Nu har jag fått nog

Datum: 2010-12-10 ~ Tid: 21:23:48

Efter att ha stått inackorderad i en hel vecka har jag nu bestämt mig för att jag ska bort så fort som möjligt. Jag vet inte om det är jag som inte kan anpassa mig, men det funkar i alla fall inte. All min energi går till att vara irriterad på allt som knövlar och folk som tjafsar. Dels är det jobbigt att ha två stall att ta sig till, det är inte så att jag blir trött bokstavligen men jag är så himla stressad. Mitt liv går i 190 varje dag. Utsläpp där, insläpp där, hit och dit med hästar och fodringar överallt, plus skolan. Min stress visar sig ganska tydligt då mina så kallade tix kommer tillbaka igen, jag klapprar tänder hela tiden vilket gör att de slits ner betydligt, jag får spänningar i ögonen, kläder och sömmar bli obkväma vilket gör att jag inte klan sitta still och jag spänner käkarna och nacken. Jag får också tvångstankar att jag till exempel måste gå och släpa utsidan av vänsterfoten i backen när jag går. Ganska irriterande ja, haha.
För mig räcker det gott och väl med ett stall och tre hästar. Jag vill ha mina egna regler, fodra som jag vill, ha vilka hagar jag vill samt släppa in och ut precis när jag vill utan att behöva diskutera varje beslut med andra. Jag är helt enkelt ingen inackorderingsmänniska, jag trivs ensam med mina regler.

Jag hade i princip bestämt mig för att bygga en box till där "den kommande lösdriften" nu kommer att hamna och ha Solis där. Men min moster flyttar in i morfars hus (där mitt stall är) den kommande veckan med sina 3 hästar så hon behöver de utrymmena. Jag funderar på om jag skulle ställa ut Quillen på lösdriften, slå bort hans boxvägg och göra två boxar av hela mitt stall, så att Claudia och Solis kan stå där. Det skulle vara det bästa, för jag känner redan nu att jag har fått nog. Jag trivs själv och så kommer det nog alltid att vara.

Någon som har bättre förslag på hur man skulle kunna lösa det? Det område jag har att röra mig på är det rödmarkerade, och tänk i minimum-mått ;)

 


Kommentarer
Postat av: Elin

Jag tycker att de låter som en bra idée! förstår att det är jobbigt med allt tjat, och att behöva tänka på utsläpp här och där osv!

2010-12-10 @ 21:33:43
URL: http://elinlagervall.blogg.se/
Postat av: Louise

Lilla ponnyn mår nog bara bra av lösdrift :) sen om du mår bättre av att komma därifrån så lär alla hästarna också må (ännu) bättre :)

2010-12-10 @ 21:46:50
URL: http://livingwithbompa.blogg.se/
Postat av: Anonym

annars kan ni gör/köpa uteboxar så typ där du har makerat gör du bara 2 boxar ist som går ut till väggen med en öppning där sen mellan claudia och solias då behöver du ju nt ha stängsel eller nått

nt så bra men du kan ju som sagt köpa uteboxar eller bygga så får du mer plats

2010-12-10 @ 21:48:30
Postat av: Sara

Varför inte låta Solis gå i lösdriften?

Låter ändå som en bra idé :)

2010-12-10 @ 21:49:16
Postat av: Ingrid

Solis rids, ska tävlas, är klippt och har samma behov som Claudia att komma ut och in, så isåfall åker Quillen ut dit :)

2010-12-10 @ 21:50:58
URL: http://dressyrmupparna.se
Postat av: Anonym

Gör västsida box lite mindre och atollens lite mindre så kan solid stå imitten

2010-12-10 @ 21:59:41
Postat av: Anonym

Oj gör claudias och quillens box mindre så kan solis stå imitten menar jag

2010-12-10 @ 22:01:41
Postat av: Liz

Jag skulle nog släppa alla på lösdrift (lite omvänjning såklart för de som stått på box) och bara ha kvar en "sjukbox" och göra skötseldel av resten :)

2010-12-10 @ 22:01:52
Postat av: Liz

man vänta ett tag, lånar du inte bara Quillen? Och om solis flyttar hem "behöver" du ju inte honom och då kan du göra 2 boxar av hela stallet. Så det blir som engelska stall med boxdörrar som man går direkt ut ur, fattar du? Problem solved! :)

2010-12-10 @ 22:04:07
Postat av: Malin

Går det inte att bygga ut stallet brevid Claudias box, då får du ju lite mer stallgång också ? :) Sen vet jag ju inte hur sadelkammaren är men om det går och den inte blir förliten skulle man väll kunna bygga ut Quillens box ? :)

2010-12-10 @ 22:12:51
Postat av: HannaS

Den lilla delen som "sticker ut" i cloudias box kan du ju bara sätta en vägg i! Så hennes blir 2st, en stor och en liten! Då kan du ha henne i den stora, Quillen i den "nya" lilla, och Solis i Quillens?



Bara idé, då skulle du inte behöva göra om i hela stallet menar jag! Beroende på hur länge dina hästar står inne under dagarna,,, t.ex mina 3 står inne typ mellan 8-9 till 6-7, altså inte så länge. Då behöver dom ju inte så stort utrymme, bara så dom kan lägga sig ner ordentligt!



Hoppas det hjälper lite iaf!

Kram HannaS

2010-12-10 @ 22:16:24
Postat av: Lina

Men kommer då Quillen att stå helt själv varje natt, eller om du låter Solis gå med han blir Claudia då ensam i stallet?

2010-12-10 @ 22:16:29
Postat av: Anonym

Den lilla delen som "sticker ut" i cloudias box kan du ju bara sätta en vägg i! Så hennes blir 2st, en stor och en liten! Då kan du ha henne i den stora, Quillen i den "nya" lilla, och Solis i Quillens?



Bara idé, då skulle du inte behöva göra om i hela stallet menar jag! Beroende på hur länge dina hästar står inne under dagarna,,, t.ex mina 3 står inne typ mellan 8-9 till 6-7, altså inte så länge. Då behöver dom ju inte så stort utrymme, bara så dom kan lägga sig ner ordentligt!



Hoppas det hjälper lite iaf!

Kram HannaS

2010-12-10 @ 22:16:58
Postat av: HannaS

Den lilla delen som "sticker ut" i cloudias box kan du ju bara sätta en vägg i! Så hennes blir 2st, en stor och en liten! Då kan du ha henne i den stora, Quillen i den "nya" lilla, och Solis i Quillens?



Bara idé, då skulle du inte behöva göra om i hela stallet menar jag! Beroende på hur länge dina hästar står inne under dagarna,,, t.ex mina 3 står inne typ mellan 8-9 till 6-7, altså inte så länge. Då behöver dom ju inte så stort utrymme, bara så dom kan lägga sig ner ordentligt!



Hoppas det hjälpte lite iaf!

Kram HannaS

2010-12-10 @ 22:17:23
Postat av: Cindan

Kan du inte göra stallgången till en box så får du stå i boxarna och göra i ordning hästarna?

2010-12-10 @ 22:17:42
Postat av: HannaS

Oj nu blev det nåt fel, blev många lika dana. Sorry :P

2010-12-10 @ 22:18:33
Postat av: Linnea

Jag tycker du ska försöka slå ut boxväggen mellan deras box, eller ja flytta den så det blir mer lika stora liksom. Och sen låta Quillen stå ute på lösdrift.. det tror jag han skulle tycka var ganska soft :)

Kramar till er!

2010-12-10 @ 22:26:06
URL: http://neeaaas.devote.se
Postat av: -

mitt tips e att du bygger ut quillens box så den kommer enda fram till sadelkammarens dörr, sedan gör du claudias i samma linje. så har du en lite smal gång framför boxarna.Så har du 2 lika stora boxar och sen Quillen på lösdrift

2010-12-10 @ 22:26:37
Postat av: josefine

Håller med dig... fyfan vad drygt det är! Står numera hos en av mina bästa vänner, min tränare och medryttare till B. Och vi har samma syn på precis allt.. Så de känns kalasbra. =)

2010-12-10 @ 22:30:09
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Anonym

Är lite svårt när man inte vet måtten.

Men jag hade absolut släppt lilla ponnyn på lösdriften med dem andra hästarna, borde ju kunna funka. Eftersom jag inte vet måtten så är det svårt att säga ngt, men kanske räcker med att göra ponnyns box lite större & ändå få plats med stallgången? :)

Hoppas det löser sig :)

2010-12-10 @ 22:32:44
Postat av: Anonym

Jag hade gjort lösdrift åt hästarna. Rakt av , dem mår bra av det!

2010-12-10 @ 22:36:50
Postat av: Karro

jag hade gjort en box i den svarta rutan utan text och sen typ skurit av claudias box så claudia och den tredje hästens box blir lika stora :)

sen blir de en liten fyrkant över där man kan ha vad man vill, hehe.

sen får man väl ta bort dörren typ som går in till den tredje boxen! :)

2010-12-10 @ 22:40:22
Postat av: Anonym

vad menar du med att göra 2 boxar utav hela stallet ? :)

2010-12-10 @ 23:10:22
Postat av: Anonym

dela claudias box och ge den mindre till quillen, och solis o claudia kan ha de två stora. :)

2010-12-10 @ 23:15:42
Postat av: carro

istället för att boxen ska vika av så kanske du kan göra claudias box rak och på så sätt ställa quillen i spilta eller en pyttebox (vet inte hur stort det är).. iaf under den kallaste tiden. annars är nog lösdrift en god idé, han är en shettis så det skulle han klara utan problem :)

2010-12-10 @ 23:25:41
Postat av: Anonym

vrf inte bara lämna tillbaka quillen??...

2010-12-11 @ 02:03:04
Postat av: Ingrid

Quillen ägs av min moster som ska flytta till mitt stall.

2010-12-11 @ 02:26:33
URL: http://dressyrmupparna.se
Postat av: sandra

ser många bra förslag här uppe, kan du göra en likadan bild + måtten på väggar, Claudia och Quillens boxar? :) Man skulle kunna hjälpa dig på ett bättre sätt då en box måste ha minst ett speciellt mått.

Hur gick det med Solis igår?

kram

2010-12-11 @ 06:18:17
URL: http://absolutsvanholt.blogg.se/
Postat av: sara

gör en provisorisk spilta åt quillen utanför claudia? :) dem är ju ute så mycket så han dör nog inte av det ett par månader

2010-12-11 @ 08:02:30
URL: http://sariih.blogg.se/ridblogg
Postat av: Micki

Ni kan i handla ute boxor till din mosters hästar och betal hälften var?

2010-12-11 @ 09:17:04
URL: http://dressyrtontar.blogg.se/
Postat av: Filippa

En vägg rakt ner mellan boxarna så det blir halva utrymmet var, sen en dörr någonstans i Claudias box så du kan ta ut henne genom den andra boxen. Inte allra längst ner, för då blir det för tvär vinkel mot ytterdörren. Jag har så hemma, att man måste gå ut med en häst genom en annans box. Har man platsbrist så har man, och bara boxarna är tillräckligt stora så är det en bra lösning.

2010-12-11 @ 09:21:59
URL: http://filippashastliv.blogspot.com
Postat av: Anonym

ni som föreslår att hon ska bygga en spilta till Quillen, är det inte lag på att man INTE får bygga nya spiltor nu? tror att jag har hört det, dessutom är jag ganska antispiltor. tänk själva att stå uppbundna hela tiden? kan inte vara speciellt kul. då tror jag att han skulle trivas så mycket bättre på lösdrift..

2010-12-11 @ 10:42:08
Postat av: Sara

Jo, det är emot lagen sedan minst 1 år tillbaka att bygga spiltor.

Dock får man byta ut enstaka plankor i spiltan men inte renovera den.

2010-12-11 @ 11:41:31
Postat av: Nanna

Jag har också alltid haft det så med ticks och "tvångstankar" Man gör dom mest konstiga saker, och känner sig verkligen tvingad till det, tror man kan se rätt så konstig ut ibland, sjukt svårt att suta också:/

2010-12-11 @ 12:01:12
URL: http://teamoveson.blogg.se/
Postat av: Julia

Claudias box ser ganska stor ut, du hade kanse kunnat dela av en liten bit i den till quillen och sen har solis i quillens gamla box. Ser ju nt hur stora boxarna är irl. :)

2010-12-11 @ 13:31:01
Postat av: Alice

Ingrid jag har en ide! Tog bilden ska bara redigera till den lite! Men adda min msn så kan jag skicka bilden

2010-12-11 @ 13:52:37
URL: http://binnastoy.blogg.se/
Postat av: Maria

Jag känner en tjej som byggde en utebox åt sin hingst, lätt att göra och sen bara låta någon komma förbi och godkänna den. (Djurskyddsmyndigheten tror jag) :)

2010-12-11 @ 17:59:25
URL: http://mariazetterqvist.blogg.se/
Postat av: Linn

Nice :D

2010-12-11 @ 18:09:32
URL: http://backanskungar.blogg.se/
Postat av: Carin :)

Varför inte ta bort den där "krokiga" väggen på klådas box och bygga upp en ny vägg som går rakt över i längd med Quillens vägg och sedan dela den boxen som blir på 2 så har du 3 lika stora boxar.



Eller bara bygga en vägg vid den nedre delen av klådas box och ställa quillen där och solis i quillens :)

2010-12-11 @ 19:45:48
Postat av: Mathilda

Om du är händig kan du ju ta bort dörrarna till sadelkammaren och in i stallet, göra det till tre boxar (alltså utrymmet mellan dörrarna också blir boxar) och göra separata dörrar in till varje box och vips så har du en slags uteboxar ;) Dock är det nog drygt att bygga om ;)

2010-12-11 @ 19:58:47
Postat av: vikky

Haha, till alla er med söta förslag :) :

1. Det går inte med 3 boxar, alldelles för litet.

2. Quillen ägs av Ingrids moster som flyttar dit sina hästar

3. Hennes 3 stora ska stå på lösdriften som inte är så stor = quillen skulle nog få plats eftersom han så länge varit en del av den flocken, men Klåda eller Solis skulle inte få plats där.

4. Hon vill/kan inte ha sina på lösdrift, de är rakade och tävlas mycket + att Klåda är världens fryslort. ;)

5. Quillens box är shettismått = liiiten. Klådas är precis så som en d-ponny behöver = den kan inte delas.

2010-12-11 @ 21:44:11
URL: http://fjordtastic.blogg.se/
Postat av: sara

Hej Ingrid!



En fundering. Quillen är din mosters häst väll? som du hade till sällskap? Nu har du ju Solis så kan inte din moster ta tillbaka Quillen?

2010-12-12 @ 08:57:56
URL: http://dressyrbrudarna.blogg.se/
Postat av: Fanny

Gör dig av med Quillen så är problemet löst. För vad jag förstått så är han bara en sällskapshäst? Då är det väl bättre att sälja honom till någon som kan ha honom som en bästa vän istället. Det tror jag hade funkat bäst för både dig och ponnyn.

2010-12-12 @ 14:59:05
Postat av: Anonym

kan ni inte läsa högre upp innan ni kommenterar? står flera gånger att Quillen är hennes moster häst, och hennes moster flyttar dit med sina hästar! sjukt irriterande att många fortsätter skriva:"Gör dig av med Quillen!" och vaddå Fanny? Quillen kan väll vara hennes bästa vän även fast han bara går som sällskap? varför får alla Quillen att låta som en liten dammtuss som man bara kan göra sig av med? :S

2010-12-12 @ 16:14:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner