Hiss

Datum: 2010-12-29 ~ Tid: 18:08:04



Måste bara hissa välskötta ben. Inget hovskägg och klippt vid kronranden! Det är så mycket snyggare med rakade ben på både häst som ponny än långhåriga. Håriga ben ser skabbigt ut som om hästägare inte bryr sig om att sköta sin häst. Har de långt hår på benen men är kortklippta på kroppen ser de ju ut som pudlar :S
Eller som att de går runt med moonboots haha!

Det är inte bara snyggt med rakade ben utan även praktiskt. Det är lättare att hålla rent sår. På hösten/våren måste man nästa spola benen varje dag eftersom det är så lerigt och då får hästarna lätt mugg eller rasp, men är hästen klippt på benen så torkar pälsen mycket fortare och då minskar risken för mugg och rasp.

Ni som påstår att hästens ben blir ömtåligare när den inte har päls får nog tänka till igen för på sommaren har de minsann ingen tjock päls som skyddar ;)

Jag har även kollat upp med veterinär så att det inte är någon fara med att raka hästens ben på vintern på grund av kylan. Hon som jag pratade med sa att det var inget jag behövde oroa mig för alls. Hästarnas ben och hals reagerar inte lika dant på kyla som resten av kroppen gör.

Har man en unghäst, avelssto eller promenad häst så rakar man ju inte kroppen på dem och då ska man ju inte häller raka benen. Men man bör åtminstone klippa hovskägget och kronranden ;)

På kallblod ser det bara märkligt ut om de saknar hovskägg så där tycker jag att man gör rätt i att låta det sitta kvar. Hästar som är rädda för att bli rakade får man ju också låta bli att raka benen på tyvärr, eftersom det är viktigare att de mår bra psykiskt än är snygga.



Kommentarer
Postat av: Emma

Jag håller inte med, jag tycker det ser naket ut utan hovskägg.

Men alla har vi olik smak :)

2010-12-29 @ 18:11:19
URL: http://sandybelloemma.blogg.se/
Postat av: Frida

Klipper man på nordisar te.x ser det bara konstigt och fult ut. Men på raser som inte har så mycket hovskägg så de är ganska kala, ser det väl okej ut. ^^

2010-12-29 @ 18:14:14
Postat av: Louise

Jag håller med dig Linn! Men något jag undrar hur du gör om du inte rakar utan klipper med sax. Hur gör du för att håret inte ska bli "hackig" och ojämn? Jag har stora problem med det när jag klipper min ponnys hovskägg, det blir verkligen inte bra.



Tacksam för svar, kram :)

2010-12-29 @ 18:16:31
Postat av: Malin

Om inte hästen går att klippa då?

Det såg faktist rent och snyggt ut, Men på vissa hästar så ser det inte bra ut tex. kallblod :D

2010-12-29 @ 18:18:14
Postat av: Anonym

Vissa hästar måste ha hovskägget kvar som skydd för att fukt o.s.v. inte ska komma in till huden vilket gör att porerna öppnar sig och smuts kan komma in vilket sedan leder till mugg. Men självklart är det snyggast utan hovskägget men det är inte alltid det bästa för hästen:) Likaså är det inte bra att spola benen varje dag eftersom porerna även då öppnar sig, ibland får man hålla sig till borsten och göra det bästa av situationen. Men kronranden gör så stor skillnad när den är klippt, MYCKET snyggare så!

2010-12-29 @ 18:18:16
Postat av: anni

HÅLLER MED! ser förjävligt ut med luddiga och ovårdade ben.



Tyvärr har vi dock bl a en frieser, och att raka bort hovskägget på en sån räknas i stort sett som vanvård enligt frieserförbundet :/ Man skymfar tydligen hela rasen om man klippar man/hovskägg, och man är inte heller välkommen på utställningar osv. Lite drygt..

2010-12-29 @ 18:20:02
URL: http://teamoveson.blogg.se/
Postat av: Pernilla Palm

Skitsnyggt med rakade ben, men på min kan jag bara klippa ner till knäna. Även om hon är drogad.. :(

2010-12-29 @ 18:23:38
Postat av: bella

har gillat era hissar/dissar, tills nu!

vafan snackar du om?! :S nu har du gått för långt! det är inte hur hästen ser ut som har någon betydelse! det är hur den presterar...

herre gud >.<

2010-12-29 @ 18:33:47
Postat av: Anna

Nu kommer jag kanske låta lite neggo, men hästarna har hovskägget för en anledning - att hjälpa till att få bort vatten så att det inte rinner ner i karleden.

Raka benen eller inte, det tycker jag man gör som man vill. Smaksak. Men på vintern stannar hovskägget på min.

=)

2010-12-29 @ 18:33:54
Postat av: Jeanette

Håller inte alls med om att det ser ovårdat ut, många (ofta kallblodsraser) är riktigt snygga i mycket hovskägg, speciellt om hovskägget är snyggt skött. Känns nästan mer ovårdat om man bara rakar av det, men lyckas man hålla hovskägget långt och snyggt är väl det mer vårdat än om man snabbt och enkelt bara rakar av alltihop? :)

2010-12-29 @ 18:41:14
URL: http://schnauzertassarna.blogg.se/
Postat av: Anonym

tycker den här hissen var riktigt dålig. ser ovvårdat ut om man inte klipper hovskägget? vad babblar du om egentligen? att klippa på tex. kallblod ser ju mer ovvårdat och fult ut än att ha det kvar. tycker att ni är för utseendefixerade ibland .....

2010-12-29 @ 18:44:22
Postat av: Annika

haha, det här var ju skitbra!! Lär bli många långa arga svar!! Håller med dig om att det hygieniskt är mkt bättre utan hår på benen, lättare att göra och hålla rent och fint! Att spola benen varje dag har jag bara bra erfarenheter av, har haft hästar som man varit tvugna att raka och tvätta varje dag annars fick de bara massa skit på benen. (alltså inte smuts utan sår och tjocka ben)

2010-12-29 @ 18:49:32
Postat av: Jenny

Du pratar om pudelben och jag som har islänning uppskattar pudelben! "Vi" klipper istället fram att dom har mkt päls på benen! :P Dock vet jag islandshästryttare som inte tkr det är snyggt med pudelben. Däremot måste jag ju säga att jag aldrig haft problem med mugg och rasp. Mkt hovskägg skyddar ju också från skiten

2010-12-29 @ 18:55:20
URL: http://www.uptodate.jennyqarlsson.se
Postat av: Johanna

Jag kan tycka att det ser snyggare ut med rakade ben och så men jag rakar inte benen på mina hästar. Jag klipper hovskägg och kronranden ibland men rakar inte benen på dem och jag tycker INTE det ser ovårdat ut:S Jag tycker folk har fått fel idé om att raka hästen, assp man rakar ju inte hästen för att det är snyggt? I alla fall inte jag, jag rakar mina hästar för att dem inte ska svettas så hiskiligt mycket och få massa intorkat svett överallt. Jag rakar heller inte ländenoch korset eftersom jag tycker det är bra om dem har pälsen kvar där då dem fryser lätt annars. Jag har verkligen sett SKITFULA klippningar, där dem bara har klippt en strimma vid bringan och uppmot ganacshen och sen följer en linje från armhålan i fram till rumpan. Men det är ju bara för att dem ska bli av med lite päls och inte för att det är snyggt x) Mitt halvblod fryser så himla lätt så om jag skulle raka hela henne så skulle jag få sätta på 10 täcken.. inte så schysst tycker jag:P

2010-12-29 @ 19:03:07
URL: http://dressyrnorden.bloggplatsen.se
Postat av: Malin

Håller med några ovanstående, hästarna har ju hovskägget för att det fyller en funktion, inte för att det ska vara fult och störa er.

Hovskägget skyddar faktiskt mot mugg, även om det i vissa fall kan uppstå ändå.

Hovskägget uppfyller en mycket bra och skyddande funktion.

2010-12-29 @ 19:27:17
URL: http://ponnyridare.blogg.se/
Postat av: Liz

Hm, jag tycker nog att det är snyggare med hovskägg. Hästar har ju hovskägg, man, svans mm och då tycker jag att de ska ha det. Vet inte hur din häst ser ut om hovskägget ser ovårdat ut.



Sedan ang. skyddet, på sommaren kanske det inte heller är lika lerigt, kallt osv heller? Det finns ju en anledning till varför de får tjockare päls på vissa ställen vissa delar av året. Naturen är ganska otrolig!

2010-12-29 @ 19:31:31
Postat av: Geronim

Hovskägget har en funktion så ganska dumt att ta bort det kanske? ;)

Men det är en smaksak, jag tycker det ser naket ut med rakade ben, dock har inte min polle så mycket päls runt kotan och hoven ;)



Och det är väl inte om pälsen, manen, svansen och benen är klippte som avgör om hästen sköts, det är väl hur pälsen/manen/svansen ser ut, hur den är i hullet och musklerna som avgör om hästen är väl sköt eller inte? ;)



För ca 1 år sen blev ju du skit sur om någon sa åt dig att klippa hovskägget, nu tycker det att hästen inte ser väl sköt ut om den har hovskägg, allvarligt, är det din åsikt om vad du verkligen tycker eller börjar snobbarna ha för stor inverkan på vad du tycker är snyggt/fult?

2010-12-29 @ 19:34:46
URL: http://geronim.blogg.se/
Postat av: emma

Whut?!?! Som om man inte bryr sig om sin ponny/häst?

jaja man tycker olika.

2010-12-29 @ 19:36:14
URL: http://emmaochpegasus.blogg.se/
Postat av: tove - dressyrblogg

jag håller med :D har man en häst som tränas och tävlas är det så mycket snyggare med klippta ben!

2010-12-29 @ 19:48:33
URL: http://tovedanielsson.blogg.se/
Postat av: Madde

Hej!

vill du vara med och tävla om "veckans blogg"?

Besök gärna bloggen för mer info.

Vinnaren bli länkad i en vecka.

Lycka till!



HÄR: http://thewaytolove.blogg.se/category/veckans-blogg.html

2010-12-29 @ 20:10:31
URL: http://thewaytolove.blogg.se/
Postat av: Maja

kan inte klippa eftersom min häst får mugg... tycker det är skitfult MED men vad ska man göra?

2010-12-29 @ 20:15:58
Postat av: Sabrina

jag håller med, tyvärr gör inte min häst det så hon får ha pälsen kvar där ;) Dock hoppas jag hon blir tryggare med klippmaskinen så jag får klippt det någon gång.

2010-12-29 @ 20:17:49
URL: http://sabrinasoderberg.blogspot.com
Postat av: em

eyy, läser ni inte "Min Häst" eller? ;)

Det står klart och tydligt att man ska BEHÅLLA hovskägget eftersom det SKYDDAR mot diverse saker.

2010-12-29 @ 20:44:46
Postat av: Josefin

De e ju inte utseendet som spelar roll utan hur hästen mår

tkr me att ni har blivit för mycke fixerade med hästens utseende..

2010-12-29 @ 20:46:53
Postat av: Candra

Hihi. Mycket arga inlägg var det här ^^ Jag har Nordis och klipper faktiskt höst=ler period, oavsett vad förbundet och andra tycker, det är mer praktiskt att hålla hennes hovskägg rent klippt på hösten än att ha klumpar med lera som jag får borsta bort med kam! Sen är det som sagt en smaksak, jag kan tycka att det blir snyggare om jag klipper bort för att hon får längre ben :) Men det är trots allt en hovskäggshäst så övrig tid för hon ha det kvar =)

2010-12-29 @ 20:49:13
Postat av: Linda

Tycker både och. Inom dressyren är det nog mer propert med klippta hovskägg och kronränder än i hoppningen. vissa hästar passar faktiskt inte alls i klippta ben och hovskägg och vissa blir jättefina. Har en av mina hästar helklippt, mycket stilrent. Däremot min welsh cob hingst klipper jag bara kroppen. Tycker han ska ha all sitt hovskägg kvar då det faktiskt tillhör rasen som han ska presentera. Ser ändå mycket maffigt och snyggt ut. :) som sagt, det är ju en smaksak.

2010-12-29 @ 21:05:31
URL: http://lindawigren.blogg.se/
Postat av: isa

Min ponny skulle skita på sig om jag började klippa benen. sen tycker jag att det är bra med lite hår, det skyddar. jag klipper bara bort det innan tävling, med sax!

2010-12-29 @ 21:30:46
Postat av: LINNEA / RIDBOKEN

Klipper alltid hovskägget och kronranden, bliviten en vanesak helt enkelt :o)

2010-12-29 @ 21:32:28
URL: http://donn.se/ridboken
Postat av: Anonym

många som skriver för mugg osv. mina har hovskägg, går ute året om och ja, det blir lerigt i hagen under framförallt hösten. men har aldrig haft mugg på någon av dem!!!! hovskägget skyddar faktiskt, tycker de är gulligt och ser maffigare ut med hovskägg.. snälla ni, sluta vara så utseende fixerade, då skulle bloggen genast bli så mycket bättre.

2010-12-29 @ 21:35:38
Postat av: Emily

Jag fattar inte hur folk kan tycka det är snyggt med rakade ben :S det är verkligen bland det fulaste jag vet när man klipper bort hovskägget och vid kronranden, det ser gräsligt ut! xD

2010-12-29 @ 21:48:48
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Ida Martinsson

Man kan ju trimma hovskägget på en kallblod och hålla det snyggt det är ju snggare, men man får ju akta sig för att bli blind på det :P

2010-12-29 @ 22:53:59
URL: http://shellygirl.blogg.se/
Postat av: Carolin

Jag håller med Linn. Om man tränar & tävlar mkt är det mycket snyggare med klippta ben =P

Ska klippa hela min häst även benen i nästa vecka :)

2010-12-29 @ 23:33:26
URL: http://kuskochryttare.bloggsida.se
Postat av: Anonym

Hahahah, nej fyy fan! Klippta ben är så fruktansvärt fult. Det är också så himla fult när man klipper helt rakt kring kronranden, typ snagg. Ush och fy!

2010-12-30 @ 00:48:17
Postat av: Emma

Min häst har aldrig haft mugg, men så testade jag klippa av hovskägget och då fick hon mugg, det kvittade hur jag än försökte hålla rent.

Tur att hovskägget växer ut igen.

2010-12-30 @ 09:17:13
Postat av: Emma

Tycker det är väldigt fult med rakade ben, hästar har fått hovskägg av en anledning och om dressyrdomaren tycker det är så störande med icke förmänskligade hästar, så borde den inte vara domare.

2010-12-30 @ 09:47:36
Postat av: Julia

"eftersom det är viktigare att de mår bra psykiskt än är snygga."

OMG, TYCKER LINN DET! :O

2010-12-30 @ 10:54:23
Postat av: Anna

skit snyggt med rakade ben på ädlare hästar. Det ser mycket mer välskötta ut. likadant att man håller mannen fin! kronranden och hovskägget är ett måste för det ser bara dåligt skött annars!

2010-12-30 @ 11:24:26
Postat av: Victoria

Skulle aldrig få för mig att klippa min nordis hovskägg..

Isåfall är det bättre att hålla det välskött..

Det skulle ju bara se konstigt ut med en nordsvensk utan hovskägg & massa man!

2010-12-30 @ 11:30:12
Postat av: Agnes

Håller helt mig er klippte är snyggt! Jag klipper min ponnys hosslägg men det är ju inget kallblod! Det beror väl på vad man har för ras ;)



P.s kommer snart ha utlottning av ett V- ringat Swarovski pannband från Hööks på min blogg!

2010-12-30 @ 11:36:02
URL: http://ridtrender.blogg.se/
Postat av: Tova

På vissa raser passar det väl att klippa. Men som du har skrivit, på kallblod så passar det med hovskägg =)



Dock så skulle jag inte vilja raka benen på min häst, inte för kylan. Utan för skaren som då tar hårdare på benen.

2010-12-30 @ 11:49:38
URL: http://kazince.blogg.se/
Postat av: Alice

Jag rakar inte min häst alls, så länge man täcker dom fungerar täcket som päls och då blir de inte så jättelånghåriga. Pälsen de får har dom för att det är kallt och för att skydda sig mot kylan. Om du inte skyddar en rakad hals kanske det inte förstör organ, men det gör att hästen fryser och inte tycker det är lika trevligt att vara ute på vintern, och vem vill stänga in sin häst hela vinterhalvåret bara för att den ska vara "snygg" ur våra ögon..?

2010-12-30 @ 12:22:25
URL: http://ajjankajjan.blogg.se/
Postat av: mia

mycket hovskägg eller inte beror ju på ras och karaktär, tycker att det är sjukt töntigt att hålla på att raka hela hästen. Varför kan inte hästar få vara hästar och inga modeller som vi människor ska tävla om vem som har snyggast? Hästar mår inte ¨dåligt av att ha hovskägg, hår på benen eller hår utanpå öronen. Hästsporten börjar spåra ur i sin stilfixering... Tycker bara eran blogg handlar om att se snyggast ut, okey på tävling men vem bryr sig om att jag inte matchar min outfit när man rider hemma alla andra 250 dagar på året?

2010-12-30 @ 13:43:42
URL: http://humbles.blogg.se/
Postat av: bella!

klokt skrivet linn :D



håller med till 100!

2010-12-30 @ 14:25:05
URL: http://ponnyyduon.blogg.se/
Postat av: Jenny

Hahaha, det skulle absoluy inte gå att hålla min ponny utan hovskägg, just nu ser han ut som den där get/människan i Narnia.xD Det´växer ut efter 2 veckor igen så han har lurviga ben=O

2010-12-30 @ 16:08:30
URL: http://flippson.blogg.se/
Postat av: jojo

jag är dressyr och hoppryttare. jag tycker inte mans ska klippa hovskäg och de runt kronan. De är bättre att helklippa hela hästen men låta resten vara did kotan. De är viktigt med lite gåt och på benen är de gätte viktigt

2010-12-30 @ 16:51:56
Postat av: nikki

blir riktigt förbannad när jag läste ditt inlägg, hur fan kan de se skabbigt ut när man inte rakar benen? man rakar ju inte benen för att SKYDDA HÄSTEN = hästens bästa.

2010-12-30 @ 17:26:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner