Ny sadel

Datum: 2010-12-01 ~ Tid: 11:06:22
Igår beställde vi hem en ny sadel till Cupido. Den sadeln han har just nu är nämligen lite för vid för honom. Som ni redan vet är jag inget stort fand av syntetsadlar. Jag tycker inte att det är varke snyggt eller bekvämt att rida i. Wintecs sadlar känns som att sitta i en plastig trädgårdstol. Ingen närahästan känsla alls.

Men jag har å andra sidan aldrig ridit en globus syntetsadel så jag får väl ge det en chans. Vi köpte den eftersom det är smidigt att kunna byta koppgärn när han bräddar sig och sätter muskler. Unghästar ändras ju ganska mycket i kroppen. Till både Braven och Philiac har vi haft en massa sadlar, vilket är ganska jobbigt att prova ut.

Så vi tänkte ha denna som slit och slängsadel tills han börjar bli lite mer slutgiltig i kroppen. Sen ska vi prova ut en fin dressyrsadel, troligtvis en Amerigo eftersom jag är förtjust i dem. Om de passar hans kroppstyp vill säga.
Någon som har eller har haft en sånhär sadel och vet om den är bra eller dålig?



Kommentarer
Postat av: Patricia

Jag har haft typ en sådan förut, och jag tycker inte dom är bra. Bra på hästen är dom kanske (inte för min häst) men jag tycker inte om att rida i dom :)

2010-12-01 @ 11:14:35
URL: http://minponnyochjag.webblogg.se/
Postat av: Therese

Jag har en just nu till mitt varmblod. Jag tycker att det är den skönaste syntetsadel jag setat i, den är väldigt mjuk. Men inget slår ju en riktigt bra lädersadel, men den helt godkänd iaf :)

2010-12-01 @ 11:16:21
Postat av: Anonym

den är den obekvämaste sadel ja nånsin suttit i! usch..

2010-12-01 @ 11:53:30
Postat av: Anonym

Jag gillar Globus! Bra sadlar.

2010-12-01 @ 12:01:04
Postat av: Lotta

Prova globus Tekna.. den grå att värma om.. super skön, inte så dyr och känns inte så plastig.

2010-12-01 @ 12:16:52
URL: http://hastfotografen.webblogg.se/e
Postat av: Mandie

Det finns fina kvalitetssadlar i läder som går att byta koppjärn i, Bates till exempel, deras Isabell Werth-modell är underbar!

2010-12-01 @ 12:27:23
URL: http://turnaround.blogg.se/
Postat av: Maja

Varför tar nni bort inlägg? :S

2010-12-01 @ 12:50:07
Postat av: izza

Superbra! Eller verkligen inte en sadel ja skulle vilja ha på hästen eller sitta i resten av våra "ekipageliv" men därimot superbra som första sadel nu när hästen kommer förändras i kropp i och med att den är billig och man inte supersatsar i början! =)

2010-12-01 @ 13:15:38
Postat av: Stina

Min åsikt är atteen är obekväm och inte speciellt bra överhuvudtaget. Den enda syntetsadel som jag tycker är något att ha är isabell werth. Jag rider själv I en sådan just nu men letar med ljus och lykta efter en lädersadel. Varför inte köpa en billigare men bra lädersadel som tex kieffer?

2010-12-01 @ 13:31:34
URL: http://santinaafsire.blogg.se/
Postat av: Nanna

Jag var också tvungen att hitta en sadel som gick att ändra i bommen eftersom min frieser inte var inriden och alldeles för tjock när jag fick henne, det är bättre än att hålla på och köpa nya hela tiden när de ändras så mycket. Jag köpte dock en Tekna sadel, den ser exakt ut som läder och är superbekväm att rida i, det är ett nytt märke men toppar tydligen alla försäljningslistor för de som går att ändra i bommen+ att dom är sjukt snygga, rekomenderas verkigen:)

2010-12-01 @ 13:51:01
URL: http://teamoveson.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag har en wintec sadel med faik mocha som funkar jätte bra

2010-12-01 @ 13:59:13
Postat av: Anonym

Köpa min amarigo xD haha min häst har vuxit ur den :) har childerick du helt klart bäst, skönaste ever <3

2010-12-01 @ 14:00:23
Postat av: Nicoline Artursson

Gilla min fan page på facebook niccolicious.myshowroom.se!

2010-12-01 @ 14:03:20
URL: http://niccolicious.myshowroom.se
Postat av: Sara

Enligt mig är sadeln super bekväm, och bra ett rida i. rekomenderas starkt!

2010-12-01 @ 15:16:02
Postat av: evelina =)

Jag tycker den är väldigt obekväm. ;)

2010-12-01 @ 15:24:11
Postat av: donna

Jag hade en sådan till min häst och jag gillade den jätte mycket. väldigt bekväm och varm på vintern. :)

2010-12-01 @ 15:30:29
URL: http://donnajansson.blogg.se/
Postat av: v e n d e l a & m a t i l d a

vad ska du önska dej i julklapp? :D

2010-12-01 @ 15:43:47
URL: http://ponnyproffsen.blogg.se/
Postat av: Anonym

Nej fy fasen linn! hur kan du:S skulle aldrig kunnat ens sätta mig i en!

2010-12-01 @ 15:54:40
Postat av: CL

Hon ska ju bara ha den nu!

Bara för att du inte kan tänka dig att sätta dig i den så betyder det inte att hon inte kan ha den nu medans Cupido växer och lägger på sig mer muskler!!

2010-12-01 @ 16:16:36
Postat av: Majaa

Hade en såndan sadel till min förra häst. Väldigt skön sadel, men knarar hur mycket som helst. Sedan så får man inte så bra sits i den men det varierar ju vem som rider iden :) men bra sadel att ha när hästens musklatur ska ändras

2010-12-01 @ 16:20:38
Postat av: Sofia

Hejsan!

Jag gillar syntet sadlar då dom är väldigt lätt skötta, och väger inte så mycket. vill bara tillägga att jag gav Philliac en hel famn med ekologiska morötter igår..:)..Han står i samma stall som min,och jag får morötter av mina svärföräldrar. Bjöd alla hästar i stallet..:) kul att veta kanske..;)

2010-12-01 @ 16:45:29
Postat av: Michelle :)

jag har en Globus Tekna (dressyrsadel)och jag trivs jättebra i den! Jätteskön att rida i :))

2010-12-01 @ 17:00:59
Postat av: Anonym

Vår ena häst som vi rider har en syntetsadel den funkar bra och käns inte alls som en plastig hård sak. Men vet ej vad för märke och modell!:)

2010-12-01 @ 17:35:22
URL: http://tvillingryttarna.blogg.se/
Postat av: Anonym

varför tycker du att wintec sadlar känns plastiga och inte alls nära med hästen? :S de funkar super bra och ligger bra på mina hästar. skänkeln hamnar i bra läge och man sitter super i dem.

2010-12-01 @ 17:46:50
Postat av: sandra

jag har en riktigt skön prestige dressyrsadel till min "foderhäst" och dem är sjukt bra. riktigt riktigt skön.

2010-12-01 @ 17:54:51
URL: http://saaaandii.blogg.se/
Postat av: sandra

jag har en riktigt skön prestige dressyrsadel till min "foderhäst" och dem är sjukt bra. riktigt riktigt skön.

2010-12-01 @ 17:54:52
URL: http://saaaandii.blogg.se/
Postat av: Geronim

Hm, väldig blandad erfarenhet.

kanske beror på ryttarens erfarenhet?



haha nej men ska jag vara ärlig tror jag det beror på ens egna kropp, tjock, smal, lång, kort, stor rumpa, liten rumpa, breda höfter, samala höfter osv, jag gillar alla sadlar jag provat utom dem som vart för små för mig ;)



Jag är ett stort fan av syntet/halv syntet sadlar ;)

Tävlings sadlar föredrar jag dock hela läder :)

2010-12-01 @ 18:13:07
URL: http://geronim.blogg.se/
Postat av: Emily

Har inte testat den från Globus men har en Thorowgood T4 dressyr hemma och den är super, så om Globusen inte passar så rekommenderar jag den ^^ jättelätt att byta koppjärn osv. Haft min i två år och den är inte sliten alls så kvaliten är super.

2010-12-01 @ 18:47:23
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Paws

Annars kan man ju köpa en prestige eller batés som man kan ändra bommen på igenom uppvärmning? Det är snyggare + att de är mer funktionellt, då man kan ha den länge utan att behöva byta så mycket ;>

2010-12-01 @ 19:00:53
URL: http://ponnypuff.blogg.se/
Postat av: Lena

jag hade en syntet sadel till min häst då den följde med i köptet, trodde den passade fram tills han verkligen inte satte muskler över ryggen, så åkte till little shop of horses i laholm och provade ut den, tyvärr hade den försört min häst rygg:( och jag var inte den första kunden hos dom!:( man kunde känna sadelns konturer runt ryggen som den legat och tryckt fel:(

2010-12-01 @ 19:12:32
Postat av: Ebba

Jag har den! Jag köpte den bara för att ha innan jag hittade "riktig" som jag gillade, men nu vill jag inte byta längre så skön den e :)

2010-12-01 @ 19:15:41
Postat av: Jenny

2010-12-01 @ 20:39:45
Postat av: Jenny S.

Jag har en CH syntetsadel både dressyr och allround :D Tycker att dom är väldigt sköna att rida i :)

2010-12-01 @ 20:40:45
Postat av: Jenny

Jag skulle ju valt en wintec. Men så är jag ju kär i 500 dressyr! Dessutom är jag inte speciellt förtjust i globus öht :p

2010-12-01 @ 20:42:31
URL: http://www.uptodate.jennyqarlsson.se
Postat av: Sanna

Har ingen direkt erfarenhet av syntetsadlar, men att det går att byta koppjärn i den i takt med att hästen musklar om sig är jättebra tänkt för en häst som håller på att växa och muskla till sig. Har själv haft ett helvete med sadlar nu när min egen behövt muskla om sig en del. Det viktigaste är att det passar hästen.

2010-12-01 @ 21:23:41
Postat av: l

jag red hellre i min gamla allround-stübbensadel än i dressyr-globussadeln. det säger ju ganska mycket om bekvämligheten.. men säkert jättebra såhär i början!

2010-12-02 @ 00:18:18
Postat av: Tina - En blogg om mina dagar med hästarna

Jag rider i en sådan just nu på en av hästarna jag rider, det är den första syntet-sadeln jag rider i någonsin och jag gillar faktiskt den.



Den är ganska så bekväm och man sitter bra i den :)

2010-12-02 @ 01:13:15
URL: http://bornlate.blogg.se/
Postat av: C A R R O

hej. Vi har en sådan i vårt stall. Dock var det väldigt länge sedan jag red i den. Men på nordisen som vi isf använder den till passar den inte så bra. Den ligger faktiskt inte bra på några av hästarna i stallet.. så kanske lite svår att passa.. Och inte så snygg menmen :)

2010-12-02 @ 18:30:52
URL: http://asslatjejerna.blogg.se/
Postat av: Carro

Varning dock för Globus Sadlar (samtliga sadlar), de har väldigt och då menar jag väldigt dålig bom! Vränger sig SUPERLÄTT och går också otroligt lätt av. Hade en Globus Clic som blev bomsned (och det rejält) efter ca 5-6månaders användning (som även då gav min häst problem med rygg iom sned bom, så vila på hästen udner hela sommaren med akupunktur som följd och dyra vet kostnader). DET ÄR BILLIGARE att köpa en BÄTTRE sadel än Globus sadlarna. Även om man "bara ska ha den sålänge". Som sagt, detta hände mig på 5-6månader.. Tänk på vad det kan hända din häst? (inte bara jag som har fått en bomsned Globus, tyvärr otroligt jättevanligt att Globusarna har problem med bommarn!) så tänk om och köp en annan "slit och släng" sadel!



Mitt tips! Var rädd om hästen! Köp dyrare märke!



/Carro (med en nu, frisk hästpojke)

2010-12-03 @ 00:03:27
URL: http://whyevenbother.blogg.se/
Postat av: Pernilla

Har en kanonbra syntetsadel! En Bates/Wintec/Isabelle Werth. Det är den enda sadel som verkligen inte påverkar min häst negativt, sitter kalasbra på ryggen och trycker inte på bogarna. Både han och jag trivs i den, och självfallet så tycker jag att jag kommer väldigt nära honom. Men det är olika från person.

Har hört att Globussadlarna är lite knasiga i bommen samt andra problem? Men det behöver naturligtvis inte vara sanna rykten.



Lycka till iaf! :)

2010-12-13 @ 20:29:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner