Intressant

Datum: 2010-12-04 ~ Tid: 18:13:52
Hittade ett par spännande sporrar här för någon dag sedan. De ser ju ganska annorlunda ut. Har faktiskt aldrig sett något liknande förut, har ni? Jag kan tänka mig att de är behagligare för hästen än med vanliga sporrar.

Jag har inte hittat någon vettig information om sporrarna. Vore snällt om någon av er som är insatta skrivar lite om dem. Vad funktioner är och om dom är bra och i så fall till vilken typ av häst?

Alltid kul med ny sorts utrustning och utveckling i hästvärlden, eller hur?





Kommentarer
Postat av: Linnea op de Weegh

Ja vet nog lika mycket/lite som du men som man ser på formen så behöver inte ryttaren ha foten utpekade utan kan driva med insidan av foten och inte hälen :)

2010-12-04 @ 18:19:33
URL: http://polze.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag har såna. Det är väl inget annat än en mildare form av sporre egentligen. Har funnits länge.

2010-12-04 @ 18:20:30
Postat av: Cicci Karlsson

Nu ska inte jag säga att jag är värsta experten på sporrar. Men jag skulle tänka mig att dessa sporrar är mer till för att verkligen förstäka skänkel, hos t ex lite segare hästar. Eller hästar som har svårt att ta skänkeln.

''Vanliga'' sporrar är ju mer till för att man måste vara så himla några när man gör olika rörelser. Då är det ju millimeterskillad på var skänkeln ska sitta och så är det ju bättre att använda sporrar som ger precisa signaler än en hel vad liksom.



Men jag har ingen aning, har själv aldrig heller sett något liknande förut! :)

2010-12-04 @ 18:24:05
URL: http://ciccikar.blogg.se/
Postat av: anna

har sett människor som använt dem. men dom funkar nog inge vidare vid dressyr, men har sett flera haft dom i hoppningen. en mildare ''spårre'' ska dom föreställa enligt dom som har dem :)

2010-12-04 @ 18:40:06
Postat av: Anonym

Har sett flera hoppryttare som har såna. Nåt som ja tycker är konstigt dock är att hoppryttare har hälen mer in mot hästen och tårna pekar mer utåt, en dressyrryttare ska ha helt rak fot, alltså, en hoppryttare borde ha mer användning av en "vanlig" sporre då deras hälar pekar inåt, och en dressyrryttare borde ha mer användning av en sån här sporre då man inte behöver vinkla in hälen för att få användning av själva sporren :)

2010-12-04 @ 18:51:16
Postat av: Ina

Hundtandsporrar, jag har ett par liggandes hemma sedan jag köpte för några år sedan men aldrig använt dem. När jag köpte dem tänkte jag att det skulle vara bra på känsligare hästar då det är lite mildare men numera rider jag nästan bara med hjulsporrar så.

2010-12-04 @ 18:54:01
Postat av: j

dessa får inte användas på dressyrbanorna vad jag vet. måste man sitta och konstant nöta med hälarna som dessa sporrar uppmana till, kanske man bör lära sig rida mer med säte och överskänkel.

2010-12-04 @ 20:01:37
Postat av: Linnea

Liknar en ny variant av stjärnsporre, fast en fast modell då :)

2010-12-04 @ 20:03:07
Postat av: Emma

är inne på samma spår som "j". varför ha ett mellanting? antingen lär man sig rida utan sporrar eller med sporrar på ett korrekt sätt. vanliga sporrar kan vara lika milda som dessa om man använder de på rätt sätt

2010-12-04 @ 20:39:29
Postat av: Matilda Holmström

De är mycket milda och bra för hästar som lätt får skav.. (:

2010-12-04 @ 20:53:49
URL: http://youthdressage.blogg.se/
Postat av: emelie

Jag har sådana sporrar, Lite mildare men endå lite mer än bara skänklen. Skulle aldrig byta dem mot vanliga sporrar.

Har dessutom fungerat mkt bra på mitt sto som blir sjukt sur om man använder "vanliga" soprrar.

2010-12-04 @ 21:02:38
URL: http://komkoma.blogg.se/
Postat av: Sanna

Tror de kan funka bra på hästar som blir irriterade av det punkttrycket vanliga sporrar ger, men som man ändå vill ha en förstärkning av skänkeln på.



Emma: Inte alla hästar trivs ju med vanliga sporrar, en del är otroligt känsliga för punkttryck.

2010-12-04 @ 21:29:32
Postat av: Vilja

Som andra redan skrivit; fungerar bra på hästar som blir irriterade på punkttrycket av vanliga sporrar men som ändå är lite skarpare än "bara skänkel".



Skulle tro att de är effektiva för ryttare som inte vill riskera att sporra sin häst över hindren när de hoppar, då det är lätt att man vrider ut tårna, skulle man göra det med vanliga sporrar så skulle sporren trycka rakt in i hästen. Eftersom dessa inte har någon pinne som sticker ut längst bak så blir det inte heller så.

Tänkte skaffa ett par sådana då jag själv slänger ut tårna när jag hoppar om jag inte verkligen tänker efter innan att hålla tårna rakt fram.



Nu har jag dock sadlat om sen ett år tillbaka och hoppar inte alls längre.

2010-12-04 @ 22:10:50
URL: http://gatukorsning.blogg.se/
Postat av: v e n d e l a & m a t i l d a

är de nt typ skänkelförstärkare eller vad de ehter? min kompis har såånna iaf ;D

2010-12-04 @ 22:32:59
URL: http://ponnyproffsen.blogg.se/
Postat av: Geronim ~ kolla in bloggen

Dem funkar som vanliga sporrar, hästen känner dem bara när du använder dem, dock är den lite mildare :)

Vet pollar som nog skulle hoppa högt av vanliga sporrar, men såna skulle nog kunna funka på dem :P

2010-12-04 @ 22:53:53
URL: http://geronim.blogg.se/
Postat av: Amanda

Jag har inte sett dom förut men funderar på att köpa ett par och se ifall dom funkar på min skänkeldöva ponny...

2010-12-04 @ 23:28:34
URL: http://ponnibrudarna.blogg.se/
Postat av: Paulina

Spännande, har inte sett sådana innan..

2010-12-05 @ 00:03:03
URL: http://ponnibrudarna.blogg.se/
Postat av: Linnéa

Min kompis skaffade sådana för flera år sen nu. Hon kallade dem för "skänkelförstärkare", och ska helt enkelt bara hjälpa till att få hästen känsligare för skänkeln, plus att de ska vara mildare att användas av en ryttare som inte har hundra koll på sin skänkel och hur denne använder sporrarna.

Har dock inte hört om hur de fungerat på just hennes häst.

2010-12-05 @ 00:06:23
Postat av: corneliiia

får man ha vilka sporrar som helst i ponny dressyr?

i hoppning får man ju bara lov att ha 15 mm långa sporrar.

och i storhäst, får man ha vilka sporrar som helst då?

I storhäst hoppning får man det x)

tacksam för svar ! :)

2010-12-05 @ 00:15:40
Postat av: Sabina Olsson

Jag har sånna, använde dom på Lotus i början när jag skulle vänja honom med sporrar, eftersom han är överkänslig i sidorna :P

2010-12-05 @ 00:26:37
URL: http://sabinaaolsson.blogg.se/
Postat av: j

dessa är ínte det minsta milda för hästar som får skav. jag har sett dessa användas och eftersom de ligger mot konstant så nöter de som bara den! hjulsporrar med ordentligt snurrande trissor på en rutinerad ryttare med stadig skänkel är det absolut mildaste. annars finns ju alternativet att rida med överskänkel/säte som sagt ;)

2010-12-05 @ 15:17:08
Postat av: Amanda

Vi har en tjej i stallet som använde just såna här sporrar. Hon har ett sto med mycket eget humör (står på bakben, bockar mm) Hästen är även lite seg, Med just dom här sporrarna jämnar man ut trycket än när man har en "vanlig sporre" Då t ex hennes sto blir fruktansvärt sur om man blir klämmig med en "pinne" som går rakt in. Många hoppryttare använder såna sporrar då det är lätt att bakre delen av skänkeln åker in i sidan på hästen när man änvänder vanlig sporrar:)

2010-12-05 @ 18:38:14
Postat av: Anonym

det är en mildare sporre,förstärknings sporre. dom är mkt mildare och får användas på dressyrbanorna vad jag vet. men jag är ingen expert! :)

2010-12-05 @ 21:13:45
Postat av: Jennelie

Hej! Jag rider inprincip alltid med sånna sporrar! Jag tycker dom är jätte bra :) Min häst är varken känslig eller okänslig i sidorna och de där sporrarna ger oss en perfekt balans. Jag får en känsla av att de är behagligare för hästen :)

2010-12-05 @ 21:15:06
Postat av: Jennelie

De heter förstärknings sporrar :)

2010-12-05 @ 21:16:00
Postat av: Jennelie

De heter förstärknings sporrar :)

2010-12-05 @ 21:16:02
Postat av: Alice

Får man tävla ponny med de här sporrarna?

Har aldrig sett dom förut faktiskt.

2010-12-06 @ 15:45:40
Postat av: Ina

Dom ser snällare ut, men ganska så taggiga...

2010-12-11 @ 22:58:37
Postat av: Emelie (Equipagee @ bdb)

sånna sporrar med taggar ,egentligen tycker jag att man SKA kunna rida den hästen utan dem.men det finns ju undantag MEN vissa folk (kanske var miljonte männsika) skadar hästen lite med dem ju.

2011-02-20 @ 08:17:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner