hovskägg vara snyggt, benen ser maffigare och inte lika spinkiga ut. :)
Hovskägg är inte snyggt och dessutom är det lättare att hålla rent utan det.

är det något i ingrids ridning som du är avundsjuk på? och tvärt om
något inom dressyren som ni är sämre på?
Ingrid har snygg sits.

Jag har ett kallblods sto, hon är lite grov. Jag klipper och snyggar till hovskägget ibland, men klipper inte av det helt. Hur tycker ni att jag ska göra? "piffa" upp det då och då eller klippa bort det helt? Jag ska börja tävla dressyr i höst:D
Behåll det, är svårt att få det snyggt när man klipper av det på ett kallblod blir ofta kantigt och hackigt man kan dock raka det med klippmaskin.

Vad har ni för färg och märke på era transportskydd? Korta eller höga? Svarta, höga och stadga i materialet.

Har ni något emot travare?:)
Inte våran typ av häst på ngt vis.

Vad tycker ni om kallblod? Inte häller vår typ av häst.

Varför tkr alla att Claudia har så fint huvud och är så fin?? Hon ser ju gräslig ut :S
Smaken är som baken, men jag garanterar att du är i princip ensam om att tycka att Claudia är gräsligt ful.

Ingrid; var det pirrigt att hoppa upp på Claudia efter hennes skada?
Inte nervöst pirrigt, isåfall roligt pirrigt :)

Linn, på vilken nivå hade du tänkt börja tävla på den nya hästen du köper?
Beror på vad jag köper för häst, köper jag en oinriden 3åring säger det sig självt att jag inte rider granprix på den.

Cola eller Pepsi;)?
Cola!

Vad ser ni helst på tv, program?
Ingrid: Dr House, Hollywoodfruar och MTV.
Linn: Samma här plus massa annat skit som jag inte kommer ihåg.

Hur ska ni göra med hästarna när ni åker till Turkiet (var det turkiet?)? Vem sköter och rider dem, för jag antar att de inte ska följa med..? x)
Våra Mammor tar hand om dem, och rider/promenerar.

 Tycker ni att ni är bra på att rida? Hyfsat?

vad tycker ni om Empathy på bdb ?
om hennes arbete med sina hästar osv? :)
Inte vår typ av tankebana precis..

 Hej
Vad menas med uppförsbacke?
Ni har skrivit det ibland...
:) / Ellinor
Att hästen har bakbenen under sig och kommer upp med ryggen och har nacken som högsta punkt. Som en racerbåt man gasar i.

 (till båda)
Vilket tävlingsresultat är du mest stolt över? :)
Har inte speciellt resultat men känslan i ritterna minns jag och det är de jag bryr mig om.

 Ingrid: Vad var det som fick dig att köpa claudia eftersom att hon va ju svår osv? Är det för hon är så fin? :) Såg att hon hade potensial.
Linn: Hur högt hade du tänkt tävla braven när du köpte honom? bara ungefär, vilka mål du hade då :) SM. 

Linn: kan inte du lägga ut lite bilder när du red philiac utan träns?
dom/den som du la ut på bdb :D
Skulle vara kul att se! Du har ju redan sett dem?
+bilder när ni rider barbacka, det är inte ofta man får se :) Nej vrf fota det? Ser ju bara löjligt ut.

 Tävlar båda ni på samma nivå? Jag menar nationell, regional och så vidare.
Ingrid: Innan hon blev skadad red jag på regional nivå.
Linn: Jag rider på Regional, Nationell och Elitnivå.l

 FAVORITMÄRKEN?! 8D Pikuer.
Föredrar ni att köpa ett dyrare märkesschabrak lr flera billigare saker? Köper det som är snyggt oavsett märke.
Skulle ni kunna åka på tävling utan märkesschabrak o täcken? :) Ja?
Får ni ofta höra dryga o elaka kommentarer, lr vågar folk bara skriva dom?;) Har aldrig varit ngn som sagt det i verkligheten, ynkryggar!
 är ni medvetena om att ni har reklam för en rosa dildo här? xD har ni valt de själva ? haha x) tkr inte riiktigt de passar in i temat ;) men mkt bra blogg dock ! :)
Ja mkt medvetna, det ger fler klick än de andra.

läser ni ofta andras bloggar? har ni någon ni ser upp till? tkr ni att ni själva är "kända" på bdb, o inom hästvärlden? ;) bevakar ni andra "kända" personer på bdb, såsom mirakelbarn, empathy, mate, essgarde osv. lr någon annan? :)
Ja med ej hästbloggar de flesta suger! Ja inte ngn av de nämnda dock.

 hur lär ni in er ett dressyr program? Tränar?
på Sm:et tyckte ni den som vann i kategori d var bra? Bra räcker inte, grym!
kan ni nt när andra skriver frågor kan ni nt kopiera dom och göra ett inlägg då som typ onceagaiin.blogg.se gör? Å vem är det?

älskar er blogg
linn jag följde dig i hela sm:et och fick tvinga mamma och pappa för att stanna hemma för att vi skulle iväg då och kunna se ditt resultat
Haha synd att jag inte gjorde en bättre insatts då när du så troget följde oss.

 Hej! Varför dissade ni hästaffären Börjes? var det bara pga det fula namnet, eller även grejerna i butiken?
Isåfall förstår jag inte varför, för de har ju fina märken som JW, Kingsland och Pikeur bland annat. Förklara er diss! :)
Vrf skulle vi dissa märken som dem, tänk efter lite hallå lixom. Det är börjes egna billiga skitsaker av dålig kvalitet vi dissar…

hur skulle er drömhäst vara? Som Totilas, ngt lugnare kanske(han rids fram 4 timmar)


Kommentarer
Postat av: Hanna

haha men idag var ni ju sjukt dryga ;) Är ju lite roligare med seriösa och trevliga svar för oss läsare faktiskt... Tycker om eran blogg annars! :D

2010-08-16 @ 19:03:07
Postat av: Louise

woho! jag läste allt ^^ cred till er som orkade svara på allt! :D

mycket intressant :) men håller med om att ni var rätt korta i era svar ;)

2010-08-16 @ 19:17:34
Postat av: Helene

Sadeltvål och vatten förstör läderstöblar, man ska använda skokräm och putsa upp dom..

2010-08-16 @ 19:29:16
Postat av: Linn

Inga av mina stövlar har någonsin blivit förstörda av vatten och sadeltvål. Bara men torkar bort det så ;) Det blir bara kladdigt och går aldrig att få dem helt rena om man har på en massa annat joxs^^

2010-08-16 @ 19:36:22
Postat av: Emily

Det är ofta mjukgörande saker i lädertvål, det är därför det sägs att det "förstör" stövlarna eftersom lädret mjuknar och i dressyrstövlar vill man ju oftast ha stadga ;)

2010-08-16 @ 20:04:20
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Malin

"Rider ni bara, eller är ni ute och springer, Gymmar eller något?

Ingrid: Cyklar.

Linn: Har för ont för att göra ngt."



Nu vet inte jag hur ont du har Linn, men jag har haft ont i ena skulderbladet senaste 1,5 året, vissa dagar gör det bara lite ont och andra dagar känns det som om att någon sticker in en kniv och vrider om, med andra ord, inte alls skönt. Jag jobbade (som vanligt) i ett travstall i somras, hårt arbete (men man blir behandlad som en människa och jag trivs). Träningen jag fick när jag jobbade gjorde att jag inte hade ont efter ca 1 vecka tills jag slutade jobba. Så ett tips är att trotsa smärtan och testa träna.

2010-08-16 @ 20:15:33
Postat av: Patricia

onceagaiin.blogg.se = Hon från ponnyakuten, juliette :DDD

2010-08-16 @ 20:20:08
Postat av: Sätilaryttaren Emma- Stolt varmblodsägare =)

hade varit roligare med lite roligare svar ;D

2010-08-16 @ 20:27:18
URL: http://satilaryttaren.blogg.se/
Postat av: vikky

Läste allt, wuhuu..

Men iaf, Ingrid varför tävlar du dressyr då om du tycker alla program är tråkiga? Verkar ju bara onödigt att tävla om du tkr det är trist lixom. HAHAHA, du får skola om och tävla körning med Quillen ist :D

2010-08-16 @ 21:09:42
Postat av: Chanelle

Linn, har du sålt Philliac?

2010-08-16 @ 21:19:56
Postat av: Anonym

Rekomenderar ni pelham till en pigg häst? men så hatar ni bettet pessoa, HAHAHAHAHA vilka nötter

2010-08-16 @ 21:20:27
Postat av: Anonym

asså förlåt, men vad är det för hel knasiga frågor vissa ställer?! :S haha

2010-08-16 @ 21:38:42
Postat av: Anonym

asså förlåt, men vad är det för hel knasiga frågor vissa ställer?! :S haha

2010-08-16 @ 21:39:38
Postat av: Anonym

Till anonym, vad är det för fel på pelham??? xS

2010-08-16 @ 21:41:16
Postat av: uff

Pelham är ju starkare än pessoa ju!

Visst, ett pessoa är mer rörligt och det finns inget "stopp" men med en deltarem blir det mer stöd och gör då så att ryttaren inte kan dra hur mycket som helst xD Så Pessoa är faktiskt ett mildare hävstångsbett.



Tycker många av era svar var dryga och inte alls roliga att läsa... Lite mer humor och mindre dryghet och det hade varit värt att läsa allt =)

2010-08-16 @ 21:46:38
Postat av: Amanda

Till uff: du vet inte hur ett pessoa funkar va?

2010-08-16 @ 22:02:31
Postat av: Gadfly

Heheh vilken beroende nörd jag är av er blogg, läste allt x) Satt med mina kompisar igår och skulle kolla på film, jag bara vänta lite! De undrade vad jag gjorde. Svarade : Ska bara läsa klart på dressyrmupparna här!

Tio minuter senare, va fan gör du?

Läser på dressyrmupparna:)

Åt HELVETE med "dressyrmupparna"!

Aaahh vänta, ska bara läsa klart ..

xD



Jag diggar er! NI är grymma och skit i alla dumma kommentarer! Ni är inte dryga och ni är grymma med hästar! Linn, jag skulle göra allt för din kropp! Du har hur fina former som helst! Ingrid diggar dig med! Du är allmänt cool ;)

2010-08-16 @ 22:17:34
Postat av: Jeanette

Vilka är "alla tråkiga skitklasser"? Bara för att man inte är lika duktig som du behöver man väll inte se ner på de lägre klasserna (om det är dom du syftar på)... :/

2010-08-16 @ 22:21:43
URL: http://schnauzertassarna.blogg.se/
Postat av: Linn

Vart inte så jag menade, ser självklart inte ner på ngn! Men jag tkr att tex LB:1 & LA:1 är jätte trist dom går bara runt, men LC:2 tex händer det massor hela tiden mkt övergångar och sånnt. Tror du missstolkade mig var inte alls så jag menade (:

2010-08-16 @ 22:26:54
Postat av: Anna

jätte fin blogg! :)



kommentera min blogg vad du tycker jag kan skriva mer om eller vad jag ska göra med den härnäst :)

kram

2010-08-16 @ 22:49:27
URL: http://annnadahlbom.blogg.se/
Postat av: tiktok

Linn, vrf vill du inte berätta var du köpt träns/pannband :S?

2010-08-16 @ 22:55:11
Postat av: Linn

Vill inte att alla andra ska gå och köpa lika dana så klart, är jätte tråkigt med härmapor utan egen fantasi! ;)

2010-08-16 @ 23:05:21
Postat av: Albulena

Hej mina syskons nya video är ute, kolla in dem på min blogg och lämna gärna en kommentar. :)



Stör jag, så radera bara kommentaren!

2010-08-16 @ 23:13:54
URL: http://aalbuuleenaa.blogg.se/
Postat av: robin hood

Hejsan hejsan ursäkta att jag stör!

Detta meddelandet skickas till olika bloggar så ja det är ett spam så radera det om du misstycker att jag rekomenderar dig om min " finaste designen " tävling :>



Jag har en tävling nu i bloggen som är liknande den jag hade för drygt ett halvår sedan det går ut på att jag och andra bloggare betygsätter bloggdesigner, det är gratis att vara med och man kan vinna två länkningar ett inlägg i min blogg, bild länk samt en fokus till bdb eller bloglovin!



Läs detta inlägg ( väldigt kort inlägg ) om du är intresserad av att vara med, där får du mera detaljerad förklaring om tävlingen!: http://robinhoods.se/2010/august/bloggvarldens-finaste-design-tavling.html#comment



kramar! / robinhoods.se - gratis designhjälp

2010-08-16 @ 23:15:58
URL: http://robinhoods.se
Postat av: molly

ändrade i alla fall bild på er, tråkigt ni svarade på vissa frågor! :o

2010-08-16 @ 23:16:09
URL: http://mollly.webblogg.se/
Postat av: Tessan

Fin blogg :)

2010-08-16 @ 23:16:35
URL: http://tessanaslin.blogg.se/
Postat av: MOOOLLYS - UPPSALAS NÄST STÖRSTA BLOGG

NATTENS BLOGG!

Skriv "jag är med" i en kommentar och du är med om att bli länkad

och ta del av mina 2000 unika besökare!



Ju fler kommentarer du skickar, ju större chans har du att vinna!



Vad väntar du på? KOM IGEN!

LYCKAT TILL :D

2010-08-16 @ 23:17:12
URL: http://HTTP://MOOOLLYS.BLOGG.SE
Postat av: F e l i c i a

Vilken fin blogg :)

2010-08-16 @ 23:18:35
URL: http://henrikssonfelicia.blogg.se/
Postat av: Sofia Genne

HAHAHAHAAHA, sen när har jag sagt att jag är för lång för att hoppa mahjong xD?! folk tkr jag är liten på honom hahahahha!

2010-08-16 @ 23:25:00
URL: http://absolutgenne.blogg.se/
Postat av: Jeanette

LINN: Okej då förstår jag! :D



Kan ni förresten inte i något inlägg förklara hur olika klasser/indelningar fungerar i bland annat Dressyr. Jag som aldrig tävlat dressyr eller hoppning är inte alls insatt i det och skulle verkligen uppskatta det. Vilka klasser finns det? Vad ingår i dom? Vad krävs för att få tävla i dom? Vad krävs för att bli uppflyttad eller väljer man det själv? Delar man in efter storlekar eller kanske raser? För mig är det bara en massa bokstäver och siffror XD (Dock har jag förstått att ju närmare A man är desto svårare blir det, eller har jag missuppfattat?) Och vad betyder P1 och liknande som finns bakom vissa "programtitlar"? Och vad innebär FEI program? Som du kanske förstår är detta en djungel för mig och jag har försökt att leta i böcker och på nätet men aldrig hittat någon bra förklaring så snälla kan ni inte skriva ett inlägg angående detta? Det vore så intressant och kul att veta... :)

2010-08-16 @ 23:44:53
URL: http://schnauzertassarna.blogg.se/
Postat av: Anonym

alltså herregud vad dryga ni är? låter som världens överklass brudar. inte ens roligt att läsa eran blogg när ni är så nedvärderande.

2010-08-17 @ 02:01:52
Postat av: jessica

håller med anonym

2010-08-17 @ 12:20:20
Postat av: Louise

till nästa frågestund: kan ni ge tips för att få till en bra mellantrav/mellangalopp? :)

2010-08-17 @ 12:45:54
Postat av: sara

intressant att ni skriver om hur man rider i "uppförsbacke" när jag inte kan hitta någon bild där ni faktiskt rider i korrekt form (Y)

2010-08-17 @ 13:15:47
Postat av: sara

bara en fråga som jag hoppas ni kan svara på^^

varför ser det löjligt ut att rida barbacka för? ;)

menar ni att det ser löjligt ut när ni gör det, eller när alla gör det?

2010-08-17 @ 14:02:44
Postat av: Hanna

Tills nästa frågestund, hur mkt grov/krafftfoder får era hästar en "vanlig vecka" samt under tävling perioder?

2010-08-17 @ 14:12:09
Postat av: Anonym

jag rider jätte mycket barbacka.

hästarna går bättre och man får en bättre sits med mer balans och kontroll.

ser det löjligt ut när man rider barbacka kan man inte rida ordentligt :)

2010-08-17 @ 14:26:34
Postat av: Anonym

Hmm.. funderar på hur ni menar när ni STÄLLER i bålen.. Har visst lärt mig att man "ställer i nacken" och "böjer bålen".. hmm.. kanske menar ni att era läsare ska "vika halsen" på sina hästar... :( hoppas de läser ridhandboken istället :)

2010-08-17 @ 20:56:32
Postat av: Anonym

jag tycker ni är sjukt druga och ahr tråkiga svar.

era hästatr går nästan aldrig i bra form och om dem går i uppförsbacke ser det ut som att Linn drar upp honom. ingrid ser ut att rida mycket bättre.

LC:2 går bara att rida på mindre ponnyer då det blir alldeles för små svängar för stora D.

2010-08-18 @ 14:32:09
Postat av: matlda

är inte kimblewick och jaktkandar samma sak eller har ja fel ? :D

2010-08-18 @ 15:27:01
Postat av: Annika

haha, ja, alltid är det nån som stör sig! reagerade inget alls över svaren ni gav. blir lite full i skratt när jag här läser om "hur dryga och tråkiga" flera tycker!

har ju tjatats om redan, men det är väl som vanligt den svenska avundsjukan som driver folk...

jag är inte 18 utan "vuxen", tycker att ni ger ett vettigt och bra intyck överlag! Ni har skitfina hästar och rider bra båda två.

Är kul att läsa bloggen, sen att folk e puckade får ni väl se som bra publicitet?

haha...Keep it upp!!!

2010-08-18 @ 22:20:50
Postat av: Isabell

Hej, jag ville bara säga att den som sade att Claudia är gräsligt ful måste vara typ BLIND!? Båda era hästar är jätte fina. Jag hoppas det går bra med Klåda och Braven :D

Jag vet att det var LÄÄÄNGESEN ni lade in det inlägget men går igenom alla era inlägg nu HAHA XD

Vill också bara tillägga att jag svär minst lika mkt som ni gjorde på videon när ni gick med Klåda HAHA XD

Jag försöker själv sitta bra på min halvfodervärds häst i sadel och utan och jag tror att jag lyckats då min kompis gillade min sits. Men ni två är mina förebilder i både ridningen och stilen :D Jag tycker dock att ventilationshjälm är lämplig och snygg för hoppning men inte dressyr :D

Mvh Issa

2010-10-22 @ 20:37:47
URL: http://issasimonfendi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner